Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 05:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL aquaplas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Halløjsa!

Jeg kunne godt tænke mig at kende lidt mere til det Aquaplas JBL bruger/har brugt igennem tiden. Kan man købe det i
danmark, eller hvordan? Går det evt. under et andet navn herhjemme? JBL har brugt forskellige typer at det stads,
hovedsageligt for at hæve membranvægten, men også for at afstive membranen.

En af Jer, der er klog på dette?

God weekend

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2013 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver lige at puste lidt kunstigt åndetræt i denne tråd igen Er der nogle JBL nørder til stede, der kender til Aquaplas?

Det nærmeste jeg kan finde frem til er, at det indgår når man lægger gips på. men om det er samme form eller hvordan, ved
jeg ikke....

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Februar 2013 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hvis man søger lidt på Lansing Heritage forum står der noget om at det idag kaldes antivibe, jeg tror ikke du kan købe det i dk, men måske jj-teknik kender noget til det.

http://www.acoustiguard.com/antivibe-dl/

Det skal lige siges at jeg ikke ved om produktet i ovenstående link er det samme som JBL bruger.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2013 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Halløj exciter!

Tak for dit indspark! Jeg synes jeg har søgt og søgt, men er ikke kommet frem til det produkt du snakker om på trods af at at
jeg har en bruger på audioheritage, og har prøvet mig frem, har det ikke givet pote endnu. Jeg vil søge ind til det du snakker
om, hvem ved, det kunne jo være... Det er måske en god tanke at kontakte JJ, det har af en eller anden grund heller ikke
faldet mig ind endnu... super!

Martin

Malling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Februar 2013 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Må man spørge hvorfor du er interesseret i Aquaplas? Har du enheder der er defekte?

Jeg har selv haft et par basser med revnet Aquaplas, og er interesseret i evt. tricks vedr. rep.

Har selv forsøgt lidt. Materialet er som navnet antyder på plasticbasis, så det skal man vel tage højde for.

Malling

Til top Vis Malling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malling

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Februar 2013 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

audioheritage.org What-is-Aquaplas
11-03-2009, 09:40 PM #3

aquaplas
From the top of my head, without searching for any old posts I participated in....which is where all answers lay.

Aquaplas is an acoustic treatment for JBL speaker cones. I guess I see it's main function in improving the tonal
qualities of the cone; while damping resonance. While others will speak to the
acoustic function more authoritatively; I can speak to the composition > since part of my career as an industrial
chemist was spent designing pigments and applied coatings of one type or
another.

Aquaplas is made essentially with silica and clay; more than likely with some type of bulking agent. It may also
contain a set of secondary pigments to aid in the bulking structure. No doubt the
clay(s) used might be to give both structure and rheological characteristics, allowing the proper viscosity for the
fluid to allow spray application.

It would also have a binder (of which I never tried to analyze), some surfactants in it for wetting; and to maintain
suspension of the clays/minerals; as well as an anti-settling agent.

It is available as a thickened paste. (What I always referred to as "bag bottom paste viscosity" > since it is
trowel-able. I got the sample from Blanchford Chemical (sp?). However, the
materials available to the user are very thick. I'm sure JBL's version is covered under an NDA, and hence is not
available; unless you took the thickened suspension and cut it to get the correct
rheological characteristics to spray.

Too bad in doing that you mess up the pigment volume concentration and the way it consolidates. Then again,
JBL and their supplier already knew that.

Larry

google oversat
aquaplas
Fra toppen af mit hoved, uden at lede efter nogen gamle indlæg, jeg har deltaget i. ... som er hvor alle svar lå.

Aquaplas er en akustisk behandling for JBL højttalerkegler. Jeg tror, ​​jeg ser det vigtigste funktion i at forbedre de
tonale kvaliteter keglen, mens dæmpning resonans. Mens andre vil tale med
akustisk funktion mere autoritativt, jeg kan tale til sammensætningen> da en del af min karriere som en industriel
kemiker blev brugt designe pigmenter og anvendte belægninger af en type eller
anden.

Aquaplas fremstilles i det væsentlige med silica og ler, højst sandsynligt med en form for fyldstof. Det kan også
indeholde et sæt af sekundære pigmenter til at støtte i det fyldegivende struktur. Ingen tvivl om det
ler (r) kunne være at give både struktur og rheologiske egenskaber, med den rette viskositet til væsken for at
tillade påføring.

Det ville også have et bindemiddel (som jeg aldrig prøvet at analysere), nogle overfladeaktive stoffer i det for
befugtning, og at opretholde suspensionen af ler / mineraler, samt en anti-indløser.

Det fås som et fortykket pasta. (Hvad jeg altid benævnt "posebunden pasta viskositet"> da det er murske-stand.
Jeg fik prøven fra Blanchford Chemical (sp?). Men
materialer til rådighed for brugeren er meget tykke. Jeg er sikker på JBL version er dækket under en NDA, og
derfor ikke er tilgængelig, medmindre du tog den fortykkede suspension og klippe det til at få den rigtige
rheologiske egenskaber til at sprøjte.

Ærgerligt i at gøre det du rodet op pigmentvolumenkoncentration og den måde, den konsoliderer. Så igen, JBL og
deres leverandør allerede vidste det.

Larry

audioheritage.org AQUAPLAS

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Sendt: 06 Februar 2013 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kato's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kato

Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Sendt: 06 Februar 2013 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hej jeg mener der er en som sælger det inde på lansingheritage...
Til top Vis Kato's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kato

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Februar 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

jeg er rimmelig sikker på det hænger sammen på denne måde ,det kan være jeg tager fejl ,så dette er mit bud

aquaplas er ikke et desideret stof man kan købe mener jeg

det er betegnelsen for den sammenblanding af fibre der er brugt til at lave membramen

og ikke et vidundermiddel man kan coate membramen med

det hedder jo også aquaplas lamminate ,og består af foskelige papirtyper der er lammineret sammen til en membram

Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2013 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Halløj!

Malling: Jeg skal have hævet membranvægten på en enhed. Det er en lang historie, men skal bruges til et subprojekt.

Kato: Jeg har også hørt om en engang, men ved ikke om det var officielt han solgte det stads.

Lydfrede: Ja, det er lidt svært at gennemskue helt nøjagtigt hvad der indgår, for man kan jo købe produkter, som har navnet
"Aquaplas" men hvor vidt om det har nogen som helst sammenhæng med det JBL bruger aner jeg ikke. Jeg har indtryk af, at
det JBL bruger idag er af en helt anden kvalitet end det første de brugte, for det hvide aquaplas hang ikke altid så godt fast...

Jeg har skrevet en mail til JJ-teknik, nu må vi se hvad de skriver

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes