Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 23:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Problem med Rega - RB300 tonearm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sedgwick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 13 Februar 2012 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Rega Planar 3 med RB300 tonearm.

Nogen der ved hvad der kan være galt når tonearmen ikke kan hæves med den lille arm?

Den hæver sig kun omkring 2mm, slet ikke nok til at komme om over pladen.
Til top Vis Sedgwick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sedgwick Besøg Sedgwick's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 13 Februar 2012 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om, at den dæmper/fjeder, som sænker armen kontrolleret, er gået i stykker. Den kan købes som en reservedel på nettet, eller hos en forhandler af Rega produkter.

Jeg har selv skiftet den på min egen arm, og det kræver altså en del fingersnilde, samt specialværktøj. Så hvis du ikke er i besiddelse af begge dele, så vil jeg anbefale, at du får et værksted til at gøre det.

 

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
jacob steen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 13 Februar 2012 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Du kan evt. prøve at tage kotakt til Søren, fra Audiocompagniet i Bullerup.

Han kan helt sikkert være dig behjælpelig!

__________________
Mvh. Jacob
Til top Vis jacob steen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacob steen
 
Sedgwick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 13 Februar 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Det lyder som om, at den dæmper/fjeder, som sænker armen kontrolleret, er gået i stykker. Den kan købes som en
reservedel på nettet, eller hos en forhandler af Rega produkter.


det kræver altså en del fingersnilde, samt specialværktøj. Så hvis du ikke er i besiddelse af begge dele, så vil jeg anbefale, at du får et værksted til
at gøre det.



Tak for det hurtige svar..

Fingersnilde kan jeg nok klare. Men hvad er det for specialværktøj der skal bruges- Kan du huske det?
Jeg har fundet et komplet hæve/sænkesæt på nettet, så det kunne være fint hvis jeg selv kan skifte det.
Til top Vis Sedgwick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sedgwick Besøg Sedgwick's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 13 Februar 2012 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Dels skal du bruge en meget lille umbraconøgle til skruen i stykket (grub screw), som tonearmen hviler på. Som jeg husker det, så er den kun er 1,5-2 mm.

Og til toppen (cap) skal du bruge en spidstang med meget små og spidse kæber, da selve toppen er forsænket ned i armbasen. Rega har helt sikkert selv et specialværktøj.

Men derudover er det bare ud over stepperne, hvis du har fingrene rigtig skruet på... sværere er det ikke. Men i dette tilfælde er det rette værktøj alfa og omega.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Sedgwick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt. Det må være til at få fat i hvis ikke jeg har det..

Skal der olie i det stempel når man samler det?
Til top Vis Sedgwick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sedgwick Besøg Sedgwick's Websted
 
Sedgwick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Sorry. Jeg kan jo se på tegningen at der skal fedt i.

Laver de noget specielt til det, eller kan man godt bruge noget almindeligt lejefedt?

Til top Vis Sedgwick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sedgwick Besøg Sedgwick's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Stemplet er allerede smurt med det rette fedt, når du modtager den nye lift.
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Sedgwick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Fedt, så er det jo bare i gang..

Mange tak for hjælpen.
Til top Vis Sedgwick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sedgwick Besøg Sedgwick's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej igen!

Dels skal du bruge en meget lille umbraconøgle til skruen i stykket (grub screw), som tonearmen hviler på. Som jeg husker det, så er den kun er 1,5-2 mm.

Og til toppen (cap) skal du bruge en spidstang med meget små og spidse kæber, da selve toppen er forsænket ned i armbasen. Rega har helt sikkert selv et specialværktøj.

Men derudover er det bare ud over stepperne, hvis du har fingrene rigtig skruet på... sværere er det ikke. Men i dette tilfælde er det rette værktøj alfa og omega.

Ja, med det rette værktøj er det altså ikke nogen stor operation.

Tjek dog lige dimensionen på unbrakoskruen en ekstra gang. Hvis jeg husker ret, så er det altså en unbrakonøgle med tommemål, der passer bedst til Regaarmen ... den er jo ikke for ingenting britisk! Jeg tror endda målet hedder enten 1/16" eller 3/32", hvilket svarer til hhv. ca. 1,59 mm og ca. 2,38 mm. Hvis det er førstnævnte, så kan du benytte en unbrakonøgle på 1,5 mm, men hvis det er sidstnævnte, så er en unbrakonøgle på 2 mm for lille og en på 2,5 mm er for stor! Men da min er købt for ca. 100 år siden, så kan de have ændret konstruktionen, så den nu benytter metriske mål (ak ja, det britiske emperiums storhed og fald ...).

I stedet for en spidstang kan du også benytte en låseringstang ... det er dog ikke altid standardværktøj i den store værktøjsrodeskuffe ...

Og jeg ville skille den ad, førend jeg brugte penge på en ny lift. Det kan jo tænkes, at fjederen blot er blevet for komprimeret og skal strækkes lidt. Og så har du sparet de (få) penge.

Fortsat god lyttelyst!

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Sedgwick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Ja du siger da egentlig noget med de tomme mål..
Det er det garanteret, for den skulle efter sælgerens oplysninger være 17 år gammel..

Jeg vil håbe at det er 1/16" så :)
Til top Vis Sedgwick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sedgwick Besøg Sedgwick's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har målt min lille umbraco-nøgle, og den måler 1,25 mm i tværsnit. Den sidder så en anelse løst i den modsvarende skrue på liften, men det var den der kom nærmest, og den klarer jobbet fint.

Du kan - som det bliver nævnt ovenfor - skille liften ad, inden du køber en ny. Du kan så se om der er tegn på slitage, a la det der vises på tegningen i mit første indlæg. Mit bud er, at liften er slidt ned efter 17 års brug.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Sedgwick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Det er et underligt mål, synes jeg. Kan ikke finde ud af hvad den ville hedde i tommer.

Men jeg havde en torx 0,5 som passer ok, og har fået filet en billig låseringstang lidt til. Så nu er jeg vist klar til delene
kommer
Til top Vis Sedgwick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sedgwick Besøg Sedgwick's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

God arbejdslyst!
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 683
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hej
Nu ved jeg godt, at det er moderne, at spørge sig for på nettet hvor alle svar jo findes, men man kunne spare en del tid ved at
spørge Medlyd, der ville have tilbudt, at sende sådan en lille ombrachofyr uden omkostninger

__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 436
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hej
Nu ved jeg godt, at det er moderne, at spørge sig for på nettet hvor alle svar jo findes, men man kunne spare en del tid ved at
spørge Medlyd, der ville have tilbudt, at sende sådan en lille ombrachofyr uden omkostninger

Det kalder jeg god service   

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hej
Nu ved jeg godt, at det er moderne, at spørge sig for på nettet hvor alle svar jo findes, men man kunne spare en del tid ved at
spørge Medlyd, der ville have tilbudt, at sende sådan en lille ombrachofyr uden omkostninger

Suverænt!

Og den lille unbrakofyr skulle vel ikke tilfældigvis have størrelsen 7/128" (= 1,39 mm)? Jeg spø'r, da jeg til stadighed øver mig i kunsten i at forstå tommemål

Fortsat god lyttelyst!

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hej
Nu ved jeg godt, at det er moderne, at spørge sig for på nettet hvor alle svar jo findes, men man kunne spare en del tid ved at
spørge Medlyd, der ville have tilbudt, at sende sådan en lille ombrachofyr uden omkostninger

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Sedgwick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
sende sådan en lille ombrachofyr uden omkostninger


Det er rigtig god stil.

Jeg vi lige kontakte dig på mail. Jeg vil nu gerne betale for den.
Til top Vis Sedgwick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sedgwick Besøg Sedgwick's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes