Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 19:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lydkvalitet, fase og detaljer... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 04:36 | IP-adresse registreret  

er ikke noget, som du ubetinget kan stole på din hjerne har styr på - desværre 

"Nervesignaler kan have en hastighed helt ned til nogle få meter i sekundet. Sådanne signaler skal hjernen også synkronisere med information modtaget af øjne og ører. Hans forsøg viser, at hjernen opsamler information i et tidsrum på ca. 80 millisekunder og sætter dette sammen til en sammenhængende fortælling."
(Forskning: David Eagleman Ph.D, Baylor College of Medicine, Houston, Texas)

... læs selv her http://eaglemanlab.net/time/our-experimental-questions

Vær forsigtig derude når nogen påstår 'micro...' og andet cryogenic sacrifice-a-chicken-to-the-full-moon magic brick flapdoodle.. du tror du opfatter små lydforskelle, men i virkeligheden kan man både måle og kontrollere, at hjernen (nervesignalerne) ikke er hurtige nok til at det er muligt

Værste synder er dit syn, da det kræver særdeles tung databehandling, der så ødelægger og forstyrre hastigheden på hørelsens signaler. Så hjemmebiofolket skal ikke forlange både og, da de får enten eller.

Konklusion... enten luk øjnene i enerum eller kik på en skøn dame eller dejlig vin i glasset og glem alt om HiFi. Har nok nævnt det før i en eller anden tråd, men her er der videnskabelige undersøgelser og dokumentation.

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Så er det bevist...:) Jeg er en cyborg.....

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke helt hvad det er du vil fortælle med dette, jeg mener at hjernen er ikke en begrænsning men en forudsætning for at vi overhovedet kan høre stereo, hjernes evne til timing, forstiller sig, samle de manglende brikker osv.

Hvordan hører vi stereo, gå du hen mellem højtalerne er der jo ingenting. Og det mest fantastiske er at vi alle hører nogenlunde det samme. Og vi kan alle hører forskel på et godt anlæg og et mindre godt, men når gengivelsen ikke er perfekt vægter vi ganske rigtigt dele af gengivelsen forskelligt alt efter hvad vores præferencer er.

Det er fuldstændig korrekt at der tit er konflikt mellem syn og hørelse, jeg mener at synet er overordnet i forhold til hørelsen, hvis man ser en film kommer lyden altid ud af munden på dem der taler, og slukker man for billedet i en hjemmebio kan stemmen lige pludselig synke en halv meter mod gulvet.

Og grundlæggende er det vil det fænomen David Eagleman studere, det at vi prøver at for synsindtryk og hørelse til passe sammen, synkronisere, jeg vil dog sige at vi altid vil prøve at får lyden til at passe sammen med det vi ser. Men det lykkes kun når tidsforskellene er små, en film hvor lyden er ude af synk kan være ret irriterende.

Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, trådstarter ønsker at belyse forskellen mellem, hvad folk mener at kunne høre, og hvad mennesket i bund og grund er i stand til at høre.

@FinnC: Hvor er det dog befriende at få henvisninger til noget (rigtigt) videnskab.
Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:
er ikke noget, som du ubetinget kan stole på din hjerne har styr på - desværre 

"Nervesignaler kan have en hastighed helt ned til nogle få meter i sekundet. Sådanne signaler skal hjernen også synkronisere med information modtaget af øjne og ører. Hans forsøg viser, at hjernen opsamler information i et tidsrum på ca. 80 millisekunder og sætter dette sammen til en sammenhængende fortælling."
(Forskning: David Eagleman Ph.D, Baylor College of Medicine, Houston, Texas)

... læs selv her http://eaglemanlab.net/time/our-experimental-questions

Vær forsigtig derude når nogen påstår 'micro...' og andet cryogenic sacrifice-a-chicken-to-the-full-moon magic brick flapdoodle.. du tror du opfatter små lydforskelle, men i virkeligheden kan man både måle og kontrollere, at hjernen (nervesignalerne) ikke er hurtige nok til at det er muligt

Værste synder er dit syn, da det kræver særdeles tung databehandling, der så ødelægger og forstyrre hastigheden på hørelsens signaler. Så hjemmebiofolket skal ikke forlange både og, da de får enten eller.

Konklusion... enten luk øjnene i enerum eller kik på en skøn dame eller dejlig vin i glasset og glem alt om HiFi. Har nok nævnt det før i en eller anden tråd, men her er der videnskabelige undersøgelser og dokumentation.

Ja men det er også et faktum at din hjerne kan trænes. Og jo mere du lytter aktivt, jo bedre bliver du til at lytte. Men jeg er enig i at det skærper høresansen at lukke øjnene.

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

JRolLbs skrev:

Jeg tror, trådstarter ønsker at belyse forskellen mellem, hvad folk mener at kunne høre, og hvad mennesket i bund og grund er i stand til at høre. @FinnC: Hvor er det dog befriende at få henvisninger til noget (rigtigt) videnskab.

Undskyld mig men hvad er årsagen til at du redigere i det jeg har skrevet, for mere eller mindre at nedgøre mig, Det ville måske være mere passende at tage stilling til det jeg skriver i stedet for.

Det med at kunne høre forskelle det har sjældent noget med at det ikke kan opfattes at gøre, men vores akustiske hukommelse er meget begrænset og det er tit problemet.
Så skal man have en chance for at høre små forskelle kræver det at man fokusere og virkelig koncentrere sig på eksempelvis en enkelt piano udklingning eller lignede og glemmer resten af musikken, det er noget der kan trænes i og nogen er helt sikkert bedre til det end andre.

Mange af disse små forskelle som trækker i den rigtige retning giver tilsammen en stor å, således at det ingen kundskaber vil kræve for at kunne hører forskel på et system hvor alle detaljer er optimeret i forhold til et system som er lavet efter de holdninger som trådstarters umiddelbart giver udtryk for.

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at ved blind test falder manges påstand om hva de kan høre til jorden
med et brag.

Har selv stået for et par stykker.

Jeg vil godt uddybe hva jeg mener en Blidtest er
Hvis det har interesse.
V.H
Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

panos skrev:
Så er det bevist...:) Jeg er en cyborg.....

Fint panos.. det er lige sådan en som dig, som vi mangler, når vi skal teste stumperne 
Har du indbygget sweeper og real-time spectrum analyzer ?  

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

kanonlyd skrev:
Jeg forstår ikke helt hvad det er du vil fortælle med dette...

..snip..

Og grundlæggende er det vil det fænomen David Eagleman studere, det at vi prøver at for synsindtryk og hørelse til passe sammen, synkronisere, jeg vil dog sige at vi altid vil prøve at får lyden til at passe sammen med det vi ser........

Det her er igangværende forskning, og jeg deltager ikke i hans forskning (bor i DK), så du må snakke med David Eagleman, hvis du er uening med ham

Du kan også vælge at følge, hvilke resultater de kommer frem til, efterhånden som det bliver offentligt.

Hans forskning er ikke alene synkronisering af hørelse og syn (simple eksemplificeringer for lægmand), prøv evt. at læse teksten igen. Der er mange udestående spørgsmål. 

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

JRolLbs skrev:
Jeg tror, trådstarter ønsker at belyse forskellen mellem, hvad folk mener at kunne høre, og hvad mennesket i bund og grund er i stand til at høre.

@FinnC: Hvor er det dog befriende at få henvisninger til noget (rigtigt) videnskab.

Netop... især at vi tror og mener en masse fjollerier som videnskaben endnu ikke har styr på.

Derfor mit 'pas på derude'   Du står og kikker på... 'fede kabel med guldstik' eller 'flotte dims' og hørelsen siger ?

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

Til FinnC. den antagelse , er jeg også til. Øjet og dufte er i højgrad med til, at forvrænge hjernen. Hvad vi opfatter som et posetivt sindsindtryk, må også opfattes som kvalitet.

Eller det gamle ordsprog: maven bliver mæt før øjet.

mvh Space

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Hold da helt op! Hvad er det jeg har spildt tiden med, jeg kan jo slet ikke høre noget. Nu er det bevist og jeg har lavt i en drøm i en tåge.
Jeg sælger sku det hele og begynder at samle på rødvin! Men det er måske også bevist, at det hele bare er fup og rød frugtsaft! 

Reelt skal man være skeptisk overfor hvad der findes af diverse underlige tweaks og fantastisk kabler "derude", men når det så er sagt, så er der faktisk en del af os, som synes at kabler, fødder m.v. giver en reel "forbedring". Kald det en lydforskel eller større livskvalitet ... jeg er ligeglad. Hvis nogen siger stegt lever er verdens bedste spise, så er jeg også ligeglad, for det smager af h..... til!

Med andre ord ... jeg lader mig ikke diktere af "beviser", men bruger mine egne sanser, både ører, øjne og smag. Det sidste til dejlig rødvin.

Nu vil jeg lytte til lidt dejlig musik. Fra gode gamle analoge skiver selvfølgelig. Ved godt det er "bevist" at CD er bedre, men den viden er ikke helt trægt ind i min hjerne endnu.

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

til janils ->

Du er også en cyborg...:) en advanceret model der kører på rødvin.... præcis samme slags som mig.....

Long live the cyborgs... we can understand difference in sound, cables and good red wine ;)

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:

JRolLbs skrev:

Jeg tror, trådstarter ønsker at belyse forskellen mellem, hvad folk mener at kunne høre, og hvad mennesket i bund og grund er i stand til at høre. @FinnC: Hvor er det dog befriende at få henvisninger til noget (rigtigt) videnskab.
Netop... især at vi <span style="font-weight: bold;">tror</span> og <span style="font-weight: bold;">mener</span> en masse fjollerier som videnskaben endnu ikke har styr på.Derfor mit 'pas på derude'   Du står og kikker på... 'fede kabel med guldstik' eller 'flotte dims' og hørelsen siger ?

Åhh er det den gamle traver vi skal diskutere, den hører ind under marketing og placebo osv. Det er vi konstant udsat for over alt, i supermarkedet, fjernsynet, og ikke mindst inden for hi-fi, og naturligvis også på denne side.

Det mener jeg er noget man til en hvis grad kan vokse fra i takt med at ens erfaring stiger og man "efterhånden kan stå på egne ben" ellers kan man jo prøve at melde sig til et marketing kursus, det er simpelthen så usmageligt og perverst at jeg ikke fatter at nogen kan holde ud at arbejde med dette dag ud og dag ind, jeg selv måtte afslutte kursuset før tid da jeg simpelthen ikke kunne holde det ud mere.

Men jeg er klar over at der hele tiden findes på nye metoder til at påvirke os generelt og måske specielt den kundegruppe/målgruppe/type som jeg selv tilhører, så jeg kan desværre sikkert heller ikke sige mig fri for ikke at blive påvirket af marketing.

Nå, men når man har sat sig ind i disse sager og fået noget erfaring så hopper man ikke på en flot indpakning, eller en høj pris osv, jeg har selv med tiden udviklet en stor antipati imod alt som har med dette marketings gøgl at gøre så når jeg ser det så bliver jeg automatisk ekstra kritisk.

Også omkring den forsker du nævne synes jeg der er lidt for mange populærvidenskabelige bøger, avisartikler og lidt for mange smarte flash-sider, der er ligesom lidt Bjørn Lomborg over det.
Jeg siger ikke at det er sådan, men jeg forbeholder mig retten til at være kritisk.

Jeg har læst teksten og jeg mener stadigvæk at essensen i det han forsker i er at hjernen i mange tilfælde for synsindtryk og hørelse til at passe sammen, synkronisere, eller det faktum at synsindtryk kan påvirke hvad vi hører, og dermed oplever vi sådan set ikke "virkeligheden" som den er.
Noget af det samme gør sig i høj grad gældende i forhold til synsindtryk og smagssans. Men det betyder ikke at alt rødvin er ens som man sikkert ved hjælp af blindtest kan beviser, ligesom det også inden for hi-fi tit gøres med stor iver, blindtest er som regel det kort der trækkes aller hurtigst når der påstås noget.

Og jeg mener, det er slet ikke det at der er forskel på noget som betyder noget i sig selv, det er hvordan den forskel udmønter sig, det afgørende er om gengivelsen nærmer sig den ægte livelyd, det er det der skaber fremskridtet, alle andre småforskelle er ligegyldige, sagt med andre ord, nå ja det blev måske lidt anderledes og hvad så, det er stadigvæk noget skidt, og i sådan en situation vælger man ikke nødvendigvis det der er korrekt, men det der lyder mest behageligt/mindst skidt i det aktuelle øjeblik, man kommer derfor sjældent ud af stedet, lyden bliver bare lidt anderledes.

Men ellers må du meget gerne uddybe hvad det dokument tilbyder af afgørende ny viden i forhold til vores hobby.
Her tænker jeg igen også på at vi er så heldige i vores hobby at have en reference, den levende live musik, tale vi hi-fi bør der ikke være tale om smag og behag osv som i musik, mad m.m..
Så jeg synes der er gode muligheder for at kunne vurdere med rimelig sikkerhed om nye tiltag er en forbedring eller ikke hvis det er det man vil.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 05:08 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Hold da helt op! Hvad er det jeg har spildt tiden med, jeg kan jo slet ikke høre noget. Nu er det bevist og jeg har lavt i en drøm i en tåge.

Med andre ord ... jeg lader mig ikke diktere af "beviser", men bruger mine egne sanser, både ører, øjne og smag. Det sidste til dejlig rødvin.

Overhovedet ikke Jan, du har åbne øjne, munden åben og kikker for dybt i glasset... hele tre ting på en gang

janils skrev:

Nu vil jeg lytte til lidt dejlig musik. Fra gode gamle analoge skiver selvfølgelig. Ved godt det er "bevist" at CD er bedre, men den viden er ikke helt trægt ind i min hjerne endnu.

Se her bliver vi to aldrig nogensinde uenige. Lægge en god plade på, og så trækker man lige proppen op, medens pladespilleren kommer op i omdrejninger (Rega er nu lidt sløv), sænker PU, og der kommer en svag knitren i indløbsrillen medens man skænker op.

.. i tiden med mørke halvdelen af døgnet, så er der dømt hygge og vinyl

Hos mig er CD'er opfundet til backup af edb-anlæg. At nogen så mente i sin tid at de skal bruges til muzak var sikkert musikbrancen, da de håbede at kunne sælge den samme musik endnu mange gange. Men piratkopisterne og download etc. fortæller en helt anden historie, har jeg læst de sidste mange år

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Så slemt er CDen nu heler ikke..:) det er mere de nyeste opdagelser der er noget skod. Men ja...vinyl har noget andet...:)

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:

er ikke noget, som du ubetinget kan stole på din hjerne har styr på - desværre "Nervesignaler kan have en hastighed
helt ned til nogle få meter i sekundet. Sådanne signaler skal hjernen også synkronisere med information modtaget af øjne
og ører. Hans forsøg viser, at hjernen opsamler information i et tidsrum på ca. 80 millisekunder og sætter dette sammen til
en sammenhængende fortælling."(Forskning: David Eagleman Ph.D, Baylor College of Medicine, Houston, Texas)... læs selv
her http://eaglemanlab.net/time/our-experimental-
questions
Vær forsigtig derude når nogen påstår 'micro...' og andet cryogenic sacrifice-a-chicken-to-the-full-moon
magic brick flapdoodle.. du <span style="font-weight: bold;">tror</span> du opfatter små lydforskelle, men i
virkeligheden kan man både måle og kontrollere, at hjernen (nervesignalerne) ikke er hurtige nok til at det er muligt
Værste synder er dit syn, da det kræver særdeles tung databehandling, der så ødelægger og forstyrre hastigheden på
hørelsens signaler. Så hjemmebiofolket skal ikke forlange både og, da de får enten eller.Konklusion... enten luk øjnene i
enerum eller kik på en skøn dame eller dejlig vin i glasset og glem alt om HiFi. Har nok nævnt det før i en eller anden tråd,
men her er der videnskabelige undersøgelser og dokumentation.

Forsøger lige med en venlig pb først.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

panos skrev:
Så slemt er CDen nu heler ikke..:) det er mere de nyeste opdagelser der er noget skod. Men ja...vinyl har noget andet...:)
Nemmerlig

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes