Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 21:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lærred til Sanyo PLV-z700 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krogh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Jeg er newbie indenfor projektor m.v., og har anskaffet mig en brugt Z700.

Jeg har indtil videre kastet billedet op på en hvid væg, men vil gerne have mest muligt ud af projektoren, og overvejer derfor at investere i et lærred.

MEN - hvad skal jeg vælge?!
Er der nogen generelle retningslinier man skal følge mht gain, grå/hvid lærred m.v.?

Projektoren har følgende specs:
Brightness:  1200:1
Contrast:     10.000

Rummet den står i har hvide vægge og lofter, og der er et enkelt vindue med persienne for.
Denne kan dog ikke fuldstændig lukke lyset ude, så rummet kan ikke mørklægges totalt.

Væggen skal som udgangspunkt ikke bruges til andet, så jeg regner med at en fastramme-løsning er vejen frem.
Mit budget er på max 4000 dkk

Gode råd modtages meget gerne!

Til top Vis Krogh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krogh

Krogh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der har nogle gode råd??

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Juni 2011 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Mit bud er, at bygget et lærred af gips. Og så bruge lidt penge på et rigtig mørkelægnings gardin istedet.

Krogh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Ok? Det var da også en løsning.

Men giver det et resultat som kan sammenlignes med/matche et rigtigt lærred?

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Juni 2011 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Det bliver nok aldrig ligeså godt som et rigtig lærred. Men med de priser syntes jeg det er overkill at bruge penge på et lærred. Man får mere ud af at bruge pengene andre steder i ens setup.

Jeg syntes at lærred/pris først kommer til sin ret, hvis man har en virkelig go projector.

Krogh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Lige en lille update: Jeg har fået anskaffet mig et lærred!

Jeg fandt en annonce på et andet forum, hvor der var en gut der havde et 90" gråt Lissau fastramme-lærred til salg til 500,-.
Det lød næsten for godt til at være sandt, men da vi alligevel skulle i sommerhus 15 km fra sælger slog vi et smut ind omkring.
Og det viste sig at være godt - for lærredet er fuldstændig som nyt!
Sælger har haft flere forskellige projektorer på det i de 3 år han har haft det, men var med tiden kørt lidt træt i "hjemmebio-idéen", så han skulle bare af med det.

Hans seneste projektor var solgt - og var iøvrigt en Sanyo næsten mage ved min, og den viste sig at være et godt mix med et gråt lærred.
Det var egentlig også det jeg kunne udlede af denne ( http://www.projectorreviews.com/sanyo/plv-z700/performance.p hp#screen )- selvom der her er tale om noget dyrere lærreder.

Helt optimalt skulle lærredet have været 100", da det er max jeg kan få plads til ud fra projektorens placering.
Men til 500,- incl. ramme kunne det ikke betale sig ikke at prøve at gå lidt ned i størrelse! ;o)

Og jeg må da godt nok indrømme at det nuværende billede overhovedet ikke kan sammenlignes med billedet på en savsmuldstapet-væg.
Testen var Avatar i 1080p - og det er helt fantastisk detaljeret og skarpt på nuancer/detaljer nu.

Så jeg er pænt tilpas nu - og venter bare på noget dårligt vejr, så jeg kan forsvare at pakke mig ind i biografen! ;o)

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 04 August 2011 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Krogh skrev:

Hans seneste projektor var solgt - og var iøvrigt en Sanyo næsten mage ved min, og den viste sig at være et godt mix med et gråt lærred.
Det var egentlig også det jeg kunne udlede af denne ( http://www.projectorreviews.com/sanyo/plv-z700/performance.p hp#screen )- selvom der her er tale om noget dyrere lærreder.

De lærreder du linker til er godt nok grå, men de har samtidigt et gain på 1.25 - 1.40. Lissaus grå lærreder har så vidt jeg husker et gain på 0.8. Så bare fordi de nævner grå lærreder kan det ikke umiddelbart sammenlignes.

Man så længe du er glad for det, er det jo fint.

At vejret er godt bør aldrig være en undskylning for at tænde projektoren. Husk at risikoen for hudkræft fra solens stråler falder markant når du sidder i mørket.

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

Krogh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2011 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

HØRT!! Jeg tror næsten at min kone er enig - hun får ihvertfald nervøse trækninger når jeg spørger om jeg skal hjælpe til i haven.
Det kan godt tænkes at hun også helst ser jeg holder mig inden døre ;o)

Point taken mht. testen. Det er jo lærreder i en ganske anden pris-klasse, og, som du selv nævner, har de også nogle andre specs.
Men det var den eneste test jeg lige kunne finde hvor de sammenligner forskellige lærreder til en Z700

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes