Forfatter |
|
Lobo Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
Sendt: 30 April 2012 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøvede at koble en pladespiller på mit anlæg forleden... Fed lyd faktisk ;0)
Jeg kan se at der opstår et meget lavfrekvent "pulsslag". Det kan ikke høres, men det kan ses meget tydeligt på membranen.
Jeg har set det før hos en god ven, men det forekommer mig ikke at være sundt for højttaleren for det ser ret voldsomt ud.
Hvad skyldes fænomenet og hvad kan man gøre for at afhjælpe det?
__________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
Til top |
|
|
high5 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 30 April 2012 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som akustisk tilbagekobling fra gulv til pladespiller og så videre til højttalerne. Står pladespilleren på et klippefast underlag? Det vil typisk kunne afhjælpe problemet at pladsere pladespilleren mekanisk isoleret f.eks. på en afkoblet væghængt hylde, en tung betonflise eller lignende.
Hvis ikke det lader sig gøre, kan det være at din forstærker har en knap kaldet sub sonic eller lign., som er et filter, der er beregnet til at fjerne disse meget lave frekvenser fra signalet. Funktionen er relativt almindeligt på ældre integrerede forstærkere, men jeg syntes ikke man ser funktionen så ofte på nyere grej. __________________ Mvh. Steen Kjeldsen
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 30 April 2012 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er wow - som er lavfrekvente svingninger genereret af kombinationen af værk, arm og plade - sammen med en
basreflekshøjttaler, som ikke har styr på membranen under afstemningsfrekvensen.
Det var derfor, det var almindeligt med sub sonic filter på forstærkerne i de "gode gamle dage".
Problemet forsvandt ved overgang til CD.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Lobo Forum Bruger

|
Sendt: 30 April 2012 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Det er wow - som er lavfrekvente svingninger genereret af kombinationen af værk, arm og plade - sammen med en
basreflekshøjttaler, som ikke har styr på membranen under afstemningsfrekvensen.
Det var derfor, det var almindeligt med sub sonic filter på forstærkerne i de "gode gamle dage".
Problemet forsvandt ved overgang til CD.
|
|
|
Giver god mening. Jeg har ingen problemer ved afspilning af cd eller øvrige medier.
Ud over mit eget setup er det set på et overodentligt dyrt high end setup med meget dyre komponenter og højttalere. Over kr 150.000,-
Jeg har prøvet det hos en anden kammerat og han har trykkammer højttalere, men med samme resultat.
Jeg må se om jeg kan konstruere et lille filter der tager sig af det
Tak for input __________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 30 April 2012 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har INTET med wow at gøre!
Wow er når pladetallerkenen ikke kører rundt med konstant hastighed.
Men du beskriver en systemressonans som er ude af kontrol. Typisk vil man gerne have armens og pickupens
egenressonans til at ligge et sted mellem 10 og 20 hz, da der her ikke er noget information i rillerne.
Bedre pickup/arm match vil afhjælpe problemet.
Hvis det er mekanisk tilbagekobling kan du prøve at sætte din pladespiller på en plade der ligger på en blødt oppustet
cykelslange.
mvh. Asger
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 30 April 2012 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wow er langsomme hastighedsafvigelser - det har intet med lavfrekvent output at gøre.Fænomenet skyldes tilbagekobling eller forkert armresonans - måske begge dele.
Læg evt. mere her LINK __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4845
|
Sendt: 30 April 2012 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan også bare være dårlige presninger, som giver disse udslag. Jeg oplever det ikke med alle plader, men langt de fleste gør det i større eller mindre grad, til trods for at den samlede systemresonans er helt perfekt på mit setup. Et setup vil altid have resonans et eller andet sted, det handler blot om at få den væk fra det hørbare område i bassen.
De store udslag på basserne kan se voldsomme ud, men er i praksis ganske udskadelige. Det har ofte heller ingen betydning for lyden. Jeg oplever samme præcise bas fra mit vinyl-setup, sammenlignet med CD, til trods for at basenhederne blafrer lidt, mens musikken spiller.
Et subsonisk filter kan hjælpe, men det kan også påvirke lyden negativt højere oppe i frekvens.
På denne Perreaux Riaa kan man faktisk selv vælge sin frekvenskurve, som fjerner den dybe bas under 20 Hz:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2394&zoneid=3
|
Til top |
|
|
Lobo Forum Bruger

|
Sendt: 30 April 2012 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pulsslagene er så lavfrekvente at det overhovedet ikke kan høres. Det ser bare lidt voldsomt ud og jeg ville blot sikre mig at det ikke er skadeligt. Jeg må indrømme at jeg blev overrasket over hvor god lyd der trods alt er på en LP. De små kradselyde er faktisk meget charmerende og der er noget lidt særligt ved at pakke en lækker plade ud af et flot stort cover og lægge den på spillen.
__________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
Til top |
|
|
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er IKKE wow.
Det er som Jan så rigtigt siger akustisk tilbagekobling eller forkert armresonans. Jeg gætter også på begge dele.
Det ER potentielt skadeligt, så du skal som det første sørge for at få din grammofon afkoblet. Det vil sige at lavfrekvente bevægelser ikke må influere på den. Se om de kommer f.eks når du går over gulvet, eller kun kommer som resultat af højttaleren. Grammofonen skal stå hvor den ikke påvirkes af vibrationer.
Når du har styr på den del, hvis problemet stadig er der, skyldes det en forkert match mellem pickup og arm. Armresonansen ligger i et forkert frekvensområde, og påvirkes derfor af buler mv. Løsningen på den del, er at tale med en der ved noget om kombination af arm og pickup, istedet for bare at vælge pickup ud fra gode anmeldelser 
Slutteligt vil jeg sige at du SKAL få styr på problemet, da du risikerer at basenheden klapper helt i bund, og så kan den godt dø... __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....skal da også lige tilføjes, at det typisk kun er på refleks højttalere at pladebuler og forkert match af pu og arm, at disse bevægelser ses. Og højttalere med slavebas i stedet for refleks port. På en lukket højttaler ses det ikke.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 02 Maj 2012 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
.....skal da også lige tilføjes, at det typisk kun er på refleks højttalere at pladebuler og forkert match af pu og arm, at disse bevægelser ses. Og højttalere med slavebas i stedet for refleks port. På en lukket højttaler ses det ikke.  |
|
|
Mismatch mellem pickup og arm er hørbart selvom man ikke kan se det på bashøjttalerne! Problemet er ikke løst. Hvis man har brækket en arm, og får morfin så man intet kan mærke.....er armen altså stadigvæk brækket...  Mvh. Niels
|
Til top |
|
|