Forfatter |
|
Gela Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 230
|
Sendt: 26 December 2012 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ærede lidelsesfælder!
Hvordan får man nemmest rippet sin cd-samling til filformat (FLAC i mit tilfælde)? Jeg er nok ikke den eneste som ønsker at overføre en større samling skiver til NAS, men ikke orker at høvle det hele igennem én ad gangen. For mit vedkomne må det godt koste nogle tusinde kroner.
Nogle som kender noget hardware eller nogle som udbyder rippe-service?
|
Til top |
|
|
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
Sendt: 26 December 2012 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gela skrev:
Ærede lidelsesfælder!
Hvordan får man nemmest rippet sin cd-samling til filformat (FLAC i mit tilfælde)? Jeg er nok ikke den eneste som ønsker at overføre en større samling skiver til NAS, men ikke orker at høvle det hele igennem én ad gangen. For mit vedkomne må det godt koste nogle tusinde kroner.
Nogle som kender noget hardware eller nogle som udbyder rippe-service?
|
|
|
Den danske lovgivning tillader desværre ikke, at firmaer må tilbyde ripping service. Anskaf dig DB-poweramp som er det bedste program til det. Og husk accurate rip af dine CD'er, hvis du vil have det bedste resultat. Ellers må du jo hyre en ung knægt der gerne vil tjene lidt lommepenge. ;)
__________________ Callesoroe
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 26 December 2012 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stødte på samme problem for nogle år siden. Der er ingen vej uden om! Siden har ferie og helligdage (Jul og Påske) været anvendt. Du kan rippe ca. 10 CDer pr. time, med mindre de har fejl. Jeg har været mere end 2.000 igennem - regn selv tidsforbruget ud!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 27 December 2012 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Stødte på samme problem for nogle år siden. Der er ingen vej uden om! Siden har ferie og helligdage (Jul og Påske) været anvendt. Du kan rippe ca. 10 CDer pr. time, med mindre de har fejl. Jeg har været mere end 2.000 igennem - regn selv tidsforbruget ud!
|
|
|
hej nu hvor du har rippet alle dine cdér kan du høre forskel .. fra musikken fra din pc.. og dine cdér ..?? __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 27 December 2012 kl. 03:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 27 December 2012 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
I Harddisken på DR, havde de noget om et amerikansk firma der laver den slags, og tilbyder at opbevare dem for dig bagefter. Der er vist noget om at de også kommer til Europa i 2013.
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2012 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
Den danske lovgivning tillader desværre ikke, at firmaer må tilbyde ripping service. Anskaf dig DB-poweramp som er det bedste program til det. Og husk accurate rip af dine CD'er, hvis du vil have det bedste resultat. Ellers må du jo hyre en ung knægt der gerne vil tjene lidt lommepenge. ;)
|
|
|
Jeg mener at de her tilbød det engang:
http://streamtech.dk/ Men hvis du har ret, gør de det nok ikke mere... EDIT: Du havde ret http://streamtech.dk/ripping-service-51/
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 27 December 2012 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men som skrevet er det uloligt at gøre det for andre i Danmark.
Fra nytår er det ulovligt bare at rippe CD'er i England, what so ever!
Men starter man med at finde en god CD læser, hooker computeren op på freebe databasen, så kan man altså godt rippe meget mere end 10 pr time. Og når først de ligger i computeren - hvor er det dejligt! __________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
Sendt: 27 December 2012 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
janils skrev:
|
|
|
hej
nu hvor du har rippet alle dine cdér kan du høre forskel .. fra musikken fra din pc.. og dine cdér ..??
|
|
|
Nu har jeg aldrig haft min musik på en egentlig PC, men på en NAS, styret af enten Logitech eller Sonos. Dette er dog nu droppet til fordel for dette system:  Det er en Aurender S10 med EMM Labs DAC2X ... og JA - det er bedre end nogen CD-afspiller jeg nogensinde har haft. Det er også en hel del bedre end min NAS med Sonos + DAC, som jeg ellers har kørt med nogle år. Med hensyn til tidsforbruget for ripning, så kan det gøres hurtigere en 10 i timen. Det kommer dog an på om man anvender secure rip, som i visse tilfælde skal læse CD'en 4 gange. __________________ Jan Nielsen
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 27 December 2012 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor stor betydning har drevet man læser sine cdér ind med for lydkvaliteten .. ????
Jan Nielsen
hvilke program brugte du til at rippe dine cdér
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
Sendt: 27 December 2012 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hvor stor betydning har drevet man læser sine cdér ind med for lydkvaliteten .. ????
Jan Nielsen
hvilke program brugte du til at rippe dine cdér
|
|
|
Jeg har brugt og bruger stadig dbpoweramp __________________ Jan Nielsen
|
Til top |
|
|
eliassorensen Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2012 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 27 December 2012 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
|
|
|
INGEN betydning. Det ene drev læser CD'er lige så godt som det andet. CD er et digitalt medie som består af 0 og 1 :) og der er altså ikke forskel på
"hvor godt" noget læser 0 og 1-taller. :)
Til trådstarter: Kan du ikke få lånt nogle PC'er, eller har du flere i husstanden? For så er det jo bare at sætte dem på række og så rippe løs. Vil tro
man kan tage 8-10 i timen på én pc, så hvis du har 4-5 stående så går det altså rimeligt tjept.
Mht. kvaliteten, så er der intet tab i kvalitet med FLAC. Forsimplet, så er det jo en lossless komprimering. Fx hvis der på CD'en er 10 0'er efter
hinanden kan det komprimeres 10x0, så det nu kun fylder 4 tegn i stedet for 10 tegn :) altså er det de-krypterede resultat 1:1 kopi af CD'en.
Om det så lyder forskelligt fra en CD? Ja - hvis din afspiller behandler CD'er og FLAC forskelligt. Men rent set er det jo præcis det samme den får ind.
Hvis du ripper en CD til FLAC, og derefter brænder FLAC til CD, så vil de være 100% identiske :)
Så det eneste du "taber" vha. FLAC er at du ikke skal lede flere hundrede CD'er igennem hvis du bare lige vil høre ét nummer ;)
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 27 December 2012 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
eliassorensen skrev:
lille_smed skrev:
|
|
|
INGEN betydning. Det ene drev læser CD'er lige så godt som det andet. CD er et digitalt medie som består af 0 og 1 :) og
der er altså ikke forskel på
|
|
|
Det er altså forkert...
Der er væsentlig forskel på hvor nøjagtig de forskellige drev læser, og hvor gode de er til at korrigere fejl. Ved CD-
afspilning er der tale om en stream, hvilket, groft sagt, betyder at fejl må tolereres eller forsøges rettet undervejs. Der er
ikke umiddelbart tid til at læse fra skiven igen. Fejllæsninger er endvidere væsentligt mere udbredt ved læsning fra en CD
end fra et mere stabilt fysisk medie som en harddisk.
Hvor udbredt problemet er ved brug af secure rip sal jeg ikke gøre mig klog på.
For mere information omkring red book formatet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Book_(CD_standard)__________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2012 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
eliassorensen skrev:
lille_smed skrev:
|
|
|
INGEN betydning. Det ene drev læser CD'er lige så godt som det andet. CD er et digitalt medie som består af 0 og 1 :) og
|
|
|
Det er altså forkert...
Der er væsentlig forskel på hvor nøjagtig de forskellige drev læser, og hvor gode de er til at korrigere fejl. Ved CD-
afspilning er der tale om en stream, hvilket, groft sagt, betyder at fejl må tolereres eller forsøges rettet undervejs. Der er
ikke umiddelbart tid til at læse fra skiven igen. Fejllæsninger er endvidere væsentligt mere udbredt ved læsning fra en CD
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Book_(CD_standard) |
|
|
Floe har ret, og man kan tilføje at hvis DBPoweramps AccurateRip resultat er ok med to forskellige drev, er resultatet ens og bit perfekt.
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 27 December 2012 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
eliassorensen skrev:
lille_smed skrev:
|
|
|
INGEN betydning. Det ene drev læser CD'er lige så godt som det andet. CD er et digitalt medie som består af 0 og 1 :) og der er altså ikke forskel på "hvor godt" noget læser 0 og 1-taller. :)
|
|
|
Det er da godt nok den største gang vås jeg længe har læst. Nogle drev læser betydeligt bedre end andre drev og så er genlæsning unødvendigt, hvorimod andre drev læser så elendigt at fejlretningssystemet kommer på overarbejde.
Og kære Eliassorensen, er du klar over at der findes specielle CD brænde drev der kan brænde ekstra tydelige pits ned i disken, tjek fx nettet for omtale af Yamaha F1 CD-R/RW burner.
Man kan sagtens rippe med mere end 10x men man skal selvfølgelig bruge AccurateRip online databasen for at sikre sig at data bliver rippet korrekt.
Jeg bruger også dBPoweramp og brugte tidligere Exact Audio Copy, netop fordi det genripper indtil det har fundet de rigtige data. __________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2012 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ningbo skrev:
eliassorensen skrev:
lille_smed skrev:
|
|
|
INGEN betydning. Det ene drev læser CD'er lige så godt som det andet. CD er et digitalt medie som består af 0 og 1 :) og der er altså ikke forskel på "hvor godt" noget læser 0 og 1-taller. :)
|
|
|
Det er da godt nok den største gang vås jeg længe har læst. Nogle drev læser betydeligt bedre end andre drev og så er genlæsning unødvendigt, hvorimod andre drev læser så elendigt at fejlretningssystemet kommer på overarbejde.
Og kære Eliassorensen, er du klar over at der findes specielle CD brænde drev der kan brænde ekstra tydelige pits ned i disken, tjek fx nettet for omtale af Yamaha F1 CD-R/RW burner.
Man kan sagtens rippe med mere end 10x men man skal selvfølgelig bruge AccurateRip online databasen for at sikre sig at data bliver rippet korrekt.
Jeg bruger også dBPoweramp og brugte tidligere Exact Audio Copy, netop fordi det genripper indtil det har fundet de rigtige data. |
|
|
Det er vist også hvad Floe skrev, men han var bare meget mere diplomatisk. Så Floes svar er meget sjovere at læse...
|
Til top |
|
|
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
Sendt: 27 December 2012 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste moderne computere kan sagtens bære mere end et enkelt cd drev. Find et stort kabinet og put fire-fem stykker i så
går det (næsten) fem gange hurtigere.
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2012 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
knaldhætten skrev:
De fleste moderne computere kan sagtens bære mere end et enkelt cd drev. Find et stort kabinet og put fire-fem stykker i så
går det (næsten) fem gange hurtigere. |
|
|
Eller eksterne drev på USB. Det kan ikke være så dyrt. Kan man køre flere instanser af rip-programmerne på en maskine?
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 27 December 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så slemt er det heller ikke,,, det skal jo kun gøres engang...
Det bedste jeg har hørt til dato er ripnas statement SSD sammen med audiovolver.
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 27 December 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
floe skrev:
eliassorensen skrev:
lille_smed skrev:
|
|
|
|
|
|
Det er altså forkert...
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Book_(CD_standard)
|
|
|
Floe har ret, og man kan tilføje at hvis DBPoweramps AccurateRip resultat er ok med to forskellige drev, er
resultatet ens og bit perfekt. |
|
|
Det kan endvidere tilføjes at red book formatet IKKE er bineær lagring af data, men derimod et pattern som konverteres til
bineær data. Der læses altså ikke 1-taller og 0'er fra diskene, hvilket er én af årsagerne til at error correction og korrekt
læsning af skiver er relevant. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
Til top |
|
|