Forfatter |
|
zico Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 333
|
Sendt: 02 Marts 2012 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer, og rigtig god weekend.
Jeg har besluttet mig for at beholde min Rogue Audio Temptest 2 efter at have haft andre forstærkere på besøg. Den gør det sku godt og lyden falder helt og af dels i min smag, må jeg jo konstatere. Og mangel på kræfter skal man se langt efter. Alt i alt en fed amp.
Jeg har dog i stedet tænkt mig at udskifte hele rør-banden med nye eksotiske rør. De 4 power rør trænger, vil jeg tro. De har fået tæsk i nu 4 år dog har jeg haft to sæt at lege med, men når det så er sagt, skal de alle altså ud uanset om de stadig holder eller ej. Så det emne skal vi ikke tage op. Jeg skal bare have nye rør.
Jeg skal bruge i alt 8 rør fordelt således. 4 stk. KT88 eller 4 KT90. 2 stk. 12AX7 2 stk. 6SN7
Jeg tænker selv Mullard til driver rør, men det er kun ud fra at have læst artikler. Det lyder som om de vil falde i god smag hos mig. Men der stopper min erfaring også. Jeg kender intet til rør.
Så jeg vil høre hvad I kunne have af bud evt. et bud på hvorfor I forslår som I gør?
Det vigtigste for mig er: Blød top den må dog godt have en smule kant, da jeg også smider en rock plade på i ny og næ, sprød mellemtone med varme og en kontant stram bas med masser af dynamik. Lyden må gerne være fremtræden dog behøver den ikke vælte mine møbler. 
Jeg håber I kan bidrage med noget hjælp, og jeg vil kvitterer med billeder af rør og setup, når jeg når der til. Mit indkøb bliver gjort løbende og regner med de sidste stumper kommer i starten af april. Mit budget er omkring de 5.000 kr.
Takker.
__________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
Til top |
|
|
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
Sendt: 02 Marts 2012 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
mht udgangsrør så laver winged C rigtigt fine rør. se evnbt nedenstående link http://www.tubedistinctions.co.uk/kt88.htmSå vidt jeg v er det 12AX7'ern der er forstærker røret, så det er her der er mest at hente. NOS/nye rør problematikken gider jeg ikke starte her, min opfattelse er at det er samspillet mellem kredsløb og rør der batter, og ikke så meget selve røret. Herunder ses hvad andre mener  I min rogue er jeg endt op med miniwat/jj samt Siemens EL34 Happy hunting T.
|
Til top |
|
|
MJohansen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 141
|
Sendt: 02 Marts 2012 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Zico,
Jeg kender ikke din Tempest, har dog lidt erfaring med andre af Rogues produkter.
Som jeg husker er de typisk ovre i den lidt strammere ende, hvor idealet er at ligge lidt tættere på solid state gengivelse -
altså en IKKE typisk rør sound med blød hat, slippers og pibe
I forhold til valg er det jo vildt subjektivt og hvad der funker for mig og andre funker sandsynligvis andeledes for dig - tube
rolling er en sjov hobby, men koster af samme årsag tit en del penge.
Med dét sagt har jeg følgende kommentarer og forslag:
Kongen af 6SN7 er after manges mening RCA Redbase, denne variant kommer re-branded i mange afskygninger fra de
klassiske U.S. producenter. De hænger ikke på træerne og koster lidt. Den typsike U.S. sound tror jeg dog vil klæde Rogue
godt (jeg antager de er drivere?) levetid og kvalitet er bestemt også elementer der spiller ind.
Jeg har ingen erfaring med KT90.
Ifht KT88 JJ og Svetlana er velsagtens nogle af de mest udbredte fabrikater der er til at købe for rimelige $, jeg vil dog
foreslå at give re-issue Genalex Gold Lion et lyt.
Genalex KT88
Stram bund, super dynamik og letflydende mellemtone - rigtigt spændende. Google selv anmeldelser andre steder også for
flere inputs.
Hvad angår ECC83, har jeg én favorit. Jeg har, som mange andre, været igennem bunker af brands her - da det er
indgang/pre, der typisk er første step ud i tube rolling.
Jeg foretrækker uden sammenligning Mullard 4004. Disse har ikke en klassisk Mullard sound direkte, men besidder dog
nogle af dyderne. Hvad adskiller dem fra den udpræget varme, let afrundede og til tider lidt slasskede nedre register er her:
DYNAMIK, udstrakt top og bund, vanvittigt slam, bedste mellemtone jeg har oplevet på et ECC83.
Udover dette, laaaang levetid. Jeg bruger selv følgende:
Mullard
4004
|
Til top |
|
|
zico Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2012 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen sikke fine forslag og kommentar, det sætter jeg stor pris på. Takker for det.
6SN7 RCA Redbase har jeg også fået anbefalet andet steds, så den tror
jeg det ender med.
Jeg har også lade mig fortælle mig, at det ikke er så vigtig at de er
parret, men der i mod gerne lav mikrofoni (eller hvad der nu hedder) er
det rigtig?
Genalex KT88 ser også spændende ud og så fåes de i Danmark til lige godt 2.200 kr. for 4 parret to og to. Så de helt klart på listen over potentielle køb. Tak for tip her. Nogen snakker dog om KT90 når jeg spørger ind, men ingen kommer med noget konkret, så måske nogen kan skrive lidt om der er noget at hente ved køb af sådan nogle bamser?
MJohansen: Ang. Mullard 4004 så kan jeg forstå du taler meget varmt for dem. Jeg synes ny de koster en hel del 750 kr. stykket uden for Danmark. Dvs de løber op i omkring 1.200 kr. stykket når tollen fanger dem. Puuha. Men hopper jeg på de forslåede rør, så det stadig under mit budget og det jo godt. Jeg har en cd-afspiller som har et Russian military 6H30 rør og det påtænker jeg også at udskifte så måske jeg kan få det med under mit budget. Men den tager jeg lige efter de andre er købt ind. Nogle forslag til et andet 6H30, som skal sidde i en cd-afspiller? Fortsat god weekend.
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 03 Marts 2012 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
De russiske militærrør er fremragende! Jeg plejer at kalde dem "Gulag rør", det var straffen for at producere noget skrammel til den røde hær. De ny producerede er mere mikrofoniske (tyndere glas), så nos er at foretrække (og de koster peanuts). 6SN7 findes også i en russer udgave. Led og du skal finde. Efter min mening er KT90 rør produceret i 70erne (Ei produceret på gl. phillips udstyr) et godt rør. De kan være svære at finde! I øvrigt finder jeg at det vigtigste er et godt diagram og gode (signal)kondensatorer! Som det nævnes er JJ KT88 et godt og pålideligt rør. Phillips købte Mullard i 20erne, så jeg finder at der er for meget religion i at det absolut SKAL være Mullard rør.
|
Til top |
|
|
MJohansen Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2012 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Zico,
Jeg har handlet mange gange med tubemonger.com - jeg mener ikke jeg nogensinde
har betalt moms. Med en lav værdi er det absolut plausibelt at et par gamle brugte radio reservedele ikke skal koste over
minimumsgrænsen. Men selv til 1K stykket er de fremragende. Jeg var selv skeptisk, nu duer intet andet.
TC Tubes har de Genalex til 52 $ stykket matchet, kan være de har et par RCA redbase
også?
Ellers kunne Brent Jesse recording på Audiotubes måske være en mulighed.
Beskrivelsen ovenfor, postet af Reenberg kommer derfra.
Jeg har handlet med dem alle og de er pålidelige og kvalitetsbetonede individer
KT90 er jeg ikke vidende om, jeg har en svag erindring om at det er en nyere kreation lavet af JJ/Tesla eller noget.
Ultralineært halløj, jeg begynder at tænke ECC99 og lignende. Det er der helt sikkert nogle der ved mere om ...
|
Til top |
|
|
MJohansen Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2012 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet om parrede smårør er ofte genstand for blodige slag
Der er vist to skoler her: Dem der mener det gør en forskel og dem der synes det er noget pjat.
Hvis vi taler om smårør, hører jeg til den sidste og vægter fravær af mikrofoni højere.
|
Til top |
|
|
zico Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der
er nu endelig ankommet de sidste rør til min T2 og valget blev KT88
Golden Lion Genalex, 12ax7 Mullard 4004 og 6sn7 RCA Black Base. Det
underlige valg her, som nogen nok vil bide mærke i, er RCA Black Base.
Men jeg var så heldig at låne både et sæt Red Base og et sæt Black Base
og jeg kunne altså ikke høre den fjerneste forskel, jeg prøvede det også
uden at vide, hvilket sæt der sad i. Så derfor købte jeg selvfølgelig
Black Base. Og hold da op hvor det spiller, det jo en helt helt anden verden, måske det nærmer sig heaven on earth.  Jeg er glad og takker mange gange for de gode indlæg I er kommet med.  Inden et par billeder, kan man få sig et hurtigt blik på herligheden her: https://www.youtube.com/watch?v=NeK7PT_D880&feature=plcpOg
damm hvor mine kasser bare spiller godt. Kan se Audio Consult har
standeren til salg altså Skaaning One. Jeg kan kun anbefale dem. De har
selvfølgelig ikke den bund jeg har. 
Billeder som lovet! Rogue Audio Temptest 2 uden låg. 
Mere fra mig i aften!
|
Til top |
|
|
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok helt i orden glæder mig
|
MJohansen Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super at se det kører !
Lækker forstærker.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
zico skrev:
Nogle forslag til et andet 6H30, som skal sidde i en cd-afspiller?
Fortsat god weekend.
|
|
|
Har aldrig forstået at 6N30P (tidligere 6N6PI) er blevet hypet til HiFi , det er et rør specielt beregnet til HF pulsforstærkning, og lyder i mine ører ikke ret godt til HiFi. Ved godt at B.A.T. sværger til det som et superrør, men ikke her . Du burde skifte det til et 6N6P, du må hjertens gerne låne 1 eller 2 og prøve at høre forskellen de er umiddelbart direkte udskiftelige med hinanden så intet at være nervøs for dér. Smid en PB hvis du er interesseret . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
zico Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du ikke den eneste der har sagt det til mig :-) Yderst pænt af dig og det ville jeg da godt låne. Men røret skal loddes ud og i igen og det skal jeg lige se på om jeg selv kan. Jeg vil gerne have loddet en sokkel i til røret, så jeg i fremtiden slipper for at lodde. __________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, så får du da bare en sokkel med kvit og frit   , så er jeg også fri for, at du lodder på et lånerør   , få nu en der kan til at lodde, hvis du ikke er sikker  det ku´ jo også være du blev nødt til at bore hullerne en lille smule op for at få soklen i, smid en PB med navn, adresse m.m., så skal jeg få det smidt afsted til dig  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
zico Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må lige hjem og åbne afspilleren og danne mig et overblik. Der er dog noget sygedom i familien i disse dage, så jeg skal lige have lidt ro på før jeg kan kaste mig over det. Jeg vender dog stærkt tilbage! Og takker endnu engang
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
zico Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billeder af sokkel og rør.     Sidst men ikke mindst så er røret et 6H30N-DP
|
Til top |
|
|
zico Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter mine nye rør er kommet til sin magt, må jeg sige min DAC (som jeg kun bruger til mine FLAC filer) virkelig er kommet på sin prøve. Den går dybere end nogen sinde, faktisk som om bassen flåes fra hinanden, det alt for voldsomt.
Så jeg vil høre om nogen kan anbefale rør til den lyse side gerne luftige og transparente af typen 12AU7?
Jeg mener bestemt det er det de hedder. Det er en Audio note DAC 1.1 MK2 dog stærkt modificeret.
|
Til top |
|
|
Deer Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 49
|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv Brimar fra Tubemonger.com
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
Sendt: 25 Oktober 2012 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
"lyse side gerne luftige og transparente"
det kan de ikke betegnes som ...
de er nærmest lidt hyggelige og lidt varme ...
|
Til top |
|
|