Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 08:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Tube-roling Rogue Cronus (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 November 2012 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hej på forum.

Jeg har for et par dage siden erhvervet en 4 1/2 år gammel Rogue Cronus.

Jeg er meget glad for lyden den præsterer og vil ikke skifte rør de næste par uger, men..:-)

Efter at have skrevet til Rogue har jeg fået oplyst at der er ca 580V og at den kører ultraliniær.

Er det ikke en meget høj spænding?

Iøvrigt har jeg søgt nettet tyndt efter en slags tabel hvor man kan se hvilke rør der kan erstatte andre rør. Især hvis man
sammenholder det med de forskellige betegnelser der er alt efter hvilket land de kommer fra.
Og samtidig med angivelse af biasstrøm.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Sendt: 27 November 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Hej på forum.

Jeg er meget glad for lyden den præsterer og vil ikke skifte rør de næste par uger, men..:-)

Efter at have skrevet til Rogue har jeg fået oplyst at der er ca 580V og at den kører ultraliniær.

Iøvrigt har jeg søgt nettet tyndt efter en slags tabel hvor man kan se hvilke rør der kan erstatte andre rør. Især hvis man
sammenholder det med de forskellige betegnelser der er alt efter hvilket land de kommer fra.

Hej
Jo, det er en meget høj spænding, og kun de færreste moderne Rør kan tåle det, Så pas på med hvad du prøver at proppe i.

Mvh
Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2012 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Øh, hvad kan jeg gøre ved det?

Er det en god ide at ændre noget her?

Har forgæves forsøgt at skaffe diagrammer over spillen, men det ville nok ikke gøre den store forskel da jeg nok ikke selv evner at ændre noget her alligevel...

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 November 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Jeg ku forestille mig de 580 V er spids-spids på signalet, og med andre ord er fordelt over 2 rør.

Jeg har selv haft en Rouge Cronus (gode minder  ) - og havde ikke nævneværdige problemer med overbelastede rør.

Er det modellen med EL34 rør du har, kan jeg anbefale Genalex Gold Lion KT77 - dem endte jeg med. På 12au7 fronten holdt jeg meget af Full Music - og ellers er der jo alle n****rne, Telefunken, Tesla, Mullard, Brimar, Phillips, Valvo osv osv.

Hvis du vil vide hvilke rør der kan erstatte hinanden, så prøve at google rørbetegnelse equivalents (f.eks 12au7 equivalents) - så kommer der en del omkring hvad der kan erstatte hvad. Hvis du kan finde samstemmende oplysninger på flere sider, er den sikkert go nok, ellers kan der godt være enkelte der har en ret bred opfattelse af hvad man erstatte med hvad

Velkommen til rør-magien

Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2012 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hej KOFS.

Der sad faktisk de KT77 du nævner, men jeg valgte ikke at købe dem med, da ville høre den med standardrør og derfra udforske selv :-)

Så den er 4½ år gammel nu og de originale rør har spillet ca. 3½. Ved ikke hvor mange timer, men jeg synes der er meget godt skud i og en glimrende dynamisk mid/top.

Derfor tror jeg ikke rørene er døde endnu, men det er meget rart at sondere terrænet og måske være heldig at lave en fornuftig handel :-)

Allan fra AB Audio foreslog JJ KT77 eller Svetlana winged C EL34, de sidste ser dyre ud. Især når de skal være parret quard.

Har iøvrigt en idé om at pengene måske er bedre placeret ved smårørene, hvis jeg skal have noget mere eksotisk. Ved du eller andre om smårørene skal være parret? Og er det begge slags (12au7 og 12ax7) som jeg husker det.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 November 2012 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft en Cronus i 3 års tid, og har p.t. en Atlas - som er en Cronus som ren effekt.

Det er en glimrende effekt - og efter min mening bedre end de ellers noget større M150 monoblokke.

Jeg var så heldig at bo lige ved siden af en der have et KÆMPE lager af rør - og han lod mig låne en kæmpe bunke rør, så jeg virkelig havde mulighed for at teste og prøve mig frem.

Jeg endte med Siemens EL34 effektrør - som jeg foretrak fremfor en række andre f.eks. både JJ KT77 og Philips miniwatt/Mullard.

Smårørene endte med at blive flere sæt, så jeg kunne veksle lidt - her er jeg mere i tvivl om hvilke der er de bedste -  de lyder alle godt.
Dem jeg endte med var; Siemens Halske, Telefunken, RCA.

Det er en rigtigt guldklump sådan en Cronus

Ud fra de ting jeg har prøvet skal man virkelig et godt stykke op i pris, for at finde noget der kan matche den.

Jeg har også hørt flere Magnum modeller af Cronus - og de var også rigtigt gode. Sjovt nok er jeg ikke sikker på de rent faktisk lyder bedre... Jeg er ikke overbevist om det er opgraderingen værd. det skulle da lige være for at udvide muligheden med rør-kombinationer.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

@daniels

Jeg har lige et enkelt spørgsmål vedr. smårørene.

Skal de være parret? Kan ikke finde noget omkring det er 3 stk ecc82 og 2 ecc83, som jeg husker det, er det ikke så nemt med de 3 :-) Man kan købe 2 og 4 parret. De 3 parrede har jeg kun set med brugte rør, og den vej vil jeg helst ikke.

Dejligt at læse du mener det er en guldklump :-))

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 29 November 2012 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Kort.

Fin forstærker, syntes også bedre om den end m-150'erne.

Ud med standard EL34 og ind med winged C, Siemens eller lignende, Ja det koster 1-2000 kr men er det hele værd.  hvis ellers resten af anlægget kan følge emd
Mht smårør, så er der også en del at hente der, men her er du lidt på herrens mark, der er SÅ mange muligheder. Kvalitets rør går man sjældent galt i byen med (TAD mm ) og kan sagtens være lige så vellydende som de efterhånden vanvittige dyre NOS rør fra telefunken mmm.

Toldmodig E.bay shopping efter typer der ikke er vildt populære kan oftest gøres billigt.

Jeg er sikekr på jeg har deltaget i et PAR poster herinde vedr. Rogue samt 12ax7

Ta evnt en snak med Allan, jeg v han skifter kondensatorer mm i dem, så det er en model han i den grad har forstand på.
Han kan også give dig rigtig god vejledning vedr rør, i modsætning til mange af os tåge hoveder herinde har han faktisk en reel erfaring ( og viden ) inden for feltet og ved hvad han taler om
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 November 2012 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:

@daniels

Jeg har lige et enkelt spørgsmål vedr. smårørene.

Skal de være parret? Kan ikke finde noget omkring det er 3 stk ecc82 og 2 ecc83, som jeg husker det, er det ikke så nemt
med de 3 :-) Man kan købe 2 og 4 parret. De 3 parrede har jeg kun set med brugte rør, og den vej vil jeg helst ikke.

Dejligt at læse du mener det er en guldklump :-))

Pre-røret (det ene rør i midten), dækker både højre og venstre, så det skal ikke matches med andre rør. Indgangsrør (12ax7)
og driverrør (12au7) skal gerne være matchede. Pre-røret er fantastisk til tuberolling, og du behøver kun at købe et rør :-)

Min erfaring var, at Sovtek 12ax7'erne ikke var så ringe endda, så sidder der Sovtek i din Rouge, så start med at koncentrere
dig om 12au7'erne. Der er meget der er bedre end de ogginale Elektro harmonix
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

He he. det var jo rare nyheder. Og så på en lønningsdag

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 29 November 2012 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Jeg har selv haft en Cronus i 3 års tid, og har p.t. en Atlas - som er en Cronus som ren effekt.

Det er en glimrende effekt - og efter min mening bedre end de ellers noget større M150 monoblokke.

Jeg var så heldig at bo lige ved siden af en der have et KÆMPE lager af rør - og han lod mig låne en kæmpe bunke rør, så jeg virkelig havde mulighed for at teste og prøve mig frem.

Jeg endte med Siemens EL34 effektrør - som jeg foretrak fremfor en række andre f.eks. både JJ KT77 og Philips miniwatt/Mullard.

Smårørene endte med at blive flere sæt, så jeg kunne veksle lidt - her er jeg mere i tvivl om hvilke der er de bedste -  de lyder alle godt.

Ud fra de ting jeg har prøvet skal man virkelig et godt stykke op i pris, for at finde noget der kan matche den.

Jeg har også hørt flere Magnum modeller af Cronus - og de var også rigtigt gode. Sjovt nok er jeg ikke sikker på de rent faktisk lyder bedre... Jeg er ikke overbevist om det er opgraderingen værd. det skulle da lige være for at udvide muligheden med rør-kombinationer.

Siemens har aldrig lavet et EL34, det kan være Philips eller Telefunken, der er også nogle østtyskere der har brandet dem.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 November 2012 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Hej på forum.

Stil Bias på 0,35 ( 0,4 ved KT88 typer !!! Kun Magnum )

Pavane 12AU7
Full Music 12AX7 eller Sovtek 12AX7LPS

de bedste EL34 : Pavane / Treasure (alle er Shuguang rør)
http://www.aliumaudio.com/181660.html

det er mit bud ..

kører selv med disse rør i mine Rogue blokke (KT88-Z)

og tillykke med den fine forstærker

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Nullergøj skrev:

daniels skrev:

Siemens har aldrig lavet et EL34, det kan være Philips eller Telefunken, der er også nogle østtyskere der har brandet dem.

OK(?)

De ser ellers sådan her ud:

Men de lyder godt - og bedre end de andre jeg testede.

Astrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 November 2012 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Det Siemens el34 rør er fra IE Yugoslavia. Dem som oftest bliver solgt som Siemens er egentlig Rebrandede RFT, ligesom de
senere Telefunken.

Ud med det der og se om du ikke kan få fat i nogle Phillips/mullard.

mvh Johnny
Til top Vis Astrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Astrup

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Astrup skrev:
Det Siemens el34 rør er fra IE Yugoslavia. Dem som oftest bliver solgt som Siemens er egentlig Rebrandede RFT, ligesom de
senere Telefunken.

Ud med det der og se om du ikke kan få fat i nogle Phillips/mullard.

mvh Johnny

Men jeg har prøvet Phillips/Mullard - og de var ikke bedre.
Der var mere baggrundsstøj og så lød de mere "uldne" i det. I hvert fald ikke bedre...

De var også bedre end de JJ KT77 jeg havde.

Jeg har dog overvejet at anskaffe mig nogle EL34/KT77 fra Psvane - dem har jeg hørt rigtigt godt om.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg efterhånden fået hørt musik i 20-25 timer og bemærker lidt susen når der ikke er musik på.

Hvilke af rørene har størst indflydelse på sådan noget?

Det kan godt være det ikke er sådan at svare på, men jeg prøver at spørge alligevel :-)

Og mange tak for alle input :-)

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 29 November 2012 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Til div. - - - Siemens HAR IKKE LAVET EL34 ,KT88 og lig. rør, hvis i hører forskeld - tro flytter bjerge.  Siemens har lavet EL84 med et regtigt got resultat meeen ikke andet. Tube mania hjæælp.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jøsses man kan bruge lang tid på ebay :-)

Der er mange sager man kan byde på :-)

Deer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 November 2012 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Fake Siemens EL 34 og andre fake tubes, står der en masse om på jacmusic.com

Til top Vis Deer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deer

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 29 November 2012 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Der er vel ingen der har påstået at Siemens har produceret El34. De fik lavet dem under licens hos bla Philips og RFT ( outsourcing er ikke noget nyt ) og det er et rigtigt godt rør til prisen. Dem med 'dråbetoppen' er rebrands fra Jugoslavien, og ikke noget at skrive hjem om.

Lidt historie her http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/SieTel%20EL34/EL34.htm

http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_TAD_Tubes_amp_Accessoir es_NOS_Rare_amp_Vintage/EL34_RFT_Siemens_NOS_1562

Til 69 euro mener jeg det er et godt køb

Med hensyn til susen...så kan det være alle rørene, men oftest et af smårørene. Prøv at bytte dem rundt eller ud og se om susen skifter kanal eller forsvinder.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes