Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 00:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC Magic Mods (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Hej Alle glade DAC Magic brugere.

Jeg skulle jo starte et sted. Så jeg købte en brugt DAC Magic. og jeg er da også ok tilfreds med den. Meeeen, man skal da
være en sørgelig DIY, hvis ikke snart det kribler i fingrene for at pille låget af den lille bandit

Jeg har opsnappet et diagram, via diverse forums uden i den store vilde verden. og har nu spurgt lidt hist og pist, med på
arbejdet, hvor jeg er omgivet af elektronik-folk, som jo lever af det. Men problemet er at få af dem er HIFI- tosser. Og
derfor har lidt svært ved at forstå hvorfor jeg ikke bare lytter på dyret som den er, direkte fra fabrikken, for producenterne
ved jo bedst Ja undskyld latteren. jeg har bare set så mange vellykkede mods nu, at jeg tillader mig at være lidt
skeptisk overfor alt det færdigproducerede

Desuden skulle det være nogenlunde billigt at modificere DAC Magicen.
Jeg fik fat i en laaaaang skruetrækker, som kan nå ind til den skrue som holde låget på plads. Så kiggede jeg lidt på det
indre i forhold til diagrammet. og umiddelbart er der lige plads nok til at få smidt lidt bedre "lytter" og nogle andre linær dc-
dc reglatorer i.

jeg har også fundet ud af, ved at teste forskellen direkte. At XLR udgangen er væsentligt bedre end RCA. Og det er jo
tydeligt da det ubalancerede signal jo yderligere skal igennem en OPA275, før det kommer ud bagpå kassen. Hvorimod at
det balancerede signal kommer direkte.

Mit spørgsmål er så. Hvilke kondensatorer er god kvali'?   Panasonic?

Hvilke regulatorer kan direkte overtage pladsen efter 7815 og 7805 i forsyningsdelen? LM317?

Er det langt hen af vejen uskadeligt at lodde en ledning hen over udgangskondensatorene (bypass), så længe man måler
efter DC på udgangen inden man tilslutter sin forstærker?

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Februar 2011 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:

Mit spørgsmål er så. Hvilke kondensatorer er god kvali'?   Panasonic?

Hvilke regulatorer kan direkte overtage pladsen efter 7815 og 7805 i forsyningsdelen? LM317?

Er det langt hen af vejen uskadeligt at lodde en ledning hen over udgangskondensatorene (bypass), så længe man måler
efter DC på udgangen inden man tilslutter sin forstærker?

1. Det kommer an på formålet, og hvad kvalitet er defineret som: hvis det er holdbarhed vinder Rifa suverænt

Hvis det er lyd sværger nogle til oscon, black gates, osv. nogle mener de blå phillips lyder bedst altsammen en smags sag. en ting er sikkert hvis du vil have dem der teoretisk er bedst nemlig foliekondensatorer er der ikke plads i din kasse.

2. en 317 er det samme som lm7805 og 7815 de er bare på forskellige spændinger

Hvis du vil opgradere skal du have en discret løsning newclassd sælger en færdig erstatning for 78xx serien det hedder vist en uwb og koster 700kr for en! man kan designe en selv, det kræver dog stor kendskab til elektronik.

3. Nej det er bestemt skadeligt.

1.scenarie: kredsløbet har ikke DC på udgangen når det kører og du kan fjerne kondensatoren,

Idet ingen er herre over hvad der sker lige idet kredsløbet starter op, kommer der DC på udgangen -BANG noget i dit anlæg er dødt!

2.scenarie: du får et forskelligt potentiale mellem dine apperater, kan være pga. jord fase vending osv. uden kondensatoren og -BANG noget i dit anlæg er dødt!

3. scenarie: Din forstærker har DC på indgangen og -BANG noget i dit anlæg er dødt!

-Så mest nej, nu når du ikke har styr på hvad der foregår, hvis du gør det alligevel, tager folk som mig kun kun en arm i timen for at lave den slags.

Hvorfor slipper nogen så afsted med den slags uden bål og brand, deres udstyr har ingen unoder, det ved du ikke om dit har, de har styr på hvad de laver, det har du ikke helt, deres udstyr er overdimensioneret og går ikke istykker ved første lille overbelastning, det gør dit måske og det er surt.

så hold dig langt væk fra det du har gang i det får du intet ud af medmindre du er profesionel.(måske kondensatorerne, men andet ender i en katastrofe på et tidspunkt)

hvis du vil have noget ud af det, kan du skifte de 6 operationsforstærkerne til bedre typer, da der findes bedre

(foreslag haves, men det kræver lidt at skifte dem, det er SMD)

lave en ordentlig ekstern strømforsyning

(kunne købes færdig?)

smide den i en større kasse så der er plads til kondensatorer der faktisk kan give en forskel(foliekondensator)

(Lidt værre, men prøv at søg på hifi2000 kabinetter på google, de koster ikke alverden, også er der plads til mundorfs, jantzen osv. af kondensatorer og stik kan os opgraderes ved lejligheden)

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Februar 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

"en 317 er det samme som lm7805 og 7815 de er bare på forskellige spændinger"

Det er IKKE det samme. En 317 kræver en spændingsdeler for at nå 5V (eller 12V).
Eller har jeg misforstået din mening?
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

den med 317, den trækker jeg nok tilbage. rendte nok med en halv vind der.

tak til Per N, for et fyldestgørende svar

jeg prøver blot at se hvad jeg kan ændre. Ved bestemt godt at meget er psykisk og hovedsageligt ikke gør stor nok forskel
til at det kan høres.

Men jeg hæfter mig ved 3 ting.

1. Jeg kan skifte udgangskondensatorer, i stedet for at bypasse dem.

2. jeg kan skifter opamps, har loddekoble og tinsuger osv på arb. og har skiftet nogle stykker af komponenter i den
størrelse, med succes før
Kigger lidt på LME4972, som de jo også så pænt nævner her:
http://www.audiocominternational.com/cambridge-audio-dacmagi c-mods-p-48.html?
osCsid=c1f440bbc410f76971a5d5b208314774

3. jeg skal enten købe eller bygge en solid og stabil forsyning til den.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Februar 2011 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

rotelman skrev:

Du har sikkert set denne gamle tråd om DIY dacmagic

http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/142184-ope ning-new-dacmagic-17.html

Yep. Den har jeg mere eller mindre "bladret" igennem

Og der er jo også mange forslag.

Jeg snakkede med en fra Nordtek. Og han nærmest insisterede på at jeg var opmærksom på "lytterne" i selve forsyningen.
Jeg ringede faktisk bare til Nordtek for at høre om hvad forskellen er på R-kerne og normale ringkerne. Han sagde at de
lavede ringkerner til Naim audio osv. og at R-kerner ikke var noget jeg skulle rodde mig ud i. De havde for megen udstråling
idet de ikke dækker hele kernen.
Så jeg lurer lidt på om vi ikke har en lille fin ringkerne liggende i en roddebunke på arbejdet. man kunne jo være heldig

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2011 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

til Rotelman.

Jeg har lige fundet et link omkring din mod af DAC Magic:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=85526&PN=1

Du skriver godt nok TI827. Mener du ikke AD827 ???? Eller mener du OPA827 ???

Kan se på dit billede at de ikke er loddet direkte ned på printet, så jeg gætter på at det er 1-kanals som du har lagt dobbelt.
Kan du forklare lidt om din opgradering?

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Yes et godt sted at starte er vel en bedre "strømforsyning" dvs ringkerne da du lige meget hvor meget du DIY'er i indmaden skal have forbedret den som følger med ;-)

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2011 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

rotelman skrev:
Yes et godt sted at starte er vel en bedre "strømforsyning" dvs ringkerne da du lige meget hvor meget
du DIY'er i indmaden skal have forbedret den som følger med ;-)

Kanon. jeg starter med en ringkerne. Laver selvfølgelig en fin lille kasse med nogle ordenlige stik på. så tager vi den derfra.
Har godt nok fået en vareprøve med et par AD8620 hjem. Men opdagede for sent at de ikke kan tåle de +/- 15 volt som jo
forkommer i Dac Magic'en [8(]

Men det var jo blot en vareprøve. Så endnu ingen penge spildt .

Jeg har forresten læst mig frem til at op-amps'ne i mit tifælde stadig NE5532, ser en belastning på ca 500 ohm i standard
konfiguration. Og at da jeg kun bruger XLR udgangen. lige så godt kan lodde de 2 opa275, samt de 4 modstande som leder
signalet fra 5532'erne over til 275'erne. Dette skulle ifølge nogle kloge som jeg har læst om. sænke belastningen til 1K ohm.
Og herved give op-amps'ne bedre arbejdsforhold:
http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/142184-ope ning-new-dacmagic-11.html

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej yes... nu var det jo Panos som har lavet det hele så jeg kan ikke fortælle så meget, men de skulle være ret nye opamps (jeg har et link et eller andet sted) og Panos (og jeg) kan godt lide lyden fra dem og de er noget billigere end f.eks. AD827... men som sagt Panos is the MAN ;-) Og yes de er mono opamps så der sidder dual sokkel i sokkellen.

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2011 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Det skulle være opamps OPA827 fra TI.. se i denne tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=84536&P N=4

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:
"en 317 er det samme som lm7805 og 7815 de er bare på forskellige spændinger"

Det er IKKE det samme. En 317 kræver en spændingsdeler for at nå 5V (eller 12V).
Eller har jeg misforstået din mening?

Meningen var at jo at opgradere med en 317 istedet for lm78xx, jeg sagde det ikke giver noget da den har samme problemer, den er blot en 1V spændingsregulator hvor de andre er på 5 og 12V, og ja man hæver det den regulere omkring med en spændingsdeler, det kan man os med de andre. Det der kan give noget er at opgradere til en regulator der undertrykke støj bedre her er en 317 ikke bedre mig bekendt.

Så lige på din profil du er elektronik lærlig digital_thor, det var måske et sjovt lille projekt at du lavede din egen regulator eller regulerede strømforsyning også rev den tarvelige en ud af printet dacmagic'en allerede har, det er et godt projekt man lære en del af.

De tre ting du hæfter dig ved med mit indlæg, er ihvertfald de ting jeg mener der har en god chance for at forbedre den.

lme4972, var netop mit foreslag til bedre op amps, de er dyre ja, men du behøver jo kun skifte dem der har noget at gøre med den udgang du bruger.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hej Per

jeg syntes da at 4 x 60-70 kr for at få nogle bedre op amp, er overkommeligt. Men jo... set i forhold til de originale 5532 til ca
3-4 kr stykket... jo så er det bestemt et hop opad i pris

Yep, som el-mand... burde sådan en lille forsyning jo være til at overkomme

Vil du mene jeg skal lave både -15/+15/5/3.3 og 1,2 volt i en seperat forsyning??

Er det ikke "kun" +/-15 og 5v der er de vigtigste, da de forsyner digital og analog kredsløb, direkte relateret til lyd. hvor resten
mest er til dioder og kontrolkredsløb?

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Februar 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

lme4972, var netop mit foreslag til bedre op amps, de er dyre ja, men du behøver jo kun skifte dem der har noget at
gøre med den udgang du bruger.

Hej

Jeg sidder og overvejer om jeg skal til at fedte lidt rundt i min DacMagic også. Har fundet en ekstra lang skruetrækker på
nettet ved rs-online og kan se at de har LME49860, men ingen LME4972. Er 49860'eren brugbar som erstatning? Kan spare
lidt porto ved at få dem i samme pakke.

For mit ukyndig øje ser den umiddelbart ud til at passe ind (http://www.national.com/analog/audio/high_performance) som
erstatning for 4972. Kan den loddes direkte i printet uden andre modifikationer?

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2011 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg endelig jeg fandt en forholdsvis nem mod til min Dac Magic:

http://www.belleson.com/order.php

Umiddelbart er der kun plads inde i kassen til at jeg først skifter 5volt forsyningen til DAC'en. Men som jeg snart har det fået
fortalt af flere... så er det strømforsyningen, som er noget af vigtigste, i stort set alle apparater.

Ellers er der inspiration lige her:

http://www.audiocominternational.com/cambridge-audio-dacmagi c-mods-p-48.html

Skal dog lige nævnes... at efter jeg lige har bygget mine 4 vejs aktive højttalere færdige... så overrasker standard Dac
Magic stadig, med både, dynamik, detaljer, hul igennem og lavt støjniveau. Men derfor kan man jo som rigtig lyd-nørd jo
ikke lade være med at kigge lidt på mulighederne for at tweake lidt

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2011 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har opgraderet til LME49725MA op amps. Det gør dac'en til et helt andet produkt! Jeg prøvelyttede efter at have
opgraderet den ene kanal så jeg kunne sammenligne og det forbedrer lyden markant. Den lidt kornede, kantede klang i
diskanten er i høj grad operationsforstærkernes skyld.

Lyden bliver også en lille tand bedre med en 30 VA ringkerne trafo. Her er der dog tale om en minimal forbedring
sammenlignet med op amps. Jeg har brugt en 9V ringkerne da jeg læste et sted på et andet forum at DAC'en klarer sig fint
med lidt mindre end 12 V og udvikler mindre varme (jeg har før oplevet at min dacmagic hylede og lød dårligt hvis den stod
for varmt placeret). Ved ikke om 9V vil virke for andre. Jeg har reelt 10,5 V ud fra trafoen sådan som elnettet er her.

Jeg er spændt på at høre hvad belleson regulatoren kan gøre for lyden. Det er en lidt lettere opgradering end at begynde at
rode med forsyningen til udgangstrinet og burde kunne give en pæn forbedring. Er der en forhandler, der importere dem, så
man kan få fingre i en uden at betale en bondegård i told og gebyr?

Jeg har loddet en 10 uf tantal cap parallelt med lytten på 5V forsyningen fordi jeg læste på et andet forum at det også
hjælper. Ved dog ikke hvor meget da jeg ikke fik sammenlignet før og efter og jeg gider ikke rigtig skille dac'en ad og lodde
den af bare for at sammenligne. Måske jeg checker det hvis jeg opgraderer 5V regulatoren en dag.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2011 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Fedt 

Det er lige præcis sådan nogle erfaringer jeg søger.

selvfølgelig er alt subjektivt osv. Men derfor at det stadig god info at andre oplever mærkbare forbedringer på det samme produkt, som jeg søger at pille ved.

ringer til SKAT i morgen og hører om hvad de har at sige til indkøb at diverse elektroniksmåstumper fra USA.

Det bliver trods alt et sted mellem 400 - 500 kr for en enkelt +5V super regulator fra Belleson, den er så med udgangsbeskyttelse.

elektrolytter og Opamps kan jeg få hos Digikey, til ca 300 for det hele, så det er faktisk en noget mindre udskrivning. Men nu vender jeg først lige tilbage med hvad SKAT har at sige

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 April 2011 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Skift af OPAMPS, er det noget som alle kan gøre eller kræver det specielle færdigheder / udstyr?
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2011 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Det er ikke en god ide at prøve selv hvis du ikke har erfaring med håndarbejde med smd komponenter. Chipsene er meget
små og printet er skrøbeligt (der er fare for at rive loddeøer løs og overophede nabokomponenter). Jeg vil råde dig til at få
hjælp til at skifte dem hvis du ikke har prøvet det før.

5V regulatoren er noget lettere at skifte selv da den har tykkere ben og noget afstand imellem.

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 April 2011 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Ok, har kun erfaring med pålodning af almindelige modstande og ledninger til strain gauges. Desuden er mit udstyr derhjemme
ret ringe, men måske skulle spørgere nogle ude på DTU om hjælp..
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes