D A O skrev:
moderne elektronik (ikke skrammel) holder da mindst 10-15 år Rør udstyr skal efterses efter ca 5-7 år pga varme slid bare min mening |
|
|
Det holder oftest temmelig meget længere, såfremt det ikke falder i ukyndige hænder.
Elektronikkens værste fjender mht. holdbarhed er - varme, støv, fugt og ejeren selv.
Støvet sætter sig oftest i potentiometre - kontakter - og kan lægge sig i mere elelr mnidre tykke lag på/i elektronikken ,så det bliver sværere for elektronikken at komme af med varmen. samtidg kan større mængder støv indeholde fugt, som helelr ikke er så sundt for elektronikken. En blæsning elelr afpensling af støv samt rensning at kontaker og potentiometre kan være på sin plads.
Varmen påvirker komponenternes evne til at holde de værdier, som de oprindeligt havde. Desuden er elektrolytkondensatorers livslængde temmelig meget afhængig af hvor varmt de har stået samt hvor ofte de bliver brugt.
Fugt giver sig selv - det er ikke godt for noget i elektronik overhovedet. .
rørforstærkere bliver, som DAO også rigtigt påpeger, ofte temmelig varme, grundet først og fremmest slutrørenes store effektafgivelse som varme og nettrafoens ditto og derved kan komponenter være i farezonen for slidtage over middel. Hvis rørene sidder rigtigt placeret og er velventilerede, er det nu ikke galt. Hvis slurrørene sidder "hængende" med en ikke særlig robust printplademonteret sokkel, kan det gå skidt. Værre synes jeg det står til med holdbarhed i Transistorerede forstærkere som arbejder efter klasse A- princip. Den voldsomme varme, grundet det ,at apparatet kører på fuld damp hele tiden - ødelægger hurtigt mange komponenter, hvorfor disse forstærkere bør have megen bevågenhed mht. slidtage på komponenterne.
Korrekt og hensigtsmæssigt anvendt Klasse A/B - elektronik i god kvalitet bør kunne holde mindst 20- 25 år - dog kan man komme ud for at skulle rense potentiometre og kontakter, men det er så det. Efter yderligere 5 -10 år bør man checke og sandsynligvis udskifte elektrolytkondensatorer.
Og - Ja, jeg har også en del forstærkere, som med absolut minimal, men kyndig vedligeholdelse, nu runder de 50 år.
Vh
Freddy