Forfatter |
|
Eske24 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2011 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 29
|
Sendt: 12 Juli 2011 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goddag.
Jeg håber i kan hjælpe mig, da min forstærker desværre ikke spiller ordentligt mere. Der kommer i hvert fald kun diskant ud
af begge højttalere, når jeg forsøger at afspille lyd :(
Skaden er sket således;
I weekenden holdt min kæreste fest, og der blev selvfølgelig spillet musik på anlægget. Da de skulle videre ind mod byen,
bemærkede en af gæsterne, at forstærkeren var så varm ovenpå, at de næsten ikke kunne røre den dér. De valgte derfor
at slukke det hele, pille strømkablet og lydkilderne ud af forstærkeren, og stille den ud i det fri så den kunne køle af (den
står på en tv-hylde under fjernsynet).
Da jeg morgenen efter får sat det hele til som det stod før, var det kun diskanterne der spillede - der er absolut ingen bas.
Jeg har forsøgt at nøjes med én lydkilde af gangen, men med samme resultat.
Forstærkeren driver et sæt Quad højttalere.
Uden at have den store viden om hifi, går min teori på, at det er en sikring der er gået i forstærkeren. Er der nogen som kan
be- eller afkræfte dette?
Hvis i mangler flere oplysninger må i endelig sige til.
Mvh. Mads E.
|
Til top |
|
|
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
Bruger siden: 13 April 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 341
|
Sendt: 12 Juli 2011 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du overvejet om det er bas endhederne der stået af???
mvh
__________________ Alt er fedt, alt er godt.....
|
Til top |
|
|
Eske24 Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rockmoroe. Tak for det hurtige svar.
Nej, det har jeg egentlig ikke da jeg umiddelbart vil mene, at sandsynligheden for at alle 4 enheder ryger på samme tid er ret
lille - men det er måske mig der er forkert på den? Højttalerne virkede indtil anlægget blev pillet fra - kan der være sket en
kortslutning eller lign. dér?
Til dem der ikke kender det omtalte anlæg:
Forstærker: http://www.musicalfidelity.com/downloads/archived-manuals/En glish/a5int_eng.pdf
|
Til top |
|
|
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
Bruger siden: 13 April 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 341
|
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke, hvor gammel dem er og om garantien stadig er gældende. Men du evt. tage toppen af, og kigge ind i motor
rummet. Og evt tage en billed og ligge op, hvis der er noget, der ser mystisk ud. Især hvis der er noget der er brændt af, eller
gået til.
mvh
__________________ Alt er fedt, alt er godt.....
|
Til top |
|
|
Audio-Kjaer Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 206
|
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 07:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger du bi-wiring til højtallerne ?
Har du tilsluttet kablerne korrekt ?
__________________ VINYL ... For the Joy of Music !
|
Til top |
|
|
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde storebror til A5'ern for mange år siden. Den futtede udgangstransistorerne af for et godt ord. Det er dog mærkeligt hvis den stadig kan spille diskant ( kanalen bør dø helt ) prøv på nogle andre højttalere, og hvis det er samme problem er røgen nok gået ud af forstærkeren, og så er det på tide at finde en ny desv.Hele serien var vist lidt optimistisk konstrueret, de blev utroligt varme, og brændte også af for et godt ord desv. ( husker nu at den spillede helt fint, men det er en anden historie)
|
Til top |
|
|
Eske24 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er købt brugt og har vidst nogle år på bagen. Mht. billeder kigger jeg lige på det i aften.
Det er singlewire og anlægget har spillet upåklageligt hidtil. Jeg har prøvet forskellige indgange og lydkilder på den.
Jeg har dog ikke forsøgt med én højttaler af gangen - det prøver jeg senere.
Det er jeg da ked af at høre, h is det skulle være tilfældet, da jeg ellers har været meget glad for forstærkeren samtidigt med
at den ikke er helt billig :(
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du tror ikke bare, at evt. kortslutningsbøjler fra biwireterminaler bag på højttaleren (hvis der da er sådan nogle), er smuttet af ved samme lejlighed, da anlægget blev demonteret?? Bare et logisk bud .
Rettet. Der er biwireterminaler har jeg lige læst mig til. Det lyder som dine højttalerkabler på højttalersiden er sat i de øverste + & -, men at du mangler forbindelsen derfra til de nederste.
(Det var da et forsøg værd)  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
reenberg Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Eske
Undskyld, jeg forvekslede lige a5 med A1/A100 ( fra slut 80'erne ? ) det var en A100 jeg havde der brugte flere transer end godt var.
Hvis din a5 kan gi lyd fra sig må problemet ligge et andet sted ( brændt delfilter ? eller spole i HT'en hvis ikke det blot er en ledning der er smuttet i biwire eller lign som forslået herover )
|
Til top |
|
|
Eske24 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge min kæreste har de ikke haft pillet ledningerne på højttalerne ud, så det burde det ikke være. Dog sidder de i de
nederste + og - . Har det noget at sige? Bøjlerne rører som de skal.
Det gør ikke noget. Det letter da kun hjertet at det er den vej, og at forstærkeren derfor stadig bør kunne bruges :)
Jeg har taget toppen af forstærkeren, men der er umiddelbart ikke noget der ser forkert ud.
Hvordan kan jeg tjekke om det er delfilteret?
Kan det være selve højttalerkablet der er brændt over?
EDIT: Nu har jeg nævnt at det kun er diskanten der spiller. Dertil skal det siges, at det er meget lavt, selv ved moderat styrke
()
|
Til top |
|
|
reenberg Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
1 : Prøv på et par andre højttalere. Det lyder som om det er dem der er stået af. Kvaliteten af dem er nærmest li'gyldig. meget lettere end at måle filter mm igennem. '
|
Til top |
|
|
winter Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu haft folg MF udstyr:
A1/A3.2/A5/A5.5/A250 monoblokke/Cdpre24 bit/KW500/KW550 samt deres MF nu vista 3d /KW SACD cd afspiller.Alle har jeg haft problemer med.Saa aldrig mere MF....Se bare paa ebay i England...Der er saa meget tilsalg.
|
Til top |
|
|
Eske24 Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg forsøgt med en anden højttaler, og det virkede fint. Så i har ret. Det er højttalerne der er stået af :/
Kan det være en løs forbindelse ved kabelindgangen, eller er det samtlige basenheder der er røget?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyy Eske, nu er det jo en engelsk højttaler, og uden at kende præcis den model, er englænderne kendt for at lave "mærkelige" ting. Der kan s´gu sagtens være en modstand eller sikring eller pære i serie med bashøjttaleren, det ville være grineren men ikke overraske. Så check du dit delefilter og se, om ikke et eller andet er afbrudt, evt SORT , er næsten sikker på , at ved vedvarende overbelastnig/fest af dine basser, ville du 99% sikkert have kunnet lugte det, hvis de var steget af allesammen . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Eske24 Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften.
Jeg har ikke den store forstand på at skille en højttaler af, så er det noget du kan give en kort forklaring om, hvad jeg skal gøre
og kigge efter? :)
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyy dér Eske :-)
Uden at kende din højttaler, vil jeg næsten vædde på, at den plade bagpå, hvor dine tilslutningsskruer sidder også rummer delefilteret på bagsiden, så prøv i første omgang at skrue den af hvis du kan. Tag evt. et billede af skidtet, og så må vi se derfra . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Eske24 Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser sådan her ud:
Der er ikke umiddelbart noget jeg kan skrue på - skal mærkaten vippes ud? :)
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, tror ikke det hjælper. Ser ud som om du må den sure vej, og skrue en eller begge basser ud for at komme til sagens kerne  , kan godt se, det er lidt øv, hvis man er helt novice på elektronikområdet, men måske der en gæv fynbo i nærheden, der vil være behjælpelig    . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Eske24 Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ej hvor ærgerligt.
Tror du det er noget reklamationsretten vil dække? :) Ellers så kender jeg en her i Odense som kan sådan noget, men han er
vist nok på ferie, hehe.
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Som de fleste andre er inde på så KAN det godt være højttalerne. ...Men det kan altså stadigvæk godt være forstærkeren der fejler. Hvis udgangstransistorerne er gået og der stadig kommer en svag lyd ud kan det være drivertransistorerne du lytter på. Hvis det er det så er udgangsimpedansen så høj at man kun får lyd i diskant området.
Første step må være at finde ud af om det er højttalerne eller forstærkeren. Prøv at koble højttalerne til et andet stereoanlæg. Det er ligemeget hvilken type, du skal bare høre om alle enhederne spiller som de skal ( bas + diskant , læg blot øret helt op til de enkelte enheder når du spiller lavt for at høre om de virker). Hvis højttalerne spiller fint så ligger fejlen i forstærkeren
Edit: Okay ...så lige dit indlæg...så det er altså højttalerne. Jaja, men det kunne nu altså godt have været forstærkeren selvom alle startede med at skyde skylden på højttaleren 
|
Til top |
|
|