Forfatter |
|
Jubii Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2011 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
Sendt: 08 Februar 2012 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens.
Jeg har lige købt nogle monoblokke, som jeg har haft til låns i et par måneder, og har nu undret mig et stykke tid. Der sidder 3
trafoer i hver side, og det har jeg sgu ikke set før. Så hvis der nu var nogen herinde, der havde den fornødne viden, og lysten
til at forklare lidt om princippet, ville jeg da blive glad (og klogere)
Og en anden ting er, at jeg allerede har brændt 2 sikringer af, og har sidenhen fundet ud af at der er proppet forskellige
værdier i de to sider. Der sidder f.eks. 2 stk 3,5A i den ene side og 2 på 5A i den anden (der sidder 3 nær strømforsyning på
hver side). Så hvis er der nogen der har en ku gi mig et hint hvordan man finder de rigtige værdier?
Kan godt smide flere billeder ind hvis det hjælper
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 08 Februar 2012 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du fortælle mere om hvad det er for en forstærker??
Det ville måske hjælpe lidt...
|
Til top |
|
|
Jubii Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2012 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja det er nogle DIY blokke.. Og jeg har ikke umiddelbart mulighed for at få fat ham der har bygget dem
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 08 Februar 2012 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jubii skrev:
Kan godt smide flere billeder ind hvis det hjælper  |
|
|
Det hjælper nok  Lyder den godt?
|
Til top |
|
|
Jubii Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2012 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
De lyder bestemt bedre end de ser ud  Tror de vejer lidt over 30 kg per stk
Har lige pt en aragon aurum som forforstærker og det passer ik helt dårligt sammen, især jazz leveres overbevisende
Men jeg for lige taget et par billeder mere i dagslys når det engang blir weekend
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 08 Februar 2012 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan evt. være separat strømforsyning til drivertrin som på the end millenium forstærkeren.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 09 Februar 2012 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne tyde på den store E-kerne trafo, er til effekttransistorene kun. Og den ene af ringkerne til driver trin, samt den sidste ringkerne til forforstærker delen, og andre småting.
|
Til top |
|
|
Jubii Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ikke lige haft tid til at opdatere med billeder men tak for svar indtil videre
Men er der nogen mulighed for at regne ud hvor store sikringer der skal i?
Og jeg fik at vide at de sku ha kostet 18.000 at lave!?!? Kan det virkeligt ha været så dyrt? Der sidder 8 stk Sprague 748D
3300uf per monoblok og har ik rigtig ku finde prisen på dem, og trafo-priser aner jeg intet om
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad den har kostet at lave er svært at svare på ud fra et par billede Må jeg spørge hvad der har fået dig til at springe på sådan et projekt? Lyden, prisen eller noget helt andet
mvh __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
*allan* Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIY prisen kan sagtens blive 18k for de 2 monoblokke alt inkl. selvfølgelig afhængig af kvaliteten, men man skal generelt ikke bygge selv for at spare penge da menig mand betaler noget mere for "stumperne" end producenter som køber store styktal. Jeg har bygget en 2 x 50W klasse A konstruktion med reguleret strømforsyning og en samlet vægt på 100kg, der var også stumper for 18k...
Men måske du kunne tage nogle flere billeder man kan jo ikke rigtigt se elektronikken, men jeg vil vurdere de 3 trafoer til max kr. 2000,- køleprofil kr. 400,- 8 x lytter max. kr. 1000,- kabinet kr. 500,- så er der phonobøsninger og HT terminaler og der kan jo godt være for 800-1000 kr pr kanal, men måske også kun for 100 kr samlet, alt efter kvaliteten. så du kan se det løber hurtigt op. Så hvis der sidder nogle fine små lytter og gode overføringskondensatorer (hvis der er sådan nogle i konstruktionen) og nogle gode udgangstranser osv. så er det ikke umuligt er det samlet har kostet 8k pr blok.
Mvh
|
Til top |
|
|
Jubii Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
BCBC skrev:
Hvad den har kostet at lave er svært at svare på ud fra et par billede Må jeg spørge hvad der har
fået dig til at springe på sådan et projekt? Lyden, prisen eller noget helt andet
mvh |
|
|
Jeg må bestemt sige lyden.. Havde dem til låns/tilbudt i ca 6 mdr hvorefter en anden købte dem (havde ik selv lige penge til
dem)  Men vedkommende er heldigvis i gang med opgradering så fik chancen igen
Lyden er efter min mening meget neutral og uden nogen unoder... God stram bas, hurtig diskant og sprød mellemtone.
Jeg har nu hørt dem på min Aragon Aurum og min makkers Audio Research Rørforforstærker og det er nærmest som om
man kun hører forforstærkeren og kilden.. Altså meget neutral
Men jeg må lige se om jeg når hjem i dagslys imorgen så jeg kan ta nogle billeder =)
|
Til top |
|
|
THORN Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
vis det var mig velle jeg nog bare putte nogle i som var let støre i vis den sprang når man tenner den.
så vis det er dem på 3,5A som går af velle jeg nog astatte med 4A.
vis der står nogle VA på trafoerne velle jeg sikre efter det.
|
Til top |
|
|
Jubii Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2012 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter 1 ½ uges sygdom er det endelig blevet tid til lidt flere billeder.
Det store print ser sådan hér ud:
Og så er der et mindre, men det er lidt svært at få et ordentlig billede af det:
Findes der et navn på konstruktions-princippet? Et jeg evt. ku google
Og så var der lige et spørgsmål om watt også.. Er der nogen mulighed for menig-mand at finde ud af hvor meget den kan
levere, eller kræver det avanceret målegrej/elektronik-ingeniør uddannelse?
Mvh
|
Til top |
|
|
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
Sendt: 26 Februar 2012 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan få en idé om effekt (Watt) hvis du kender spændingen på de store elektrolytter, den kan måles med et almindeligt multimeter. Grundformlen er P = U*U/R, P er effekt, U er spænding, og R er modstand. Dette vil give Peak-Peak effekt, divider med kvadratrod 2 for at få RMS effekt. Som modstand bør du bruge højtalerens modstand, 8 eller 4 Ohm. Spændingen bør måles når den spiller så højt som den kan, uden at forvrænge.
For at lave en præcis måling, skal du bruge avanceret udstyr der kan måle forvrængning, da en forstærkers effekt, er den effekt den kan levere, inden forvrængningen når over et vist niveau. Og du skal måle med en rigtig modstand, og ikke et par højtalere.
|
Til top |
|
|