Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 07:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sacd dac (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vaeggemose
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Har en SACD-spille på hylden. Overvejer at prøve en separat DAC for at forbedre lydkvaliteten. Kan en alm. DAC til det almindelige CD-medie også klare 1-bit strømmen fra SACD-mediet ? Hvis ja, hvad ville være et godt valg ?
Husk nu at nyde sommeren !

VH Michael, Billund

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Nej.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Nej, men de fleste sacd-afspillere kan sættes op til kun at læse redbook-laget. På den måde kan du høre dine sacd'er via af en dac alligevel, men kun i
almindelig cd kvalitet. Det kan i nogle tilfælde give bedre lyd, hvis dac'er er god, men det er bestemt ikke bogen rettesnor, og slet ikke hvis du har en
af de gode sacd-afspillere.
Mvh

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

EMM labs, Accuphase og måske et par stykker mere har separate drev og DAC (i den MEGET dyre ende), der kan aftaste SACD. Men eller kan det ikke lade sig gøre.

Ved ikke om man til PC kan finde programmer der kan omforme SACD til et høj opløseligt format - f.eks 24/96 eller højere?  Herefter kunne man måske få filerne fra PC til en passende DAC.

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hej vaeggemose,

Du kan bestemt godt få DACs der kan læse DSD 1Bit signalet, men spørgsmålet er om din SACD spiller kan levere det !
Hvilken spiller der det ?

Hér en anbefaling til én af de allerbedste DACs af slagsen, der er kommet på markedet fornylig :

Mytek DSD 192

-også varmeste anbefaling til andre der ikke skal bruge DSD.

Hilsen Leif
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Ellers er de danske DAD (Digital Audio Denmark), helt fantastiske.
De bliver brugt i mange af de helt store studier verden over og er betragtet som noget af det bedste overhovedet. (Abbey Road benytter dem f.eks).
Personligt er det den bedste konverter jeg har lagt øre til, næst efter den som sidder indbygget i en DCS Pucchini.

Men du skal nok regne omkring 35k op til 100k alt efter hvilken konfiguration du køber...

http://www.digitalaudio.dk/

mvh
Thomas

Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Juni 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Vi bruger en Cambridge 651 bluRay til at levere signalet en NAD M51. Du kan sende DSD signalet via HDMI på de to enheder og det spiller super.

Nu er der ikke så mange DAC's der har HDMI, men det behøver altså ikkekoste en herregård.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

vaeggemose
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 03:22 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene allesammen.

Leif, min afspiller er en Bladelius Freja MK-II

VH Michael

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2012 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Hej vaeggemose,

Den Bladelius Freja manual jeg kan finde på nettet, oplyser ikke noget om hvilke digitale formater der kommer ud af coax/toslink output´et.
Det kunne være at der kun kommer et 16/44 signal ud.

SACD er jo koderet og sikret for alskens kopieringsforsøg, så et kvalificeret gæt vil være at den output´er CD, DVD-A (24/96) og men kun CD-layeret på SACD.

Der findes hvis nok efterhånden muligheder for at rippe SACD, så det kunne være at du skulle overveje en "nyere" form for digital transport....

Hilsen Leif
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2012 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Der kommer ikke DSD signal ud af coax. Nyd nu din SACD afspiller eller køb en bedre. Du løber ind i en blindgyde nu.

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2012 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

MGTF skrev:
Der kommer ikke DSD signal ud af coax..

-det lyder som om at DSD ikke bliver transmitteret over coax
I ovennævnte Mytek DAC bliver der faktisk transmitteret DSD via RCA input, og dermed via coax.

Noget andet er selvfølgelig, om Bladelius player´en overhovedet sender DSD ud.

Det store spørgsmål er om man skal satse på SACD eller staks hoppe på at HighRez via downloads.....

L.

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2012 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

tubeplayer69 skrev:
MGTF skrev:
Der kommer ikke DSD signal ud af coax..

-det lyder som om at DSD ikke bliver transmitteret over coax
I ovennævnte Mytek DAC bliver der faktisk transmitteret DSD via RCA input, og dermed via coax.

Noget andet er selvfølgelig, om Bladelius player´en overhovedet sender DSD ud.

Det store spørgsmål er om man skal satse på SACD eller staks hoppe på at HighRez via downloads.....

L.

Bladelius og alt andet sender ikke DSD ud via coax eller toslink. Det er kopibeskyttelse og det er forbudt. At så Accuphase
kan sende det ud via deres egne kabler RJ-45 (HS-link) stik og at multimaskiner kan sende det ud via HDMI er en anden sag.
SACD via HDMI lyder iøvrigt ganske forfærdeligt. Behold din lækre Bladelius, nyd musikken og drop dine udgifter til eksterne
DAC`s. Din ide er god, men desværre dødfødt.

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2012 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

At kopiere, rippe eller udtage et signal fra et kopibeskyttet medie er ikke ulovligt sålænge det er til privat brug !
-det er afprøvet juridisk og det er der faldet dom over, i flere lande.
Så kan Sony hoppe og danse og true som de har for vane.....

Mit gæt er at SACD går af ved naturlig død, indenfor de næste par år, alligevel.

Hilsen Leif

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2012 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

tubeplayer69 skrev:
At kopiere, rippe eller udtage et signal fra et kopibeskyttet medie er ikke ulovligt sålænge det er til privat brug !
-det er afprøvet juridisk og det er der faldet dom over, i flere lande.
Så kan Sony hoppe og danse og true som de har for vane.....

Mit gæt er at SACD går af ved naturlig død, indenfor de næste par år, alligevel.

Hilsen Leif

Hej Leif

Kopi til sig selv...jo jo. Men det jeg mente var, at fabrikanterne ikke måtte tage DSD signalet ud af maskinerne via coax og toslink....dengang i 90`erne. Ser du...nu er jeg jo 50+....hmmm... og kan huske da CD og SACD o.a. formater ankom til denne verden og dengang var der kun coax, toslink og vistnok BNC til at føre det digitale signalet ud og ind i en converter. Verden er jo foranderlig og nye udgange og indgange er kommet til og dermed også nye muligheder.

Mit liv har lært mig at ingen kan spå om fremtiden. Ej heller hvordan de forskellige mediers fremtid bliver. SACD er der og sikkert også i en rum tid endnu.....Det bliver nok bare en smalt medie, som det er nu. Vinylen er der også endnu...heldigvis.  

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

At det er svært at spå, er rigtigt....især om fremtiden .
Ikke desto mindre, har også jeg leget med hifi i over 35 år, så der er ingen grund til at patronisere med din alder, vel ?
Vi tilhører samme generation.

Også jeg syntes det er en tvivlsom strategi at udbygge en Bladelius med en DSD DAC (hvis det endda kunne lade sig gøre), men det bør bestemt høre med til historien at SACD teknikken kun har kunnet holde sig så længe på markedet, fordi der ingen alternativer har været.
-men det er der med fremkomsten af HighRes downloads. Og det tror jeg ikke at SACD´en kan overleve.

Pga. kopisikringen har det været nær umuligt for etablerede kunder at undvære en SACD player, men der svirrer mange rygter om at man faktisk godt kan få data´ene ud; konvertere tilbage til WAV og afspille musikken. Dette vil også være lovligt.

Hvis man ser på markedets udvikling (og ikke kun tror på hvad branchens "fagblade" prøver på at bilde publikum ind) så er der store kommercielle interesser i at holde highend-kunderne til formater som branchen kan sælge (læs: SACD og vinyl) noget tungt grej på.
Når den store del af kunderne begriber, hvad man f.eks. kan få ud af et stykke Sqeezebox legetøj og en god HighRes fil, så er hovedparten af dyrt hifi faktisk kun overflødige & tomme status symboler......
Der er faktisk en highend branche der med næb og klør, prøver på at forhindre at deres bedste kunder springer på HighRes downloads, for det kan forhandlerne slet ikke styre salget af. Det vil være kommercielt selvmord.

Det kan man syntes er beklageligt eller kalde det en socialt fremskridt, men sådan der det....
-og SACD´en er lige så overflødig & anakronistisk som en VHS video-recorder.

Hilsen Leif

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Det skal lige nævnes at man kan 'rippe' en SACD med en Sony Playstation PS3. Se dette stykke software:
http://code.google.com/p/sacd-ripper/ Hvis man gør det kan man rippe til en ISO (1:1 kopi), eller få de enkelte tracks som DSDIFF DSD/DTS-filer. Man kan endda afspille DSD-filerne fra iTunes via dette stykke software: http://audirvana.com/?p=260
Eller kan DSD konverteres til PCM og på den måde blive kompatibelt med standard DACs.

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2012 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

tubeplayer69 skrev:
At det er svært at spå, er rigtigt....især om fremtiden .
Ikke desto mindre, har også jeg leget med hifi i over 35 år, så der er ingen grund til at patronisere med din alder, vel ?
Vi tilhører samme generation.

Også jeg syntes det er en tvivlsom strategi at udbygge en Bladelius med en DSD DAC (hvis det endda kunne lade sig gøre),
men det bør bestemt høre med til historien at SACD teknikken kun har kunnet holde sig så længe på markedet, fordi der
ingen alternativer har været.
-men det er der med fremkomsten af HighRes downloads. Og det tror jeg ikke at SACD´en kan overleve.

Pga. kopisikringen har det været nær umuligt for etablerede kunder at undvære en SACD player, men der svirrer mange
rygter om at man faktisk godt kan få data´ene ud; konvertere tilbage til WAV og afspille musikken. Dette vil også
være lovligt.

Hvis man ser på markedets udvikling (og ikke kun tror på hvad branchens "fagblade" prøver på at bilde publikum ind) så er
der store kommercielle interesser i at holde highend-kunderne til formater som branchen kan sælge (læs: SACD og vinyl)
noget tungt grej på.
Når den store del af kunderne begriber, hvad man f.eks. kan få ud af et stykke Sqeezebox legetøj og en god HighRes fil, så
er hovedparten af dyrt hifi faktisk kun overflødige & tomme status symboler......
Der er faktisk en highend branche der med næb og klør, prøver på at forhindre at deres bedste kunder springer på HighRes
downloads, for det kan forhandlerne slet ikke styre salget af. Det vil være kommercielt selvmord.

Det kan man syntes er beklageligt eller kalde det en socialt fremskridt, men sådan der det....
-og SACD´en er lige så overflødig & anakronistisk som en VHS video-recorder.

Hilsen Leif

Vi er ikke helt enige. Jeg vil gerne tingene fysisk....ikke alene kun som musikfiler på en harddisk....det er nok vores børn der
hopper på den. For dem i deres alder er det nok mere kvantitet og nemhed frem for kvalitet der tæller. Kvalitet kommer
senere, det ved jeg. Der er uendelige muligheder idag, som vi ikke havde dengang....og det skal man lige vænne sig til og
hvor det ender ved jeg ikke.

Jeg tror ikke hifibranchen styrer musiksalget på filbasis....der er masser af USB dacs m.m. derude. Så hifibranchen har vist
godkendt dette "nye" medie. Det er min opfattelse at musikbranchen gerne vil dreje hifibranchen derover, således at der kan
spares penge på distributionen. Gammel vin på nye flasker plejer jeg at kalde det, men spændende alligevel. Hold øje med,
hvad de store spillere i branchen gør, thi de stiller dagsordenen.

Men ordet autentitet kan vel også bruges om de "gamle" formater. Det foretrækker jeg.

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2012 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hej MGTF,

Hvis vi skulle holde os til hvad "de store spillere i branchen" gør, så går det vist kun baglæns med kvaliteten.....

Jeg tror at din holdning deles af mange :
downloads er useriøst low-fi for de unge; discount distribution uden "ejerskab"; og mangel på gode gamle traditioner......

-det er jo glimrende at der er lidt go´gammeldaws loyalitet tilbage at sælge dyrt & tungt grej til.

Man må forstå hvordan digitale signaler virker for at forstå hvorfor man ikke behøver kostbar hardware til at opnå fuldstændig fremragende resultater.
-det er det virkelig spændende i denne problematik !!!!

Lur mig : der bliver tjent en formue på folks uvidenhed i digitalt high-end.....

L.

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2012 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Man kunne også tilføje, at udgivelserne på SACD faktisk er lige til at hente som downloads allerede. Også som DSD filer.
F.eks. hos Channel Classics

L.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

tubeplayer69 skrev:
Hej vaeggemose,

Du kan bestemt godt få DACs der kan læse DSD 1Bit signalet, men spørgsmålet er om din SACD spiller kan levere det !
Hvilken spiller der det ?

Hér en anbefaling til én af de allerbedste DACs af slagsen, der er kommet på markedet fornylig :

Mytek DSD 192

-også varmeste anbefaling til andre der ikke skal bruge DSD.

Hilsen Leif

Mytek DSD 192
Kan kun modtage DSD fra usb eller firewire, så man skal ligge havde rippe sine SACD før at man kan bruge den.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes