Forfatter |
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis du skal ud og have nyt HIFI-anlæg vil jeg da gerne hjælpe med nogle af mine erfaringer således du får mest værdi for dine skatte behæftede kroner.
1) Det bedste du kan gøre efter min mening er først at bestemme dig for hvor mange penge du vil bruge. Herefter er det min klare holdning at du skal kontakte og besøge alle de HIFI-butikker du kender for at høre om hvad anlæg de mener giver mest valuta for dine penge. Herefter skal du låne grejet med hjem, sidde for dig selv og bestemme hvilken anlæg du vil have. På denne måde får du butikkens erfaring med hjem samt du selv vælger hvad der er bedst i dine øre.
Der er nogle faldgrupper.
a) Jo mere tid en forhandler bruger på at fortælle eksotiske historier f.eks. om at materialerne benyttes til rumfart eller fortælle om linearitet jo større chance er der for at det bliver salgs gas og ikke noget med musik at gøre og værdi for pengene. Det er jo musik der skal evalueres og derfor er det musik der skal lyttes.
b) Selvbyg er ikke noget du skal give dig i kast med hvis du vil have værdi for dine penge. Mange har gjort dette og er da glade for de erfaringer de har fået men værdi for pengene får de ikke. Du har måske brugt 1000 udvikling og konstruktions timer på en højtaler som maksimalt kommer til at have musikalske kvaliteter som en højtaler du kan købe til 4000kr. Her mener jeg så det var bedre du arbejdede som flaske eller feje dreng til 99kr i timen det ville give 50.000kr til et sæt højtalere efter skat. Jeg personligt har endnu ikke hørt en selvbygger højtaler eller medbygger højtaler der har musikalske kvaliteter som en købehøjtaler til f.eks. 10.000kr har og jeg HAR hørt mange. Det er svært at udvikle gode produkter det er ikke noget man lige gør og de store firmaer har jo brugt mange år og udviklingstimer til at kunne sammensætte gode produkter. Så mit råd omkring selvbyg er det skal du kun gøre hvis du syntes det er hyggeligt.
c) Så er udviklingen gået hurtigt derfor er der et par gamle "hyggelige" teknologier jeg mener man skal holde sig fra f.eks. HIFIgrej med RØR-forstærkere eller pladespillere. RØR farver alt for meget og Pladespillere er besværlige og skal hele tiden rengøres.Fælles for de 2 nævnte teknologier er at der findes bedre alternativer samt de slides. Plader slider og rør slides så det er kun i starten det lyder godt.
Lyt til musikken tag ud og hør din ynglings kunster live og hjem og lytte igen LYT LYT
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|
Goodie Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 November 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 73
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
b) Selvbyg er ikke noget du skal give dig i kast med hvis du vil have værdi for dine penge. Mange har gjort dette og er da glade for de erfaringer de har fået men værdi for pengene får de ikke. Du har måske brugt 1000 udvikling og konstruktions timer på en højtaler som maksimalt kommer til at have musikalske kvaliteter som en højtaler du kan købe til 4000kr. Her mener jeg så det var bedre du arbejdede som flaske eller feje dreng til 99kr i timen det ville give 50.000kr til et sæt højtalere efter skat. Jeg personligt har endnu ikke hørt en selvbygger højtaler eller medbygger højtaler der har musikalske kvaliteter som en købehøjtaler til f.eks. 10.000kr har og jeg HAR hørt mange. Det er svært at udvikle gode produkter det er ikke noget man lige gør og de store firmaer har jo brugt mange år og udviklingstimer til at kunne sammensætte gode produkter. Så mit råd omkring selvbyg er det skal du kun gøre hvis du syntes det er hyggeligt.
Hilsen Jonas Bojer
|
|
|
Uha-uha, det bliver spændende at følge denne tråd Det er nok en udtalelse som kan give nogen rap over nallerne 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
c) Så er udviklingen gået hurtigt derfor er der et par gamle "hyggelige" teknologier jeg mener man skal holde sig fra f.eks. HIFIgrej med RØR-forstærkere eller pladespillere. RØR farver alt for meget og Pladespillere er besværlige og skal hele tiden rengøres.Fælles for de 2 nævnte teknologier er at der findes bedre alternativer samt de slides. Plader slider og rør slides så det er kun i starten det lyder godt. Lyt til musikken tag ud og hør din ynglings kunster live og hjem og lytte igen LYT LYT
Hilsen Jonas Bojer
|
|
|
"kun i starten det lyder godt" skriver du 
... men så lyder det da godt på et tidspunkt 
... men "RØR farver alt for meget" skriver du 

|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goodie, det har du vist ret i ,
Gige lukkede en tråd for lidt siden, og nu er den åbenbart startet igen , til gengæld vil jeg dennegang undlade at kommentere, det hjælper jo alligevel ikke, men følge den med stor interesse, for at se hvordan det går i 2. forsøg  . Been there/done that/never again __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg rådgiver jo kun efter min bedste overbevisning og husk jeg skriver "samt du selv vælger hvad der er bedst i dine øre" dette er jo vigtigt
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man får mest for pengene ved at sætte sig ind i tingene:
- Hvad har jeg egentligt brug for?
- Hvilke mærker sælger design og hvilke sælger lydkvalitet?
- Hvad er forskellen på de forskellige teknologier?
- Har teknologien ændret sig de sidste 10, 20, 30, 40 år?
- Vil et 10-20 år brugt produkt lyde bedre end et nyt hvis det er lavet ordentligt?
- Hvilke produkter var gode og populære for 10-20 år siden?
- Hvor kan jeg købe dem brugt?
- Hvordan kan jeg sælge dem igen hvis jeg ikke er tilfreds?
- Kan det betale sig at købe brugt; risiko for reparation?
- Kan det betale sig at købe nyt og skifte ud efter 2-3 år?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske skulle du lige rette trådens titel fra "værdig" til "værdi"
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Hej Hvis du skal ud og have nyt HIFI-anlæg vil jeg da gerne hjælpe med nogle af mine erfaringer således du får mest værdi for dine skatte behæftede kroner. 1) Det bedste du kan gøre efter min mening er først at bestemme dig for hvor mange penge du vil bruge. Herefter er det min klare holdning at du skal kontakte og besøge alle de HIFI-butikker du kender for at høre om hvad anlæg de mener giver mest valuta for dine penge. Herefter skal du låne grejet med hjem, sidde for dig selv og bestemme hvilken anlæg du vil have. På denne måde får du butikkens erfaring med hjem samt du selv vælger hvad der er bedst i dine øre. Der er nogle faldgrupper. a) Jo mere tid en forhandler bruger på at fortælle eksotiske historier f.eks. om at materialerne benyttes til rumfart eller fortælle om linearitet jo større chance er der for at det bliver salgs gas og ikke noget med musik at gøre og værdi for pengene. Det er jo musik der skal evalueres og derfor er det musik der skal lyttes. b) Selvbyg er ikke noget du skal give dig i kast med hvis du vil have værdi for dine penge. Mange har gjort dette og er da glade for de erfaringer de har fået men værdi for pengene får de ikke. Du har måske brugt 1000 udvikling og konstruktions timer på en højtaler som maksimalt kommer til at have musikalske kvaliteter som en højtaler du kan købe til 4000kr. Her mener jeg så det var bedre du arbejdede som flaske eller feje dreng til 99kr i timen det ville give 50.000kr til et sæt højtalere efter skat. Jeg personligt har endnu ikke hørt en selvbygger højtaler eller medbygger højtaler der har musikalske kvaliteter som en købehøjtaler til f.eks. 10.000kr har og jeg HAR hørt mange. Det er svært at udvikle gode produkter det er ikke noget man lige gør og de store firmaer har jo brugt mange år og udviklingstimer til at kunne sammensætte gode produkter. Så mit råd omkring selvbyg er det skal du kun gøre hvis du syntes det er hyggeligt. c) Så er udviklingen gået hurtigt derfor er der et par gamle "hyggelige" teknologier jeg mener man skal holde sig fra f.eks. HIFIgrej med RØR-forstærkere eller pladespillere. RØR farver alt for meget og Pladespillere er besværlige og skal hele tiden rengøres.Fælles for de 2 nævnte teknologier er at der findes bedre alternativer samt de slides. Plader slider og rør slides så det er kun i starten det lyder godt. Lyt til musikken tag ud og hør din ynglings kunster live og hjem og lytte igen LYT LYT
Hilsen Jonas Bojer
|
|
|
Ja og lige det med at en forhandler snakker om dit og dat er der vel ikke noget galt i, hvis det passer også kan man lytte.
Det er rør og pladespiller er noget øregas at lukke ud, det vil sige man skal ikke købe noget som helst der bliver slidt, puha så bliver det svært at være til.
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goodie skrev:
Jonas bojer skrev:
c) Så er udviklingen gået hurtigt derfor er der et par gamle "hyggelige" teknologier jeg mener man skal holde sig fra f.eks. HIFIgrej med RØR-forstærkere eller pladespillere. RØR farver alt for meget og Pladespillere er besværlige og skal hele tiden rengøres.Fælles for de 2 nævnte teknologier er at der findes bedre alternativer samt de slides. Plader slider og rør slides så det er kun i starten det lyder godt. Lyt til musikken tag ud og hør din ynglings kunster live og hjem og lytte igen LYT LYT Hilsen Jonas Bojer |
|
|
"kun i starten det lyder godt" skriver du 
... men så lyder det da godt på et tidspunkt 
... men "RØR farver alt for meget" skriver du 

|
|
|
Nogle Pladespillere lyder da fornuftigt men det er jo på lånt tid for der kommer hurtigt skratten og det hørbare slid på pladerne og hvis man er musik elsker der lytter sine plader mange gange er det jo ikke fedt at kvaliteten daler hvergang du lytter.
At rør farver meget er min erfaring de er oftes mere umusikalske og udynamiske en andre løsninger. Det er derfor jeg mener du kan få bedre kvalitet for dine penge andre steder.
HIlsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Jonas bojer skrev:
Hej Hvis du skal ud og have nyt HIFI-anlæg vil jeg da gerne hjælpe med nogle af mine erfaringer således du får mest værdi for dine skatte behæftede kroner. 1) Det bedste du kan gøre efter min mening er først at bestemme dig for hvor mange penge du vil bruge. Herefter er det min klare holdning at du skal kontakte og besøge alle de HIFI-butikker du kender for at høre om hvad anlæg de mener giver mest valuta for dine penge. Herefter skal du låne grejet med hjem, sidde for dig selv og bestemme hvilken anlæg du vil have. På denne måde får du butikkens erfaring med hjem samt du selv vælger hvad der er bedst i dine øre. Der er nogle faldgrupper. a) Jo mere tid en forhandler bruger på at fortælle eksotiske historier f.eks. om at materialerne benyttes til rumfart eller fortælle om linearitet jo større chance er der for at det bliver salgs gas og ikke noget med musik at gøre og værdi for pengene. Det er jo musik der skal evalueres og derfor er det musik der skal lyttes. b) Selvbyg er ikke noget du skal give dig i kast med hvis du vil have værdi for dine penge. Mange har gjort dette og er da glade for de erfaringer de har fået men værdi for pengene får de ikke. Du har måske brugt 1000 udvikling og konstruktions timer på en højtaler som maksimalt kommer til at have musikalske kvaliteter som en højtaler du kan købe til 4000kr. Her mener jeg så det var bedre du arbejdede som flaske eller feje dreng til 99kr i timen det ville give 50.000kr til et sæt højtalere efter skat. Jeg personligt har endnu ikke hørt en selvbygger højtaler eller medbygger højtaler der har musikalske kvaliteter som en købehøjtaler til f.eks. 10.000kr har og jeg HAR hørt mange. Det er svært at udvikle gode produkter det er ikke noget man lige gør og de store firmaer har jo brugt mange år og udviklingstimer til at kunne sammensætte gode produkter. Så mit råd omkring selvbyg er det skal du kun gøre hvis du syntes det er hyggeligt. c) Så er udviklingen gået hurtigt derfor er der et par gamle "hyggelige" teknologier jeg mener man skal holde sig fra f.eks. HIFIgrej med RØR-forstærkere eller pladespillere. RØR farver alt for meget og Pladespillere er besværlige og skal hele tiden rengøres.Fælles for de 2 nævnte teknologier er at der findes bedre alternativer samt de slides. Plader slider og rør slides så det er kun i starten det lyder godt. Lyt til musikken tag ud og hør din ynglings kunster live og hjem og lytte igen LYT LYT Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Ja og lige det med at en forhandler snakker om dit og dat er der vel ikke noget galt i, hvis det passer også kan man lytte.
Det er rør og pladespiller er noget øregas at lukke ud, det vil sige man skal ikke købe noget som helst der bliver slidt, puha så bliver det svært at være til.
|
|
|
Enig man må gerne forklaer og lytte men nogle ligger mere vægt på forklaringer end at lytte.
Alt slides men rør og plader slides bare hurtigere. Mange jeg kender når de skifter rør er ved at falde ned af stolen hvor godt det lyder det er blot fordi de gradvist har vænnet sig til at de gamle rør var langsomt nedslidt med tiden.
HIlsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goodie skrev:
Jonas bojer skrev:
b) Selvbyg er ikke noget du skal give dig i kast med hvis du vil have værdi for dine penge. Mange har gjort dette og er da glade for de erfaringer de har fået men værdi for pengene får de ikke. Du har måske brugt 1000 udvikling og konstruktions timer på en højtaler som maksimalt kommer til at have musikalske kvaliteter som en højtaler du kan købe til 4000kr. Her mener jeg så det var bedre du arbejdede som flaske eller feje dreng til 99kr i timen det ville give 50.000kr til et sæt højtalere efter skat. Jeg personligt har endnu ikke hørt en selvbygger højtaler eller medbygger højtaler der har musikalske kvaliteter som en købehøjtaler til f.eks. 10.000kr har og jeg HAR hørt mange. Det er svært at udvikle gode produkter det er ikke noget man lige gør og de store firmaer har jo brugt mange år og udviklingstimer til at kunne sammensætte gode produkter. Så mit råd omkring selvbyg er det skal du kun gøre hvis du syntes det er hyggeligt. Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Uha-uha, det bliver spændende at følge denne tråd Det er nok en udtalelse som kan give nogen rap over nallerne  |
|
|
Faktisk kender jeg mange gode og super flinke selvbyggere men fælles for dem er de har brugt 10000 vis af timer og her mener jeg stadig at hvis det er værdi for pengene de ville have så skulle de jo arbejde de 10000 timer mere og betale for en købehøjtaler. Men så får du ikke fordybelsen i teknikken og byggehyggen
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
10.000 vis af timer er meget. Det svarer til 27 år hvis man bruger 7 timer hver uge på at udvikle denne højttaler. Sandheden er nok fra 100-500 timer, hvis man bygger fra bunden og 5-20 timer hvis det er et byggesæt.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal også holde sig fra sælgere der mener, at man skal vinkle højttaleren forskelligt alt efter hvilken elektronik man benytter, eller hvilken CD man lytter til.
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Man skal også holde sig fra sælgere der mener, at man skal vinkle højttaleren forskelligt alt efter hvilken elektronik man benytter, eller hvilken CD man lytter til. |
|
|
Uha så skal alle sorteres fra f.eks. sidst jeg var på københavner messen der gik jeg rundt om aften før alle uden undtagelse roede med højtaler placeringen og vinklen på denne
Min mening er at højtaler placering og rummet indflydelse har meget at sige.
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
10.000 vis af timer er meget. Det svarer til 27 år hvis man bruger 7 timer hver uge på at udvikle denne højttaler. Sandheden er nok fra 100-500 timer, hvis man bygger fra bunden og 5-20 timer hvis det er et byggesæt.
|
|
|
Der ryger altså hurtigt mange timer på, Læsning i bøger, surfning af materiale, test af emner snak med andre experter osv.
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|
Mulan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 212
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Hej a) Jo mere tid en forhandler bruger på at fortælle eksotiske historier f.eks. om at materialerne benyttes til rumfart eller fortælle om linearitet jo større chance er der for at det bliver salgs gas og ikke noget med musik at gøre og værdi for pengene. Det er jo musik der skal evalueres og derfor er det musik der skal lyttes.
|
|
|
Her modsiger du jo dig selv RIGTIG meget, du har jo Linn over alt, og er der nogle der sælger på salgs gas så vil jeg mene det er Linn, så det må da være en ommer 
De snakker ikke hardware eller komponenter, men starter med at førsøge at hjernevaske dig med MASSER af salgsgas hvor og hvordan du skal lytte, det er lige så meget salgs gas som at snakke om komponenter og kabler.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Kjeldsen skrev:
Man skal også holde sig fra sælgere der mener, at man skal vinkle højttaleren forskelligt alt efter hvilken elektronik man benytter, eller hvilken CD man lytter til. |
|
|
Uha så skal alle sorteres fra f.eks. sidst jeg var på københavner messen der gik jeg rundt om aften før alle uden undtagelse roede med højtaler placeringen og vinklen på denne
Min mening er at højtaler placering og rummet indflydelse har meget at sige.
Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Absolut, men jeg sigtede med et glimt i øjet på dig selv og Linn. Du har været fortaler for at man skal ændre afstanden mellem højttalerne og vinklen hver gang man ændrer elektronik (CD afspiller, forforstærker mv). I min verden er det i samme kategori som rumfarts materialer mv.
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jonas bojer skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
Uha så skal alle sorteres fra f.eks. sidst jeg var på københavner messen der gik jeg rundt om aften før alle uden undtagelse roede med højtaler placeringen og vinklen på denne Min mening er at højtaler placering og rummet indflydelse har meget at sige. Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Absolut, men jeg sigtede med et glimt i øjet på dig selv og Linn. Du har været fortaler for at man skal ændre afstanden mellem højttalerne og vinklen hver gang man ændrer elektronik (CD afspiller, forforstærker mv). I min verden er det i samme kategori som rumfarts materialer mv. |
|
|
Jeg er helt af den holdning at elektronikken også har noget at sige for kvaliteten af den lyd der kommer ud af højtaleren.
Nogle gange kan en anden højtaler placering være bedre for et setup end et andet setup det har jeg selv og andre erfaret ved flere lejlighedder og det er samme for alle anlæg ikke kun Linn. Linn går så bare sygt meget op i det
Hvis du har et toptrimmet anlæg og rum så kan små flytninger af højtaleren sagtens høres det hørte jeg i flere rum på sidste messe og her var der ikke noget LINN
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|
mesi Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 158
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
alene den med at undgå vinyl og rør burde få admin til at slette tråden som irrelevant for hifi4all
|
Til top |
|
|
Levesen Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 December 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 68
|
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojer har da på sin vis ret i man skal undgå at høre på for meget salgsgas fra forhandleren, men netop dermed udelukker han jo generelt folk fra at købe Linn i Danmark
Der er ikke meget nyt i det Jonas siger, men det er da fornuftigt nok noget af det. Rør og pladespillere er da både hyggelige og dejlige at se på, selvom streamning er fremtiden.
Nå, vi må videre:-)
|
Til top |
|
|