Hej HiFi4All.
Længe siden :)
Efter flere år med fokus andetsteds, lidt for meget flytning og lidt andre prioriteter end mit hjemmebio, har jeg langt om
længe slået mig ned, købt et hus og skal naturligvis indrette kælderen med hjemmebio (og bar).
Jeg kommer nok til at kører nogle paralleltråde på sigt, men vil lige i første omgang sige davs igen og hører om der var
nogle hurtigere input på nogle af mine problemstilligner. Der er stadig lidt vej før jeg er klar til at gå i gang, men planlægning
er sjov :)
Bottomline er, jeg skal ha etableret et helt ny hjemme bio rum med surround og projektor.
Mit umiddelbare budget er i omegnen af 20-25K (forventer at købe brugt udstyr) der skal dække reciever, højtaler, kabler,
diverse og evt lidt akustik forbedringer. Men der til hører også at rummet skal bygget op fra bunden med efterisolering,
gulvarme og alt andet indmad/møblement, hvilket dog har sig eget budget. Projektor/lærred har jeg rimelig godt styr på, så
det er også på eget budget.
Situationen nu er:
Sony DA50ES / Infinity Kappa 80 kører pt i stuen som stereo hvilket jeg er meget tilfreds med
På lager (ikke brugt i mange år) er også:
B&W gulvhøjtalere (vist nok DM603 af ældre årgang)
B&W CDM C SE Center
B&W AWS 1000 sub
Jeg skal have lagt gulvvarme, dvs støbt gulve, samt efterisoleret vægge, dvs nye vægge på mindst 2 sider (venstre og bag)
Den røde væg ryger ned, det nye sorte bliver et tykt gulv-til-loft gardin med separat varmestyring af de 2 rumdele (den
anden side er baren) og "alteret" skal være på vægen til højre for døren
Opstarts spørgsmål
Rummet :
Bør jeg lave kabelkanaler i gulvene (for / i mod) nu hvor det alligevel skal støbes om?
Hvad bør jeg overveje i forhold til gulv overflade, så der både bliver taget hensyn til gulvvarmen og akustikken?
Hvad skal jeg lave vægene af, det skal være en forholdsvis plan flade, neutralt at se på (et eller andet sted i mellem gips og
akustikplader)?
Lyden:
Jeg skal have en ny receiver/forstærker.
HDMI 1.4, 5.1 minimum, gode video egenskaber, netværksfunktioner (netafspilning, DLNA, kontrol via mobilapp / website)
og bare være jævnt god allround til både, musik, film og spil. Personlig præference ligger i den varme bløde ende.
Jeg kikket mest på netværk og tekniske funktioner og er faldet på Onkyos midrange serie. Pioneer ser også ud til at rimelig
godt styr på teknikken. Men jeg aner intet om hvordan de lyder.
Hvilke mærker har ellers fået godt fat i "de moderne funktioner"?
og er der nogle specielle jeg burde kikke nærmere på i forhold til min lyd præference (varm/blød)?
Højtalerne:
Kan det betale sig at bygge videre (surround-løsnings-mæssigt, ikke modificering) på de gamle B&W enheder jeg har
stående, blot nogen af dem eller start helt på en frisk?
Burde jeg kikke efter løsninger der trækker Kappa'erne ned i hjemme bio'en eller beholde dem oppe i stuen (til stereo)?
Det var hvad jeg lige havde på hjertet.
Både spørgsmål og svar er meget velkommen :)