Forfatter |
|
Frolger Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 671
|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Jeg er i en ung alder blevet inddraget til den store verden indenfor god lyd. Førhen var det bare en sag om jeg skulle blive
overbevist, og er nu gået fra:
B&W DM685 -> GamuT Phi3 med standere
Argon Dac1 -> MDHT Paradisea med std. rør (fra usb til coax med Hiface)
Cambridge Audio Azur 540A V.2 - ??????
Akustiske forbedringer (placering m.m.) diffusere, absorbere projekt skal snart påbegyndes
Har i alt brugt 2300 kr,- på denne opgradering indtil videre, og jeg føler bestemt det er pengene værd; mere detalje, fast og
præcis bund, mere dynamik og "trampe fod effekt"
MEEEEEEN
Neutrale højttalere og neutral forstærker lyder ifølge min mening IKKE godt. S lyde blev til sszzt og T lyde blev til tzzsst. Blev
lidt grebet af det i starten, men nu synes jeg det er ved at være nok. Med opgradering til rør dac fik jeg "glattet" disse alt for
fremtrædne og chikanerende detaljer ud, så det lyder mere naturligt og harmonisk.
Jeg savner dog lidt mere af det hele, føler ikke rigtigt at min forstærker kan følge med højttaleren. Har lææænge søgt efter
den rette forstærker, og har også været ude og lytte lidt. Det jeg søger, er egentlig nemt sagt en forstærker med power og
driven i lyden, og samtidig med en lidt mørkere klang til 2000 kr,- brugt. Rocksange med elektrisk guitar der spiller
akkorder og "rip" lyder lidt for ensartet..
Har set på meget, bl.a. Exposure, Naim, Holfi (måske lidt for rør-agtig), Primare, Rega, Cayin, Atoll, Arcam, Jungson, NAD
3020
Har ikke lyttet til alle, men har I nogle bud? Udseende mæssigt er det utrolig ligemeget, men skal have gode argumenter
hvis jeg skal købe en vintage forstærker. Føler ikke jeg er glad for meget gammelt grej, selvom det har sin charme
Mvh. Frolger
|
Til top |
|
|
morten8620 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 223
|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du kan finde en Cayin 252b er det et rigtig godt bud. Den har rigtig godt drive, spiller meget musikalsk og er ikke for lys/skarp i toppen. De bliver som regel solgt for 2000-2500 kr
__________________ morten
|
Til top |
|
|
8888 Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2012 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Harman kardon 1.3 signature kunne være et bud
ligger nok lidt over budget men omkring de 2300-2500
burde være realistisk
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2599
|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hot kt radio står der anbefalet effekt min 100-300watt måske det ikke siger så meget om lyden andet end at der anbefales en
forstærker med meget power/effekt(det er vidst ikke lige det du har) Kt
radio
|
Til top |
|
|
Frolger Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
morten8620 skrev:
hvis du kan finde en Cayin 252b er det et rigtig godt bud. Den har rigtig godt drive, spiller meget
musikalsk og er ikke for lys/skarp i toppen. De bliver som regel solgt for 2000-2500 kr |
|
|
Der er kun en til salg på DBA for en 4000 kroner. Det er desværre for højt. Har haft øjnene åbne for den før :-) Tak for
yderligere information!
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes rega passer meget godt ind i beskrivelse.
Nu har jeg kun hørt Brio og deres DAC, men efter min mening var de i den afdæmpet / mørke klang-gade.
Kan se der er en brugt Rega Mira3 til lidt over 2k, den burde lige kunne klare de højtalere - 90 watt @ 4ohm.
Generalt syntes jeg de _fleste_ engelske producenter ligger lidt over i den mørke klang.
Men 2k brugt er lige i underkanten af hvor jeg syntes man virkelig begynder at nå næste niveau (i forhold til din CA azur) - med
4k vil det nok begynde er være lidt mere sjovt, men det hjælper jo ikke hvis man kun har 2k ;)
Good luck
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til trådopretter du må ned og lytte i klubben og så hjem med en af dem og prøve, nad denon og cambridge er gode, nad
masser af power og skulle have en varm lyd, cambridge lidt lys lyd og denon vel midt imellem, de har jo fået 14 dages returret.
Men synes det er synd med en ny forstærker til 2000kr når du har nogen højtaler der som nye koster ca 12000kr (se link hos kt
længere oppe), men en ny forstærker til 2000kr kan alligevel godt være god til dine højtaler, du vil bare få meget bedre lyd ved
at købe brugt....... men så er spørgsmålet hvad?
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frolger skrev:
MEEEEEEN
Neutrale højttalere og neutral forstærker lyder ifølge min mening IKKE godt. S lyde blev til sszzt og T lyde blev til tzzsst. Blev
lidt grebet af det i starten, men nu synes jeg det er ved at være nok. Med opgradering til rør dac fik jeg "glattet" disse alt for
fremtrædne og chikanerende detaljer ud, så det lyder mere naturligt og harmonisk.
|
|
|
Neutral forstærker og neutral højttaler giver ikke, i sig selv, de nævnte problemer! Der må være noget helt galt et andet sted. Niels
|
Til top |
|
|
8888 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem alt om ny forstærker I den prisklasse som der bliver
forslået...
Den Harman kardon 1.3 signature jeg forslår, har ny pris
over 10k og den har RIGLIGE med kræfter til de fleste
højtalere
Søg lidt på nettet om den , betegnet af flere som
den bedste Harman kardon ever
Du vil ikke tabe penge på den hvis du er god købmand
|
Til top |
|
|
Frolger Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
Jeg syntes rega passer meget godt ind i beskrivelse.
Nu har jeg kun hørt Brio og deres DAC, men efter min mening var de i den afdæmpet / mørke klang-gade.
Kan se der er en brugt Rega Mira3 til lidt over 2k, den burde lige kunne klare de højtalere - 90 watt @ 4ohm.
Generalt syntes jeg de _fleste_ engelske producenter ligger lidt over i den mørke klang.
Men 2k brugt er lige i underkanten af hvor jeg syntes man virkelig begynder at nå næste niveau (i forhold til din CA azur) -
med
4k vil det nok begynde er være lidt mere sjovt, men det hjælper jo ikke hvis man kun har 2k ;)
Good luck |
|
|
Ja altså, forandrig fryder jo altid. Synes 2k er med til at give et fint boost, i forhold til hvad man kan få for den pris.
Som du selv nævner er Rega Mira3 her til salg, har bare læst anmeldelser som siger den er ekstrem neutral. Det kan også
være en upålidelig kilde. Har du personlige erfaringer med den? :) Det skulle jo være deres mest powerfulde
|
Til top |
|
|
Frolger Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
8888 skrev:
forslået...
højtalere
|
|
|
Har aldrig været specielt fascineret af H&K. Kunne være de skulle have et lyt..
|
Til top |
|
|
Frolger Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Til trådopretter du må ned og lytte i klubben og så hjem med en af dem og prøve, nad denon og
cambridge er gode, nad
masser af power og skulle have en varm lyd, cambridge lidt lys lyd og denon vel midt imellem, de har jo fået 14 dages
returret.
Men synes det er synd med en ny forstærker til 2000kr når du har nogen højtaler der som nye koster ca 12000kr (se link
hos kt
længere oppe), men en ny forstærker til 2000kr kan alligevel godt være god til dine højtaler, du vil bare få meget bedre lyd
ved
at købe brugt....... men så er spørgsmålet hvad? |
|
|
Puuuha.. Jeg må erkende, at jeg har opgivet hifi-klubben. Deres tid med Holfi osv. var god, selvom jeg ikke er gammel nok
til at kunne have oplevet den..
Har skabt mig et lytteindtryk af både NAD, Denon og Cambridge Audio. Det eneste guld fra NAD er ifølge min mening 3020.
Ellers er der ikke rigtigt noget der tiltaler mig, altså den der "WAUW" effekt. Den fik jeg da jeg hørte jazz på NAD 3020 og
Holfi Integra, men det grej kan jo også levere en sååå blød behagelig lyd. Måske ikke så velegnet til rock :-)
Læs lige tråden engang igen forresten, der står jeg kun er interesseret i at købe brugt.
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
HK 1.3 signature er da en 3 kanals forstærker
HK 1.3 Signature
Her er en af dem der fik 13 i hifi & electronik (mener det var den model eller serie) da du ikke skal bruge højtalerne og cd
afspilleren kan prisen nok kommme ned under det halve, så er den 100% iorden vil jeg gå efter den
HK Citation
|
Til top |
|
|
8888 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
HK 1.3 Signature
Her er en af dem der fik 13 i hifi & electronik (mener det var den model eller serie) da du ikke skal bruge højtalerne og cd
afspilleren kan prisen nok kommme ned under det halve, så er den 100% iorden vil jeg gå efter den
HK Citation |
|
|
Ja det er en 3 kanals effekt OG Harman kardon citation er slet ikke så god som 1.3 signature
|
Til top |
|
|
8888 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frolger skrev:
8888 skrev:
forslået...
højtalere
|
|
|
Har aldrig været specielt fascineret af H&K. Kunne være de skulle have et lyt..  |
|
|
Den passer med det du søger, hvis jeg ikke tolker det forkert
du kan ikke samligne den med andre Harman forstærker
|
Til top |
|
|
Frolger Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
8888 skrev:
Frolger skrev:
8888 skrev:
forslået...
højtalere
|
|
|
Har aldrig været specielt fascineret af H&K. Kunne være de skulle have et lyt..  |
|
|
Den passer med det du søger, hvis jeg ikke tolker det forkert
du kan ikke samligne den med andre Harman forstærker |
|
|
Håber da, at det er gjort klart, hvad jeg søger :)
Har forresten set på en Naim Nait i5. Dog blev jeg overbevist om, at Exposure 2010 skulle være lige en tand bedre? Det er
noget i den boldbane jeg kigger efter!
|
Til top |
|
|
morten8620 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 223
|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frolger skrev:
Ja altså, forandrig fryder jo altid. Synes 2k er med til at give et fint boost, i forhold til hvad man kan få for den pris.
Som du selv nævner er Rega Mira3 her til salg, har bare læst anmeldelser som siger den er ekstrem neutral. Det kan også
være en upålidelig kilde. Har du personlige erfaringer med den? :) Det skulle jo være deres mest powerfulde |
|
|
Mja, mange nye ting lyder godt fordi det er "nyt" for øret og der er noget nyt man ligger mærke til ved lyden, men du skulle
jo gerne have noget du også bliver glad for i længden.
Som sagt, jeg har kun hørt deres Brio-R og Rega DAC, som i mine øre lød afdæmpet og derved lidt mørkt - jeg fandt dem
lidt for kedeligt, men det kan jo være det er din boldgade.
Jeg smider lige nogle andre mærker afsted, det kan godt være de ikke alle er varme, men så må folk lige komme med
deres erfaring omkring dem.
- ROTEL, har aldrig hørt dem, men navnet lyder varmt ;)
- MARANTZ, tilbagelænet
- HEGEL, dyb bas som måske får dem til at virke lidt varmt.
- ROKSAN, nok tættere på neutralt end varmt
Og som du selv har prøvet, så kan jeg kun anbefale Naim Nait5i, Men jeg er også naim mand og den går desværre for
omkring 4k brugt :/
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
8888 skrev:
gasolin skrev:
HK 1.3 Signature
HK Citation |
|
|
Ja det er en 3 kanals effekt OG Harman kardon citation er slet ikke så god som 1.3 signature
|
|
|
Den fik topkarakter den gamle citation i hifi & elektronik for mange år, siden måske 25 år siden men der er også mange der
bruger vintage forstærker,højtaler som ikke skulle være noget problem så længe det er i orden og lyden skulle så men være
bedre end et nyt tilsvarende dyrt produkt.
|
Til top |
|
|