Forfatter |
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 31 Marts 2013 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum.
Jeg er blevet nysgerrig efter at få noget viden omkring at tilføje subwoofere i sit stereo system og kunne skære fronterne af, ved fx 80hz hvor subberne kan tage over.
Hvordan er det muligt at gøre dette?
Tag mit eget anlæg som eksempel ;
Forforstærker 100% Analog Advance A. Mpp1000 Effekt; A.A Maa1000 Højttalere Cadence Avita - kan bi-wires.
Frekvens gang nu på Avita - 30-30.000hz
Ønsket frekvensgang på Avita 80-30.000hz Tilføjelse af fx 2 gange 15" subs der varetager området 80hz og ned til??? Er det muligt?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 31 Marts 2013 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Ønsket frekvensgang på Avita 80-30.000hz Tilføjelse af fx 2 gange 15" subs der varetager området 80hz og ned til??? Er det muligt?
|
|
|
elektronisk delefilter og en forstærker til subberne __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 31 Marts 2013 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det burde da være muligt. Du må blot leve med, at de fine Avita får sit signal via subben og dens kredsløb. Ud over dette, skal du have en phono splitter, da du bruger begge pre udgange på din Advance Mpp1000 til dine effektrin. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2013 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
På min Mpp100 bruger jeg XLR udgangene til mine mono'er, dvs. jeg så har single-ended udgangene til rådighed? Her kan subs jo sættes på. Eller tager jeg fejl?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2013 kl. 07:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
På min Mpp100 bruger jeg XLR udgangene til mine mono'er, dvs. jeg så har single-ended udgangene til rådighed? Her kan subs jo sættes på. Eller tager jeg fejl? 
|
|
|
sikkert ikke, men hvordan vi du så lave afskæring til højttalerne ? __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2013 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køber Nad-Mand en færdig sub f.eks, så bruger han blot dennes indbyggede filter til deling nedad på Avita'erne. Det samme evt, hvis han bygger selv. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2013 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Køber Nad-Mand en færdig sub f.eks, så bruge han blot dennes indbyggede filter til deling nedad på Avita'erne... |
|
|
Jeg forstod på teksten han ville have 2 sub kasser hver med en 15"
Skal han benytte et eventuelt delefilter i en sub, bliver det lidt svært med balanceret drift til hans mono blokke __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2013 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke hvis han tilslutter Avita'erne til højttaler udgangen på subben/subberne. For det er her delingen derefter har fundet sted. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 01 April 2013 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
allan Hvad for en sub har den funktion?
Det er ikke nok der er 4 højtaler terminaler, der skal også være noget kraftig elektronik og det er der normalt ikke.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2013 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm...jeg mener, der jo er både ht indgange og udgange på mange færdige købe subs. Men jeg tager måske fejl ved at tro, at forstærkeren i subben kan trække side højttalerne. HT ud er måske passive. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2013 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
....Men jeg tager måske fejl ved at tro, at forstærkeren i subben kan trække side højttalerne. HT ud er måske passive.  |
|
|
Jep. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 01 April 2013 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også sige elektronisk deling. Du skal kun bruge et 2 vejs stereofilter.
Mener at eks minidsp også kører balanceret, men er ikke sikker på alle deres modeller.
Kan man ikke lave en ændring af filteret i højtalerne? Selvom det nok ikke er billigere end den aktive løsning. De store
spoler til basfiltret koster jo en del...
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2013 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
allanowich skrev:
....Men jeg tager måske fejl ved at tro, at forstærkeren i subben kan trække side højttalerne. HT ud er måske passive.  |
|
|
Jep. |
|
|
Udmærket. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 01 April 2013 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft en sub med ht ind. udgangen var så skåret i bunden således at det man sendte videre til højtalerne var
"resten" om man kan sige så.
Det var en aktiv sub.
Den kunne både køre med high input, altså direkte fra effektrin og via rca.
Om det så er de "fede" løsning vil jeg ikke udtale mig om.
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 303
|
Sendt: 01 April 2013 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
2x15 subs ,der skal du nok ned og dele ved 20-40hz ,for at få det til at fungere
jeg kører selv med 2x15 subs ,og det er et must ,når vi skal have output ved de 20hz
jeg bruger dette filter
http://www.thel-audioworld.de/module/saw/saw.htm
ellers er det ligetil ,det elektroniske filter tilsluttes kun subs
og delefrekvensen ,sættes omkring minus 3db punktet
hovedhøjtalerne kører du udenom det elektroniske delefilter
og sparer lydsignaglet for en lydforingene tur gennem filteret
alle filtre og apparater foringer signaglet lidt ,selv det dyreste udsyr gør dette
den perfekte højtaler enhed vejer det samme som den luft den skal koble til osv
så selv det vildeste high end udstyr er langt fra idealet
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2013 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lader til jeg skal køre aktiv deling for at cutte mine fronter ved fx. 80 hz. Jeg påtænker måske projektet er for stort til min mund? Jeg har aldrig leget med aktiv deling og kommer nok heller ikke til det lige foreløbig. Men jeg er utroligt nysgerrig efter at få en viden om hvordan det evt fungere. Hvis 15" er for stort så er det ikke værre end at gå ned i membran størrelse for at få en delefrekvens ved eksempelvis 80hz. Det jeg er bange for er måske at komme til at ændre for meget i min nuværende lyd, som jeg er utroligt glad for. Men savner til tider den fysiske bass og herved tænkte jeg at membran areal kunne være ideal. Jeg har før prøvet at koble en JM-lab Sw900 subwoofer ind i systemet og det fungerede bare ikke, da jeg ikke kunne skære fronterne af højere oppe i frekvens. Hvis jeg skal stille nogle punkter op som jeg er utrolig ked af at ændre på, så må det være; Lyden fra min DAC. Flere forstærkere, udover dem der sidder indbygget i diverse subwoofere. Ikke kunne køre systemet balanceret hele vejen igennem. Er det muligt med et passivt filter der cutter under 80hz? Er det for bøvlet i for hold til aktiv deling? Jeg er absolut ikke stærk inde for lige det her, men jeg er her for at lærer. Og jeg læser så meget jeg kan om tingene.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2013 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet, jeg blev klogere efter at have læst lidt mere om emnet.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2013 kl. 02:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have læst en del mere omkring emnet er jeg kommet frem til en løsning, som jeg måske tror vil kunne fungere!? Til højre og venstre højttaler, laves en lille boks hvor der sidder et passivt High-pass filter i. Dvs. i disse bokse skal der nogle dele i, som filtrere fx. alt under 80hz væk uden at pille ved lyden i resten af spektret. Når dette er er gjort kan der så tilføjes 2 subwoofere. Det kunne fx. være XTZ 12.16. Min forforstærker har af udgange : XLR balanceret udgang højre + Venstre - her er monoblokkene koblet til. Single Ended udgang på højre og venstre - her er intet sat til og her vil subwooferne kunne kobles på. Nu har subwooferne jo indbygget digital filter. I dette tilfælde vil jeg bruge XTZ 12.16 som et eksempel. Subs sættes til forforstærker via Single-ended connections og deles ved 80hz. Det jeg ser som fordele her: Jeg vil have præcis den samme lyd som min DAC giver ud, uden at lave en konvertering som ville foregå i fx minidsp!? Mine højtalere er urørte og boksene der laves kan også benyttes på andre højttalere da det jo bare er et high-pass filter der skære alt væk under 80hz. Eneste tilføjelse i mit samlede anlæg udover subwooferne er et par enkelte delefilter komponenter, et par ekstra sæt terminaler til kablerne. og sidst et stykke kabel fra boks til højttaler. Er dette ikke den absolut nemmeste måde at gøre det uden at pille alt for meget i maskineriet? -Jeg har ikke lyst til at gå ud i fuldt aktivt system.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2013 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
....Til højre og venstre højttaler, laves en lille boks hvor der sidder et passivt High-pass filter i. Dvs. i disse bokse skal der nogle dele i, som filtrere fx. alt under 80hz væk uden at pille ved lyden i resten af spektret. |
|
|
Skal det forståes som du vil indsætte et filter (højpas) på selve højttalerkablet ?
Det er tooset - da du skal bruge en ordentlig krabat af en spole.
At filtrere på indgangen af forstærkeren er mere korrekt (og ja - jeg har ikke overset du kører balanceret)
De fleste subs med indbyget forskrækker har et lavpas filter indbygget - det kan du jo lade klare sin del af arbejdet, men du skal kunne lege med filtrets stejlhed for at få det til at spille.
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 02 April 2013 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ jan_stevns tror den glippede for dig- det er et højpass filter.! Det jo blod en kondensator, så han slipper for den store spole.
De aktive subwoofer der har terminaler med ind/udgange for satellitterne. Her sidder oftest blot en kondensator i serie.
Den er typisk på ca. 100 mF hvilket giver ca. 100 Hz 6 db. For en 4 ohm og 200 Hz for en 8 ohm.
Så kan man jo bare købe, en eller anden eksotisk model kondensator (NB: husk den skal være bipolar)
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|