Forfatter |
|
boyscoutdk Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 343
|
Sendt: 29 Marts 2014 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sony TA-N55ES/TA-N80ES er efterhånden et par gamle sager men er de stadig gode køb, eller er de bare uddateret?
Jeg overvejer at supplere min Yamaha RX-V767 med et effekttrin til at drive mine Dali Ikon 6 MKII og er her faldet over disse 2. Sony TA-N55ES kan findes til omkring 1500-2000 kr. Jeg kender ikke pris niveauet for 80ES... for 1500 kan man jo altid bare slå til men det kan jo være at i på forhånd bare udelukker dem
__________________ Træsider? - Ja tak
|
Til top |
|
|
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
Sendt: 29 Marts 2014 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prisniveauet kan du altid find på HifiShark...
|
Til top |
|
|
Vingborg Forum Bruger

Tidl. HV Fidelity
Bruger siden: 12 Juni 2011 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 152
|
Sendt: 29 Marts 2014 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften
Jeg kørte indtil for ca. 3 år siden med en N80ES. Jeg havde udstyret den med kraftige guldterminaler bagpå og kraftige intern kabler til højttaler
terminalerne - de originale var noget tyndt garn..
Jeg var virkelig tilfreds med den og pre'en. Den kan spille virkelig højt og det stadig med god kontrol, lyden er god og den er også pæn i designet vil
jeg da sige  Strømmen kommer fra to ringkerner på tilsammen 600VA og fire ladelytter på ialt 88000uF. Der er seks udgangstransistorer pr. Kanal
og jeg mener at den kører med +\- 44 volt.
Hvorfor solgte jeg så? Jeg ønskede mig nogle monoblokke og nogle rør i signalvejen..
Jeg solgte sættet for 4000,- og det spiller højt et sted i Næstved nu
Venligst
Vingborg __________________ The songs in my mind, creates the sounds in my world
Mit anlæg
|
Til top |
|
|
boyscoutdk Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu man går på jagt efter en af disse ældre modeller, hvad skal man så være opmærksom på inden et køb. Jeg kan jo sagtens se synlige skader på kabinettet og man kan altid få en demo om forstærkeren virker, men kan der være ting som på grund af alder har begrænset levetid? Hvorfor er der for eksempel nogen der skifter lytter?
|
Til top |
|
|
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi lytter udtørrer med tiden og derved mister deres funktion.
__________________ Mvh. Frank K.
|
Til top |
|
|
boyscoutdk Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiddoo skrev:
Fordi lytter udtørrer med tiden og derved mister deres funktion.
|
|
|
Jeg er ikke elektronik kyndig. Hvordan kan man hører at de er udtørret og er det en dyr affærer at udskifte lytterne?
Det er muligt at det er knapt så smarte spørgsmål, det må i bærer over med. __________________ Træsider? - Ja tak
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din forstærker mister typisk dynamik med tiden, har ikke så meget "punch" i bassen som tidligere, klipper/forvrænger ved lavere styrke end før, alle sammen indikationer på, at dine hovedlytter er modne til udskiftning  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
boyscoutdk Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Din forstærker mister typisk dynamik med tiden, har ikke så meget "punch" i bassen som tidligere, klipper/forvrænger ved lavere styrke end før, alle sammen indikationer på, at dine hovedlytter er modne til udskiftning |
|
|
OK, er det en dyr omgang, hvis man ikke selv kan gøre det? __________________ Træsider? - Ja tak
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt er relativt, det kommer an på, hvad der sidder der i forvejen. Forum´et er besøgt af flere uddannede radiomekanikere, der er sikkert en, der vil hjælpe dig, hvis du ikke kan selv  . Der er større og flere lytter i en 80´er end i en 55´er, og i den størrelsesorden ligger de nok i (skud på tasken) et par hundrede pr. stk., hvis kvaliteten skal være i orden (kan selvfølgelig fåes billigere). Så er det jo op til dig  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
boyscoutdk Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene. Jeg skal på jagt efter en Sony TA N55ES.....
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
boyscoutdk Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thisted er desværre for langt væk. Ellers et godt bud. Jeg bor på midt Sjælland. Der er i et par stykker i nærheden af København jeg skal have kigget på.
Er træsiderne bare til skrue af, eller er man tvunget til at have dem siddende på ? __________________ Træsider? - Ja tak
|
Til top |
|
|
Vingborg Forum Bruger

Tidl. HV Fidelity
Bruger siden: 12 Juni 2011 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 152
|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
D kan godt skrue træsiderne af, de er lavet af plastik fineret mdf plade. Forstærkerne er bare ikke så kønne uden for der vil så
være frit kig til indmaden
Btw. N80ES har 4 stk. 22000uF indstøbt i en stor aflang metal kasse.. Jeg tror nok at de er på 100 volt/stk. De er et par
ordentlige bamser __________________ The songs in my mind, creates the sounds in my world
Mit anlæg
|
Til top |
|
|
boyscoutdk Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2014 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må jeg jo lade være med skrue de træsider af, eller finde en model uden
Men tak for svarene, jeg vender tilbage nå jeg har købt en 55ES eller 80ES.
Lige nu er der en 77ES på DBA til kr 5000
http://www.dba.dk/forstaerker-sony-ta-n77es-200/id-100700370 4/
men den er desværre uden for mit budget. Den ser ellers meget tillokkende ud, med et lækkert design med de store metre på fronten. __________________ Træsider? - Ja tak
|
Til top |
|
|
boyscoutdk Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2014 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg fundet en N55ES. Jeg gav 1100 via DBA. Det er en meget fin pris synes jeg selv. I får lige 1 billede
Der er tale om MKII udgaven. N55es findes i 3 udgaver. Specs er næsten ens
N55ES Mk1 : silver RCAs, 7-digit s/n - 450XXXX, round ES transformer (the same as in N80ES),
N55ES Mk2 : gold RCAs, 7-digit s/n - 450XXXX, round ES transformer (the same as in N80ES),
N55ES Mk3 : gold RCAs, 6-digit s/n - 50XXXX, square transformer
Bemærk MKIII med en firkantet tranfo, uden ES logo. Jeg er ikke helt klar hvorfor Sony gik væk fra ringkerne trafoen
http://www.flickr.com/photos/neomammut/5635048588/in/photost ream
Der kan læses mere om den her
http://www.thevintageknob.org/sony-TA-N55ES.html
Det har givet et stort løft i lyden. Jeg er meget tilfreds. Jeg har ikke lyttet så længe endnu men alting virker meget positivt lige nu. __________________ Træsider? - Ja tak
|
Til top |
|
|