| Forfatter |
|
crashbr Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 07:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enhederne ser ganske fine ud, dog virker ScanSpeak discovery mellemtone enheden lidt "off". Mundorf Air Motion Transformer enheden er super god og du har kun brug for en i hver side / kabinet. Hvad er det der gør at det er High End? Det er vel ikke kun det at du stopper dyre enheder i kasserne, montere med hundedyre kabler, hundedyre komponenter og at de har en pæn form.... Har du styr på det med delefilteret? I mine øjne er det den samlede performance der kvalificere til prædikatet "High End" - så kan du nå dertil?  Jeg håber du eller din kammerat har mere i ballasten end antallet af dine indlæg antyder... bruger siden 12 marts 2006 = nærmest passivt medlem  Mvh. Robert GS
|
| Til top |
|
| |
crashbr Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for responsen :-)
Hvilke mellemtone vil du vælge hvis det stod til dig, sat sammen med de andre enheder jeg har i tankerne.
Vi har da lidt i ballasten, men der står det mest på lyt af lyd samt byg af kabinetter, så man tager jo klædelig imod alt den hjælp man kan få, og det er heller ikke et projekt vi bare spriger hovede løst ud i :-)
Vil det bliver for meget med 2stk Mundorf Air Motion Transformer enheden i hver side, siden du skriver jeg kun har brug for en i hver siden...
Og hvad synes du om min ide med den 10" tommer i búnden i et tryk kabinet?? :-)
Angående delefilter ja der skal jeg på skolebænken, inden der springes ud i noget, for ved at det skal være af bedste kvalitet, for at det hele spiller 100%
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til mellemtone bør du nok op i en 6,5 tomme og der vil jeg mene at der er mange muligheder. F.eks. ScanSpeak revelator, Seas Excel, Eton, Moral, Accuton eller en dark horse som SB Acoustic skulle efter hvad digitalthor siger være særdeles god. Jeg kan ikke se hvad du skal med en 10" når du satser på 2 x 8" - det bliver ligesom bare mere af det samme. Jeg kan læse mellem linjerne at det skal være passivt delefilter og så er jeg decideret ukvalificeret - der er andre der må på banen. Dog siger min erfaring at man ikke kommer særligt langt uden måleudstyr at støtte sig til om det er passivt eller aktivt delt - faktisk kan man nok nå længst ved aktivt uden brug af måleudstyr.  Mvh. Robert GS
|
| Til top |
|
| |
JAV. Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mundorf Air Motion enheden har fået meget ros. Den skulle være rigtig fed. Én er nok !
Basserne kører jeg selv med, og de spiller bare :) Jeg ville dog droppe den mellemtone. En 5" mid harmonerer bedst til 8" basser imo. Bruger selv en 15M, den har jeg haft gode erfaringer med. Du kunne også tage et kig på en SB15NRXC30-4. Seas har også nogle lækker enheder, men det ville jeg ikke vælge i denne sammensætning.
Inden du bestemmer kabinetdesign bør du finde ud af den optimale volmuen til enhederne. Så kan du altid gå på kompromis - til en vis grænse ;)
Drop trykkammer ideen !!
|
| Til top |
|
| |
crashbr Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok mange tak, må lige prøve at tjekke de mellem tone enheder ud, og det trykkammer er droppet :-)
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal det være HI END er der ingen vej udenom Accuton, men omtanke er nødvendig i designet.
|
| Til top |
|
| |
crashbr Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok nu må jeg lige være lidt noop... hvad er Accuton
|
| Til top |
|
| |
crashbr Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok har lige googlet det er et mærke af enheder ikke sandt :-)
De ser rimelig nice ud :-) Faktisk lige min stil af enheder når jeg kikker på basserne, men nu skal man selvfølgelig ikke købe højtaler enheder efter udsenet ;-)
|
| Til top |
|
| |
crashbr Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige et andet spørgsmål..
Min kammerat synes heller jeg skulle tag og smide 2stk 6,52 i istedet for 1stk 8" ???
Hvad er jeres mening til det?? :-)
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart lyder projektet lidt uovervejet :)
Hvis tanken er at bygge en god gulvhøjttaler, og ens viden om tingene er på begynderniveau tror jeg det er langt bedre at finde et godt byggesæt fra f.eks frequence, der matcher den af dig/jer ønskede stil/lyd - så er der en god chance for ikke at rende panden mod muren og blive alvorligt skufede over resultatet .
Vejen frem er nok ikke at finde nogle enheder man tror kan sammen , og Hi-End har intet med prisen at gøre.
de enheder der blev lagt ud med, synes jeg ikkke matcher helt godt. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
crashbr Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gider ikke bare et bygge sæt, så have jeg istedet købt mig nogle færdig bygget højtaler ;-)
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det så du (i) er i gang med nu, hvis det ikke er et byggesæt i begynderfasen ?
der fortælles ikke meget om hvad det er "man" ønsker at ende op med.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
crashbr Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg tænker et bygge sæt tænker jeg et sæt, hvor alle dele er lavet til en man skal bare samle det fra a til b...
Jamen det jeg leder efter i et par højtaler er nogle højtaler der.
1. Kan spille højt uden at forvrænge
2. Har en dyb bund
3.Og en blød rund lyd eller hvad man nu kalder det
Lige en anden ting høre ikke klassisk musik, høre musik med en god tung bas, men med en masse lyd som jeg i mine højtaler gerne skulle ligger mærke til og som ikke bare bliver slugt at helheden...
Sorry hvis det er lidt kludret forklaret :-)
Ja er noob angående sammen sæt af de rigtige enheder til nogle højtaler, men kan nu sagtens høre når lyden er iorden, samt mærke det i min mave, hvis nogle af jer kender den følse 
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
crashbr skrev:
Jamen det jeg leder efter i et par højtaler er nogle højtaler der
1. Kan spille højt uden at forvrænge
2. Har en dyb bund
3. Og en blød rund lyd eller hvad man nu kalder det
Lige en anden ting høre ikke klassisk musik, høre musik med en god tung bas, men med en masse lyd som jeg i mine højtaler gerne skulle ligger mærke til og som ikke bare bliver slugt at helheden...
Sorry hvis det er lidt kludret forklaret :-)
Ja er noob angående sammen sæt af de rigtige enheder til nogle højtaler, men kan nu sagtens høre når lyden er i orden, samt mærke det i min mave, hvis nogle af jer kender den følelse  |
|
|
Jeg kan sagtens sætte mig ind i det du gerne vil have og mener også at vide hvordan man kan opnå det - og det er nærmest det alle i virkeligheden søger, men ikke alle når målet...  Dine "krav" kunne godt belyses lidt mere: 1. Højt - hvor højt? 2. Dybt - hvor dybt? 3. Smooth? / blød / EQ ? - hvor langt vil du gå for at få et lydbilled hvor intet stikker af i forhold til resten og dermed blød/rund gengivelse? Man kunne måske også tilføje stram = ingen efterslæb = kontrol. Det er især ofte et problem i bassen - og det er et ønske nærmest alle også har - har jeg ret? Min opskrift er aktiv deling med en forstærker kanal til hver enhed og selvfølgelig helst med digital processing.  Kan en noob (som du beskriver dig selv) komme i mål via aktiv deling - efter min mening JA. Jeg vil mene det er meget nemmere end ved passiv deling, hvis overhoved muligt. Det fritager en for at skulle vælge enheder ud fra en del parametre så som indbyrdes følsomhed og krav til linearitet over et bredt og smalt område (EQ). Hvad er omkostningerne i forhold til passiv - kunne man så spørge? Ja - du er selvfølgelig nød til at investere i nogle flere forstærker kanaler og et aktivt filter. Men det behøver ikke være skræmmende meget dyrere end hvis "man" til et passivt delefilter går lidt amok i komponenter og interne kabler - mange ved sikkert godt hvad jeg hentyder til her.  Nå - nok fra mig om min passion for aktiv deling  Du kan jo prøve at uddybe omkring de 3 krav/spørgsmål så vi ved sådan cirka præcis hvor du er i tankerne og ikke nødvendigvis med tal  Mvh. Robert GS PS. Jeg kan forresten godt sætte mig ind i det med modstanden overfor byggesæt
|
| Til top |
|
| |
crashbr Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
f**k der blev jeg så lige sat på plads på den gode måde .-)
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 06:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
angående dit spørgsmål med basserne, så lyder det somom store basenheder vil komplimentere din musiksmag :)
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit råd vil være at starte med at søge inspiration rundt omkring på nettet, feks. på Troels Gravesens site www.troelsgravesen.dk eller hos Tony Gee: www.humblehomemadehifi.com. Der findes andre!
Her kan du se hvad andre har gjort og tænkt inden de startede ud på et projekt. Og jeg vil heller ikke undlade at slutte mig til koret af dem der siger at high-end ikke er et spørgsmål om at vælge dyre løsninger. Det er et spørgsmål om noget så udefinerbart som "smag" og evnen til at indgå de rigtige kompromisser så summen af alle elementer bliver langt mere værdifuld og fuldendt end hver for sig. Min erfaring er at byggesæt faktisk ikke er så ringe endda - som inspirationskilder - specielt hvis man får forklaret hvilke overvejelser der ligger til grund for valg af enheder, konfiguration, filter osv.
Robert nævner valget mellem passiv og aktiv filtrering. Det er rigtigt at man godt kan blive lidt skræmt ved udsigten til at skulle investere i en poweramp pr. enhed (eller pr delefrekvensområde) plus selvfølgelig et aktivt filter (som Robert nok gerne så var digitalt ) - men passive komponenter kan også godt blive en bekostelig affære, dels fordi kritiske komponenter i filtreret skal være af god kvalitet og kvalitet koster, dels fordi du ikke kommer udenom at eksperimentere med værdierne før du når i mål. I et aktivt filter er komponenterne meget billigere - og i et digitalt er det endda gratis at eksperimentere. Om det overall er billigere med den ene eller den anden løsning tror jeg er svært at give et endegyldigt svar på, men man får altså efter min mening mere fleksibilitet med en aktiv løsning og det kan være meget værd når man er nybegynder. __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja undskyld jeg bryder ind her.
Ang passiv vs aktiv/digital. Så mener jeg IKKE at det er nemmere at opnå et godt resultat med aktiv deling iforhold til
passiv, begge dele kræver stor indsigt i filterteori, psykoakustik, akustisk og hvordan dynamiske højttaler enheder fungerer
(stærke/svage sider).
Det er ikke uden grund, at samtlige af de bedste hifihøjttalere idag er med passive filtre! De områder som de aktive/digitale
filtre er overlegen på, betyder simpelthen for lidt (ingenting) rent psykoakustisk.
Hvis man gider at lægge tiden til det og man finder en stor bunke komponenter og ellers går igang med et prøve filter, noget
billigt måleudstyr (holm) og sætter sig ind i den grundlæggende teori om hvordan tingene hænger sammen. Så kan man
altså komme langt. Her mener jeg, at man bør holde sig langt væk fra software som LSPcad, det er udemærket software,
men som nybegynder mener jeg, at man bliver mere vildledt af det end uden.
Det du skal gøre:
Sikre dig, at du har viljen og er i stand til at opsamle relativt meget ny viden inden du går igang med projektet.
Finde enheder som passer sammen i et kabinet (følsomhed, kabinetafstemning, frekvensrespons)
Lave højttalere og trække lange ledninger ud af den hen til et prøve filter
Prøvefilteret skal som udgangspunkt være en alm. sund konfiguration (her hjælper jeg dig gerne)
Der trimmes filter i dage/uger med måleudstyr til det hele kommer til at hænge sammen
Der trimmes filter i dage/uger med øret og måle udstyr som supplement.
Der trimmes port/dæmpemateriale med øret og måleudstyr som supplement.
|
| Til top |
|
| |
crashbr Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt se at jeg skal igang med at læse lidt på lekiten :-)
Lyd mesigt er det jeg leder efter nok noget i stilen med Dali Mentor 8, men ja kunne vel bare gå ud og købe dem, men det vil slet ikke være det samme for mig..
|
| Til top |
|
| |