Forfatter |
|
fatjoe1992 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 99
|
Sendt: 13 Juni 2012 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej folkens
har en black.html">sådan en fætter og ville bare spørge, om man kan brokoble den? :)
Og hvor meget mere strøm vil den så i givet fald bruge? (bliver brugt til festivals anlæg)
|
Til top |
|
|
P.Storgaard Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 109
|
Sendt: 13 Juni 2012 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er ret sikker på at TA2020 ikke kan brokobles.
/Peter
|
Til top |
|
|
fatjoe1992 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juni 2012 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
men hvorfor er det ikke den kan dette??
er der nogle "love" eller lign der bestemmer om den kan eller ej? :)
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 13 Juni 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 13 Juni 2012 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal spørge producenten eller konsultere manualen inden du gør det, der er nogle TA2020 som kan tåle at brokobles, søg på "bridgeable", men det kræver næsten altid at højttalerne er mindst 8Ohm (dobbelt af hvad forstærkeren normalt kan klare).
Et bedre alternativ ville være at bruge bi-amp, hvis du bruger flervejs højttalere. Altså en forstærker til diskant og en til bas.
Strømforbruget med tripath er forholdvis lavt, der bruges ca. 1,2 gange mere effekt end der sendes til højttalerne, uanset brokobling og højttaler impedans. Men det der er meget vigtigt for et batteri drevet anlæg er højttalernes effetktivitet (drifteffekt).
Og så er der også mulighed for at købe billige forstærkere der kører på 24V SMSL på Ebay, TK2050 på ebay
Mvh
|
Til top |
|
|
fatjoe1992 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juni 2012 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
bare lige så jeg forstår det korrekt.
-mine enheder er alle 8 ohm, og forstærkeren er mellem 4-8. så kan vel prøve, hvis ikke jeg får svar fra producenten? eller
vil
det være en god ide at undgå at prøve??
-forstår ikke helt hvad du mener med bi-amping..
-jeg går ud fra du mener SPL, når du skriver drifteffekt? og de er på 94 spl. både bas og diskant.
- og er meget interesseret i den TK2050 model! men det kræver bare en helvedes masse strøm, da den er på 24v.
Jan.
hvis jeg skulle have fundet det du linker, så kan jeg desvære ikke aflæse sådan en tegning..
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 13 Juni 2012 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv nu og hør efter, når dem der har erfaringen gi´r noget videre , Jan Stevns skrev: Nej, fordi den allerede er brokoblet, se diagrammet. Den består af 4 forstærkere, der hver især er brokoblet 2 og 2 til at give en 2-kanal forstærker. Hvis man tænkte at brokoble den (igen), ser den højttalerens impedans som 4 gange lavere, end det den er, ergo ville den ikke engang kunne trække 8 ohms højttalere uden at "knække" .
fatjoe1992, for at skære det ud i pap , hvis du brokobler en forstærker vil hver forstærkerhalvdel se den halve impedans af din højttaler, 8 ohm = 4 ohm. Hver forstærker kører i modfase, derfor den dobbelte effekt. Da den er brokoblet i forvejen kan det ikke lade sig gøre. Hvis man tænkte sig, at det kunne lade sig gøre, villle den se en 8 ohms højttaler som 2 ohm. En TA-2020 kan IKKE trække 2 ohm, med mindre du sænker forsyningsspændingen til under det halve, og så er du lige vidt effektmæssigt. Håber det rækker  . .
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 13 Juni 2012 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig læst at man kan brokoble en brokoble forstærker, da brokobling går ud på at kører hver kanal i hver sin fase.
Køb du dig en billig forstærker det kan dette i sig selv, se f.eks her
billig amps
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
fatjoe1992 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juni 2012 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak for den nemme forklaring! :D
denne type t amp skal bruge til festivalsbrug, så det udelukker den forstærker du linker. der ud over ved jeg af erfaring, at
skytec er l**t, lige meget hvad de laver.. alle jeg kender har haft problemer med det mærke og har selv hørt den ene 15" bas
skubbe mindre luft end en 8 tommer..
mit næste spørgsmål er så, om man kan bruge den model PETER X nævner (TK2050). mht. batterilevetid i et festivals anlæg..
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan altså ikke få en noget gratis fatjoe1992 og Overså det med festivaller og der med 12 volt eller måske 24 volt anlæg
... at gå fra 20 watt til 50 watt er altså ikke ret meget i det lange løb (ikke mange dB) nada hvis jeg må sige min mening.
(du kan måske lig ane en forskel)
1) Når det nu skal være TA2020 eller de der små forstærker til 12 volt så køb dig 4 eller 6 af disse og lad dem trække hver sin
højttaler, og husk at købe rigeligt med blyakkumulator (batterier) fordi der skal strøm til, mange watt!!
Med andre ord det du ikke vil bruge på en rigtig stor forstærker, det skal du betale for i batterier, fordi af intet kommer
intet, og som alle ved de er ikke billige. Højt lydtryk skabes med membran areal og watt, det ene uden det andet er som en
tørlagt flod. Festivaller må jo være udendørs musik, der kommer disse faktorer virkelig til at betyde noget. Horn kan måske
endda være nødvendigt...
http://www.daikin.dk/faq/items/power-pressure.jsp
2) Køb dig en af de moderne støjsvage benzin generator med 230 volt udtag, så du kan få de watt du har brug for.
http://www.texas.dk/generator/ måske brugt
hvis de alligevel støjer for meget, så anbring den i en trækasse der er isoleret med fornuftig luft indtag.
Hvis 2 er for dyr så er der 1 tilbage.
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
fatjoe1992  , Det lyder som om du lider af den dér med, at der findes måder at snyde de fysiske love på  , det gør der ikke. Når det er sagt, så er der selvfølgelig hentet noget på en forstærker med en effektivitetsprocent på 95 i stedet for en på 30  , men 1 watt er og bli´r 1 watt, uanset om den bli´r leveret ved 230 volt eller 12. Derefter er det ikke så svært at regne ud, hvor længe dine batterier/akkumulatorer holder tidsmæssigt, men tror, du på en festival over 4 dage må ha´ ladet skidtet op mindst 1 gang uanset hvad  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
En TA2020 kan svjv tåle at blive forsynet med 14,5 volt som absolut max. Det er den eneste måde at få mere effekt på.
Hvis du gerne vil snyde og gratis få meget mere lyd, så er det denne vej du skal gå. Der er ikke så meget snyd, det kræver blot at dine hænder er skruet rigtigt sammen og at det må fylde lidt
http://www.billfitzmaurice.com/DR200.html
|
Til top |
|
|
fatjoe1992 Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved nu ikke rigtigt om jeg vil snyde de fysiske love?
mit formål er, at bruge forholdsvis lidt strøm i forhold til output.
altså at gøre brug af T-klasse typen pga. det store output kontra lavt strømforbug. (som i allesammen nok ved  )
kender op til flere camps der køber diverse ht'er de ikke kender specs på. Og laver bundkasser og top, sat sammen på en
stor vogn.
Det er forstærkere som disse, der driver vognene:
http://carsound.dk/produkt.asp?id=5968&pk=13&produkt=Genesis _Profile_Two_-_Forst%E6rker
http://carsound.dk/produkt.asp?id=10301&pk=13&produkt=Bull_A udio_PA4.200_-_Forst%E6rker
http://carsound.dk/produkt.asp?id=8715&pk=13&produkt=ESX_Sig num_SE-5800_-_Forst%E6rker
Og i nogle af anlæggene er der flere forstærkere. problemet er jo, at de bruger så hjernedødt meget strøm de anlæg.
jeg ved godt man ikke kan lave et stort anlæg med en TA2020 chip forstærker, men der er vel forskel på en TA2020 chip
forstærker der leverer 10-12 watt per kanal i 8 Ohm. og så en TK2050 der leverer 50 watt per kanal i 8 Ohm. jeg ved godt
watt ikke er alt, men det må da vel være tæt på bilforstærkerne der ikke trækker mange flere watt per kanal og som
derimod bruger en helvedes masse strøm.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
En bilforstærker kan også sagtens være klasse D (klasse T er noget Tripath har fundet på, og ikke en officiel klasse).
Mht. effekt så vil en firedobling af effekten give en fordobling af den opfattede lyd, så en TK2050 vil alt andet lige lyde af. ca dobbelt så meget om en TA2020, men der skal så også flere batterier til, da 12 volt ikke kan gøre det. Hvis I kun vil bruge et batteri skal de 12 volt transformeres op til de 30 volt en TK2050 skal have (kan ikke huske hvad 2050 maks kan tåle, så de 30 bolt er bare slynget ud)
|
Til top |
|
|
fatjoe1992 Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
har 2 batterier af samme model på 45 ah der kan blive sat i serie til de giver 24v. men ved ikke hvor lang tid de holder??
vidste ikke det var noget de selv havde opfundet.. man lærer noget nyt hver dag :)
det med at transformere strøm, det er da ikke al strømmen der går lige igennem, der må da være noget "spild"??
|
Til top |
|
|
Peter X Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg huskede forkert det var nogle TDA2020 som kunne brokobles, TA2020 kan ikke.
Bil forstærkerne er ganske rigtig nogle strøm svin, ikke bare på grund af den høje ydelse men de er ofte temmeligt ineffektive, men det betyder ikke ret meget i en bil hvor man bare kan hælde mere brændstof på tanken. Det er dog ikke altid tilfældet der laves også bilforstærkere som er rimeligt efektive. Iøvrigt er en del bilhøjttalere 2 ohm, netop for at få de store effekter.
Jeg skal også lige korrigere omkring bi-amp, der får du ikke dobbelt op, idet diskanten ofte er mere effektiv og har en mindre del af energi niveauet, deles der ved 2000hz er fordelingen ca. 80/20% altså når bassen vil spiller med 10w spiller diskanten med 2w. 0til gengæld kan det lide bedre når diskant forstærkeren ikke bliver presset.
Batteri tiden regnes som amper timer gange spænding = 12x45 = 540W/timer hvis du spiller med 2x10w kan du altså spille i 27 timer (540/20=27). I praksis noget længere fordi de 2x10w er maksimal ydelse hele tiden.
Der hvor der er noget at hente "gratis" er på højttaler enhedernes drifteffekt og delefiltrer.
Mvh
|
Til top |
|
|
fatjoe1992 Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
mine enheder er 8 Ohm, og skal vel så også divideres med 12, da det er hvad forstærkeren kan yde i 8 Ohm.?
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
I = strøm
U = spænding
R = modstand
P = watt
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Peter X Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kommer der lige en korrektion mere. ;-) jeg må trænge til ferie.
Batteri levetiden er beregnet uden effektivitet, som i dit tilfælde er 88% du skal altså regne med at trække 1.14 gange mere strøm (1/0,88) end du får ud til højttalerne, såleds bliver de 27 timer til 23,76 timer.
Noget andet som også kan være "gratis" ligger i kabinettet, det er basreflex afstemning eller horn kabinetter, og der er faktisk en del at hent i basområdet hvor den store mængde af energi forbrug ligger. At vælge bashøjttalere med god følsomhed er på en måde også "gratis" hvis du vælger en bas med 3db højere følsomhed, f.eks 96db i stedet for 93db, vil den med 96 spille lige så højt med den halve forstærker effekt. Indsigt i højttaler enheder
så vil jeg ikke sige mere.
|
Til top |
|
|
fatjoe1992 Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak for svaret! var ikke klar over, at forstærkerens effektivitet har indflydelse på batteri levetiden :D
|
Til top |
|
|