Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sammensætning af forstærkerdele (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at ombygge en forstærker til en sub til bilen. Den kommer til at bestå af følgende dele:
1 af dem her https://www.coldamp.com/store/sonora-s750.html
2 strømforsyninger på 200W hver, som levere +-35V DC hver, og har 10000uF kondensatore på både + og - siden af
forsyningen.

Disse dele skal jeg have sat sammen, således at de to strømforsyninger kommer til at side i serie, så de levere +-70VDC,
det vil altså sige at C på hver strømforsyning kommer til at være 5000uF på hver 70V side af 0 punktet.

Da mine strømforsyninger kun levere 200W hver, vil jeg smide en bunke kondensatorer mellem strømforsyningerne og
forstærkeren, så strømforsyningerne har noget at lade op, mens forstærkeren holder pause mellem bas-slagende.

Nu er mit spørgsmål så, hvor stor den samlede C skal være på de kondensatorer jeg smider i parallel på strømforsyningerne
for at forstærkeren kan yde optimalt.

Forstærkeren har en effektivitet på >95% og smider 300W RMS i 8 Ohm, 600W i 4 Ohm og 730W i 2 Ohm.

Subben kommer til at køre fra 80Hz og ned, med et 2. ordens filter, så der kommer til at være relativt lange pauser hvor
kondensatorne kan lade.

Kan dette lade sig gøre, og hvor stor skal C være for at det kan lykkedes?

Jeg har tænkt mig at smide en sikring mellem strømforsyningerne og resten af systemet, så jeg ikke risikere at de bliver
overbelastet, hvis kondensatorne skulle sluge for meget.

anders3408
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Marts 2011 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

er bange for de strømforsyninger er for lille. problemet i mine øjne er at hvis du bare sætter en masse ekstra kondensatorer på vil du jo få en enorm oplade strøm, og det ka de 200 watts strømforsyninger jo ikke trække. selvfølgelig vil det da give lidt hvis ikke du sætter for mange på. 

ved du hvor mange volt og ampere der anbefales til de effekttrin?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Marts 2011 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Disse dele skal jeg have sat sammen, således at de to strømforsyninger kommer til at side i serie, så de levere +-70VDC,
det vil altså sige at C på hver strømforsyning kommer til at være 5000uF på hver 70V side af 0 punktet.

Hvordan vil du bære dig ad med at sætte 2 +/-  forsyninger i serie og opnå +/- 70volt ?

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 05:29 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Jeg er ved at ombygge en forstærker til en sub til bilen.

..snip..

Forstærkeren har en effektivitet på >95% og smider 300W RMS i 8 Ohm, 600W i 4 Ohm og 730W i 2 Ohm.

..snip..

Jeg har tænkt mig at smide en sikring mellem strømforsyningerne og resten af systemet, så jeg ikke risikere at de bliver
overbelastet, hvis kondensatorne skulle sluge for meget.

Hvis jeg var i nærheden, ville jeg smide dig til en læge. Effekten og i en bil er en direkte vej til høreskade - du mangler tankens brug Christian

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes