Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 12:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Minimalisering af anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg var gevaldigt i tvivl om, hvor jeg skulle lægge tråden, men da det på sin vis handler om at "tweake" mit system til den
optimale opsætning, bliver tråden lagt her. Skulle jeg være gået helt galt i byen, tager jeg gerne de drøje hug fra en admin!

Efter at have oparbejdet flere og flere ting i hjemmeelektronik - og ønsket om minimalisme - kunne jeg tænke mig nogle
andre øjne på opsætningen for lyd/filmafspilning i hjemmet og gerne råd til om jeg kunne gøre noget anderledes.

Mit budget er skrabet - det har taget tid at skrabe tingene sammen som de ser ud nu, så jeg har ikke råd til at investere 10k
i en netværksafspiller f.eks. - bare så banen er kridtet op som udgangspunkt - men kan godt lide at have
opsparingsprojekter :)

"Hardwaren":

netværk/medieafspillere:

- Netgear Readynas NV+
- Tvix 6600N medieafspiller i stue til dvd-rips
- Logitech Squeezebox duet til anlæg i stuen + minianlæg i køkkenet
- Pc som primær kontakt til nas - pc bliver også brugt som afspiller af musik mm. på arbejdsværelse fra nas.
- Nintendo Wii til børnebrug og Netflix
- en næsten skrottet dvd/cd-afspiller, da alt nyt bliver rippet og lagt ned som dvd-images og .flac.

"musikudstyr":

- Stereoforstærker i stue med stereoopsætning af gulvhøjttalere (diy effekt - Densen pre - tyske IQ højttalere)
- Plasmatv af ældre generation med modtagerboks fra Boxer

- DAC på arbejdsværelse tilsluttet effektforstærker og gulvhøjttalere - afspiller fra nas via Songbird. (Beresford - Quad -
XTZ)

- mini cd-receiver i køkkenet med reolhøjttalere. (Denon - Argon)

"Planen" - dybere beskrivelse:

Som beskrevet under hardware, ripper jeg alt nyindkøb til Tvix og nas. Tvix er tilsluttet tv via hdmi og forstærkeren i stuen.
Planen er at trække netværksstik gennem væggen til stuen, så jeg kan få en kablet forbindelse dertil og streame fra nas
med stabil hastighed til Tvix - det trådløse netværk falder ud, da det skal gennem flere murstensvægge.

Ønsket er dybest set at forsimple konstruktionen til det minimale uden at gå på kompromis med kvalitet af afspillere og
afspillet materiale.

Senest har jeg kigget på en Popcorn Hour C200/300, da jeg på den måde ville kunne skrotte dvd-afspilleren og Tvix og have
én afspiller til at samle funktionerne.

Jeg tænker også på, om anlægget i køkkenet kan gøres mindre og mere effektivt. For eksempel en modtager, der kan
kommunikere med nas på samme måde som squeezeboks kan og et sæt aktive højttalere til. Jeg har dog endnu ikke set en
afspiller så praktisk opbygget som squeezebox med minimalt pladsforbrug (det er HELT sikkert mig, der ikke kender nok til
hardwaren).

Softwaremæssigt lægger jeg filmene ned som hele .iso filer, hvor de er tilpasset størrelsen på en enkeltsidet dvd i de fleste
tilfælde. Det fungerer bedst for os at kunne flippe rundt i undertekstsprog efter behov.

Musikken er ren .flac rippet fra cd-samlingen. Jeg har ikke brug for netværksstreaming af musik i andre formater end .flac.
Al anden streaming er radiokanaler og podcasts.

Tvet har vi ikke noget behov for at opgradere foreløbig - det skulle da være for at slippe for den irriterende Boxer-boks med
endnu mere irriterende ekstra fjernbetjening! Hd-ready er fint for os :)

Jeg er klar over, at kravene er temmelig firkantede i forhold til den hardware, der skal kunne afspille dem, men da jeg ikke
har fingeren på pulsen længere, kunne det jo være, at andre, der har, kan give kreative input :)
Til top Vis Toft123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toft123

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes