Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 13:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ny cd afspiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2012 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

jeg har kigget lidt på cd afspiller .. men kan ikke helt lige se hvad forskellen skulle være 

den jeg har nu er en pioneer .. spiller ok ..  har kigget lidt på denne  som ikke er en afspiller som man kender dem.. men kun et cd drev.. uden dac del i .. .. fik at vide den læser bedre end alm afspille .. hvad er det en alm afspiller ikke læser  der er da kun masser ad 1 taller og nuller

nogen der kan give en god forklaring

http://www.advance-acoustic.com/en/produits/index/detail/id/ 78/sec/1

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juli 2012 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Den pågældende model er kun et drev... det kan aflæse CD-skiver, og sende signalet afsted i digital form.

Du skal altså have en D/A konverter efter, før du får musik ud af det!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2012 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

det er jeg med på

men læser den bedre  og får man mere ud af sine cdér  med en drev..  end med alm afspiller

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juli 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Aflæsningen har skam stor betydning.
Du får jo ikke en fantastisk gengivelse med en fremragende DAC, hvis der ikke kommer optimale data frem, vel?
Der er stor forskel på drev og deres evne til at aflæse cd godt.

Den model du nævner her kender jeg ikke.
Jeg ved at blandt andet Marantz og Copland 0laver gode cd-afspillere (især i den dyre ende), og bruger du den digitale udgang fra dem, så får du det næppe meget bedre med et dedikeret cd-drev.

Så svaret er ikke så enkelt enda, da der er gode cd-afspillere, og mindre gode drev.

Jeg vil foreslå dig at bruge dine egne ører, og så lade dem afgøre hvad du skal have.

Held og lykke med det.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Juli 2012 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Til lille_smed.

Alle ordentlige cd drev kan læse de rigtige nuller og 1 taller, det er ikke det, der er problemet, men om de 16bit kommer frem helt præcist er et problem, husk der sendes 44100 16bit tal pr. sekund. Drevet indeholder en clock, der skal sørge for at alt sendes præcist, og cd'en skal roterer helt præcist. Dette er vanskeligt, og derfor vil der altid opstå tidsforskydning, det kaldes med en fællesbetegning Jitter. Rigtigt meget jitter vil give en ulden lyd, mindre vil give mindre præsision, mindre renhed, mindre dynamik, mere udtværing. Derfor er det blevet populært at konvertere cd'er til filer, fordi man kan lave en eksakt kopi af cd'en og derfor undgår jitter i der første del af afspillekæden + en lettere betjening.

Mit råd: behold din cd-afspiller. Cd mediet går en langsom død imøde. Og spring på fil toget, når du er parat, og føler dig tryk ved det.

Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2012 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

det er fint nok med at smide sin musik ind på sin pc.. men hvad så med den støj den den laver ..

samt det drev man bruger til at ligge sine cdér ind .. i min pc.. nok ikke er særlig godt  så det vil vel også gå ud over kvaliteten

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2012 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Nogle bruger netværksafspiller+nas-server, andre bruger laptop+dac, men det er jomfrueligt land og mange eksperimenterer. Men når du er moden til det, kan du altid søge hjælp i dette forum.

Når man ripper en cd med det rigtige program, får man en eksakt kopi, som fil uden fejllæsning eller jitter. Det skal sevfølgelig være en ok cd og drevet må ikke være defekt. Noget der er umuligt at opnå med selv en 40.000kr's cd-afspiller.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Juli 2012 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Mellemtone skrev:

Nogle bruger netværksafspiller+nas-server, andre bruger laptop+dac, men det er jomfrueligt land og mange eksperimenterer. Men når du er moden til det, kan du altid søge hjælp i dette forum.

Når man ripper en cd med det rigtige program, får man en eksakt kopi, som fil uden fejllæsning eller jitter. Det skal sevfølgelig være en ok cd og drevet må ikke være defekt. Noget der er umuligt at opnå med selv en 40.000kr's cd-afspiller.

Hvorfor kan man ikke gøre det samme med en cdafspiller med buffer?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2012 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Til Sigma6

Det kan man også rent teoretisk, men kun delvis i praksis. En buffer på ½sec. vil hjælpe men ikke løse problemet.

Et godt rippe program gør følgende: Det læser et spor(nummer), så læses sporet igen, fås ikke samme resultat, læses en tredie gang, er det stadig et nyt resultat, får man besked om fejlen. Hvis alt er ok sammenlignes resultatet med en database på nettet, hvor man får at vide, hvor mange andre der har fået det samme resultat. Det er virkelig med livrem og seler. Men det aller vigtigste er at tallene lægges i en musikfil, og derved fjernes selv de mindste unøjagtigheder, for alle data lægges nøjagtigt på plads.

I en digital afspille kæde opstår der hele tiden jitter, som ophobes, og er svær at fjerne helt med en lille buffer.

Transport af digital musik:

Det er bedst at transporterer som fil - nul jitter. Det næstbedste er som pakker (buffer), her er der en delvis beskyttelse mod jitter, det kommer an på bufferstørrelse(forsinkelse), præcisionen fra en ny clock og elektronikken iøvrigt. Den mest udsatte form er som ren stream.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes