Forfatter |
|
Mikkel123 Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 24 Februar 2013 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Jeg lurer på forsk. muligheder for en bedre lydoplevelse helt generelt. Herunder tænker jeg at gå rør-vejen og en gang for alle få mig en god for/effekt -forstærker fra Audio Classic (Audio-Classic 12AU7 til en begyndelse mod aktive beolab8000 ht. jeg allerede har). Nu mit spørgsmål: Hvis jeg ønsker mig et sæt (passive) ht. som ikke fylder alverden i landskabet og altså ikke er indretningsmæssigt dominerende i hvilken retning skal jeg så kigge. Hører mest jazz og opera. Maxpris 30 kkr. for sættet vil jeg sige. Må gerne være dk-producerede.
Håber I kan hjælpe.
vh. Michael.
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 24 Februar 2013 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
I den prisramme, er mulighederne rigtig mange. Skal det være dansk, bør du som min. høre nedenstående:
Dali både Helicon og Epicon.
Dynaudio Contour og Focus
System Audio exact
Men også mindre kendte mærker som acoustic force og Frequence laver forrygende små højttalere indenfor prisklassen.
Selvom alle er glimrende højttalere er der stor forskel på deres lydkarakteristik, og det er i høj grad et spørgsmål om smag og musikpræferencer der afgør
hvad vi hver især bedst kan lide. Jeg vil derfor anbefale dig at starte med at tage nogle prøvelyt på forskellige mærker, og finde ud af hvilke der tiltaler dig
mest lydmæssigt. Når du har en fornemmelse af det, kan man begynde at kigge på hvilke i den retning, der passer bedst sammen med resten af dit udstyr.
|
Til top |
|
|
Ørstrøm Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 394
|
Sendt: 25 Februar 2013 kl. 02:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget af det ypperligste jeg har hørt (på trods af at jeg har hørt, endda meget, dyre setups) var en OVC SET rør-forstærker
der kørte et sæt ProAc Response D15.
De var ganske vist gulvhøjttalere og er udgået, men ProAc har også nogle fantastiske mindre modeller der spiller godt
sammen med rør. Det kan være at de er et lyt værd. De er dog noget billigere end dit budget __________________ My candle burns at both ends; It will not last the night; But ah, my foes, and oh, my friends - It gives a lovely light!
- Edna St. Vincent Millay
|
Til top |
|
|
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
Sendt: 25 Februar 2013 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 25 Februar 2013 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overvejer du brugte højtalere?
Så synes jeg du skal lade B&W 805 i en eller anden udgave få et lyt.
Der er tre typer: BW 805 Nautilus, B&W 805s, og B&W 805 Diamond.
Sidstnævnte koster 37000 for et nyt sæt så vidt jeg husker.
De to andre kan du erhverve brugt for 10 - 15000 for et sæt, enda med originale fødder.
Helt klart noget du bør lytte til.
De tidligere modeller end de nævnte, matrix 805, skal du ikke sammenligne med de nævnte.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 25 Februar 2013 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonus Faber Guaneri Memento er med enheder fra ScanSpeak og AudioTechnology, danske firmaer, men produceret i Italien.
De spiller fremragende - men dominerer rummet fordi de er smukke i designet. Der er ikke mange til salg, men du kan være
heldig at finde et par brugte til ca. max. pris !
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Mikkel123 Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 25 Februar 2013 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak til jer alle! Rart at være omgivet af eksperter som jer - nu skal jeg lige google lidt og se på alle forslag.
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 25 Februar 2013 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at vælge højttalere der er egnede til rørforstærkere, de skal være sensitive, helst ikke dykke for meget under 8 ohm, og ikke for voldsomme
fasedrej. Det er meget vigtigt for et godt resultat.
Små ht. er ofte sværere at drive, men ikke umulige, afhængig af det rørsetup du vælger.
Jeg ville nok selv hælde til ProAc - og gå langt uden om Anker E's forslag. Danske ht. der er velegnede til småwatt? Den er ikke nem... Troels
Gravesen er mit bedste bud.
|
Til top |
|
|