Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 08:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streamer, hvorfor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Pierre?

Bruger siden: 24 December 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 01 August 2013 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu i de sidste 2-3 uger været på en streamer-turne, lad os kalde det det.......

Grunden hertil var/er at jeg ville udforske denne måde at afspille musik på og finde ud af hvad der er godt og skidt og finde ud af hvordan lyden er
iforhold til mit/et drev og må sige at min oplevelse overraskede mig MEGET!!!
Hele turen rundt havde jeg mit eget drev med. Jeg har lyttet til squeezbox, sonos, Mac computer, hjemmebygget audiofil computer, aurility og sotm.

Først tak til de flinke personer som åbnede deres dør for mig. Hvert sted blev der lyttet til deres eget serup, hvor vi kun legede drev/ streamer, så jeg
kan ikke udtale mig omkring de forskellige serups da jeg ikke kendte dem ej heller vil jeg udtale mig omkring dem, det samme gælder de forskellige
streamerne mod hinanden, da de jo ikke blev lyttet til på samme setups. De 5 hjemmebesøg (en havde både sonos og computer) var meget
forskellige, men alt samligning blev gjort med redbook cd og 16bit. Ingen highres da det jo skulle være samlignigt.

Jeg havde nok forventet at sonos og squeezbox ville være ringere en mit drev, men overraskelsen kom da faktisk alt sammen var dårligere en mit
drev. Diskantområdet manglede luft og detaljer ved alle streamerne noget lød direkte mp3 agtigt og lydbilledet manglede dybet. Ved nogle af
streamerne var der bedre bas's gengivelse men det kunne på ingen måde vejeoppå det som jeg vil kalde en meget dårligt diskantgengivelse.

Så er det her mit spørgsmål kommer - Vælger i streamerne ud fra brugervenligheden og troen på at det er bedre uden at have en samligning eller har
jeg bare været forbi de 5 forkerte ????

Den hjemmebygget computer der er meget som kan gå galt, men den var bedre en sonos. Egenligt så kan der fuskes meget skidt sammen ved alle
afspillere på nær sotm som jo er pluk'n play. Så den burde jo være 100% optimeret men selv her var drevet bedre.
Er det bare ikke lige så nemt som jeg troede/ pga det som jeg læser alle steder eller er et godt drev stadigvæk det bedste inden for digital afspilning.
Det er nemt og bekvemmeligt og forstår sagtens at man vælger det på dette grundlag, men kan stadigvæk ikke komme over skuffelsen og den
misvisning jeg læser på nettet. Selv nogle forhandlere lovpriser streamning fremfor cdafspilning - jeg forstår det ikke ?

Jeg bruger både cd og lp hjemme i lytterummet og nyder at vende de sorte skiver og lyden derfra. Cd er også vidunderligt men kunne jeg komme af
med dem rent fysisk da de lidt over 6000 cd fylder en smugle så ville det være at foretrække. Men ikke vis det skal lyde som det jeg har hørt
Jeg vil ikke ud i en krig med hvad der er bedst men bare havde opklaret om mine oplevelser er rigtige eller jeg har været uheldig.

Til top Vis pac-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pac-man

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 August 2013 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Hej Leif...

Har selv været hele vejen rundt, fra okt 2006 til nu.

Efter at squeezebox gik ud af produktion sidste år ca aug 2012, blev der i starten af dette år startet et nørdet projekt op
at nogle kapaciteter baseret på et wand-board + SDCard + deres eget software.

Jeg kører med et wand board og hijacker lyden ud af en hdmi splitter.

Så kan jeg bruge min Audio-GD Dac, hvilket efter min mening er det bedste streaming jeg har prøvet...

Generelt er de DAC's som sidder i streaming produkter relativt ringe.

Skal ikke kunne sige hvad der sker hvis man bruger $$$$$$.

Der vil blive lavet er SWAMP board med en highend DAC af nogle folk som har været på DAC udvikling i årevis.

Det er stadigvæk ikke kommet som et færdigt projekt, men har du tid er der tonsvis af info på følgende links.

links her :

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?98544-Community -Squeeze-OS-R3
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?97881-Community -Funded-Squeezebox-Replacement-Would-you-be-
interested

og deres "officielle side" : http://www.communitysqueeze.org/

/Michael

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Pierre?

Sendt: 01 August 2013 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Vigtig detalje, som Michael lige gjorde mig opmærksom på.
Alle streamerne blev der brugt en stand aloen dac, så ikke de indbyggede i hverken sonos eller squeezbox eller nogle af de andre.

Streamer/ drev til dac og videre til pre, sådan varder ved alle setups. Et krav jeg havde inden jeg begav mig ud på denne roadtrip.

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2013 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

hej Igen.

Mine erfaringer har været følgende.

1) Først en Squeezebox 3 normal PSU med min audio-GD dac.
2) Popcorn Hour A-210 normal PSU med min audio-GD dac.
3) Wandboard med linear PSU + cableston HDMI splitter med min audio-GD dac.

1) Det var en enormt forbedring i forhold til den indbyggede DAC som bare lød mørk og trist.

2) Lød væsentlig mere spændende, selv om den var meget ustabil til music, da den er udviklet til film/rips etc.

3) Så skete der virkeligt noget. Ting blev mere analoge og stereo perspektivet udvidet. Bedre timing og bare mere
    lyst til at høre musik igen.

Troede jeg faktisk var blevet gal, da jeg skiftede fra squeezebox til popcorn... Der er forskel på 1'er og 0'er :-)

Jeg kører nu på denne med upsampling 44.1 -> 88.2 Khz på CD'er hvilket lyder anderledes og noget mere åbent.

Glæder mig til at de får det SWAMP board færdigt med ReClock og den nye DAC TI PCM5142 -
http://www.ti.com/product/pcm5142

Hvad spiller du på rør eller transistor ???

/Michael

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 August 2013 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

pac-man skrev:
Jeg har nu i de sidste 2-3 uger været på en streamer-turne, lad os kalde det det.......

Grunden hertil var/er at jeg ville udforske denne måde at afspille musik på og finde ud af hvad der er godt og skidt og finde ud af hvordan lyden er
Hele turen rundt havde jeg mit eget drev med. Jeg har lyttet til squeezbox, sonos, Mac computer, hjemmebygget audiofil computer, aurility og sotm.

Først tak til de flinke personer som åbnede deres dør for mig. Hvert sted blev der lyttet til deres eget serup, hvor vi kun legede drev/ streamer, så jeg
kan ikke udtale mig omkring de forskellige serups da jeg ikke kendte dem ej heller vil jeg udtale mig omkring dem, det samme gælder de forskellige
streamerne mod hinanden, da de jo ikke blev lyttet til på samme setups. De 5 hjemmebesøg (en havde både sonos og computer) var meget
forskellige, men alt samligning blev gjort med redbook cd og 16bit. Ingen highres da det jo skulle være samlignigt.

Jeg havde nok forventet at sonos og squeezbox ville være ringere en mit drev, men overraskelsen kom da faktisk alt sammen var dårligere en mit
drev. Diskantområdet manglede luft og detaljer ved alle streamerne noget lød direkte mp3 agtigt og lydbilledet manglede dybet. Ved nogle af
streamerne var der bedre bas's gengivelse men det kunne på ingen måde vejeoppå det som jeg vil kalde en meget dårligt diskantgengivelse.

Så er det her mit spørgsmål kommer - Vælger i streamerne ud fra brugervenligheden og troen på at det er bedre uden at have en samligning eller har

Den hjemmebygget computer der er meget som kan gå galt, men den var bedre en sonos. Egenligt så kan der fuskes meget skidt sammen ved alle
afspillere på nær sotm som jo er pluk'n play. Så den burde jo være 100% optimeret men selv her var drevet bedre.
Er det bare ikke lige så nemt som jeg troede/ pga det som jeg læser alle steder eller er et godt drev stadigvæk det bedste inden for digital afspilning.
Det er nemt og bekvemmeligt og forstår sagtens at man vælger det på dette grundlag, men kan stadigvæk ikke komme over skuffelsen og den
misvisning jeg læser på nettet. Selv nogle forhandlere lovpriser streamning fremfor cdafspilning - jeg forstår det ikke ?

Jeg bruger både cd og lp hjemme i lytterummet og nyder at vende de sorte skiver og lyden derfra. Cd er også vidunderligt men kunne jeg komme af
med dem rent fysisk da de lidt over 6000 cd fylder en smugle så ville det være at foretrække. Men ikke vis det skal lyde som det jeg har hørt
Jeg vil ikke ud i en krig med hvad der er bedst men bare havde opklaret om mine oplevelser er rigtige eller jeg har været uheldig.

Om du har været uheldig eller ej skal jeg ikke kunne sige, men ud fra mine egne erfaringer er der ingen tvivl ! :-) Min CD afspiller til knap 15000 måtte
lade livet til fordel for min DAC og en mini Acer PC ! Og det har IKKE noget magelighed at gøre ( jeg spiller STADIG vinyl ;-) )
Det skal dog siges at STREAMING har jeg prøvet og det var ikke godt nok !
Der er desværre mange steder hvor det kan gå galt når man skal afvikle musik på den måde ..... Det er betydeligt nemmere at købe en cdafspiller
eller en drev/DAC kombi som spiller godt ! Jeg køber da stadig CD skiver men de kommer aldrig til at se en afspiller og blir bare rippet og så
pakket væk ! Hjertet i mit Serup i dag er min DAC .... Den svarer vel lidt til en forforstærker i gamle dage !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Sendt: 01 August 2013 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Yes streaming er svært og der er forskel på 0'er og 1'er :-)
Det lyder spændende med sådan en streaming rundtur og godt at du brugte samme DAC og CD drev til sammenligningen da
lyden fra anlæggene i sig selv nok var mega forskellig.
Hvad med kablet? brugte du samme SPDIF kabel hele tiden?

Bare med en Squeezebox Touch kan der være store forskelle i lyden pga. de mange muligheder i dens opsætning og
hardware...
Men ja de fleste bruger vel streaming fordi det er mega nemt...

Det bedste Streaming jeg har hørt var fra en DIY PC løsning med EVO og en Squeezebox Touch Løsning (ikke min egen
)
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2013 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Om du har været uheldig eller ej skal jeg ikke kunne sige, men ud fra mine egne erfaringer er der ingen tvivl ! :-) Min CD
afspiller til knap 15000 måtte
lade livet til fordel for min DAC og en mini Acer PC ! Og det har IKKE noget magelighed at gøre ( jeg spiller STADIG vinyl ;-
) )
Det skal dog siges at STREAMING har jeg prøvet og det var ikke godt nok !
Der er desværre mange steder hvor det kan gå galt når man skal afvikle musik på den måde ..... Det er betydeligt nemmere
at købe en cdafspiller
eller en drev/DAC kombi som spiller godt ! Jeg køber da stadig CD skiver men de kommer aldrig til at se en afspiller
og blir bare rippet og så
pakket væk ! Hjertet i mit Serup i dag er min DAC .... Den svarer vel lidt til en forforstærker i gamle dage !

Min erfaring er at kvaliteten at ens DAC er afgørende for god lyd..

Ingen mekaniske dele i PC/Streamer , rigtigt godt Spdif Kabel , god strømforsyning hvis ens streamer er DC baseret har
også
en del at skulle have sagt.

/Michael

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 August 2013 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Det lyder lidt mystisk, for oplever slet ikke det samme på flere af de streamer-setups jeg har lyttet til.

Der banker streamer-setup'et klart CD'er, drev etc.

Jeg tager dog forbehold for at det kun har været PC+DAC løsninger jeg har lyttet til (og selv bruger).
Squeezebox skrottede jeg hurtigt (har stadig en Classic og Duet liggende til at samle støv).

Jeg bruger en PC med SOTM USB3 kort til en NorthStar Design Fluxio DAC og afspiller med JRiver.

Så jeg kan ikke genkende dine oplevelser - og jeg bruger ikke streamer fordi det skulle være nemmere - for det synes jeg nu ikke det er i min løsning.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Sendt: 01 August 2013 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Undre mig også noget
Da jeg gik til PC, HiFace, via TDA2200RP så kunne jeg simpelthen ikke gå tilbage til min XA55ES
Har så leget med Audavity og/eller foobar2k via Resampler(sox) og dette bringer altså luft og rum ind i toppen som CDDA player mangler
På min PC bruger jeg YOUNG via STAX hovedtelefoner og det samme sker her!

Men men S/PDIF er altså en oldnordisk sag helt uden for nutid i kvalitet sååå måske derfor ...
S/PDIF

Ja bare min oplevelse

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2013 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Tror desværre at Pac man har været lidt uheldig med sine besøg !

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 August 2013 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

pac-man skrev:

Mente dem du besøgte også at drevet lød bedst?
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2012
Sendt: 01 August 2013 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Dac'en har en del at sige. Jeg syntes streaming lyder helt ok og brugerfladen på sonos er
svær at komme udenom. Dog afhænger det vel af ens præferencer. Jeg holder stadig mest
af vinyl. Men benytter også cd og streaming. Jeg har hørt lidt forskelligt streaming også og
kan da godt nikke genkendene til en anelsre manglene dybde i musikken.
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Sendt: 01 August 2013 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Man kan altså også komme langt med et godt drev..
Men underligt nok et sted hvor mange producenter vælger at spare..
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 August 2013 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ønske jeg kunne invitere dig herover, til at høre min NUC. Men Irland er lige lidt langt at tage. Men til gengæld kommer
jeg til Odense d. 8. August et par dage, og kunne da sikkert godt lokkes til at tage min NUC med... ;)

Hvilken DAC (USB kort) bruger du?

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 August 2013 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har mine CD afspillere som helt dominerende signalkilde. Derudover har jeg tuner og vinyl. Jeg har været rundt at
se på mulighederne for at supplere med en streaming løsning, der kunne være i form af sonos sluttet til nuværende
anlæg suppleret med en harddisk koblet op på trådløst netværk.

Så vidt jeg kan se må for og imod være noget i retning af:

For Streaming

Giver god lydkvalitet
Stor mulighed for at høre musik i flere rum i huset fra samme afspiller. (væsentligt)
Er en kompakt løsning der ikke fylder alverden.
Kan sammenkobles med allerede eksisterende trådløst netværk.
Slipper for at transportere CDer rundt mellem afspillere (Stue, kontor, bil.)
Kan kobles sammen med netværksharddisk hvor dokumenter og billeder ligger på.

For fortsat CD lytning

Giver god lydkvalitet
Meget flexibelt kan bruges overalt
Der er livskvalitet i at stå og se på alle de CDer (og måske LPer) man har brugt årtier på at samle og så overveje hvad
man vil høre.
Det virker klinisk at høre en computerfil.
Det siger noget om folk at de har 5 reoler med musik, leksika og bøger i stuen. Det er en kulturel kvalitet.
Er enkelt og ligetil i bilen.
De ekstra muligheder ved streaming er meget dyrt betalt. (her tænker jeg på Sonos tilsluttet nuværende anlæg.)

Samlet må siges at valget intet har med lydkvalitet at gøre, det kan begge systemer klare fint. Det handler om folks
vaner og præferencer i livet, og her er vi heldigvis forskellige. Og jeg synes de ekstra muligheder ved streaming er dyrt
betalt. Jeg har ikke overvejet PC/DAC løsning, og jeg har aldrig haft hverken PC eller telefon musik.

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Sendt: 01 August 2013 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:
hej Igen.

Mine erfaringer har været følgende.

1) Først en Squeezebox 3 normal PSU med min audio-GD dac.
2) Popcorn Hour A-210 normal PSU med min audio-GD dac.
3) Wandboard med linear PSU + cableston HDMI splitter med min audio-GD dac.
1) Det var en enormt forbedring i forhold til den indbyggede DAC som bare lød mørk og trist.

2) Lød væsentlig mere spændende, selv om den var meget ustabil til music, da den er udviklet til film/rips etc.

3) Så skete der virkeligt noget. Ting blev mere analoge og stereo perspektivet udvidet. Bedre timing og bare mere
    lyst til at høre musik igen.

Troede jeg faktisk var blevet gal, da jeg skiftede fra squeezebox til popcorn... Der er forskel på 1'er og 0'er :-)

Jeg kører nu på denne med upsampling 44.1 -> 88.2 Khz på CD'er hvilket lyder anderledes og noget mere åbent.

Glæder mig til at de får det SWAMP board færdigt med ReClock og den nye DAC TI PCM5142 -
http://www.ti.com/product/pcm5142

Hvad spiller du på rør eller transistor ???

/Michael

Hvorfor kører du igennem en hdmi splitter? Er det digitale signal bedre i hdmi udgangen, som det der kommer ud af den dedikerede s/pdif udgang?

Har selv gået og luret lidt på et wandboard setup. Men har ikke rigtigt fået noget gjort ved det. Så derfor er jeg lidt nysgerrig.

mvh.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Pierre?

Sendt: 01 August 2013 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Ja de var også overrasket. Den ene var klar over det, men valgte streamning pga brugervenligheden. Dem med diy computer og sotm var begge
meget frustreret.

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2013 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Hej Noise...

Bruger kun en HDMI splitter fordi at jeg ikke har TOS-LINK i min DAC.

Toslink på wandboardet er også begrænset til 96 Khz.

En HDMI-splitter kan køre op til 192Khz i 24 Bit...

Og så venter jeg spændt på det kommende SWAMP Board...

/Michael

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 August 2013 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

pac-man skrev:
sigma6 skrev:

Ja de var også overrasket. Den ene var klar over det, men valgte streamning pga brugervenligheden. Dem med diy computer og sotm var begge
meget frustreret.

Hvis du en dag alligevel skal til Sjælland, så tag dit drev under armen og drej til højre første gang når du er kommet over broen, jeg tør godt ta en
udfordring mod dit drev ! KU være spændende at prøve !

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Sendt: 02 August 2013 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

pac-man skrev:
sigma6 skrev:

Ja de var også overrasket. Den ene var klar over det, men valgte streamning pga brugervenligheden. Dem med diy computer
og sotm var begge
meget frustreret.

Hvis du kommer forbi Odense så lægger jeg også gerne streaming system til en test op mod dit drevet / DAC. Det kunne være
sjovt og jeg har gjort det før.
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum