Forfatter |
|
Jes R Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2011 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
køb 2 4-kanals effektforstærkere så rækker det fint og en pre-amp.
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil godt sælge dig 8 stk. LAMM M1.2 ref 
Spøg til side: Monacor eller Russound er da gode bud, Russound har ligeledes styring af de indbyggede afhængig af hvor mange zoner du vil inddele i. Skal det kun være 1 zone = det samme alle spiller kan du sagtens nøjes med en stereo forstærker og koble ht i forhold til det.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du evt. skrive lidt mere om hvor/hvad de skal bruges til ?
Mono/stereo/surround ?
Hvilket rum ?
Film/musik/baggrundsmusik ?
Hvad skal de køre sammen med (hvilken signalkilde) ?
|
Til top |
|
|
Accept Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.
Bruger siden: 24 September 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 96
|
Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan dybest set bruge alle forstærkere hvis du serie og parallelkobler højttalerne.
2 i serie og 2 i serie og dem parallelt, så ser forstærkeren de 4 enheder som én enhed mht belastning.
Det samme gør du i den anden kanal.
Floe's indlæg kan du sende videre til nærmeste børnehave
|
Til top |
|
|
Jes R Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej D´herre,
Tak for alle tilbagemeldingerne!
Jeg har et B&O (Beo9000) i stuen og planen er at koble det til et Sonos system som skal stå i et andet rum, hvor jeg også skal have koblet en forstærker på for at få nok effekt ud til alle højttalerene.

Forstærkeren/Sonos Connect skal stå oven på et skab, så det gør ikke så meget at det fylder lidt. Jeg har ikke købt Sonos endnu (er der et bedre alternativ?), men der kommer jo kun 2x50W udL
Der skal spilles musik i Køkken/stuen, kan I hjælpe med placeringerne af højttalerne? Jeg har købt rigeligt med højttalere..
Skitse af stuen:

mvh Jes
|
Til top |
|
|
Jes R Forum Bruger

|
Sendt: 02 November 2012 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
 .. er alle smuttet?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2012 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller også har folk bare opgivet, da det ikke er nogen nem opgave. 
Det rent elektriske m.h.t. impedanser og tilslutning har Accept givet et udmærket bud på. Sig til hvis du har brug for nærmere forklaring.
Men så er der jo det akustiske.
Med et par traditionelle gulvhøjttalere ville man jo placere dem i "stueenden" så man fik den optimale virkning i lyttepositionen, når man lytter til musik. I køkkenet ville man så bare have baggrundsmusik.
Jeg formoder at din ide er at du gerne vil have et ensartet lydtryk i hele rummet. Det kan du også få hvis du placerer dine 8 højtalere i loftet jævnt fordelt i lokalet. Men akustisk ville det blive ret uheldigt. Hvis du sidder i sofaen med ansigtet mod fjernsynet, vil du have 2 højttalere placeret næsten over dig mens de sidste 6 er til venstre for dig. Det vil give et helt forkert lydbillede, både når du hører musik og når du ser fjernsyn.
Indretning i forhold til hifi er svært og handler oftest om at prioritere. Det optimale rent lydmæssigt er at man starter med at placere højttalerne, og derefter indretter stuen efter dem. Det er dog de færreste der ønsker/får lov til det og ofte giver rummet heller ikke mulighed for at gøre det optimalt. Derfor må man gå på kompromis, og det koster selvfølgelig altid.
Du vil have diskrete lofthøjttalere, sikkert for at undgå dominerende gulvhøjttalere. Og du vil have lyden fordelt jævnt over hele rummet. Hermed er jeg bange for at du går for meget på kompromis til at resultatet bliver rigtig godt set ud fra et hifimæssigt synspunkt, og det er nok derfor ingen har svaret.
Det kan sagtens lade sig gøre at sætte tingene sammen rent teknisk, og du kan godt få ensartet lyd i hele rummet. Det gør man i en masse institutioner og virksomheder, men her handler det også bare om baggrundsmusik. Men du mister den fornøjelse det er at lytte til musik og se film i det rette perspektiv. Og det er ikke kun fordi vi herinde er specielt krævende med den slags. Jeg tror de fleste vil finde det underligt at se en film mens al lyd foregår til venstre.
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 04 November 2012 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evt. kan du bruge 2 stk. NAD C245BEE (4 kanals effekt forstærkerer) Så er du ude over impedans problmer, og problematikken om serie og
parallelforbindelse. Kender ikke selv forstærkeren, men vil mene den kan klare det du efterspørger.
Mvh
__________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 04 November 2012 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alternativ, en surround forstærker med kanaler nok, denne skal så kunne sættes op til at køre stereolyd på alle kanaler! En lidt special løsning du har
gang i der __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
BCBC skrev:
Evt. kan du bruge 2 stk. NAD C245BEE (4 kanals effekt forstærkerer) Så er du ude over impedans problmer, og problematikken om serie og parallelforbindelse. Kender ikke selv forstærkeren, men vil mene den kan klare det du efterspørger. Mvh |
|
|
Der er ingen impedansproblemer hvis han gør som Accept foreslår. Desuden kan de enkelte højttalere skiftes mellem 4 og 8 ohm med en omskifter. Så det er hans mindste problem.
Uanset hvilken og hvor mange forstærkere han køber, ændrer det ikke ved de akustiske problemer.
|
Til top |
|
|
Jes R Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2012 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, tak for jeres svar!
Jeg kan godt se at jeg får et akustisk problem i rummet, så går nok efter at have baggrundsmusik/ ensartet lydtryk i hele rummet. Kan I evt. komme med et forslag på hvor højttalerene skal placeres, skal det være ca. sådan her:

Ang. opkobling af højttalere som Accept beskriver det, er der nogen som ligger inde med en tegning?
Højttalerene, de skal vel alle sammen indstilles til 4 ohm.
På forhånd tak, mvh Jes
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2012 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan jo prøve sådan her :

Den samlede impedans pr kanal bliver det samme som du indstiller de enkelte højttalere til. Nu ved vi jo ikke endnu hvilken forstærker du køber, men 4 ohm vil normalt være ok.
Alle røde kabelender skal i plusterminaler og blå i minusterminaler på min tegning. Så håber jeg at tegningen er til at forstå, ellers spørg hvis du er i tvivl.
|
Til top |
|
|