Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvorfor ikke monitors? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 April 2013 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Goddag

Jeg bor på et lille kollegieværelse, 14 kvm, og må sande at mine B&W dm 685 trods alt generer naboerne lige rigeligt. Derfor
vil jeg nu finde ud af noget lyd, med mindre enheder men stadig god lyd, gerne meget detaljeret.

Så jeg tænkte, hvorfor ikke monitors? Så sparer jeg også forstærkerpladsen. Har en fin lille Airport Ekpress der kan sættes i
dem. Da mit værelse er så forholdsvist lille, gør det vel ikke noget det er near field? (hvad menes der i øvrigt rent teknisk med
det?)

Tænkte at jeg med et par Adam A3X f.eks. kunne få en masse detaljer og musik ud i rummet, uden at belaste naboerne med
de dybe toner. Hvorfor er dette ikke en mere udbredt løsning?

Vh
Peter
Til top Vis lAMME's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lAMME Besøg lAMME's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 23 April 2013 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Er det en meget gammel bygning, du bor i, er det svært at undgå lyd trænger meget i gennem. Kan du høre din nabos lidt høje latter af og til, er du på den. Så det afhænger mest af, hvor højt du i grunden spiller eller ønsker at spille. De små Adam spiller så godt og rent, at du ikke kan dy dig for lukke lidt op og så er du jo lige vidt. Det, du i hvert fald skal se efter, er højttalere, der kan spille lavt uden at ændre mængden af lyd info. Du hører alt klart og tydeligt selvom du spiller lavt. En højttaler, der bliver mere uklar og mangler info ved lav styrke, skruer man tit højere op end nødvendigt.
Det, at det er en "near field" monitor, betyder blot dens frekvens gang og sammen hæng mellem enhederne, er justeret til, at du kan sidde tæt på. Hvor "almindelige" højttalere først summerer enhederne ved en vis afstand fra dem, typisk lytte afstanden....den anbefalede, altså.
Vil du undgå at genere naboerne med bas i den lidt dybere ende, så skal du have små højttalere med kun 5" og 6" bas/mellemtoner. Dem er der mange af. Men musikken bliver meget trist at lytte til uden et nogenlunde godt fundament i klangen via basområdet. Du kunne jo evt også bare vælge dig et par super lækre og dyre hoved telefoner som Stax og Ultrasone og den dur dér, og en prima hoved tlf forstærker. Så har du hele tone området og den bedste højttaler du over hovedet kan få. Der mangler så bare lige det fysiske på kroppen, men dette er dog til at leve med, når kvaliteten et i top klassen.

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Er det en meget gammel bygning, du bor i, er det svært at undgå lyd trænger meget i gennem. Kan du
høre din nabos lidt høje latter af og til, er du på den. Så det afhænger mest af, hvor højt du i grunden spiller eller ønsker at
spille. De små Adam spiller så godt og rent, at du ikke kan dy dig for lukke lidt op og så er du jo lige vidt. Det, du i hvert fald
skal se efter, er højttalere, der kan spille lavt uden at ændre mængden af lyd info. Du hører alt klart og tydeligt selvom du
spiller lavt. En højttaler, der bliver mere uklar og mangler info ved lav styrke, skruer man tit højere op end nødvendigt.
Det, at det er en "near field" monitor, betyder blot dens frekvens gang og sammen hæng mellem enhederne, er justeret til, at
du kan sidde tæt på. Hvor "almindelige" højttalere først summerer enhederne ved en vis afstand fra dem, typisk lytte
afstanden....den anbefalede, altså.
Vil du undgå at genere naboerne med bas i den lidt dybere ende, så skal du have små højttalere med kun 5" og 6"
bas/mellemtoner. Dem er der mange af. Men musikken bliver meget trist at lytte til uden et nogenlunde godt fundament i
klangen via basområdet. Du kunne jo evt også bare vælge dig et par super lækre og dyre hoved telefoner som Stax og
Ultrasone og den dur dér, og en prima hoved tlf forstærker. Så har du hele tone området og den bedste højttaler du over
hovedet kan få. Der mangler så bare lige det fysiske på kroppen, men dette er dog til at leve med, når kvaliteten et i top
klassen.

Nej, det er slet ikke grelt med støjgener, men man kan godt høre en 6.5 enhed spille dybe toner. Vil lydkvaliteten fra en near
field være ligeså god 3 meter fra den som 1 meter? Synes virkelig det er smart det med forstærke, plus, formoder jeg, må en
monitor levere alle detaljer på alle lydniveauer?

Har skam et par bøffer, men jeg lytter til musik hele dagen. Det har jeg svært ved at vænne mig til, selvom det er en flot lyd
sådanne leverer.
Til top Vis lAMME's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lAMME Besøg lAMME's Websted

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 23 April 2013 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Nærfeltlytning som du antyder er vejen frem, men er de der Adam egentlig nærfelt monitors?

Du skal da ikke udelukkene gå efter aktive højtalere, men måske se dig lidt omkring efter noget virkelig kvalitetsgrej.

Hvis det skal være aktivt, mener jeg Genelec laver ganske små højtalere til nærfelt med forstækning indbygget.

mvh. Asger

PS:Med nærfelt mener jeg under 1 meter til højtalerne, det vil i sig selv begrændse ved hvilken lydstyrke ud af rummet du i
dit nærfelt føler musikalsk tilfredstillelse :O)
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2013 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Nærfeltlytning som du antyder er vejen frem, men er de der Adam egentlig nærfelt monitors?

Du skal da ikke udelukkene gå efter aktive højtalere, men måske se dig lidt omkring efter noget virkelig kvalitetsgrej.

Hvis det skal være aktivt, mener jeg Genelec laver ganske små højtalere til nærfelt med forstækning indbygget.

mvh. Asger

PS:Med nærfelt mener jeg under 1 meter til højtalerne, det vil i sig selv begrændse ved hvilken lydstyrke ud af rummet du i
dit nærfelt føler musikalsk tilfredstillelse :O)

Grunden til jeg lige netop Adam er fordi, jeg synes de har et rigtig fedt design. Faktisk så fedt, at jeg gerne vil betale ekstra
for dette. At de så også skulle spille suverænt, har jeg læst, er jo kun rart. Hvor langt kan man tillade sig at stå fra "nærfelt"
uden det ødelægger oplevelsen? Har hørt sweetspot skulle være ekstremt snævert ved monitors?

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 April 2013 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

For nogle år siden hørte jeg et par aktive Adam højttalere i et studie; de lød grovkornede og hårde i lyde. Jeg fattede
simpelthen ikke, at nogen kunne holde ud at høre på dem - men der kan jo være sket meget siden den tid.
Så prøv at lytte til et par Adam hjemme hos dig, inden du sælger dit gamle vellydende udstyr !
Måske en eller anden form for afkobling, kunne fjerne noget af den generende transport af lyden ?

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 April 2013 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes