Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 19:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Impedans matching? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2013 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ved efterhånden meget om hifi, men dét med impedans ud og -ind er lidt svært for mig at forstå (mangler vist ingeniør-
baggrunden) Så vidt jeg har forstået, bør input impedance på effektforstærkeren være ti gange højere end output
impedance på forforstærkeren.

(1) Men får man optimal lyd ved 10x, eller er det "jo højere, jo bedre"?

Jeg er helt vild med lyden af ICEpower 125SAX2-modulerne og overvejer at skaffe nogle flere, men jeg har nogle spørgsmål
som følge af denne
tråd
. Tråden beskriver, hvordan input impedance for modulerne daler med frekvensen og ender omkring 6K for
20kHz. Jeg har en Parasound HALO C2 pre/pro med en output impedance på 50 Ohm.

(2) Er det ikke meget lavt for en forforstærker? Og hvor meget er linjeudgangen på fx en iPod på?

(3) Hvis 10x er nok, vil man så ikke få god lydkvalitet, så længe man har under 600 Ohm i output, selv for de højeste
frekvenser?

Tråden på diyaudio beskriver en ret stor negativ effekt af at sætte et potentiometer foran forstærkeren, hvilket er netop,
hvad jeg overvejer - tanken var, at jeg så kunne sætte en computer, iPod eller lign. direkte til modulet. Men nu kan jeg vist
forstå på det hele, at det er nødvendigt at indsætte en buffer i kredsløbet.

(4) Hvordan kan det være, at et potentiometer tilsyneladende ødelægger frequency response? Og gælder det også,
selvom man har en forforstærker med lav output impedance?

(5) Er det rigtigt forstået, at en buffer skal indsættes efter potentiometeret? Hvorfor påvirkes bufferen ikke negativt af
det?

(6) Hvad er den typiske udgangsimpedans for en buffer?

Krydser fingre for, at det her forum endnu en gang vil kaste nogle kompetente svar af sig Tak!
Til top Vis dalgard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalgard

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Juni 2013 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Med 50 ohm ud burde der slet ikke være nogle problemer. Det er meget lavt.
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2013 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

10x er en god tommelfinger regel, men ikke eksakt videnskab. En højere impedans belaster mindre, men er mere støjfølsom.
50 ohm er en god lav udgangsimpedans fra en forforstærker. Mange - og mit gæt også ipod linjen - ligger i området 600 ohm, som i mange år har været god latin.

Når du skyder et potentiometer ind mellem forforstærker og IcePower modulet, så ser IP potentiometers impedans som forforstærkerens udgangsimpedans. Har du tænkt dig at prøve med et potentiometer skal det være på ca 1k-2,2k ikke mere. Hvis det har en større impedans vil IP's ulineære indgangsimpedans betyde at din frekvensgang bliver ulineær.

Du kan bruge et potentiometer med en større impedans, måske 10-22k, hvis du sætter en buffer efter potentiometeret.
En buffer har typisk en lav <50 ohm udgangsimpedans.

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Juni 2013 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Tak for det gode svar, Ningbo! Det med støjfølsomheden er måske den hemmelige ingrediens, jeg mangler i min forståelse.

Jeg har prøvet at finde forskellige eksempler på udgangs- og indgangsimpedans. Det ser ud til, at et udmærket (dog
prisbilligt) lydkort som Behringer UCA202 har en udgangsimpedans på 50 Ohm ligesom min high-end forforstærker -
hvordan skal jeg fortolke dét?

En anden ting er, at hovedtelefoner har en lav impedans, så de må have brug for en rigtig lav udgangsimpedans på
hovedtelefonudgangen? Hvordan kan de så være, at line-udgangen i en iPod dock skulle være meget bedre at
forbinde med et stereoanlæg end hovedtelefonudgangen?

Og hvorfor har almindelige forforstærkere en udgangsimpedans på 600 Ohm, når det er muligt at lave en lille bitte afspiller
med 25 Ohm?

Er det overdrevet, når personen, der har oprettet tråden på hifi4all, dadler ICEpower for at ligge på 6000K ved 20 kHz? Det
lader jo til, at det burde være ok med 600 Ohm. Er der andre bivirkninger ved at have en ikke-lineær impedans-kurve for
det hørbare frekvensspektrum? Altså andre end at man har brug for en pre med en bare nogenlunde rimelig
udgangsimpedans.

Lidt mange spørgsmål, men det lyder som om, I har styr på det! :)
Til top Vis dalgard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalgard

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Juni 2013 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Hvad jeg forstår er at den kun frekvens afhængig pga ud eller indgangs kapaciteten eller påvirkes den også ved DC koblet?
Mener at 5 - 10 gange forskel er okay, men sidder der en kondensator i ud eller indgang så har man et RC filter, den skal tages med i beregningerne.
Med et potmeter vil indgangs impedansen blive variabel, også hen over en evt kondensator og det skaber et filter, så kan man starte med at fordoble den kondensator eller 4 gange så stor og fremdeles.
iPad/iPhone og deres lige har ofte en kombineret udgang der også kan klare hoved telefoner, derfor den lave udgangs impedans.
Rør udstyr kan nemt have en udgangs impedans på 1000 ohm som kan give problemer.

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2013 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Lad mig lige slå fast at udgangsimpedans ikke koster noget. Det meste low-fi udstyr, pods, phoner, tablets ect er lavet i ren IC teknologi og en simpel operationsforstærker *) til få øre har en forstærkning på måske en million gange og modkobler man den bliver en fysisk udgangsimpedans på måske 1000 ohm, reduceret med modkoblingen og bliver således til en brøkdel af en ohm. Dette er ikke nødvendigvis optimalt mht kortslutning, så man sætter en modstand ind og så kan man kortslutte, modstanden vil så rede udstyret.

I dyrt måleudstyr har man valgt 600 ohm som standard og det hænger sammen med de kabler man bruger, så skal have en karakteristisk**) modstand på 600 ohm.

Mange hi fi producenter har så sagt det er fint med os og valgt de 600 ohm, men skal man tilslutte fx en hovedtelefon er 600 ohm en høj udgangsimpedans.

Umiddelbart vil jeg mene at man har valgt noget i retning af 600 ohm på en linje udgang og en lavere udgangsimpedans på en forstærker/hovedtelefon udgang, men jeg har ikke undersøgt det.

(*) En simpel operationsforstærker har en forstærkning på måske 1 million gange ved lave frekvenser og faldende med 6 dB/okt. Kobles den med en forstærkning på fx 100 gang vil overskydende forstærkning reducere udgangsimpedansen.
Forstærkning 1.000.000 gange bruge forstærkning 100 gange, udgangsimpedansen bliver reduceret med 1.000.000/100 gange = 10.000 gange, og som nævnt frekvensafhængigt. Det giver en udgangsimpedans nær nul og så indsættes en strømbegrænsende modstand på fx 50 ohm eller 600 ohm og så er udgangsimpedansen atter frekvensuafhængig.

(**) Karakteristisk impedans: Hvis kablet er uendeligt langt vil det have fx 75 ohm (antennekabel), 600 ohm (phono/småsignal kabeler) - har betydning, hvis kablet belastes kapacitivt i modtager enden.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Juni 2013 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:
10x er en god tommelfinger regel, men ikke eksakt videnskab. En højere impedans belaster mindre, men
er mere støjfølsom.
50 ohm er en god lav udgangsimpedans fra en forforstærker. Mange - og mit gæt også ipod linjen - ligger i området 600
ohm, som i mange år har været god latin.

De fleste in-ear's ligger på omkring 32 ohm så jeg tror ikke ipod etc.. ligger på 600 ohm. Det vil give for stort tab. Ligger nok
100x længere nede...

Hvis Zout er lig 0 ohm er forstærkeren meget uafhængig af den belastning den skal trække. Den kan holde spændingen
konstant uanset belastning.

En buffer tilstræber dette ved at have høj indg. impedans og meget lav udg. impedans. En egentlig impedans tilpasning er
egentlig kun nødvendig når frekvensen er passende høj dvs. Mega Hz området og op. Her er signalerne så små at den størst
mulige effekt overførsel er ved Zout=Zin. Det er ikke tilfældet ved frekvenser i LF området som her. Skulle det alligevel
være frekvens ulineær må det bero på eksotisk komponent opkobling etc... og ikke fordi at det ikke kan lade sig gøre....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes