Sendt: 16 Maj 2012 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu spørger du om du kan bruge dem som monoblokke.
Det er i min verden noget helt andet end at bruge dem som to stereo-forstærkere, som bi-amper hver højttaler, altså
benytter den ene kanal i hvert stereotrin til at drive sin sektion af højttaleren. Dette vil jo forudsætte at højttaleren er
forsynet med 4 terminaler, så højfrekvensdel og lavfrekvensdel kan fødes separat.
Rigtig monodrift på basis af en stereoforstærker kræver en brokobling, altså en faseopdeling af signalet, således at
den ene stereokanal bruges til negativ halvperiode, den anden til positiv halvperiode.
Hertil benyttes en fasesplitter eller brokoblings-enhed, med mindre effekttrinnet har en decideret brokoblingsknap
indbygget. Det findes, men er ikke særlig almindeligt.
Husk også at rigtig brokobling normalt giver mindst en fordobling af effekten (så vidt jeg husker burde det faktisk
firedoble effekten, men det kræver meget voldsom dimensionering af forstærkeren fra fabrikkens side).
Til gengæld fordobles også følsomheden for impedansen, som forstærkeren kigger ud på i højttaleren. Meget forenklet
vil en 8-ohms højttaler pludselig være en 4-ohms højttaler, set fra forstærkerens synspunkt.
Det kan gode, velbyggede forstærkere godt klare, men tyndbenede konstruktioner vil ikke kunne lide det.
Jeg ved faktisk ikke, om man i dag kan købe brokoblings-enheder/fasesplittere, men f.eks. Sentec fra Sverige leverede
i sin tid sådan en svend. Men det mærke er forsvundet for længst.
Om bi -amping eller brokobling lyder bedst, kan man ikke på forhånd sige noget bestemt om. Hvis forstærkerne er
tilstrækkeligt dimensioneret, og højttalerne ikke er alt for vanskelige belastninger, kan brokobling give en utroligt løft til
gengivelsen, med langt større overskud, og til tider også markant forbedring af basgengivelsen.
Hvis der er problemer med dimensionering eller højttalernes impedansforløb etc., vil en bi-amping være langt at
foretrække, og vil normalt også give større klarhed og kontrol.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|