Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 21:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Baghøjttalere - Surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2011 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Så er det blevet sommerferie - og der er lidt ekstra tid til overs :)..

Jeg overvejer derfor at udbygge mit nuværende stereosystem til et surroundsystem (som det har været tidligere). Men da jeg er blevet studerende er både pengene og pladsen trang, så jeg overvejer lidt DIY ..

Lige pt. har jeg en Onkyo TX-SR875, Dali Ikon Sub, 2 x Dali Ikon W2. Jeg regner med at beholde disse sager og supplere med en Dali Vocal II som center (jeg tænker at det at vigtigt at have et match her, da så stor en del af et surroundspor ligger i netop centerkanalen), når det rigtige tilbud byder sig. Men da jeg syntes, at man ikke bruger baghøjttalerne så meget, tænkte jeg, at jeg eventuelt kunne spare lidt på dem og lave noget DIY - selvfølgelig også fordi det er hyggeligt :).

Jeg havde en lille tanke om nogle flade vægophængte højttalere indeholdende Vifa MG18WK39 og XT25, men jeg er lidt i tvivl med hensyn til filteret. Jeg er dog endnu mere i tvivl om, hvorvidt det overhovedet kan fungere at kombinere så forskellige enheder i et surroundsetup. Hvad mener i?

Og hvis jeg ikke er helt i skoven, må i også meget gerne byde ind med nogle ideer til filter!
Til top Vis Dare_Devil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dare_Devil

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg gik selv igang med lidt mere teori.. Jeg fandt denne side: http://www.diyaudioandvideo.com/ ..

Og ifølge deres teori, vil enheden gøre sig godt i et lukket kabinet på 13.54 liter. Yderligere giver de forslag til filterdesigns. Ud fra enhedernes imperdans samt et ønsket crossover, kan forskellige filtre beregnes. Jeg er tænker altid "keep it simple" - så jeg beregnede mig et 1. ordens filter :)..

Men er det godt nok?

Og hvor får man "ordentlige" (=gode til prisen) filterkomponenter? Jeg kan jo umiddelbart finde

Kapacitor - 4 DKK: http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=377
- eller http://frequence-shop.dk/produkter/27-mundorf-m-cap/81-m-cap ---150-uf/
Induktor - 8 DKK: http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=386
- eller http://frequence-shop.dk/produkter/41-pca-wire-coils-12-mm/3 74--056-mh-oe-12-mm/

Som opfylder specs, men ud fra prisen kan jeg jo næsten regne ud, at (ihvertfald de øverste komponenter) ikke er gode nok

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juli 2011 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Filtre baseret på den elementære teori virker sjældent godt, fordi de kun medregner de mest basale teoretiske faktorer. Og mange andre faktorer har indflydelse på lyden. På den anden side er baghøjtalere jo ikke så kritiske (som du ganske rigtigt selv har konstateret). Vil du fortsætte af dette spor, kunne du eventuelt sætte en modstand på ~3 Ohm i serie med diskanten, og reducere kondensatoren til 8-10 uF. Øg spolens (den i serie med bassen) værdi til ca. det dobbelte for at kompensere for bas/mellem enhedens tendens til øget niveau i toppen. Og ja, kondensatoren er kritisk m.h.t. lydkvalitet, det kan nok betale sig at smide nogle ekstra kroner i den.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

#mollecon

Det var også det jeg frygtede/vidste. Sagen er bare, at jeg ikke har budget til en indkøbe bunkevis at finterkomponenter, måleudstyr osv. og måle mig frem - selvom det ville være bedst ;)..

Jeg leder derfor efter "et godt bud". Og bliver lyden helt i skoven, må jeg jo prøve et nyt filter. Hvad baserer du dine foreslag til ændringer på (nysgerrig er man vel!). Er det en udvidet teori eller bare personlig erfaring? Anyways; så tænker jeg noget alle det her:

Kondensator: http://frequence-shop.dk/produkter/27-mundorf-m-cap/79-m-cap ----820-uf/
Spole: http://frequence-shop.dk/produkter/41-pca-wire-coils-12-mm/3 77-100-mh-oe-12-mm/
Resistor: http://frequence-shop.dk/produkter/47-pca-modstande-5w/175-- 270-ohm/

Og du vil mene, at jeg kan høre forskel på at købe filter komponenterne til et par hundrede ved FQ shop frem for at købe nogle billige hos højttalerbutikken? :)

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2011 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Så ankom de planlagte enheder!

Og de ser jo helt fine ud :).. Så mangler jeg bare lidt respons på mine filterovervejelser ...

.. ellers må jeg jo bare tage chancen og se hvad der sker. I weekenden kan jeg ihvertfald blive tiden på at overveje højttalerens design :)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Juli 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Mit forslag er baseret både på personlig erfaring og en vis viden om 'udvidet teori'. Men, det vil føre lidt vidt at komme ind på baggrunden hér. Den bistre sandhed er, at ethvert filter bør designes m.h.t. de specielle enheder, i det specielle kabinet, placeret det specielle sted, o.s.v.

Du hat til en vis grad valgt 'lykke & fromme' fremgangsmåden, og det er osse helt OK! Prøv dog, det er jo ikke så kritisk med baghøjtalere - og når det er selvbyg, kan du jo bygge boksene sådan, at du har mulighed for at ændre på tingene senere.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2011 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Mit forslag er baseret både på personlig erfaring og en vis viden om 'udvidet teori'. Men, det vil føre lidt vidt at komme ind på baggrunden hér. Den bistre sandhed er, at ethvert filter bør designes m.h.t. de specielle enheder, i det specielle kabinet, placeret det specielle sted, o.s.v.

Du hat til en vis grad valgt 'lykke & fromme' fremgangsmåden, og det er osse helt OK! Prøv dog, det er jo ikke så kritisk med baghøjtalere - og når det er selvbyg, kan du jo bygge boksene sådan, at du har mulighed for at ændre på tingene senere.

Okay - det lyder jo godt!

Og ja, det er selvfølgelig mange faktorer, der spiller ind. Men tror jeg starter ud med et filter, som du foreslår, og hvis jeg ikke kan lide lyden, så må det jo laves lidt om, inden det hele monteres endeligt :)..

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2011 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Så havde jeg lidt tid i dag :).. Det blev indkøbt lidt træ

Og så blev der ellers snedkereret på bedste vis

.. og en til

Til sidst ligger det så til tørre - og da pladsen er trang, kommer komponenterne lige i med det samme :P.. Har nogen forresten et godt råd til, hvor man kan få en super billig fræser? Har egentlig ikke noget at bruge den til ellers, men lige i denne sammehæng virker den uundværlig :/

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2011 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Så blev der samlet det sidst træ. Syntes det ser udmærket ud - jeg måtte dog droppe nedsænkningen efter gentagne forsøg. Den runde nedsænkning til diskanten kunne jeg godt mestre, men den irregulære udformning af basenheden var simpelthen mere, end jeg kunne magte rent håndværksmæssigt (hvis det skulle være pænt - og det skal der jo ;P)..

Nu vil jeg til at kigge på samling af filter/kabler samt finish. Har i nogle gode ideer? Ellers ender den nok bare med at blive sort - det er så dejlig neutralt :).. Eller evt. hvid..

Yderligere mangler jeg nok noget dæmpningsmateriale.. Nogen, der kan anbefale noget bestemt?

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 August 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

jeg har for en uge eller to siden købt en bosch 1200 watt overfræser i Harald til 450 kr. den virker robust og god til prisen.

dog tror jeg det var et tilbud, for har set den mange andre steder efterfølgende til næsten det dobbelte. check deres HP :)

du kan evt. klistre noget bitumen indvendigt i kabinettet for at gøre det mere dødt. angående dæmpeuld ved jeg ikke om noget har fordele i forhold til andet. jeg ville nok bare tage det billigste.
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 August 2011 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

godt lavet, hva med finishen hva har du tænkt der
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2011 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
godt lavet, hva med finishen hva har du tænkt der

Tak for det :)..

Damen mener de skal være hvide - så det bliver de indtil videre. Heldigvis er det jo relativt let at skifte farve, hvis man skulle blive træt at den hvide farve ;)..

Så tror jeg bare, jeg starter med lidt billigt dæmpemateriale - så jeg må lave det om, hvis det ikke er optimalt.. Og så blev filtrene færdige - komponenterne er bare monteret på noget plastic plade, jeg lige havde liggende..

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

okay ja de skal jo desværre også bestemme lidt og godt at se at du bruger noget godt tykt kabel indeni er det 2gange 2,5mm

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2011 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Nej, det er faktisk 2 x 4,0 mm.. Men det er dælme noget l*** at lodde i 

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

ja det kan jeg godt forestille mig det har været lidt et arbejde har du overvejet noget folie det er hurtigere og nemmere. da det er svært at få sådanne noget mdf helt ensartet da det suger forskelligt og man kan næsten altid ane hvor det er samlet og det hele forværres jo højere glans de får bare et råd

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Har også lagt ud med mathvid :P.. Har nemlig gjort fejlen med glans ..

Har lige prøvesamlet den første - og den ser nu okay ud. Men de skruer, jeg troede var sorte hele vejen igennem (kostede x10 af de almindelige sølv), er kun overflademalet, så når man skruer dem, forbliver de ikke sorte - ak.. :(..

Men hvad værre er - det første test-lyt er ikke godt! Det virker som om der er noget, der ikke er som det skal være - måske en defekt komponent i filteret?

Men ja, man kan ane samlingerne. Har du et link til, hvor man kan købe folie? :)

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2011 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

ja man lærer af sine fejlja man lærer af sine fejl er dog ked af at høre at lytteoplevelsen ik var så god. 3m laver nogle gode nogle i forskellige farver og træsorter, men der er også mange mindre farvehandlere der forhandler det feks colorrama forhandler 3m, og det eneste det kræver er en gummispartel og en skarp hobbykniv men pas på at ik presse for hårdt når du skal lave snit i feks hjørner for det ses da det blir mere synligt. men det er ik så svært igen det tager bare sin tid

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 August 2011 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Under "normale" omstændigheder skal spolen være en del større end beregnet (større værdi mH) da mellemtonen ellers vil
have stigende niveau.

Flere gange har jeg oplevet at en beregnet spole skulle være f.eks 1 mH, hvor en måling viste bedst frekvensgang med en 3
gange så stor spole.

Problemet er at enhedens impedans stiger med frekvensen, dvs f.eks 4 ohm ved 200 hz men måske 12 ohm ved
delefrekvensen.

Beregnet udfra enhedens 4 ohm og en delefrekvens på 2000 hz, skal spolen så være 0.3 mH

Beregnet udfra at enheden er 12 ohm ved de 2000 hz, skal spolen så være 1,0 mH

Og oveni det kommer at forpladen også giver sit bidrag til lyd.

Prøv som et lille forsøg at tage spolen fra den ene højttaler og sæt i serie med den anden spole, så du får dobbelt værdi
(mH) og lyt dig frem til om det hjælper

Men ellers ser det da fint ud det du har fået lavet

P.S. Vent for guds skyld med superkomponenter, fladvalsede spoler og jeg skal gi dig for et filter der ikke virker
efter hensigten, bliver ikke bedre af at det er bedre komponenter.
Du hører egentlig først forskellen på komponenterne, idet dit filter sidder lige i øjet
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 August 2011 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
ja man lærer af sine fejlja man lærer af sine fejl er dog ked af at høre at lytteoplevelsen ik var så
god. 3m laver nogle gode nogle i forskellige farver og træsorter, men der er også mange mindre farvehandlere der forhandler
det feks colorrama forhandler 3m, og det eneste det kræver er en gummispartel og en skarp hobbykniv men pas på at ik
presse for hårdt når du skal lave snit i feks hjørner for det ses da det blir mere synligt. men det er ik så svært igen det tager
bare sin tid

Og så skal der fuldspartles inden det lægges på, for ellers trækker det sig med tiden og samlingerne når ikke hinanden

Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

JAV.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 August 2011 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

:O

Har du bare sat en spole, kordensator og modstand til ? Der skal måleudstyr på. Du får nogle grimme diffraktioner, hvis du ikke undersænker din diskant. Jo mindre kanter, desto bedre. Til dit projekt er akustilux fint.

Til top Vis JAV.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JAV.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes