Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 10:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streaming setup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 August 2013 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg har brug for lidt teknisk assistance! har kigget i forum, men kan ikke lige finde præcis svar på mit problem.

Jeg kører idag streaming via en Squeezebox touch (med linær PSU) og musikken er gemt på en readynas duo nasserver. Som dac bruger jeg en audiolab 8000dq (god dac/pre). Musikken er hovedsageligt FLAC og en anelse musik er købt via itunes. Jeg kører trådløst da det er bøvlet mht. kabel grundet enhedernes placering i huset. Jeg synes, at lyden er ok, men der mangler noget og lydbilledet, synes en anelse rodet, specielt i toppen. musikken  mangler ligesom krop og varme.

Jeg har set, at nogle mener, at en pc med iriver via USB til en god dac skulle være sagen! er der noget om det?

Hvis jeg vælger den løsning, så har jeg brug for en mini-pc der ikke støjer og bruger meget lidt strøm! hvad kan i anbefale her, hvis det ikke skal være for dyrt? Den skal udelukkende bruges til musik. Mine Filer kan evt. ligge på en USB-harddisk....

Gode råd ønskes....gerne af nogle IT-kyndige

Til top Vis sonyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonyes

benji.oe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2012
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 August 2013 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Sådan noget som denne kunne måske være interessant:
http://www.edbpriser.dk/stationaer-faerdigsamlet/zotac-zbox- id17-id-7339522.aspx
Her skal du selv installere ram, harddisk og installere Windows på. Der sidder også optisk på den.

Ellers er der denne hvor der i forvejen sidder ram og harddisk i, der skal Windows dog også installeres på:
http://www.edbpriser.dk/stationaer-faerdigsamlet/asus-eee-bo x-eb1035-id-7145434.aspx
Der skulle vist også være optisk ud via 3.5mm jackstikket, det er der ihvertfald på min Eee Box B202.

Det gode ved begge disse er, at strømforsyningen er ekstern, så skulle man få lyst til at lege med lineær strømforsyning, så
kan man dette.
Begge er strømbesparende, og støjer ikke alverden. Det er selvfølgelig ikke verdens hurtigste computere. Selv er jeg meget
glad for min (efterhånden i IT-år) gamle Eee Box B202, hvor der sidder den første Intel Atom N270 cpu, og den fungerer
perfekt som musikafspiller. CPU'en i de to jeg linker til er ca. dobbelt så hurtig som min Atom.
Til top Vis benji.oe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af benji.oe

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 August 2013 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

sonyes skrev:

Jeg synes, at lyden er ok, men der mangler noget og lydbilledet, synes en anelse rodet, specielt i toppen. musikken  mangler ligesom krop og varme.

Inden du køber nyt udstyr, har du så prøvet f.eks. at tilslutte en cd-afspiller til din DAC?
Hvis du oplever det samme så skal årsagen nok søges andetsteds - det kan være rummet, højttalern etc.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

søren1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 August 2013 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jeg skal også til at prøve noget streaming og har en Lyngdorf tdai 2200 som det skal køre via.
Hvad betyder det at power supplyer lineært og hvad gavner det??
Jeg har tænkt på Bluesound eller en af cambridge eller denons streaming maskiner fra hfk. Er det ikke ganske godt når bare det skal sende en ren digital data strøm til tdai´en?
Til top Vis søren1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren1977

Denzel4u
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2013 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv en Squeezebox, og jeg synes den kan følge med langt hen ad vejen når det kommer til kvalitet. Har du prøvet
at optimere/modificere softwaren på din Squeezebox?

Hvis ikke, så prøv eventuelt at se om der er noget hjælp at hente på disse links:
http://soundcheck-audio.blogspot.dk/2011/11/touch-toolbox-30 .html
http://touchsgotrythm.blogspot.hk/

Jeg har selv modificeret min og det har givet et markant løft i lyden.
Mvh
Til top Vis Denzel4u's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denzel4u

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 August 2013 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Yes lyden fra et Squeezebox Touch setup kan optimeres MEGET og det kan blive noget af det bedste du kan få hvis du f.eks. bruger den med en linear PSU og en USB harddisk direkte på den og den skal selvfølgelig også have en linear PSU). Dette setup har så nogle ulemper ved store CD samlinger.
Jeg bruger ikke selv en USB Harddisk men en NAS som dig, men du får aldrig super lyd ud af en Touch over WIFI da dens WLAN kort giver en dårlig lyd! Jeg bruger LAN netværk dvs. kabel
Prøv at læse lidt på SoundCheck hjemmeside og hans TT guide som Denzel4u har henvist til
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

Sound Defined
Branchemedlem
Branchemedlem
Sound Defined

Bruger siden: 18 Marts 2009
Lokalitet: København
Sendt: 29 August 2013 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Auraliti lyder langt bedre en både PC, MAC, Squezebox og Sonos. Den er min anbefaling - også i high-end setups. Med lidt optimering kan man få den
til at slå det meste på markedet.

Til top Vis Sound Defined's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sound Defined Besøg Sound Defined's Websted

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Sendt: 30 August 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Til Sonyes
Jeg forstår det sådan at du ønsker at afsille musikfiler i den bedst mulige kvalitet, til den lavest mulige pris.
Det er et problem på nettet, at der åbnes op for utallige løsninger. Men test, med sammenligninger af forskellige løsninger er yderst sjælne.
At indrage Auraliti, et eksotisk US firma der laver adskillige musikservere, uden dansk distributør, efter hvad jeg ved, og påstå, at disse apparater lyder bedre, end pc'ere m.v. uden at vide noget som helst om det, er endnu mere mærkværdigt.
Nu til mine forslag: En laptop på sofabordet, med usb kabel under gulvtæppet, over til en usb-dac eller converter ved stereoanlægget, er en god løsning, hvor der kan opnås en lydkvalitet, der kan bringe dig i HiFi himlen, men det er ikke let, og heller ikke helt billigt, det kræver undersøgelser fra din side, og at du kan læse engelsk. Læs om JPlay(Windows afspiller), på deres hjemmeside, og læs i deres forum, hvilke usb-dac/converter der er fuldt kombatible med JPlay.

En simplere løsning er Bluesound Node, denne løsning er især atraktiv hvis du ejer en nyere Iphone eller Ipad, og den kræver du har et hjemmenetværk. Det vil give dig en rigtig god lydkvalitet. Hvis du opdaterer med en dac, og et godt(dyrt) toslinkkabel, vil du komme meget tæt på HiFi himlen.

Men hvis du vil i HiFi himlen, eller tæt på, kræver det selvfølgeligt, at du ejer et stereo anlæg tæt på topklasse.

Håber du får succes med dit projekt.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 August 2013 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gøre som Mellemtone har beskrevet. Køb en JK Ciunas enten hans DAC eller hans USB konverter. Start med jplay mini
som du kan prøve gratis. Men advarslen skal da du da have: Det kan åbne op for en ret lang og kompliceret rejse (ikke ulig
vinyl tweak rejsen), som kan være ret spændende og indbringende, men også lidt frustrerende. Fordelen er så at der er rigtig
meget hjælp at hente på div. fora.... Held og lykke med det og læs gerne min NUC tråd, som af urangsaglige årsager er
placeret i HTPC afdelingen...

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Sendt: 31 August 2013 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Hej CianDK
Jeg kan forstå du er gået Win Server Core vejen, har det været en succes?
Jeg nøjes med en computer, win 8, og Extreeme Hibernate mode, og er godt tilfreds.
Kan du ikke lægge et link op til den tråd du omtaler, så jeg kan finde den, og blive klogere.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes