Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 22:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Højtalerkabel til signalkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 April 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg er igang med at sætte anlæg i bilen i det gode sommervejr, og den sammenhæng mangler jeg et langt RCa kabel fra min
HU til mit aktive delefilter og forstærkere i bagararummet. Jeg har nogle RCA stik til at lodde på, men intet signalkabel. Så for
at live op i denne gamle tråd jeg fandt http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9936, kan man så bruge
højtalerkabel som signalkabel, og så bare lodde RCA stik på højtalerkablet selv.

I den tråd jeg har henvist til, var der snak om en midlertidig løsning, men kan det også bruge uden nogle problemer som en
endelig løsning som ikke bliver lavet om igen, for der er jo en del som skal skilles ad i sådan en bil, for at kablerne ikke ligger
synligt, så det er ikke noget man bare lige laver om igen.

Mvh. Jesper
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 April 2011 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Hej...

Jeg er igang med at sætte anlæg i bilen i det gode sommervejr, og den sammenhæng mangler jeg et langt RCa kabel fra min
HU til mit aktive delefilter og forstærkere i bagararummet. Jeg har nogle RCA stik til at lodde på, men intet signalkabel. Så for
at live op i denne gamle tråd jeg fandt http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9936, kan man så bruge
højtalerkabel som signalkabel, og så bare lodde RCA stik på højtalerkablet selv.

I den tråd jeg har henvist til, var der snak om en midlertidig løsning, men kan det også bruge uden nogle problemer som en
endelig løsning som ikke bliver lavet om igen, for der er jo en del som skal skilles ad i sådan en bil, for at kablerne ikke ligger
synligt, så det er ikke noget man bare lige laver om igen.

Mvh. Jesper

Der burde da ligge en Thansen i nærheden af dig - man får et rimeligt 5mtr kabel for en hund

(Det kan hurtigt blive noget hø at bruge uskærmet kabel i en bil)

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2011 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Ja det kan det, men hvor meget skærmning er der lige i et normalt lakridskabel ?

Du mener sådan et her
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5189810682&n=1200267213& pn=1220607315

Men ja du har ret.. Har ikke voldsomt langt til en t-Hansen, men nu hvor jeg har så meget højtalerkabel liggende, ville jeg lige
høre om man kan bruge det. Selvom det er rart nok at triggerkablet er trykket sammen med signalkablet som det er i de kabel
der...

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 April 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Det var sådan et kabel jeg tænkte på - det er da betydeligt bedre skærmet end lakridskablerne.

*jeg* ville ikke spare de 100 kroner - alene tanken om at skulle splitte det halve af instrumentbordet igen er rigeligt til mig.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2011 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Ja, det er ikke noget man bare lige skifter igen... Der er mange ting som skal skilles ad, hvis kablerne ikke skal ses

Så jeg har nu været et smut fordi den lokale t-hansen og købe et kabel. Desværre blev det et x-sound kabel, hvilket jeg
normalt er stærkt imod, i hvert fald deres højtalere og forstærkere

Valget fald på dette kabel
primært pga. trigger kablet er isoleret fra signalkablerne, hvilket det ikke var i modellen mindre, som du foreslog. Det
betyder at jeg harmulighed for at skille dem ad, hvis jeg engang skulle få brug for det :)

Siger tak for svarene og du har ret med skærmningen i hvert fald i en bil

Men jeg lader spørgsmålet hænge lidt endnu, for er blevet nysgerrig... KAN men bruge højtalerekabel som signalkabel,
hvis det var til hjemmet, hvor skærmningen betyder knap så meget som i en bil

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 April 2011 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Ja det kan det, men hvor meget skærmning er der lige i et normalt lakridskabel ?

Du mener sådan et her
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5189810682&n=1200267 213& pn=1220607315

Men ja du har ret.. Har ikke voldsomt langt til en t-Hansen, men nu hvor jeg har så meget højtalerkabel liggende, ville jeg lige
høre om man kan bruge det. Selvom det er rart nok at triggerkablet er trykket sammen med signalkablet som det er i de kabel
der...

Triggerkablet ?

Det skriver de vist ikke noget om. Det ser måske sådan ud på billedet, men da kablet er dobbeltskærmet tror jeg da at det er den yderste skærm der er ført ud i begge ender.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 20 April 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:

Men jeg lader spørgsmålet hænge lidt endnu, for er blevet nysgerrig... KAN men bruge højtalerekabel som signalkabel, hvis det var til hjemmet, hvor skærmningen betyder knap så meget som i en bil

Vi skrev samtidig. Jeg kan nu se at du har fundet et andet kabel hvilket gør mit svar overflødigt.

Men til dit nye spørgsmål vil jeg sige ja. Det kan man principielt godt hvis vi taler om signaler på Lineniveau. Der er dog så meget andet der støjer i hjemmet idag, så jeg vil nu stadig foretrække skærmet kabel.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Sendt: 20 April 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Taralabs har f.eks lavet en signalkabel der hedder Prism CD og det er præcis samme kabel som Omni højttalerkablet, bare i en
anden farve
Inderlederne osv er helt det samme.

Til bil vil jeg mene at et skærmet kabel er et must.
Mange signalkabler til bilstereo er endda 3 eller 5 dobbelt skærmet
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2011 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Ja selvfølgelig skal der altid helst skærm på, men jeg tænkte bare om det overhoved kunne lade sig gøre, men det kan det så
åbenbart :)

@ Stanley: Triggerkablet, eller remote som det også kaldes, bruges i bilstereo til at tænde for forstærkere, delefiltre osv.. Det
er et 12V signal radioen sender ud, når den vil have tingene til at tænde, ligesom man også kan gøre med hifi til at tænde
effektforstærkere osv. :)

Siger mange tak for svarene :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes