Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Modkoblingsfri med Mosfet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har gennem tiden bygget nogle forstærkere, men altid kun med bipolare transistorer. Først med feedback og siden single-endog uden feedback. Sidstnævnte princip tiltaler mig mest. Nu slog det mig så at jeg havde læst et sted at især mellemtonen blev bedre hvis man brugte mosfet's som udgangstransistorer.

Jeg ønsker ikke at bruge feedback og tænkte som om det vil fungere på en eller anden måde med mosfet's. Giver mosfet's ikke højere udgangsimpedans end bipolare udgangstrin? Jeg tænker lidt på at Vgs/Is kurven er mere 'blød' end Vbe/Ic kurven og det må da have betydning?
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Non feedback med MOSFET, har jeg vist kun set i Nelson Pass' mest simple forstærkere. Givetvis fordi det ikke duer til
krævende hifi.
Jeg ville ikke gide spilde min tid på det, for det bliver med stor sandsynlighed ikke i nærheden af samme niveau, som en bipolar
konstruktion. Personligt er jeg ikke til MOSFET's. Synes altid de giver et eller andet mærkeligt lag oveni musikken, som jeg
helst er foruden.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

endukender skrev:
Non feedback med MOSFET, har jeg vist kun set i Nelson Pass' mest simple forstærkere. Givetvis fordi
det ikke duer til
krævende hifi.
Jeg ville ikke gide spilde min tid på det, for det bliver med stor sandsynlighed ikke i nærheden af samme niveau, som en bipolar
konstruktion. Personligt er jeg ikke til MOSFET's. Synes altid de giver et eller andet mærkeligt lag oveni musikken, som jeg
helst er foruden.

Jo det lader til jeg kender dig !
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:
Jeg har gennem tiden bygget nogle forstærkere, men altid kun med bipolare transistorer. Først med feedback
og siden single-endog uden feedback. Sidstnævnte princip tiltaler mig mest. Nu slog det mig så at jeg havde læst et sted at især
mellemtonen blev bedre hvis man brugte mosfet's som udgangstransistorer.Jeg ønsker ikke at bruge feedback og tænkte som
om det vil fungere på en eller anden måde med mosfet's. Giver mosfet's ikke højere udgangsimpedans end bipolare
udgangstrin? Jeg tænker lidt på at Vgs/Is kurven er mere 'blød' end Vbe/Ic kurven og det må da have betydning?

Københavns HiFi klub har effektforstærker med Mosfets med dæmpningsfaktor på 1300 og der er absolut intet leddeløst i
bunden. Ej heller er der noget " glare" . Det er blot et spørgsmål om at konstruere rigtigt. Forstærkeren er en Holton NXV 500 .
Faktiskt var den for tør til mig så min egen er solgt.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

endukender skrev:
Non feedback med MOSFET, har jeg vist kun set i Nelson Pass' mest simple forstærkere. Givetvis fordi det ikke duer til krævende hifi.

Planen var så heller ikke klasse A, hvorved jeg godt kunne forestille mig at det ville lykkes.

endukender skrev:
Synes altid de giver et eller andet mærkeligt lag oveni musikken, som jeg
helst er foruden.

Nogle lag farver musikken på en hyggelig og charmerende, mens andre lag bare er trælse. Jeg håbede på at MosFet's kunne gi' en varm og dejlig mellemtone.

Diamagnetic skrev:
Københavns HiFi klub har effektforstærker med Mosfets med dæmpningsfaktor på 1300 og der er absolut intet leddeløst i
bunden. Ej heller er der noget " glare" . Det er blot et spørgsmål om at konstruere rigtigt. Forstærkeren er en Holton NXV 500 .
Faktiskt var den for tør til mig så min egen er solgt.

Med modkobling er den slags ikke så svært. I 80'erne var tallet på Sansui forstærkere hvis endda endnu højere og forvrængningen helt i bund. Dermed ikke sagt at modkobling er skidt, det er bare ikke lykkes mig at lave en forstærker med modkobling som jeg ku' li' lyden fra.
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes