Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 01:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Kommende 4K afspillere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 16 September 2013 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hvornår tro i at vi se de først 4K (3840 x 2160) Blu-ray afspiller på marked ?

Det er jo ikke fordi at der mangle 4K materiale, da næste alle film i dag er optage i enten 4K eller 5K, og de gamle film der er skudt på film, blive scannet ind i 4K, så der er let og hurtige for filmskaber at smide 4K film på marked.

http://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution

Der er også udviklet både 3 og 4 lages Blu-ray disk, som let ville kunne rumme en 4K film.

Det er lidt forvirre at man skrive 4K TV det er det ikke, 4K har en opløsning på 4096×2160 og UHD TV har en opløsning på 3840 x 2160, men skrive jo hele ikke 2K på en blu-ray film, da har en opløsning på 2048x1080 og Blu-ray har en opløsning på 1920x1080. Så hvis Sony´s såkaldte 4K tv skal vise 4K, ske det nedscales.

Så vi skal måske snart til at udskifte vores HD Blu-ray film samling, og lidt ude i fremtid stå 8K og venter.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 16 September 2013 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 16 September 2013 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Nu er denne bygge på en Hard disk, som jo har de ulemper at det hurtig blive fylde med 4K film, Sony er på vej med noget at det samme, men er ikke en brugbar løsning i den lang løb, tro mere at Sony´s løsning er for at kunne vise ægte 4K materiale, for igen at kunne sælge nogle 4K tv. Hvor i mode at "red" løsning er til de rigtig biografer.

Så jeg se kun to løsning på 4K til hjemmebrug, et løsning med udskiftelige Hard diske efter samme måde som man bruge i de rigtig biografer, eller en 4K blu-ray disk løsning, husk at 4K film til hjemme bruge også skal kunne rumme hjmme udgaven dolby atmos (det er gjord mulige med hdmi 2.0 standart).

Så jeg se frem til at Onkyo (Onkyo komme tit med det sidst nye i deres produkter) komme med en surround receiver, med hdmi 2.0 og hjemme udgaven af dolby atmos inden for det næste år.

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 16 September 2013 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvor stor betydning 4K får for alm forbrugere, jeg så hellere 444 12 bit Deep color, og 48hz framerate så vi slipper for banding og judder, fremfor opløsning der ikke gavner andet end store skærme ala 100" og op, eller til folk der nyder at presse næsen mod skærmen.

Flere surround formater, til hvilken gavn..?
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 16 September 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Vi kan jo ikke gøre noget med fremskridt....

Kan god se hvor du ville hen, men desværre så fylde 444 12 bit, alt for meget til at det kun bive et rent maste format, men med 4K film til hjemmebrug så blive Deep color en normal ting, så et lille fremskridt er der da.

Jo man kan skam se forskel mellem Full-HD og 4K, men vi skal op et et tv på omkring 100 tommer eller havde en film projektor, og netop prise på stor tv falde i prise, det er jo ikke mange år siden at et 37 tommer tv koste omkring 10.000 kr. og i dag kan man jo få en et tv mellem 47-55 tommer for samme penge (eller billiger).

Så jo dem der fuld ind for en hjemmebiograf, er 4K og dolby atmos veje frem, jag har altid syndes at formålet med en hjemmebiograf er at på når samme billede og lyd som i de rigtige biografer, når at de blive oprustet på denne front, er det helt naturlig at hjemmebiografer følger med.

Men 4K er kun en del af hvad fremtiden bringe, vi ville bl.a. se at når de næse James Cameron Avatar film komme, så blive de sikker med 4K 3D og med framerate højre end de 48hz. (der er blive lavet test film af 4K 3D) tro ikke at James Cameron sådan lige med det samme opgiver 3D. Og derefter se vi nok 8K (og måske også i 3D) de først 8K projektor og 8K kamera har da se dagen lys.

Tro ikke at vi ender før at vi få 12K, så kan man nemlig udskifter alle de film format man har i dag, med en 100% digital løsning.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 16 September 2013 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Fremskridt er godt, men jeg mener så ikke tiden er moden til 4K.. Vi kan ikke streame full hd i bare fornuftig bit dybde, og kan ikke distribuere et 4K medie uden komprimering osv.

Så bliver 4K display måske standarden om nogle år.. Og vi skal så scalere blu ray film op til 4K..

Der findes stortset ingen forbrugere der kan finde ud af at indstille en blu ray afspiller til optimal overførsel, eller opsætte et 5.1 surround setup der bare lyder nogenlunde.

Så et mere komplex setup er stortset det eneste jeg kan se det medføre.

Problemet er nok at der er langt mellem dem der har hørt hvad man kan med de formater der allerede findes til hjemmebrug.

Hvem har en projektor der har et nativ fornuftig gamma og gamut forløb, og som ikke skal digitalt korigeres med avanceret korektion for at performe nogenlunde.?

flere højtaler..? til hvad i en hjemmebio.? Måske hvis din hjemmebio er 200m2 eller deromkring.. Og betyder atmos så at vi får dynamik tilbage på lydspor, ala laserdisc, eller skal vi ha mere komprimering af lyden for at hr og fru jensen ikke ødelægger deres flimsede bose surroundhøjtalere.?
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 16 September 2013 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Ja komprimering har altid være en problem om det så er musik eller film er det noget skidt.

Derfor kunne mit ønske at man man komme med en 4 lagte Blu-ray disk hvor man kunne ligge film ned i 4K med 444 12 bit Deep color, og 48hz framerate, dette blive desværre nok kun et ønske.

Der er tv og projektor på marked, med en fornuftig gamma og gamut forløb disse blive brugt af filmselskaber til color grading.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 16 September 2013 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hvilken projektor ville du vælge til hjemmebio.?
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 16 September 2013 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Meget let, der er nemlig kun to ægte 4K projektor på marked (eller snart på marked) og de begge er fra Sony.

JVC 4K projektor er ikke en ægte 4K projektor, så den tæller ikke rigtig med.

Og jeg ville venter med at købe 4K projektor, indtil at man ved hvilken format de nye Avatar blive optage i, så hvis men er 3D fan, så ville det være en god ide ikke at kaste sig ud i 4K projektor (eller 4K TV), før at vi ved hvad James Cameron komme med.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 16 September 2013 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Så gamma og gamut samt sort har ikke nogen prioritet hos dig.?

Du sigter udelukkende efter max opløsning framerate og 3D..?
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 16 September 2013 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Jeg tage afsætte i det er på vej, og er på marked, og her er det i første omgang "max opløsning framerate og 3D" det vigtig, og jo personlig så se jeg at vigtigheden af "gamma og gamut samt sort", men vi er jo kun i første generation af 4K til hjemmebrug, så meget kan nå at ændre sig i fremtiden.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 16 September 2013 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Jammen så er du jo et perfekt mål for moderne markedsføring..

Hvad projektor og afspiller har du pt.?
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 16 September 2013 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Nu ville jeg ikke kalde mig for et "perfekt mål for moderne markedsføring..", her er jeg for kritisk men jeg er også meget nysgerrige, og er ikke type der afskriver nye format (bare fordi at de er nye), men jeg skal jo lige se det i den virkelige verden først.

Jeg har en gamle projektor fra sony, der står til udskiftning og en BD afspiller fra Oppo, og jeg er ikke hoppe på 3D bølgen, jeg ser derfor mere fornuft i 4K end i 3D.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 16 September 2013 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Hvordan er den kalibreret/ lærred osv. Hvor mange fl har du ved 100% IRE.? Og hvad er DE på dine 6 farver.?
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 17 September 2013 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Nu handler tråd om hvornår at vi se den først 4K Blu-ray afspiller og lidt og 4K og UHD formate, så lade os blive på sporet.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 17 September 2013 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Syntes det er relevant hvor langt folk er i udviklingen inden man bedømmer næste skridt, da der er mere i et billede end opløsning.

For mig ser det ud som om du fokusere meget på markedsførings spec.. Nyt er langt fra altid bedre..

jeg har selv paret 10 år gammel teknik med moderne medie, og fået lang bedre oplevelse stabilitet og kalibrerings data.

Jeg kan stå 50cm fra mit lærred uden at se en eneste pixel, og stadig have fuld 1:1 pixel resolution og perfekt sort, og max ca 12fl på 110" gain 1.0 lærred. Perfekt gamma forløb på 2.23

Hvor moderne teknik kæmper med at holde tungen nogenlunde lige i munden.. Find feks en brugbar projektor hvor pæren holder et rimeligt lys output over 500-1000 timers drift, og en 2 år gammel 50000kr projektor der kan repareres hvis den går i stykker for mindre end den er værd.

Feks et produkt der er færdigudviklet når det sendes på markedet.. og ikke skal firmware opdateres flere gange, og er uden bugs den dag den ikke supportes mere.

Jeg ønsker inderligt at udviklingen fortsætte, men at man udvikler indtil man har et optimalt produkt istedet for at komme med ny model hver 6 måneder der lige har en lille ændring, og derefter dropper at løse problemet of supporte den forrige model.

Pt tror jeg de fleste forbrugere vil juble over en 8K projektor selvom den kun viser farven lyserød, og der ikke kommer et medie til den de næste 10 år... Når så MK2 kommer og den både kan lyseråd og lysegøn så går massene amok over den fantastiske udvikling..

Had fabler jeg om..??

Lav lige en anstændig 1080P projektor inden man laver 4K projektoere tak.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 17 September 2013 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelige laves der anstændig 1080P projektor, men de koste også fra 100.000 kr. og op, og jeg tro (men ved det ikke), men efter de første test af Sony´s først 4K projektoere, så skulle den være en anstændig 4K projektor.

Derfor se jeg frem til de først 4K Blu-ray afspiller, og især de første test.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 17 September 2013 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Kunne godt tænke mig at vide hvilken 1080P projektor der er tale om, så vil jeg da overveje sådan en..?

Jeg glæder mig helt sikker til du får købt og kalibreret en 4K projektor samt afspiller, så vil jeg meget gerne se resultatet..
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 17 September 2013 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Der vil aldrig komme flere nye formater til film, for kunderne er rigtig godt tilfredse med DVD eller Bluray.

Det var et stort fremskridt at gå fra VHS til DVD, og et lille fremskridt at gå fra DVD til Blueray, så lille at det er rimeligt
ligegyldigt for det store flertal af filmkikkere. Derfor er Blueray logisk nok usælgelige til 200 kr hvis den samme DVD koster
under det halve.

Bare sammenlign med musik. Det var et stort ikke mindst betjeningsmæssigt fremskridt at skifte vinylen ud med CDen, men
der er ingen kunder til SACD, DVD audio og bluray audio, for det helt store flertal er godt tilfreds med CD formatet eller også
skrifter de til streaming/ download (af ofte tvivlsom kvalitet.)

Derfor tror jeg ikke på at et endnu bedre format end de 2 nuværende har nogen chancer.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 17 September 2013 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tror 4K ligger et godt stykke ude i fremtiden som format til de fleste brugere og inden der overhovedet bliver udgivet film i
formatet, en forudsætning for at et format kan lykkedes er at det er billigt og til rådighed overalt eller genererer det ikke
tilstrækkelig omsætning, hvilket bla er årsagen til at formater som feks Sacd,DVD audio , blurayaudio er endt som
nicheprodukter for de få og med næsten ingen titler til rådighed, feks Sacd med kun ca 7000 titler ialt, hvilket er latterligt
for lidt for musikbrugere.
4 K vil have en fremtid hvis lanceringen bringes sideløbende med Oled skærme i store formater til en fornuftig pris svarende til
en god projektor, en mulighed der kan være mulig indenfor de næste 5 år, LG har allerede lavet en 77" Oled skærm som vist
på IFA 2013, Oled vil være den skærm jeg udskifter med min gl Pioneer når den tid kommer og hvis jeg har pengene til at
investere til den tid

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes