Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 11:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Er min effektforstærker defekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 December 2013 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Jeg er som alle andre herinde på forummet udsat for en snerrende strømforsyning, hvor indsættelse af et DC-filter ikke hjælper.
Er det et udbredt fænomen, at store Parasound effektforstærkere brummer?Det drejer sig om model New Classic 2250.Den kan ikke repareres ,da
jeg i sin tid købte den meget billigt, hos en uautoriseret forhandler i USA.Findes der evt uautoriserede værksteder i Danmark, der kan reparere
Parasound forstærkere?Kom gerne med forslag.
På forhånd tak.
Til top Vis BJHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJHJ

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 December 2013 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Nu kan det godt være jeg spørger lidt sært..

Men har du prøvet at vende strømstikket?? - så du vender polerne. - er der jord på forstærkeren??

mvh Ulrik
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2013 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

jeg har prøvet at vende stikket, men det hjælper ikke.Jord er slået fra på bagsiden af forstærkeren.Der sidder en ground lift knap.

Mvh
Bjørn

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 15 December 2013 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

hvad sker der når der er jord på?? ps hvis der er jord på kan du vel kun vende stikket hvis du har scuko stik??
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2013 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Der er stadig brum, selvom jeg slår ground knappen til og vender stikket.Jeg prøvede en gang at tilslutte en skilletransformator til hele anlægget.Det
resulterede i at brummet forsvandt.Jeg har nu skaffet mig af med skilletrafoen, da den larmede en smule og tog lidt af effekten.jeg bor i lejlighed og
deler strøm med andre.Kan det have en indflydelse på brummet?

Mvh
Bjørn

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 December 2013 kl. 06:05 | IP-adresse registreret  

Prøv at spore hvor brum lyden kommer fra. fjern alt på forstærkeren og kortslut indgangen med en lus.
hvis den stadig brummer. så kan det være transformatorens kerne (blikplade lameller) som er løse. eller nogle viklinger på primær eller sekundær siden som er løse.
Hvis det er transformatoren. Så kan du "forsegle" med transformator lak. anbefaler at du får en ekspert til opgaven. da disse lakker er giftige
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

JGreen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2007
Sendt: 17 December 2013 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Det er efterhånden mange steder her i danmark det ikke er nok med en diode ,der skal to i. Altså et DC filter med 4stk dioder
Til top Vis JGreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JGreen

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 December 2013 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg forstår dig, så er det et problem du altid har haft med denne forstærker .....? Hvis det er tilfældet kan det skyldes, at det er en rigtig amerikaner, hvor jord så at sige ligger "udenom" hele kredsløbet. Det betyder, at det faktisk ikke er skærmet, hvis der ikke er en rigtig jordforbindelse som på en eller anden måde har kontakt til nul. Eller med andre ord: At der ikke findes et entydig signal-nul i forstærkeren. Hvis alt dette er rigtigt svarer det til et problem jeg engang havde med sådant et amerikaner dyr. Det brummede også helt tosset. Hvis dette er problemet vil jeg råde dig til at få en kyndig person til at gennemgå nul + jord-kredsløbet i forstærkeren og finde ud af, hvor og hvordan du evt. kan skabe en forbindelse, så du får et entydigt signalnul. Men gør det kun, hvis du selv eller en anden forstandig person virkelig ved, hvad I har med at gøre. Jeg husker ikke, hvordan jeg løste problemet - men løsningen vil sikkert også være forskellig fra apparat til apparat.

Vh

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2013 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Efter lange overvejelser har jeg besluttet at købe en ny effektforstærker, for på den måde at opklare om det er lysnettet, der er årsag til
brummet.Hvis den nye effektforstærker ikke brummer må den gamle vel være defekt eller hvad?
Jeg sår tvivl om jeg kan få solgt den gamle forstærker.Ville I selv købe en effektforstærker, hvis eneste problem er et lettere brum i transformatoren,
uden at det breder sig ud i højttalerne?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 December 2013 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

BJHJ skrev:
Efter lange overvejelser har jeg besluttet at købe en ny effektforstærker, for på den måde at opklare om det er lysnettet, der er årsag
til
brummet.Hvis den nye effektforstærker ikke brummer må den gamle vel være defekt eller hvad?
Jeg sår tvivl om jeg kan få solgt den gamle forstærker.Ville I selv købe en effektforstærker, hvis eneste problem er et lettere brum i transformatoren,
uden at det breder sig ud i højttalerne?

Jada...hvis prisen er rigtig.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2013 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke hvorfor du vil af med den hvis du godt kan lide den. Er brummet så højt at det generer dig ?

Jeg er ikke teknisk kyndig på det punkt, men min erfaring siger mig at der er stor variation hvor meget forstærkere
brummer - Nogle mere andre næsten ikke...
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes