Sendt: 05 April 2013 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så mit setup:
Crown PowerTech 3,1 (Amp, har valget mellem XLR og jack-indgange)
Cerwin-Vega! Al-1000 (Højttalerne)
ESI ESP1010 (PCI Lydkort med en ekstern rack enhed, der har jack-udgange)
Jeg plejede at have en forforstærker også, en Behringer model, men den begyndte at opføre sig underligt med strømmen og
jeg kasserede den et par måneder siden. Hvad jeg gjorde, da forforstærker døde, var at direkte forbinde mine Jack kabler
fra lydkortet til forstærkeren og så havde jeg lyd igen.
Jeg har læst, at en af grundene til at have en forforstærker var at undgå ubehageligt høje lyde, når der tændes / slukkes for
tilsluttet udstyr (f.eks PC) men min Crown amp har ikke dette problem. Enten det, eller at forstærke et mic input før
forstærkning for at undgå for lav optagelsesvolumen, men jeg lytter kun, optager aldrig.
Man kan også justere frekvensvolumen med nogle preamps (justere bass, mid og diskant) men dette kan også gøres via PC
software. Jeg har dog altid lyttet til musik uden at pille ved frekvensvolumenerne, da jeg ikke føler, der er nogen grund til at
pille ved lyd-outputtet mere end højst nødvendigt. Forstærkeren er sat på 50% effekt, og selve volumen af lyden styres
gennem PC'en, hvilket jeg syntes er smart, da jeg så kan have forskellig volumen på f.eks. Skype, Spil, Browsers og Musik.
Er der nogen pointe (for mig, kun lytter) i at købe en ny preamp?
Hvilken forskel ville en preamp gøre?
Så vidt jeg ved, er lydkvaliteten kun så god som det svageste led, hvilket betyder, at en preamp skal være ligeså god kvali,
som resten af mit setup.
Hvis jeg køber en preamp, så kan kvaliteten af lyden da stadig ikke blive bedre end det svageste led?
Og dette svageste led er allerede kvalitetetsbegrænsningen i mit nuværende setup.
Undskyld hvis det er formuleret på en forvirrende måde, men:
kan en preamp forbedre lydkvaliteten? Hvis ja, hvordan?
- Sevenflow
__________________ Musik skal høres :)
|