Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: TheEnd Millennium til Aktiv Højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er i gang med at bygge en et sæt aktive 2-vejs højttalere, som dermed skal benytte i alt 4 effektkanaler.

Jeg er i gang med at opbygge en TheEnd Millennium effektblok - 2-kanals - udelukkende med et forstærkerprint per kanal (ingen eksterne effekt-moduler). Alle dele til en ægte dual-mono konstruktion er snart i hus, så jeg skal bare samle det hele i det originale kabinet. Planen er at benytte disse to kanaler til at drive bas/mellemtonerne i hver højttaler.

Men mit spørgsmål går på, om denne forstærker overhovedet egner sig til sådan et projekt.
LC Audio's Konstruktioner (TheEnd og Zapsolute) har været kritiseret for at lukke DC ud på højttaler-terminalerne, hvilket i tilfældet med aktiv drift betyder at man serverer DC direkte for sine højttaler-enheder.

En stor bas-enhed kan måske håndtere lidt DC, men diskanter bukker vel under for sådan noget - eller hvad? Når jeg nu ikke har et delefilter i mellem enheden og forstærkeren, så er der jo intet, der kan beskytte mod DC.

Bør jeg kigge mig omkring efter en anden effektblok?
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

har både zap og millenium på begge kan du selv bestemme om du vil aktivere dc servo kredsløb, så den ikke sender ret meget dc ud i udgangen , har også haft the end mk3.1 uden dcmondul den har aldrig brændt nogen højtalere af,  den svingede mellen +/- 30 mv i udgangen, så kan ikke nikke genkendende til de dcproblemer på ovenævnte forstærkere, forøvrigt har mine zapper på 78kl a monotrin kørt upåklageligt i snart 16år nu og har stadigvæk ikke fundet noget der spiller bedre og har efterhånden prøvet en del mine millenium monotrin kører jeg også et aktiv filter på de har også bare kørt upåklageligt i snart 10 år så køb roligt de forstærkere de er meget stabile og lyder rigtig godt synd de ikke bliver lavet mere      
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

- Hvis du er bange for DC på toppen, kan du da bare sikre dig med et par rigtig gode film-kondensatorer i en størrelse godt under delefrekvensen, og så batteriforspænde dem...

/ JBLfan

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

det er jo en smagsag hvad man vilmen mener det er unødvendigt med dcservoen koblet til ligger dcen på udgangen omkring 0 mv hele tiden den svinger ikke meget max 10 mv det kan ikke ødelægge nogen højtalere
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Maj 2012 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Det med DC-servoen er ligesom for at være ekstra sikker. Byggede for mange år siden et par The End MK II til en ven med Martin Logan Sequel II, det kørte i årevis, indtil han skiftede Sequel´lerne ud med Ascent, der brændte den ene signaltrafo af flere gange p.g.a. svingende DC-out på den ene monoblok, monterede så Millennium XP i kasserne i stedet med DC-servo aktiv, justeret til 100% 0-volt out, det kører på 10´ende år fejlfrit, men som hififreak rigtigt skriver, til alm., dynamiske højttalere betyder +- 20-30 mv. absolut ingenting .

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2012 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

hififreak skrev:
har både zap og millenium på begge kan du selv bestemme om du vil aktivere dc servo kredsløb, så den ikke sender ret meget dc ud i udgangen , har også haft the end mk3.1 uden dcmondul den har aldrig brændt nogen højtalere af,  den svingede mellen +/- 30 mv i udgangen, så kan ikke nikke genkendende til de dcproblemer på ovenævnte forstærkere, forøvrigt har mine zapper på 78kl a monotrin kørt upåklageligt i snart 16år nu og har stadigvæk ikke fundet noget der spiller bedre og har efterhånden prøvet en del mine millenium monotrin kører jeg også et aktiv filter på de har også bare kørt upåklageligt i snart 10 år så køb roligt de forstærkere de er meget stabile og lyder rigtig godt synd de ikke bliver lavet mere      

Hej hififreak,

Tak for dine svar. Det er netop ovenstående DC problem, jeg hentyder til. Hvis man benytter passive højttalere, har man filteret imellem forstærker og enhed. Bassen er nok ligeglad med den lille mængde DC, og diskanten har jo en capacitor i signal-linien, som kan filtrere DC'en væk.
Så jeg ville ikke være nervøs for at benytte den til passive højttalere - selv uden DC servo aktiveret. Betænkelighederne kommer, når der ikke er noget mellem forstærkerens udgang og enheden. Så når DC'en direkte ud til enheden - ufiltreret.

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2012 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

- Hvis du er bange for DC på toppen, kan du da bare sikre dig med et par rigtig gode film-kondensatorer i en størrelse godt under delefrekvensen, og så batteriforspænde dem...

/ JBLfan

Hej Jblfan,

Ja, det er en mulighed - men så ryger ideen lidt med den aktive løsning. Så har man alligevel komponenter i signal-vejen mellem forstærker og enhed.

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2012 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
men som hififreak rigtigt skriver, til alm., dynamiske højttalere betyder +- 20-30 mv. absolut ingenting .

Også hvis man ikke har filteret mellem forstærkeren og diskanten (capacitor)?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Maj 2012 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Vil ikke lægge hovedet 100% på blokken med 30 mV, det må komme an på en prøve med en eller anden billig enhed, men nu er millennium konstruktionen rimelig stabil med eller uden dc-servo, så hvis du kan justere den til et spillerum på +- 5 til +- 10 mV, har du overhovedet intet problem.

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hej Boydk,

Tak for dine svar.
Det lyder som om, jeg må prøve mig lidt ad - evt. med nogle test-enheder i første omgang.

Og tak til alle andre for svarene.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes