Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 13:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sporing/antiskating (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2013 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej.

Min pickup sporer fint 70 um ved 2 gram. Men så snart jeg sætter antiskating på, sporer den ikke særligt godt. Er det normalt?

Arm Mørch dp6

Pickup Transfiguration phoenix.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 December 2013 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Så lad være med at bruge antiskating

Går ud fra din antiskating instilling kan justeres trinløst? Så burde det være muligt at fintune sig frem til den rette indstilling.
For mit eget vedkommende skulle antiskating slet ikke stå så højt som jeg have regnet med.
Prøv at lytte dig frem uden brug af testplade.

MVH WRONG

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2013 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jeg tror bare jeg dropper antiskating :-)

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 December 2013 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

hej sigma.
jeg kører også med Mørch, og som udgangspunkt med så lidt antiscate som det kan lade sig gøre, uden at det forvrænger i højre kanal. hvis du ved lp-pladens udløb, placerer puén på vinylet imellem rillerne, skal puén stå stille altså ikke bevæge sig indad.og når du så løfter puén op med liften, skal den bevæge sig en anelse udefter sådan cirka.
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2013 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

hej igen sigma.
ps. hvis din antiscate er for stram, kan du løsne skruen i midten af antiscaten, og stramme op så det passer med det jeg før skrev.
mvh nils

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 December 2013 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej sigma.
jeg kører også med Mørch, og som udgangspunkt med så lidt antiscate som det kan lade sig gøre, uden at det forvrænger i
højre kanal. hvis du ved lp-pladens udløb, placerer puén på vinylet imellem rillerne, skal puén stå stille altså ikke bevæge sig
indad.og når du så løfter puén op med liften, skal den bevæge sig en anelse udefter sådan cirka.
   mvh nils

Hos mig er det i venstre side det forvrænger. Og hvis den trækker lidt ud af, kan jeg højst spore 60 um.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2013 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

hej sigma.
hvis det forvrænger i venstre side, kører du med for meget antiscate( medmindre du har byttet om på højre-venstre)og så mister puén kontakten med indersiden af rillen (venstre side). du skal så løsne din antiscatingsfjeder for at få mindre træk, som jeg beskrev før.
mvh nils

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 December 2013 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

brug ørene, kan du ikke høre dig frem - køb en test LP
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Sendt: 21 December 2013 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest er jer p.... misundelig fordi du har en DP6! :-) Jeg har en UP4 og det kører perfekt med minimal antiskating. PU'en er en Ortofon HMC 30 Så det er bare derudaf!
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2013 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Har selv en DP6 (blandt andre).

Det er min erfaring, at der ikke findes nogen ideel indstilling for antiskating - hverken for DP6'eren eller for andre tonearme. Så indstilling af
antiskating er altid et kompromis, hvor man bør vælge den mængde antiskating, der overordnet set får armen til at lyde/spore bedst.

Det er såmænd bare fysikkens love, der driller, da behovet for antiskating varierer hen over en lp-side. Det skyldes (bl.a.), at hastigheden, som
p.u.'en under afspilning bevæger sig ind mod centrum med, ikke er konstant.

Nogle producenter af tonearme mener endda, at antiskating ikke fungerer ordentligt og er ødelæggende for lyden, hvorfor de helt undlader at forsyne
deres tonearme med antiskatingmekanismer (fx Schröder og VPI).

Hvis du synes din Mørch lyder bedst uden eller med minimal antiskating, så er det sådan, det er. Jeg bruger selv kun ganske lidt antiskating på min
Mørch, men hvor meget kan jeg ikke sige, da antiskatingen på Mørchen jo er uden skala, og fjederens desuden kan løsnes/justeres, så man kan finde
præcis den indstilling, som man finder mest vellydende.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2013 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej sigma.
jeg kører også med Mørch, og som udgangspunkt med så lidt antiscate som det kan lade sig gøre, uden at det forvrænger i
højre kanal. hvis du ved lp-pladens udløb, placerer puén på vinylet imellem rillerne, skal puén stå stille altså ikke bevæge sig
indad.og når du så løfter puén op med liften, skal den bevæge sig en anelse udefter sådan cirka.
   mvh nils

Hej Niels,

Det er altså forkert det du skriver. Man kan ikke som man engang troede bruge en skive uden rille til at bestemme antiskating
med, da denne er afhængig af rillemodulationen.

Korrekt indstilling er med en testplade og så så lidt forvrængning som muligt og når den så kommer lige meget i begge
kanaler.

Men hos mig skulle der en del mindre antiskating til end fabrikanten angiver som det foreslåede startpunkt.

Prøv eventuelt og se nogle af Michael Fremers videoer om setup på youtube.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2013 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

hej Mercury.
du har ret i at man ikke skal justere antiscating ved brug af plader uden riller.men jeg startede også med at skrive, at man efter min mening skal bruge så lidt som muligt, og kun nok til at man ikke har forvrængning på ydersiden af rillen. på en mørcharm er antiscatemekanismen en gang fjederstål der er rullet sammen og man ved måske ikke hvor hårdt eller blødt det er rullet sammen. så, som udgangspunkt kan man løsne fjederen og stramme den igen, så det passer med, at puén bliver mellem to riller i udløbet af pladen, og bevæger sig i hvert fald ikke fremefter når man løfter puén op med liften.

hej sigma6
nu ved jeg ikke hvor meget du er inde i mørch-armen.men inden du overhovedet justerer noget andet, skal du sørge for, at det asymetriske kontrevægtslod der sidder bag på armen, er vinklet 30-45 grader op mod venstre (kl.7-8 possition) set forfra. og har du ikke allerede gjort det, kan du forvente en mega-forbedring af din lyd, når det er gjort.
og husk så på at forvrængning i den ene side som regel skyldes scating-antiscating og forvrængning i begge sider samtidig, har noget med asimuth at gøre vel at mærke hvis alt andet står som det skal.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2013 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

hej igen Mercury.
når du skriver at man justerer antiscate, så der er lige meget forvrængning i begge sider, er det forhåbentlig på et teoretisk plan , for ellers er det et l**teanlæg eller meget dårlig pu-justering du har.
     mv og julesjove hilsner nils

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 December 2013 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej Mercury.
du har ret i at man ikke skal justere antiscating ved brug af plader uden riller.men jeg startede også med at skrive, at man
efter min mening skal bruge så lidt som muligt, og kun nok til at man ikke har forvrængning på ydersiden af rillen. på en
mørcharm er antiscatemekanismen en gang fjederstål der er rullet sammen og man ved måske ikke hvor hårdt eller blødt
det er rullet sammen. så, som udgangspunkt kan man løsne fjederen og stramme den igen, så det passer med, at puén
bliver mellem to riller i udløbet af pladen, og bevæger sig i hvert fald ikke fremefter når man løfter puén op med liften.

hej sigma6
nu ved jeg ikke hvor meget du er inde i mørch-armen.men inden du overhovedet justerer noget andet, skal du sørge for, at
det asymetriske kontrevægtslod der sidder bag på armen, er vinklet 30-45 grader op mod venstre (kl.7-8 possition) set
forfra. og har du ikke allerede gjort det, kan du forvente en mega-forbedring af din lyd, når det er gjort.
og husk så på at forvrængning i den ene side som regel skyldes scating-antiscating og forvrængning i begge sider
samtidig, har noget med asimuth at gøre vel at mærke hvis alt andet står som det skal.

Jo, det er indstillet...og fin indstillet med en snor under lodudhænget. Hvor meget strammer du fjederen efter den er helt
løsnet?

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2013 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

hej sigma6
hvis ikke du ikke i forvejen kører med kun et lod på din arm, kan jeg give dig det tip, at med et tungt lod (tæt på omdrejningspunktet)og ingen yderligere vægtlodder, får du en bedre lyd.
med hensyn til antiscaten kan du løsne den helt, og efterfølgende stramme op, så det passer med at du kan placere puén på vinylet imellem de sidste to riller på pladen(mens den drejer rundt)og bliver stående på stedet. men den bliver selvfølgelig ført hele vejen ud når den falder ned i rillen. og når du løfter puén op, ved udløbet, skal den ligesom have en tendens til at ville rykke udad mod dig selv. når du sådan cirka har den stramhed behøves du ikke tænke på det mere.    
ps hvis dine plader bliver afspillet uden problemer, så drop dine testplader, de kan kun gøre dig i dårligt humør.
   mvh nils

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 December 2013 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hej Nils.

Nu har jeg sat antiskating så pickuppen sporer 80 um uden forvrængning.

Jeg har lige et par spøgsmål
1. Hvorfor vil du kun bruge et lod? Jeg har fulgt Mørchs skema ift. vægten på min pickup
2. Hvorfor dæmper man armens lodrette bevægelser?

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2013 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

hej sigma6
fordelen ved kun at bruge et lod, både til balance og til vægt, er at du kan placere vægten tættere på omdrejningspunktet. vægtforholdet med din pu, skal selvfølgelig stadig passe sådan cirka (armresonans).
hvorfor man skal dæmpe armen med silicone i det lodrette plan, må du spørge dem om som gør det, jeg gør det ikke(det lyder bedst uden).
mvh nils
   ps. Mørch har kun selv dæmpet de horisontale bevægelser, den lodrette er op til dig selv.
        med hensyn til hvordan du vil kombinere dine vægte, står åbent. Mørchs anvisninger er kun forslag.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes