Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 17:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Intel NUC m. Jplay (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 25 April 2013 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hansen, det er fordi den skal fungere som jplay afspiller primært og deres software fungerer bedst med Windows 8.

__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 25 April 2013 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Men hvorfor?

Hvis man vil have en ren musik-afspiller med så høj kvalitet som muligt, og så få overflødige dikkedarer som muligt, der
(måske) har negativ indflydelse på lyden, så skal man da ikke vælge software/OS, der netop kommer med en hel masse,
som man helst vil være foruden.

Alene det, at sådan noget som JPlay findes, er et udtryk for at Windows ikke er noget særlig godt valg hvis man kun er
interesseret i en begrænset funktionalitet.

Jeg læste lidt om JPlay, og fik to indtryk: 1) En del af det er ren hokus pokus, 2) det ville være meget lettere at tage en
Linux-kerne med præcis de drivere man skal bruge, ramfs, realtime scheduler til musikafspilleren og så afsted.

Jeg har ikke prøvet det selv, men et udgangspunkt kunne være Audiophile Linux.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 27 April 2013 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Tak for forslaget Hansen! Jeg vil helt sikkert prøve den.

Men bare sådan helt generelt er det jo svært at udtale sig om noget man ikke prøvet.

Jeg har selv prøvet Audirvana Plus, som regnes for en af de bedst lydende computerafspillere, og nu jplay. Og det er, efter min
mening, ikke svært at høre hvor stor forbedring jplay giver, om det så er hokus pokus eller ej. Men nu laver jeg en LIVE USB
installation af Audiophile Linux og lader mine øre afgøre det.

__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 27 April 2013 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd. Fik mig til at prøve Jplay på en dedikeret afspiller, (en nyinstalleret windows 7 bærbar Lenovo T500 med kun Jplay og en HiFace driver, spiller så ud gennem Hiface til en ekstern NOS dac). Musikfiler og afspilning foregår så trådløst via en anden bærbar. Det lyder da rigtig godt, selv på bedaget udstyr.

Kunne dog godt tænke mig en af de der fanless pcer, da den bærbare larmer lidt.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 27 April 2013 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Vi fik samlet en del medlemmer fra det irske forum igår aftes til en test af, hvilke faktorer som spiller ind, når vi afspiller fra
PC med Jplay. Vores teorier var at strømforsyning, streaming og evt. styresystem og filer på USB3 nøgler kune have
indflydelse.
På bænken var:

PC1: Zuma Caps3 klon (i7 processor) m. stor reguleret strømforsyning og PicoPSU, underclocked, widows på usb3 nøgle,
filer på separat usb3 nøgle men i USB2 port (anden bus).

PC2: Zuma klon, reguleret forsyning på MB og blæser med windows på SSD, filer på USB3 nøgle.

PC3: Zuma Caps3 original m. ureguleret forsyning. Windows på SSD og filer på USB3 nøgle.

PC4: Original Intel NUC i3 med batteri forsyning og windows på USB3 samt filer på USB3 nøgle.

PC5: Blackpete-nuc i3, fanless, alm. ureguleret strømforsyning, Windows på SSD og filer på USB3 nøgle.

Det blev hurtigt klart at den bedste lyd kom fra PC1, skarpt fulgt af PC2 og PC4. Vi kom derfor, efter en del tests, til den
klare konklusion at det er den regulerede forsyning, som gør udfaldet. Vi måtte nu se på hvad forskelle der var imellem de
to Zuma kloner og her gik det op for os at Windows og filer fra hver sin USB3 nøgle var forskellen. Vi fik PC2 op og køre
med Windows fra USB3 og vi havde samme lyd som PC1!

Vi prøvede dernæst Blackpete-nuc med batteri forsyning og Windows samt filer på USB3 nøgler og den spillede nu næsten
lige op med PC1 og PC2. Det skal siges at PC1 og PC2 havde en del mindre tweaks, bl.a. USB3 port og en del ting slået fra i
Windows.

Vi prøvede derefter at streame til PC1 og PC2 og fik endnu bedre lyd. Men ikke så stor en forbedring som reguleret
strømforsyning leverede.

Til sidst fik vi prøvet forskellige Ultrasize setting i jplays regedit. Der er en teori om at et lavere tal på 20-30 skulle give en
forbedring her. Dette kunne vi ikke påvise med Meitner dac og original Zuma Caps3, som vi testede med. Men der er
forlydender om, at det kan have en stor effekt med andre DACs.

En utrolig interessant aften, som virkelig åbnede vores øjne ift., hvad der betyder mest ved byg af audio pc.


__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 28 April 2013 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Lyder som en langhåret aften ...

Intel NUC har ikke usb 3, så det er ikke helt afgørende lydmæssigt for at køre Win8 på usb stik?

Den batteriforsyning i prøvede på din Blackpete box, hvad var det? Kan jo se du har et grønfarvet stik bagpå til formålet.

Hvor meget har i været inde og rode med settings i bios og win8?. Der er rigtig meget at rode rundt i. Ikke audiorelevant, men på min bærbare T500 forsvandt der en mærkelig højfrekvent pivelyd fra pcen når jeg slog noget CPU strømstyring fra i bios.

I Jplay slår throttle og hibernate mode jo temmelig mange funktioner fra på den pc som afspiller, den kan jo ikke betjenes mere, men det kørte i vel med?
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 28 April 2013 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Jplay er super!
Men noget pebret pris...
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 28 April 2013 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
Lyder som en langhåret aften ...Intel NUC har ikke usb 3, så det er ikke helt afgørende lydmæssigt
for at køre Win8 på usb stik?Den batteriforsyning i prøvede på din Blackpete box, hvad var det? Kan jo se du har et
grønfarvet stik bagpå til formålet.Hvor meget har i været inde og rode med settings i bios og win8?. Der er rigtig meget at
rode rundt i. Ikke audiorelevant, men på min bærbare T500 forsvandt der en mærkelig højfrekvent pivelyd fra pcen når jeg
slog noget CPU strømstyring fra i bios.I Jplay slår throttle og hibernate mode jo temmelig mange funktioner fra på den pc
som afspiller, den kan jo ikke betjenes mere, men det kørte i vel med?



Jo, det var en ret lang aften men virkelig lærerig! Nej det var også teorien at det ikke burde have så stor effekt mht nuc'en
da den jo netop kun har usb2. Det var en LiFePo4 forsyning lavet af John Kenny, som bare gik ind der hvor den normale 19V
forsyning sættes til. Min hensigt er at prøve at montere et SSD drev med seperat batteri/reguleret forsyning ved hjælp af det
grønne batteri stik. SSD skal jo så ind i mSata bus'en vha den lille adapter, som fulgte med. Jeg kunne så lægge musikfilerne
på en USB og dermed køre den på en separat bus. Jeg vil derudover have John til at lave en batteriforsyning til selve
motherboardet som bare går ind der hvor 19V forsyningen normalt går ind. Mine settings i win8 på PC5 var ikke ændret fra
installationen, men de andre maskiner havde vist en del tjenester slået fra (high performance power settings til, indexing,
firewall, defender fra) turbo i bios fra.

Og ja jplay er godt og ALLE pengene værd synes jeg!

__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
ZenithDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2013
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 02 Maj 2013 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Det lyder rigtigt spændende - jeg har selv meget kraftigt overvejet at investere i en NUC som kombineret medie center + afspiller.

Er der nogen der har nogle forslag til nogle lidt mindre pebrede komponenter til DAC og setup end det CianDK har valgt? Jeg synes +4.000 kr for en DAC er meget, håbede måske mere på 1.500-2.000 kr.
Selve NUC'en + SSD og RAM ender på ca. 2.800 kr.
Ville gerne kunne køre XBMC eller lignende til medie centeret (så nok noget Linux) og så en eller anden musik afspiller som kører via DAC'en over til stereoforstærkeren og så til højtalerne.

Nogle fifs?
Til top Vis ZenithDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZenithDK
 
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

http://www.qnktc.com/ab_12.php
har købt denne (1200 NOK inkl. fragt), men endnu ikke haft tid til at tilslutte den.

Iflg. denne norske tråd:http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifime rker/65200-venner-av-qnktc.html

- skulle den lyde ok som den er, men stige til uanede højder, hvis den befris fra usb-strøm og får en god strømforsyning (eller batteridrift)?

Planlægger at bruge den med MPDPup, på sigt på et headless setup med Alix eller Soekris kort.

NUC´en fås også med Celeron til omkring 1200.-
Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Så er side 1 opdateret med lidt billeder af NUC'en i mit setup.

__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
ozimek
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2013
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 11 Juni 2013 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Hvorfor skal den køre Windows8, er det ikke spild at tid/penge/plads?


Netflix kan vist kun levere multikanalslyd med win8, men jeg ser ingen skærm eller mere end to højttalere... :)
Til top Vis ozimek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ozimek
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 17 Juli 2013 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Så er der endnu et par forbedringer i PC audio land:

Denne gang er det Audiophil på jplay.eu's forum, som har lavet et script til Windows Server Core 2012 for at optimere det til
HiFi. Jeg har kun prøvet version 1.1 på en USB3 nøgle og allerede her hørte jeg den bedste lyd jeg endnu har bevidnet i mit
setup! Audiophil har version 1.2 klar nu og hans plan er at sælge denne optimering for €40 inkl. fuld vejledning og support og
lade 1.1 være gratis med mindre vejledning og ingen support. Hans website:

http://www.highend-audiopc.com

Til jer som bruger Jplay som afspiller vil jeg klart anbefale denne opgradering.

Min plan, eller håb, er at kunne køre et dual-boot system, hvor jeg booter til Server Core via en USB3 nøgle til seriøs lytning og
til SSD med Windows 8 til video og Spotify. (Audiophil vil givetvis ikke understøtte USB nøgle installation, da det tidligere har
voldt store problemer at få til at køre stabilt. Men her er der selvfølgelig folk på nettet, som er behjælpelige med den slags.)
Dertil kommer Jriver (med jplay som plug-in), afspilning via NAS og Android som remote. Dvs et totalt headless system, hvor
TV (og monitor) kun skal bruges ved video afspilning: Man tænder på PC'en, venter 30 sekunder til den har booted op. Åbner
Jriver remote på telefonen og vælger musik. Når man vil slukke igen trykker man to gange på on/off knappen på PC'en og den
lukker ned. Smart! Om dette ville kunne lade sig gøre er stadig ikke afgjort, men jeg har afspillet fra min NAS med
Server Core som kørte Jplay i mini-mode. Så det burde kunne lade sig gøre.

Det er ikke alle USB3 nøgler som kan bruges, så det er vigtigt man bestiller den rigtige hvis man vil gå denne vej. Der er gode
erfaringer med Sandisk Extreme, men i første omgang er det nok en god ide at installere på en HD partition.

Håber nogen kan bruge det!

__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
Basil
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 17 Juli 2013 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Ha ha da jeg første gang læste om Johns tweakede Windows Server Core 2012 version,
der tænkte jeg nu på at anbefale den til dig, men regnede nu også med, at du selv havde opdaget den
Lyder spændende ned dit dual-boot system og har også et sådan i tankerne.
Det er stadigvæk dit indtryk, at en USB3 nøgle er bedre end SSD?
Det skulle også give lidt at tweake en USB nøgle dvs. fjerne plastik mm.
Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 17 Juli 2013 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Ha ha Basil. Tak for det. Det var da han gik under John Doe navnet ovre på Computeraudiophile forummet sikkert....?
Jeg kan i hvert fald ikke leve uden nu jeg har hørt det. Puha, jeg måtte sidde konen ned og lade hende lytte. Hun var også ret
imponeret. Jeg var ved at knibe en tåre.... over stemmer i særdeleshed! Mere levende har jeg ikke hørt det i min stue, så jeg
tør slet ikke tænke på hvordan det kan lyde i et bedre setup og rum end mit...

Da vi testede PC systemer herovre lavede vi en test af USB3 imod SSD og der var USB3 klart bedre. Og ja, der er sikkert en
del tweaks til nøglen som er værd at prøve. At tilføre den en seperat linær strømforsyning skulle give en del, men om dit
forslag med plastik kan sikkert også give lidt.

Efter at have læst hvad en GISO-DS LAN Isolator kan give med Jplay streaming, er jeg lidt fristet til at købe en Cirrus7 Nimbus
m. i5 processor og USB3 og så bruge min NUC som streamer. Men det bliver jo så pludseligt noget dyrere...

__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 27 Juli 2013 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Endnu en større test blev gennemført. Dennegang var missionen at se hvor stor forskel en vs. tre regulerede strømforsyninger
til samme PC kunne give. Her var der bred enighed om at tre forsyninger gav lidt mere krop, luft og klarhed. Min egen NUC fik
også en hurtig afprøvning og den faldt ikke langt bag efter selv om den stadig kører med alm. bærbar oplader.

Nu kører den også med Server Core og Audiophile script på en Sandisk Extreme 32GB USB3 nøgle. Det er klart den bedste lyd
jeg har haft i min stue. Instrumenter er klart separeret og jeg følte for første gang at alle instrumenter var helt fri af højtalerne
på Miles Davis "Kind Of Blue". Ryan Adams lyder helt utroligt godt. Hele frekvensområdet er virkelig godt defineret med Server
Core og jeg hører detaljer i storetrommer og el-bas, bækkener, som jeg ikke har hørt før. Kæmpe lydbillede og en helt ny form
for nærvær fra de udøvende musikere... Virkelig en oplevelse!

__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
atind
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2011
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Hej Claus,

Inspirerende tråd du har kørende her.

Jeg har samme maskine i kikkerten.
Dog vil jeg høre om du kunne give et praj om hvordan man sætter
maskinen op så den fodres med liniær strøm (19V men hvor mange
ampere?)

Man skal vel også ud i et stik som kan bruges til maskinen og
krympe det sammen ?

Mvh
Anders
Til top Vis atind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af atind
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Takker!
Ja jeg er ikke helt så stærk i det med strømforsyninger osv, men jeg har fået lidt info i en mail fra Paul Hynes. Han mener godt
NUC'en kan nøjes med 30W (1.6A) forsyning da den ved normal brug kun skulle trække 8-20W. Hans udgave bliver regnet for
noget af det bedste men den koster også lige knap 3000kr.

Jeg tror selv jeg vil vente til hd-plex.com kommer med en til 245 dollars. Alternativet er noget DIY eller en bench model fra
f.eks. Voltcraft.
Så bliver det så bare ikke særlig æstetisk og man løber også en risiko ift. dyr, koner og børn kan komme til at stille på
knapperne. Her skal du selvfølgelig bruge en passende ledning med 2,5 mm stik.

Men hvis jeg var dig ville jeg ofre de ekstra kroner og gå efter en Cirrus7 Nimbus. Eller vente til NUC'en kommer i en version
m. USB3 og uden blæser....

__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
atind
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2011
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 08 August 2013 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Nu fik jeg imidlertid slået hul på tegnebogen og bestilt hvad der svarer til selve maskinen der skal yde som afspiller til lyd via jplay, og blu ray via
jriver (med jplay som håndterer lyd siden). Det skal nok blive spændende!
Jeg har kigget videre på samme DAC som du har nævnt her, men nået frem til at jeg hellere vil fodre min Sony E9000ES med en USB -> coaxial
converter, der er opbygget udfra samme princip som din DAC (samme producent som din DAC), og skulle være galvanisk adskilt fra HTPC'en.

Imidlertid er spørgsmålet ang. strømforsyningen et dilemma. Jeg har haft den tanke (måske det var noget for dig), at man kunne komme udenom den
støj som en switch mode psu genererer, ved at sætte den bag en skilletrafo, og på den måde undgå det fordeler sig til resten af Hi fi setuppet. Og
eftersom DAC'en står udenfor denne skilletrafo, bør dynamikken stadig være intakt, eller hvad?

Eftersom jeg også skal bruge mit setup som blu ray afspiller, kommer jeg nok ikke udenom en lineær psu, da støjen fra en switch mode vil forplante
sig i Pioneer monitoren.

Det kan hurtigt blive omfattende, og havde man dog bare den rette uddannelse der ville få det hele til at stå klarere.

Den test I lavede en aften, med samling af jeres afspillere. Lod I da switch mode strømforsyningen, blive i kontakten da I skiftede til f.eks. afspilleren
der kørte på batterier?

Mvh
atind
Til top Vis atind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af atind
 
atind
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2011
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 08 August 2013 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Og forøvrigt, de 30 w Paul Hynes anslår vil være tilstrækkeligt, lyder problematisk under OS opstart hvor samtlige enheder på MB og CPU er aktive for
en kort rum tid. Men det må man gå udfra han har regnet på :)
Til top Vis atind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af atind
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes