Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 18:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bas til Dali Ikon 7? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ballistic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2012
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej med jer,

Jeg har været så uheldig at, min ene bas enhed i mine fremragende Dali Ikon 7 MK1 er gået. Der kommer en tydelig "kradsen" lyd ved bestemte numre, kan tydeligst høres ved akustiske numre, hvor den ikke bliver overdøvet af mellemtonen.

Jeg har ikke haft enheden ude, da jeg er sikker på det er den. Det høres også tydeligst ved at, jeg ligger mit høre ind i mod, når den spiller musik.

Har haft skrevet en mail til klubben, fået oplyst en pris på 1068,-.

Mit spørgsmål er så, er der nogle der ved om jeg kan finde en billigere i nøjagtig samme klang og model men til billigere penge. Jeg er på SU, derfor spørger jeg lidt omkring først

Mit stue setup
Til top Vis ballistic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ballistic

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hvad med at høre Dali om de kan sælge den billigere (hvis de gør i salg af enheder?)

Umiddelbart kan du ikke bare finde en uoriginal enhed med samme parametre som den bas der er gået. Det er jo
dali som laver dem selv (hvad jeg ved) med specifikke parametre - Følsomhed, størrelse, membranmasse osv.

Prisen er IMO i den høje enhed - Men hifiklubben skal jo også tjene på det.

Du siger at den skraber - Har du prøvet forsigtige at trykke på bassen for at høre om den skraber på svingspolen.
Dvs tryk på den så den går lige ind ved at holde rundt om midten.
(det er nok den lyd du kan høre).

Et andet alternativ er at høre Dali om de ikke vil udskifte enheden enten gratis eller for et symbolsk beløb. Jeg
ved ikke hvad der er deres politik på det område, men normalt bliven en så ny enhed ikke defekt medmindre du
har givet den tæv (spillet sindsygt højt længe osv) -Så muligvis har den ikke være ok fra starten af Læs:
produktionsfejl.

mvh
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

ballistic skrev:
Hej med jer,Jeg har været så uheldig at, min ene bas enhed i mine fremragende Dali Ikon 7 MK1 er gået. Der kommer en tydelig "kradsen" lyd ved bestemte numre, kan tydeligst høres ved akustiske numre, hvor den ikke bliver overdøvet af mellemtonen. Jeg har ikke haft enheden ude, da jeg er sikker på det er den. Det høres også tydeligst ved at, jeg ligger mit høre ind i mod, når den spiller musik. Har haft skrevet en mail til klubben, fået oplyst en pris på 1068,-. Mit spørgsmål er så, er der nogle der ved om jeg kan finde en billigere i nøjagtig samme klang og model men til billigere penge. Jeg er på SU, derfor spørger jeg lidt omkring først [:)]

Køb en orginal enhed , du finder ingen der vil passe , dem der sidder i dali ikon er lavet til dali og kan ike købes hos andre.

madmax
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hej Mads - Der er en lille mulighed for at din bas kan repareres - prøv at tage den ud af kassen; se om chassiet er
skruet på magneten eller om det hele er limet sammen / fastmonteret.
Hvis chassiet er skruet på, kan du skille det ad, og prøve at justere centreringen - se evt om svingspolen er beskadiget !

ballistic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Hvad med at høre Dali om de kan sælge den billigere (hvis de gør i salg af enheder?)

Umiddelbart kan du ikke bare finde en uoriginal enhed med samme parametre som den bas der er gået. Det er jo
dali som laver dem selv (hvad jeg ved) med specifikke parametre - Følsomhed, størrelse, membranmasse osv.

Prisen er IMO i den høje enhed - Men hifiklubben skal jo også tjene på det.

Du siger at den skraber - Har du prøvet forsigtige at trykke på bassen for at høre om den skraber på svingspolen.
Dvs tryk på den så den går lige ind ved at holde rundt om midten.
(det er nok den lyd du kan høre).

Et andet alternativ er at høre Dali om de ikke vil udskifte enheden enten gratis eller for et symbolsk beløb. Jeg
ved ikke hvad der er deres politik på det område, men normalt bliven en så ny enhed ikke defekt medmindre du
har givet den tæv (spillet sindsygt højt længe osv) -Så muligvis har den ikke være ok fra starten af Læs:
produktionsfejl.

mvh

Jeg har nu prøvet at trykke membranen ind, trykker jeg den nogenlunde i bund, så forsvinder "kradse" lyden. Lyden kan også beskrive som en meget dårlig LP indspilning med en lille susen. Lyden er ikke ren.

Kim skrev:
Hej Mads - Der er en lille mulighed for at din bas kan repareres - prøv at tage den ud af kassen; se om chassiet er
skruet på magneten eller om det hele er limet sammen / fastmonteret.
Hvis chassiet er skruet på, kan du skille det ad, og prøve at justere centreringen - se evt om svingspolen er beskadiget !

Jeg vil nu prøve dit forslag, at tage enheden ud og kigge nærmere på den. Jeg er ikke den store tekniske på dette punkt. Så det kan være jeg ligger et billede op senere.

Mit stue setup

ballistic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har uploadet nogle billedere af enheden med Serienr: 7032-4904-01

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5

Mit stue setup

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Ok, chassiet er skruet på magneten; men det ser ud til at være stjerneskruer, som er svære at komme til.

Men du kan prøve at sætte højttaleren på magneten og løfte op i membranen; er svingspolen ok ?

Hvis den er ok, er det galt med centreringen, og så skal den skilles ad - når den skal samles igen, så sæt skruer til
sekskant-nøgler i istedetfor stjerner.
Hvis den ikke er ok, så opload venligst billeder af den, for så kan der være flere muligheder.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg formoder at enheden har fået nogle tæsk til en fest?
Svingspolen er blevet for varm => deform svingspole/boblet lak => ny enhed
Sådan cirka.

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

ballistic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2013 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
Ok, chassiet er skruet på magneten; men det ser ud til at være stjerneskruer, som er svære at komme til.

Men du kan prøve at sætte højttaleren på magneten og løfte op i membranen; er svingspolen ok ?

Hvis den er ok, er det galt med centreringen, og så skal den skilles ad - når den skal samles igen, så sæt skruer til
sekskant-nøgler i istedetfor stjerner.
Hvis den ikke er ok, så opload venligst billeder af den, for så kan der være flere muligheder.

Korrekt, der er 4 stjerneskruer som ikke er til at kommet til. Jeg har trykket på membranen, både den ene og den anden vej, og kan ikke se nogen form for defekt på svingspolen. Men hvordan du vil have jeg skal skille den af, kan jeg ikke se.

Det yderste af membranen(det røde) hænger sammen med det gule + svingspolen sidder på begge dele. Kan ikke forklare mig bedre, har ingen teknisk viden om dette.

Robert GS skrev:
Jeg formoder at enheden har fået nogle tæsk til en fest?
Svingspolen er blevet for varm => deform svingspole/boblet lak => ny enhed
Sådan cirka.

Mvh. Robert GS

Tæsk tæsk, det ved jeg nu ikke. Hvor kan du se boblet lak?

Mit stue setup

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 11 Oktober 2013 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Kan det tænkes, at der under samling af enheden i sin tid, at der er nogle små metal granulater, der er endt i spalten og ikke lige med det samme, er kommet i vejen og nu skraber på. Måske er disse små granulater vendt sig på den længste led og sidder nu og rører svingspolen.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Oktober 2013 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

ballistic skrev:

Det du beskriver når du bevæger membranen har jeg oplevet på en del underlødige PA enheder når de har fået stryg af en stor styg forstærker = der er uddelt tæsk. Svingspolen er blevet varm og lakken på kobbertråden (eller hvad svingspole nu er lavet af) er boblet op og måske er svingspolen formen endog blevet deform og nu skraber den så på i svingspolegabet eller svingspolen kan helt enkelt have være presset ud af gabet og på vej tilbage har svingspole ramt lidt skævt og der ved blevet deform. Det er lig med ny enhed da det næppe kan betale sig at recone enheden som det kan med PA enheder.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

ballistic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2013 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
ballistic skrev:

Det du beskriver når du bevæger membranen har jeg oplevet på en del underlødige PA enheder når de har fået stryg af en stor styg forstærker = der er uddelt tæsk. Svingspolen er blevet varm og lakken på kobbertråden (eller hvad svingspole nu er lavet af) er boblet op og måske er svingspolen formen endog blevet deform og nu skraber den så på i svingspolegabet eller svingspolen kan helt enkelt have være presset ud af gabet og på vej tilbage har svingspole ramt lidt skævt og der ved blevet deform. Det er lig med ny enhed da det næppe kan betale sig at recone enheden som det kan med PA enheder.

Mvh. Robert GS

Jeg må gå ud fra når du siger stor styg forstærker, så falder min Lyngdorf SDAI 2175 ind under den kategori.

Når jeg presser på membranen og får svingspolen til at bevæge sig, forekommer der ingen lyd overhovedet. Men okay, det kan vel heller ikke sammenlignes med, når min forstærker skubber membranen frem og tilbage.

Jeg må se butiks ekspedienten i klubben har en lille form for teknisk snilde og om han kan dømme den inde eller ude.

Mit stue setup

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 Oktober 2013 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har med netop en SDAI2175 ødelagt en basmellemtone i et sæt Dynaudio Focus140. De kan ellers sagtens tåle klø,
men forstærkeren var ikke så god til at styre enhederne som andre jeg har haft efterfølgende.
Det var ikke en brændt spole, men enheden der blev presset ud af gabet. Det så ikke ud til spolen havde været for varm,
derfor blev konklusionen at den havde været ude af gabet.
Så pas på :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2013 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

ballistic skrev:

Robert GS skrev:

ballistic skrev:

Det du beskriver når du bevæger membranen har jeg oplevet på en del underlødige PA enheder når de
har fået stryg af en stor styg forstærker = der er uddelt tæsk. Svingspolen er blevet varm og lakken på
kobbertråden (eller hvad svingspole nu er lavet af) er boblet op og måske er svingspolen formen endog blevet
deform og nu skraber den så på i svingspolegabet eller svingspolen kan helt enkelt have være presset ud af
gabet og på vej tilbage har svingspole ramt lidt skævt og der ved blevet deform. Det er lig med ny enhed da det
næppe kan betale sig at recone enheden som det kan med PA enheder.Mvh. Robert GS
Jeg må gå ud fra
når du siger stor styg forstærker, så falder min Lyngdorf SDAI 2175 ind under den kategori. Når jeg presser på
membranen og får svingspolen til at bevæge sig, forekommer der ingen lyd overhovedet. Men okay, det kan vel
heller ikke sammenlignes med, når min forstærker skubber membranen frem og tilbage.Jeg må se butiks
ekspedienten i klubben har en lille form for teknisk snilde og om han kan dømme den inde eller ude.

Har du spillet sinddsygt højt i flere timer til en fest etc så har de fået tæsk. Har du bare givet den gas til et enkelt
nummer, så burde der ikke ske noget - så længe at enhederne ikke er presset langt over deres grænse. Og i så
fald er det en defekt, som sandsynligvis vil komme under alle
omstændigher = byt til ny.

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Oktober 2013 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Prøv lige at sætte højttalerkablerne direkte på den enhed når den står på bordet.

Kommer der ikke mislyde der er det så ikke enheden.

Rasler den stadig er det enten som Robert siger; skæv svingspole, lakbobler osv

Det kan også være den sidste vikling på svingspolen der sidder løs (kan du løfte membranen så meget at den kan ses ?) og så
kan det så også være tilledningerne (dem fra membranen ud til spadestikkene) der rører membranen når enheden bevæger
sig.

Men prøv lige enheden tilsluttet en forstærker direkte uden noget andet
Til top Vis dipolist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dipolist

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2013 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

dipolist skrev:
Prøv lige at sætte højttalerkablerne direkte på den enhed når den står på bordet.

Kommer der ikke mislyde der er det så ikke enheden.

Rasler den stadig er det enten som Robert siger; skæv svingspole, lakbobler osv

Det kan også være den sidste vikling på svingspolen der sidder løs (kan du løfte membranen så meget at den kan
ses ?) og så
kan det så også være tilledningerne (dem fra membranen ud til spadestikkene) der rører membranen når
enheden bevæger
sig.

Men prøv lige enheden tilsluttet en forstærker direkte uden noget andet

god ide

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2013 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Tjekliste:

Som allanowich skriver: Der kan være "snavs" i svingspolegabet - prøv at blæse med trykluft igennem polstykkets hul
og også oppe fra membransiden.

Som dipolist skriver: Tjek sidste vinding på svingspolen ( hvis svingspolen har været hoppet ud af gabet, kan den
nederste kant af svingspolen været skadet ) - "tilledningerne" også kaldet litzetråde, kan også være beskadiget eller
sidde forkert.

Hvis alt ser ud til at være ok, kan du prøve at trykke på membranen, mens enheden står på bordet; lyt efter om du
kan få den til at give mislyde ved skævt tryk, og om du kan få den til at være lydefri ved at trykke skævt på
membranen i den anden siden eller et andet sted - Hvis du kan få den til både at give mislyde og til at lyde ok, så er
den sikkert skævt centreret eller hele svingspole er slået skæv uden synlig skade -Så er du nok nødt til at skille den
ad.

Hvis du skal skille den ad, er du nødt til at bruge en rørtang eller en svejsetang der er smal nok til at komme ind og
tage fat omkring skruerne, og så dreje den ud ( måske du kan fjerne noget af lakken, som er brugt til at låse skruerne
med) - når du skal samle den igen, så brug umbraco skruer ( til sekskant-nøgler ), og afkort umbraco nøglen så du
kan stramme skruerne !

Hvis du har problemer med at forstå denne fremgangs måde, så send pb til mig, og jeg vil give dig mit tlf. nr., så kan
jeg forklare det for dig over tlf..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes