Emne: Sonos & NAS er Old School? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
torbenan Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit første indlæg her på HiFi4All. Overskriften er lidt provokerende, men det er nu ikke meningen. Jeg har med stor interesse fuld med i nogle debatter om bl.a. Sonos, NAS, DAC, PC, iPads, PC og meget andet. Ting som mange kæmper med i lange tider for at løse udfordringen: At få leveret musik i en god kvalitet med en enkel betjening. Når jeg læser indlæggene kommer jeg frem til konklusionen – jeg har ikke brug for alt det udstyr.
Lad mig lige beskrive mit setup. Jeg har to stuer. I den ene har jeg en Surround 5.1 setup. Det består af:
Receiver Onkyo TX-NR809
BluRay Onkyo SP309
Højtaler Front System Audio Aura 1
Højtaler Center Audio Aura 10
Højtaler Back System Audio Talent
Sub SA 175
I den anden stue har jeg oprettet Zone 2 på recieveren og den udstyret med et par System Audio Mantra 10. Jeg har trukket laaaange højtaler kabler (12-15 m).
I køkkenet findes et Sony mini anlæg, som er forbundet som Zone 3 på receiveren via 10 m lange phono kabler.
Som fjernbetjening benyttes en Samsung Galaxy S wifi 5.0 (købt ubrugt i Den Blå for 800 kr.) med Onkyo Remote for Android.
Jeg har et Spotify Premium abonnement (99 kr/md). Jeg må sige, at det er jeg blevet vanvittig glad for Spotify. Lydkvaliteten er god. Jeg har testet den mod CD afspilleren og efter fem gange, hvor jeg skiftede mellem CD og Spotify konkluderede jeg, at CD’en har en ubetydelig bedre lydkvalitet. En forskel, der for mig mange gange opvejes af betjeningskomforten og i sær det faktum, at det store udvalg af musik gør at jeg nu hører meget mere forskellig musik (gælder også på PC og mobil).
Jeg skal måske lige huske at nævne af Receiveren er direkte forbundet til netværket. Spotify, Internet radio, Audeo mm streames derfor direkte til den.
Min pointe er, at når jeg på Hifi4All ser andres tiltag indeholder de mange komponenter. Jeg ser Sonos og NAS som løsninger. Dette kombineres med en DAC for at få forbedret lyden. Jeg har ikke regnet på, hvad Sonos i 3 zoner kombineret med NAS og DAC koster, men det må trods alt summe op.
Jeg vil gerne høre jeg mening og min løsning i forhold til Sonos, NAS og DAC. God debat.
Torben
|
Til top |
|
|
tubeplayer69 Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 217
|
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torben,
Der er ingen tvivl om at den slags musikdistibution som Spotify leverer på abonnement bliver fremtidens for over 99% af brugerne i verden.
Det handler nemli´ikke om nogen speciel høj kvalitet, men om cool cash.
Du nævner selv de tre årsager og motiver der er vigtige for de fleste brugere : musikudvalg, betjeningskomfort og pris.
-kvalitet ud over 16/44 eller 320kB/s er ikke noget emne for musikindustrien og heller ikke for de fleste brugere.
Da verdens musikindustri er meget hårdt presset på den økonomiske side og ønsker sig en model hvor musik ikke blot kan kopieres i en uendelighed, så vil det blive typer som Spotify der kommer med svaret.
Lige som navnet på dette forum : hifi4all
Det åbner naturligvis også muligheden for at diskutere spørgsmålet om hvad der er "godt nok".
Jeg tror nok at der er visse enthusiaster som gerne så at kvaliteten på "råvaren" blev lidt højere end 320kB/s, for det er tydeligt at dér hvor kvaliteten har højeste prioritet, der finder du oftest en pladespiller.....
Det er kun ganske få mennesker der har råd og emotionelt behov for mere end det som Spotify tilbyder, på samme måde som vi jo ikke har behov for at en bil der kan køre mere end 130 km/h.....
Men ville verden da ikke være kedelig hvis det hele blot var et spørgsmål om fornuft ??
Nej, må vi bede om mere ambition og mere kvalitetssans !
hilsen Leif
|
Til top |
|
|
KlausH Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 186
|
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torben
Jeg skriver ikke så tit her inde men er glad for at læse mange af indlæggene. Så har det nok ligesom dig. Tror jeg ;-)
Hvor god kan lyden egentlig blive? Kan det betale sig at bruge mange tusinde kroner på anlæg når få tusinde kan gøre det...
Nu kan man ikke generalisere. F.eks at en forstærker til 5.000,- lyder på sådan eller sådan en måde. At den har sådan eller
sådan et stereo billed. OSV.
Men jeg vil nu alligevel sige: En forstærker til 5.000,- formår visse ting. Bedre end en til 2.000,-. Til gengæld sker der noget
irriterende derefter. Får at få bare lidt bedre lyd skal du ligge betydeligt mange flere penge på bordet. Næste spring kan godt
komme op på 15.000,- for en forstærker for at der er noget at hente, i forhold til den til 5.000,-.
Sådan forholder det sig også med andre komponenter i anlægget. Men med andre pris hop.
Dvs at for at få bare lidt bedre lyd, så skal der investeres en del mere på HELE anlægget.
F.eks kan man ikke nøjes med en forstærker til 25.000,- også resten af anlægget til 8.000,-.
Der er lidt uenighed om forholdet. Men jeg vil sige: 50% til højtaler, 30% til forstærker 20% til afspiller inkl DAC også 10% til
kabler osv. Give and Take. JA JA JA det bliver jo til 110% ;-)men GIVE AND TAKE også bliver det jo altid dyrere end
budgetteret.....
F.eks kan dit anlæg umuligt formidle den kvalitet en CD indeholder til fulde. Og derfor kan du stort set ikke høre forskel på
Spotify og CD. Din opsætning har for mange lavere HiFi produkter samt en forbindelse imellem hinanden der indeholder for
mange mulige påvirkninger udefra til at man kan snakke om ægte HiFi lyd.
Så i din opsætning, ville en Sonos/Airport - DAC løsning ikke være pengene værd.
IKKE sagt at dit anlæg ikke lyder godt, levende og "forførende". Men der skal ændres på stort set alt FØRST.
Det skal følges ad.
Dvs som sagt tidliger. Man kan ikke nøjes med at købe en forstærker til 25.000,- også tro at det løser alt. Eller som her købe
en afspiller inkl DAC til 80% af det samlede budget og tro det er løsningen. Lyden vil bliver bedre/forandret. Men man kan godt
snakke om "spild af penge" .
Min svoger har et Spotify abonnement. Hans anlæg er i den nedre HiFi ende. Men fedt til fest. Og den oplevelse du beskriver
mht at lytte til meget forskelligt musik oplever vi også når vi er hos dem. Ret godt concept. Jeg overvejer det selv. Men kun til
dagligdags lyt og fest. Til musik nydelse: Skal DAC og CD/høj opløste lydfiler tændes.
Selvfølegelig kan antallet af komponenter have en betydning. Også til det negative. Og der skal man nok overveje et par
gange hvad det er man vil ende op med. Hvad man har brug for rent praktisk osv.
Herhjemme bruger vi Airport systemet fra Apple. Det er praktisk men kan også bruges til musik fordybelse......
Kræver dog ekstern DAC og alt det medføre af dyrere anlæg, opsætning i rummet osv osv osv.
Dette er min lille kommentar på dit lille indlæg.... ;-)
Go dag
Klaus
|
Til top |
|
|
jukuluff Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Onkyo netværk receiver kan ses som et alternativ til et Sonos system. Der er dog forskelle.
Onkyo systemet er mere rettet til film/souround folket, mens Sonos er til musik/stereo folket.
Onkyo systemet kan steame musik online, eller fra (NAS, media center eller PC) på ens hjemmenetværk. Det samme kan et Sonos system. Begge systemer er bygget op omkring remote controle fra en smartphone, (Android for Onkyo, iphone for Sonos)*
Forskellen er primært, måden de 2 systemer kommunikerer over
hjemmenetværket. Onkyo bruger UPnP AV / DLNA, mens Sonos har sin egen protokol.
DLNA / UPnP A/V er mere åbent mht. til filformater, men mindre idiot
sikkert, mens sonos protokollen er mere lukket, men til at finde ud af.
Onkyo systemet er primært til film oplevelser, det kan streame video fra hjemmenetværket, og som side gevinst får man lyd streaming. Ved Onkyo systemet er man i praksis bundet til den indbyggede DAC der sidder i receiveren, mens ved Sonos har man mulighed for at sætte en ekstern til systemet.
Hvad der er bedst, kommer an på ens behov og hvilket prisleje man befinder sig i. Det er dog et område i udvikling, hvor de fleste producenter er igang med udvikle tilsvarede systemer.
Jeg har selv en Onkyo tx-8050 (netværk stereo receiver), og på et SU budget synes jeg at denne løsning fungere godt.
* Begge systemer kan styres af modsatte smartphones, men softwaren er ikke lige så veludviklet. Specielt ikke Onkyo softwaren. Til Iphone er den mangelfuld og til windows phone findes det slet ikke.
Jakob
|
Til top |
|
|
torbenan Forum Bruger

|
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input. Det er altid godt at høre andres mening. Jeg tror man kan dele markedet op i tre kategorier.
1. ignoranterne - dem der køber et minianlæg i Elgiganten el. bruger et sæt Logitech højtalere sammen med PC'en
2 entusiasterne – dem som kæler for alle detaljerne og bliver ved med at lede efter optimeringsmuligheder (det bliver lidt et mål i sig selv)
3. midt-i-mellem’erne – som vil have god lyd og er villig til at betale for det, men kun til en hvis grænse.
Jeg regner mig selv som en midt-i-mellem’er. For mig er det vigtige, at kunne høre musik i god kvalitet og have et enormt udbud. Jeg har smidt ca. 25.000 kr. efter anlægget og jeg kommer aldrig til at blive opgraderet til entusiast. Mit budskab er, at der er en anden vej for os, der vil have mest muligt musik for pengene, end at anskaffe Sonos, DAC og NAS – nemlig en netværks receiver med indbygget DAC. Umiddelbart tror jeg, at man får langt med for pengene på denne måde.
Og så til det pinlige. Da jeg købte anlægget i efteråret 2011 troede jeg, at jeg skulle høre musik for min lille CD samling og fra en PC, som var forbundet via et phono stik. Min digitale musik hentede jeg kun fra TDC play og jeg troede egentlig ikke man kunne streame TDC play pga. Right Mgmt. beskyttelse. Jeg havde prøvet til mit TV som ikke kunne og jeg bruger af princip ikke piratkopier af musik. Spotify havde jeg aldrig hørt om. I kan forestille, de mange overraskelser, jeg er løbet ind i, da jeg fandt frem til streamingen ”lyksagligheder”.
For mig er de bedste oplevelser, når jeg bruger Spotify til at finde musik i samme stil som Amy Winehouse og så pludselig bliver præsenteret for Mozella, som er fed, men jeg aldrig havde hørt om før. Det er det, det hele drejer sig om for mig.
|
Til top |
|
|
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ganske interessant tråd du har fået sat op her - jeg vil også være med
Jeg streamer selv via spotify fra min iphone over i apple tv'et som er koblet optisk til min Cambridge DAC 3 og det syntes
jeg giver en rigtig lækker lyd! jeg har aldrig rigtig ejet en CD afspiller, men lånte engang en af min ven og satte den til, ja
lyden var jo god men da jeg skulle sammenligne med mit spotify så røg CD-afspilleren tilbage til min ven og jeg nød fortsat
min trådløse kontrol!
jeg er også en person der er meget nærrig omkring mit anlæg - forstået på den måde at jeg gerne vil ha god kvalitet, og
gerne betaler for det, men kan jeg gøre det billiger end alternativet (nyt contra brugt) jamen så er det da det jeg gør? alt jeg
har i mit anlæg er brugte ting og er et levende bevis på at ikke alle dba/brugt-handlere er platenslagere der sælger ødelagte
ting?
billige tweaks hører derfor med til hobbyen syntes jeg og derfor forsøger jeg hele tiden at få mest ud af mit anlæg.
men igen skal man vurdere hvad budget man har. har man kun til et elgiganten anlæg så er det der man skal holde sig. men
med tiden har mit budget udvidet sig og jeg ved også hvad jeg vil ha! :)
Det var min kommentar til denne spændende debat! jeg vil følge med!
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jukuluff skrev:
mens Sonos bruger Apple's Airplay.
|
|
|
Sonos bruger lukket standard ja, men det har intet med AirPlay at gøre.
|
Til top |
|
|
jukuluff Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
jukuluff skrev:
mens Sonos bruger Apple's Airplay.
|
|
|
Sonos bruger lukket standard ja, men det har intet med AirPlay at gøre. |
|
|
Det lader til de har helt deres egen protokol. Antog de benyttede sig af apples protokol, pga funktionaliteten med apple produkter.
|
Til top |
|
|
tubeplayer69 Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 217
|
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nok at Torbenan´s kategorier bør være lidt mere nuancerede, end som så.
Det er klart at vi alle samen vil have kvalitet for vores penge, men der er nu ikke altid at der er mere kvalitet at få, ved blot at bruge flere penge på formålet.
Jeg kender en hel del såkaldte "enthusiaster" der har brugt formuer på at købe, bytte, sælge udstyr for hundredevis af tusinde kroner, hvis anlæg (stadig) lyder mindre godt end dét visse andre har købt for en brøkdel.
Kender du typen ? :
Nye kabler hér, duppeditter til "forbedring" af resonansforholdene dér;
strømrensere og -filtre,
en bunke test-SACD med brag og kanoner.
Atter et nyt effekttrin med modificerede "lytter" i.
Nye 5-vejs-højtalere med ekstra subwoofer.....
-og altsammen stillet op i en dagligstue der har akustiske kvaliteter som et badeværelse (pga. konen´s smag for minimalisme)
Bevars´, jeg har da fra min tid i USA været så heldig at høre nogle kombinationer hvor der ikke har været taget hensyn til hvad tingene kostede (inklusive eget specialdæmpet lytterum bygget til formålet), men det er ligesom en anden liga.
Jeg tror der er mange mennesker der tager sig råd til at få lidt kvalitet i både parcelhuset, møblerne, bilen, tøjet, ferien....og selvfølgelig også elektronikken.
Men hvorfor egentlig brage ud med det på et hifi-forum ?
(man kan godt engang imellem få det indtryk, at det for nogle, går lidt meget "provins kaffe-klub" i det....  )
Jeg er sikker på at de fleste nok er ganske glade for det udstyr de har sat kronerne i.
Men hvis det skal have nogen relevans at diskutere et emne blandt interesserede, så må vi også finde noget interessant at diskutere, kære venner.
Både Spotify og Sonos er da glimrende produkter, og det er fint at gøre lidt reklame for dem og den måde som man oplever produkterne på.
Er det dog ikke lidt trivielt ?
Hilsen Leif
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

|
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubeplayer: Og hvori består det interessante i det indlæg ?
Til trådstater: Du sammenligner æbler og pærer. Hvis du vil have en simpelt setup, så investerer man i to højttalere, en aktiv Sonos og et spotify abb.
og voila. Vil man have surround kan man gøre som dig. Men der hvor du misser pointe er multirumsfunktionen i Sonos ( eller tilsvarende systemer ).
Her kan du via alle former for smartdevices igangsætte forskellig musik i mange rum på een gang. Radio i rum 1, en anden radio i rum 2 og 2 eller 3
spotify streams i andre rum osv.
Grundet til at folk snakker om NAS er ønsket om selv at have musikken liggende. Du ville skulle det samme, hvis du ville rippe cd'erne, så jeg forstår
ikke helt din indgangsvinkel her ?
DAC'en er et ønske om at hæve kvaliteten af lyden inden den ramme analog delen i en forstærker. Du er tilfreds med mindre, så igen forstår jeg ikke
hvor du vil hen ?
Se det på en anden måde; Din nabo har købt en IPod Dock og er super glad for den. Han synes du bruger for megen tid på at jagte højttalere og gear
og fatter ikke rigtig hvad du få ud af det. Kan du følge mig ?
|
Til top |
|
|
torbenan Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 06:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Rysz.
Pointen er netop, at jeg kan lave multirumsfunktionen på netværksreceiveren uden brug af Sonos og at jeg kan benytte alle mulige smart devices til at styre det med. Jeg er dog ikke i tvivl om, at Sonos gør det lidt mere elegant. DAC er indbygget, så den er slipper jeg også uden om, at skulle anskaffe ekstra.
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kan du fint gøre på receiveren, men du har nogle begrænsninger i brugen. Prøv at starte 3 forskellige radiostationer i dine 3 rum....hvad sker
der ?
Ja du har DAC'en indbygget, ganske ligesom Sonos har en DAC indbygget eller for den sags en gammel IPod med en DAc. Alt hvad du kan hive et
analogt signal ud af der afspiller digitalt medie har en DAC.
Jeg siger ikke at din løsning med receiveren ikke virker, men min personlige holdning er, at det netop er det setup du benytter der er gammeldags
|
Til top |
|
|
torbenan Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu begynder vi at nærme os sagens kerne. Det ender med at være et spørgsmål om ens behov og hvad man har lyst til at ofre på sagen. Vi har eksempel vis ikke behov for at lytte til tre forskellige radiokanaler samtidigt, da vi kun er to tilbage i huset. I virkeligheden er det almindeligste, at vi hører samme musik, men hører den i zone 1 og/eller zone 2 og/eller zone 3.
I virkeligheden kunne man stille en liste op over kriterire for at vælge den ene eller den anden type løsning
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|