Forfatter |
|
lemon Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en XTZ A-100 D3 forstærker med udgang til subwoofer, L og R phono. På min XTZ subwoofer er der et phonostik til indgang og et til udgang. Vil jeg få noget ud af at køre med Y-kabel eller skal jeg som nu bare køre med et phonokabel fra den ene kanal på forstærker til in på subwoofer?
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
med den meget elendige manual man kan finde på nettet vil jeg mene at du skal holde dig til den ene kanal.
hvis du har stereo ind og ud på subben:
du kan også sætte dit stereo signal fra forstærkeren - gennem subben og derefter tilbage til forstærkeren.
Altså tage den lille bøjle væk og køre ud til subbben og retur ind i effekt blokken.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du får kraftigere niveau, hvis du bruger højre/venstre og samler i et Y. Derudover vil du kunne miste en lille smule sub-information, hvis du kun kører med en kanal  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Du får kraftigere niveau, hvis du bruger højre/venstre og samler i et Y. Derudover vil du kunne miste en lille smule sub-information, hvis du kun kører med en kanal . |
|
|
Du kan også miste lidt information ved at bruge et Y-led :) - eller ende med at spille mono __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der er en decideret Sub-udgang på A-100´eren, har det vist ingen betydning  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der to phono-subudgange, L & R, skal du bruge et Y-phonokabel for at samle infoen, såfremt du kun bruger én sub. Ellers mister du basinformation fra den ene kanal.
|
Til top |
|
|
lepton Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 27
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så skal vi lige have skåret det helt ud i pap, for de langsomme (mig :-) . Hvis man som trådstarter har en forstærker med én dedikeret sub-udgang og en sub med 2 phono indgange, så er der altså intet at "vinde" ved at bruge en Y-splitter ind i subben?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
lepton skrev:
Og så skal vi lige have skåret det helt ud i pap, for de langsomme (mig :-) . Hvis man som trådstarter har en forstærker med én dedikeret sub-udgang og en sub med 2 phono indgange, så er der altså intet at "vinde" ved at bruge en Y-splitter ind i subben? |
|
|
korrekt ! Det eneste man "vinder" *kan* være at subben måske spiller en smule højere, hvilket kun er en fordel hvis der er en mistilpasning mellem niveauerne ~ altså i de få tilfælde hvor subben ikke kan spille højt nok hvis den kun er forsynet på den ene kanal __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Boydk skrev:
Du får kraftigere niveau, hvis du bruger højre/venstre og samler i et Y. Derudover vil du kunne miste en lille smule sub-information, hvis du kun kører med en kanal . |
|
|
Du kan også miste lidt information ved at bruge et Y-led :) - eller ende med at spille mono
|
|
|
Er 1 sub normalt ikke altid mono? __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
lepton skrev:
Og så skal vi lige have skåret det helt ud i pap, for de langsomme (mig :-) . Hvis man som trådstarter har en forstærker med én dedikeret sub-udgang og en sub med 2 phono indgange, så er der altså intet at "vinde" ved at bruge en Y-splitter ind i subben? |
|
|
korrekt ! Det eneste man "vinder" *kan* være at subben måske spiller en smule højere, hvilket kun er en fordel hvis der er en mistilpasning mellem niveauerne ~ altså i de få tilfælde hvor subben ikke kan spille højt nok hvis den kun er forsynet på den ene kanal |
|
|
Nu måtte jeg så ind og checke billeder af den XTZ-Forstærker for at være sikker på, at jeg ikke havde misforstået trådstarters spørgsmål. XTZ´en(forstærkeren) har Subwoofer out højre og venstre, formoder så at subwooferen har 1 phonobøsning ind, i så fald er den rigtige måde at sætte to kabler i XTZ´en(forstærkeren), og samle dem i en Y-samler/splitter, så både højre og venstre subsignal ender i subwooferen __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 867
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bruge et y-split for at samle forstærkerens signal til subwooferen som Boydk er inde på.
Snakker vi sub-indgang vil det på nogle konstruktioner give rigtig god mening at benytte begge indgange fx. hvis den har
dobbelt svingspole eller
flere enhedder skal man være opmærksom, men det er typisk noget man ser på DIY, high end og caroudio.
Omtalte XTZ vil nok bare spille ca. 3 db højere ved at få signal til begge indgange, så du kan lige så godt skrue op på volumen
på din sub.
Er signalet meget lavt kan man blive nød til at give signalet til begge indgange.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten A, forstærkeren har 2 udgange (højre+venstre), subwooferen har 1 indgang (mono) __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 867
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak! Boydk, det er rettet i mit indlæg, måtte også ind og google et billede, undskyld forvirringen
|
Til top |
|
|
lemon Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
lepton + jan_stevns: I ødelægger lidt min tråd ved at komme med jeres (forkerte) indlæg. Læs mit indlæg igen - det er to udgange i forstærker og én indgang i subwoofer!!
|
Til top |
|
|
lemon Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk + Morten A: Takker.
|
Til top |
|
|
lepton Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 27
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det beklager jeg sku, havde ikke fået læst grundigt nok.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
lemon skrev:
lepton + jan_stevns: I ødelægger lidt min tråd ved at komme med jeres (forkerte) indlæg. Læs mit indlæg igen - det er to udgange i forstærker og én indgang i subwoofer!!
|
|
|
Hvis du er så klog at du kan påpege noget forkert, hvorfor poster du så et spørgsmål ? __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
lemon Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
lemon skrev:
|
|
|
Hvis du er så klog at du kan påpege noget forkert, hvorfor poster du så et spørgsmål ? |
|
|
Fordi du ikke har læst min forklaring og mit spørgsmål ordentligt inden du svarer. Derved er du skyld i andres forkerte svar. Men jeg har fået brugbart svar fra andre og er glad!
|
Til top |
|
|
truef Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
lemon skrev:
lepton + <span ="bold">jan_stevns: I ødelægger lidt min tråd ved at komme med jeres (forkerte) indlæg.
Læs mit indlæg igen - det er to udgange i forstærker og én indgang i subwoofer!!</span><span ="bold"></span>
|
|
|
Prøv lige at tag en slapper....du taler grimt til folk!
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 16 Maj 2013 kl. 07:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
lemon skrev:
Fordi du ikke har læst min forklaring og mit spørgsmål ordentligt inden du svarer. Derved er du skyld i andres forkerte svar. Men jeg har fået brugbart svar fra andre og er glad!
|
|
|
Det er da ikke en alt for kvik konstatering :( - jeg svarer ikke dig, men en anden. Og du har stadig ikke svaret på det jeg spurgte dig om !
Måske du har overset hvordan tingene fungerer ? __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|