Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 02:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Slukke eller standby? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
claus nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 05 August 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Har lige investeret i den nye rega brio-r og er lidt i tvivl om den skal slukkes efter brug, eller den bare skal være tændt
24/7??
Til top Vis claus nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af claus nielsen

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 05 August 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg kender ikke din Rega,kun af omtale,men mon ikke den har bedst af,at stå tændt hele tiden.

Jeg har altid mine anlæg tændt 24/7.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 05 August 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Når jeg forlader huset eller går i seng er der kun to apparater der er strøm på.

Det ene er køleskabet og det andet er et ur med røde tal der er let at se om natten.

Jeg er for nærig til at brænde unødig strøm af og jeg er ikke sikker på jeg kan høre forskeld alligevel.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 05 August 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Jo jo.

Det slider jo på komponenterne i de forskellige apparater,at blive tændt og slukket hele tiden.

Det er nok billigere at lade dem stå tændt end at de skal repareres pga.de har været kolde og varme,i hele deres levetid.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Christian S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 August 2011 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hvis nu anlægget brænder for 5 kr strøm af pr dag, hvilket ikke er utænkeligt. Det kommer jo ud i varme, og han bor måske i lejlighed hvor han har fordampningsmålere på hans radiatore, så bliver han også bonet der. Hvis han har en rørforstærker, så står de jo og brænder levetid af, og hvis de er nogle gamle sjældne, så er de heller ikke billige. Jeg ved godt hvad jeg gør ved min konstant ca 50 grader varme rør forstærker

Mvh
Christian S
Til top Vis Christian S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian S

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 August 2011 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

claus nielsen skrev:
Har lige investeret i den nye rega brio-r og er lidt i tvivl om den skal slukkes efter brug, eller den bare skal være tændt
24/7??

Slukket, tændt eller stand-by ?

Det er 3 forskellige tilstande, så dit spørgsmål og din overskrift gør det ikke helt klart hvad du mener ?

Rent betjeningsmæssigt er det selvfølgelig mest praktisk at den står i stand-by, da du så kan tænde via fjernbetjeningen.

Energimæssigt er det bedst (billigst) at den er slukket.

Lydmæssigt mener mange jo at det er bedst at den er tændt, da den lyder bedst når den er varm. Det vil dog kun have betydning nogle få minutter efter opstart, så hvis du mener at du kan høre forskel på kold og varm forstærker, kan du jo evt. bare tænde lidt før du skal bruge den.

Så er der spørgsmålet om levetiden. Her er det nok korrekt, som Carsten skriver, at komponenterne påvirkes mest ved ændringen fra kold til varm. Omvendt vil der også være en større varmepåvirkning (f.eks. udtørring af elektrolytter) hvis den er tændt konstant. Så der er delte meninger om hvad der er bedst.

I stand-by er der kun spænding på en lille stømforsyning og uproc. til betjening. Hovedstrømforsyningen og hele lyddelen er uden spænding, nøjagtig som når forstærkeren er slukket. M.h.t. levetid og lyden er der altså ingen forskel på slukket og stand-by.

Jeg slukker min forstærker når jeg ikke bruger den i længere tid, d.v.s. når jeg går i seng eller kører på arbejde eller lign. , men ikke hvis jeg forventer at jeg skal bruge den igen et par timer senere.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Sendt: 06 August 2011 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Tror ikke engang Brio-R har en standby-funktion. Hvad jeg har læst mig frem til så er den enten tændt eller slukket. Og det
skal gøres på selve forstærkeren. Remoten har ikke en on-off(standby) knap. Lidt mystisk lavet...

claus nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 August 2011 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Leise skrev:
Tror ikke engang Brio-R har en standby-funktion. Hvad jeg har læst mig frem til så er den enten tændt
eller slukket. Og det
skal gøres på selve forstærkeren. Remoten har ikke en on-off(standby) knap. Lidt mystisk lavet...

Det var netop det der var min pointe, for der er ingen standby knap, kun tænd og sluk. Men nok min fejl, for min overskrift
er lidt misvisende
Til top Vis claus nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af claus nielsen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Leise skrev:
Tror ikke engang Brio-R har en standby-funktion. Hvad jeg har læst mig frem til så er den enten tændt eller slukket. Og det skal gøres på selve forstærkeren. Remoten har ikke en on-off(standby) knap. Lidt mystisk lavet...

Okay, så godt kender jeg den ikke. Jeg synes nu ikke at det er så mystisk, men det er nok fordi min Marantz er lavet på samme måde.  

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

claus nielsen skrev:

Det var netop det der var min pointe, for der er ingen standby knap, kun tænd og sluk. Men nok min fejl, for min overskrift er lidt misvisende

Så håber jeg at du kunne bruge svarene alligevel selvom der er lidt forskellige meninger om det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes