Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 11:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Blæserløs i3/i5-setup - Aleutia H3-R (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kab60
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 12 September 2011 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen

Jeg har længe været frustreret over, at min PC larmer relativt meget. Det er en Athlon +3500 2.2 ghz med 2 gb ram. Jeg
bruger den til at skrive/photoshoppe/se film/høre musik. Jeg har tilsluttet et Silverstone USB-lydkort til en rotel effekt og to
stk. ATC SCM11 højttalere.

Jeg vil gerne have udskiftet min PC med noget helt lydløst, men jeg skal stadig bruge mindst lige så meget kraft som i dag -
og selvfølgelig helst mere.

Jeg har kig på den løsning: http://www.aleutia.com/h3-fanless-media-pc

Der ligger et review her, hvor de ikke er helt tilfredse, fordi den har problemer under prime95 og andre stress-tests:
http://www.silentpcreview.com/aleutia-h3r (det er dog med i5 cpu og ikke i3)

Til mit behov tror jeg dog ikke, det burde give problemer, men hvad siger I? Hvis det bare er almindelig billederedigering -
ingen lange konverteringer - mon ikke det så er fint? Jeg kan godt lide det størrelsen (den er lille) samt udseendet: den er
ikke smuk, men jeg kan simpelthen ikke udstå al det skinnende plastik, som de fleste kabinetter åbenbart skal laves i i dag,
og den her er ret simpel. Ligner egentlig lidt min rotel effekt og kan nemt gemmes lidt væk.

Udover at få en lydløs computer jeg kan bruge til at se film via, har den b.la. en toslink udgang. Er det ikke det bedste, man
kan ønske sig, hvis jeg nu engang i fremtiden vil udskifte min USB DAC? Eller er jeg helt afmarcheret? Er det ikke sådan et
man bruger til at få et helt rent digital signal ud? Jeg har tidligere haft lidt kig på squeezebox-løsninger osv., men den er kan
vel nogenlunde klare det sammen - eller hvad? Jeg synes virkelig, det er en jungle, så jeg er taknemmelig, hvis der er
nogen, der bare kan svare på lidt.

Forresten, er det overhovedet en opgradering at gå fra en Athlon +3500 til en i3 processor, eller skal man op i en i5?

På forhånd mange tak for jeres svar.

Mvh.

- Kasper
Til top Vis kab60's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kab60
 
Gigabyte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 28 September 2011 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Du kan ROLIGT købe en i5, eller for den sags skyld bare en i3, den er MEGET hurtigere end din AMD 3500+ CPU.

For det første er i3 det en DUAL core CPU, og i5 er er QUAD, og så er den meget hurtigere pr MHz end AMD'en.

en core i3 2100 er ca lige så hurtig som en AMD Athlon II X4 3GHz, så det er en 6-8 gange din 3500+, som er en single core, ved 2.2GHz, og en antik opbygning.

både i3 og i5 findes i en strømbesparende udgve, de hedder S eller T til sidst.

De er lidt begrænset i max hastighed, men bruger mindre strøm, i hvertfald ved fuld belastning. ved idle (tomgang) bruger det præcis det samme, dvs. næsten ingen ting.

Jeg vil anbefale en i3 med et http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5213280 bundkort, det kan bruge en SSD disk sammen med en alm HDD, og så er der en RIGTIG god ydelse, til den rigtige pris. husk en lille, men hurtig SSD disk, F.eks. crucial m4 64GB, og så en alm. HDD efter eget valg.

 lad være med at lave det blæserløst med mindre du køber et HFX kabinet, eller andre der er baseret på store udvendige køleprofiler.

Intel i3 kan sagtens køles med an alm god blæser ved ca 800-1000 rpm, det er meget lydsvagt.

Skal du arbejde i Photoshop med avancerede filtre, vil en i5 være alle pengene værd.

Mvh

Gigabyte

 



__________________
Core2 Duo E8400, Gigabyte GA-E7AUM-DS2H Bundkort, 2*2GB DDR II RAM, 1TB HDD, NEC BC-5600S BlueRay/DVD-R, Windows 7 VMC, 2*FloppyDTV DVB-C + 1* HVR2200. YouSee DVB-C + Analog, DIY passivt kølet kabinet
Til top Vis Gigabyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gigabyte
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 28 September 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har også været ude i blæserløs PC, men når at kommer til alt kan en god støjsvag 80-120 mm blæser ikke høres. Det der
kan høres er harddisken. Jeg fandt en Samsung et eller andet 3.5" tommer som var meget støjsvag. Lige nu har jeg en Seagate
1 TB som siger lidt for meget, når den arbejder.

Men, det at altså ikke blæserstøj du skal være bange for. Jeg har en blæser på CPU og en kabinetblæser. Jeg skal have øret
helt ned i kabinettet før de kan høres. Det er et Nexus Psile kabinet med deres egne blæser.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 28 September 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Glemte lige strømforsyning. Den må meget gerne være passiv, eller med stor blæser. En lille strømforsyning med de små
blæser er et mareridt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 22 November 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Bruger personligt 2,5" disk i mit mediecenter. God balance mellem støj, pris og kapacitet. Men det er selvfølgelig næsten billigere at købe SSD'er lige for tiden.

CPUer, og især Sandy Bridge med 32 nm teknologi, kan sagtens køles passivt. Der findes uanede muligheder bare på edbpriser.

i5 er både dual- og quadcore for the record..



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
kab60
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 04 Marts 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Tak for all tipsne. Jeg valgte at købe en ny CPU-køler og bygge min computer ind i en gammel, træ-ølkasse, men der er stadig
en del larm, så jeg venter stadig på den helt rigtige løsning. Det ser ud til, at der sker en del på den front i øjeblikket.
Til top Vis kab60's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kab60
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes