Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny Surround 5.1 forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lasse Iversen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 11 August 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen!

Kan jeg tage den her (Surround 5.1 forstærker) http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=58446

Og sætte den sammen med min forstærker: Click Her

Så min forstærker, "forstærker" den her Surround 5.1 forstærker? og så sætte min højtaler til Surround 5.1 forstærkeren??

Hvis JA, Hvordan sætter jeg dem sammen..?

Til top Vis Lasse Iversen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Iversen

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 August 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Lasse Iversen skrev:
Hej alle sammen!

Kan jeg tage den her (Surround 5.1 forstærker) http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=58446

Og sætte den sammen med min forstærker: Click Her

Så min forstærker, "forstærker" den her Surround 5.1 forstærker? og så sætte min højtaler til Surround 5.1 forstærkeren??

Hvis JA, Hvordan sætter jeg dem sammen..?

Øhh... Hvad? Du har en stereo effektforstærker, og vil have den ind så den "forstærker" mens højttalerne er forbundet til 5.1'eren?

Start med at fortælle hvad du vil opnå, dvs. hvad vil du kunne.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Lasse Iversen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Det er fordi jeg har en slaveforstærker, der kan man kun skrue op for hver kanal...

Men ville gerne have en forstærker (ikke så mange watt, fordi så kan jeg sætte min slave forstærker til)
Til top Vis Lasse Iversen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Iversen

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 August 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Lasse Iversen skrev:
Det er fordi jeg har en slaveforstærker, der kan man kun skrue op for hver kanal...

Men ville gerne have en forstærker (ikke så mange watt, fordi så kan jeg sætte min slave forstærker til)

Ahh... Dvs. du er ligeglad med den såkaldte surround mulighed, og ønsker egentlig bare at kunne regulere volumen fælles for begge kanaler isf. for hver kanal på slaven...

Nej, det ser det ikke ud til at du kan med den forstærker. Der står intet om at den har Pre Out eller signaludgange i det hele taget (bortset fra subwoofer).

Lasse Iversen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hvordan sætter man så en forstærker til en anden, så den forstærker den anden? :)

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Lasse Iversen skrev:
Hvordan sætter man så en forstærker til en anden, så den forstærker den anden? :)

Den 5.1 du linker til er både en kontrol- og effektforstærker i ét. Den slave du allerede er kun en effektforstærker. En kontrolforstærker forstærker signalet fra f.eks. en cd inden det sendes videre til effektforstærkeren, der så skal drive højttalerne.

Forestil dig at 5.1'eren i stedet for ét samlet apparat var to separate, med et signalkabel imellem - så ville du faktisk kunne erstatte 5.1'erens effektforstærker med din slave. Men nu er de altså i et apparat, uden mulighed for at du kan komme ind imellem. Hvis nu 5.1'eren havde haft et sæt RCA (altså signal) bøsninger bagpå der hed "Pre Out" ville du kunne få din slave hægtet på, men eftersom der ikke er kan du ikke.

Uanset ville du ikke kunne hægte din slave efter 5.1'erens effektforstærker, hvilket nok er det du håber på at kunne gøre for at få mere watt ud til højttalerne. En normal effektforstærker er nemlig ikke beregnet til at modtage et allerede så forstærket signal som det er ryger ud til højttalerne, den vil overstyre og forvrænge. Eneste mulighed er en effektforstærker der direkte er beregnet til det (hvilket din slave nok ikke er), f.eks. kan mange aktive subwoffere tage imod et højttalersignal via højttalerkabel, eller f.eks. har Musical Fidelity lavet en effektforstærker beregnet til det (den koster over 20.000 kr.).

Summa summarum: Effektforstærkere kan sjældent kombineres. Og i dette tilfælde kan du ikke engang benytte din slave til noget hvis du tager 5.1'eren i brug, da den ikke har "Pre Out".

5.1'erens anvendelsesformål ser primært ud til at være at du har en DVD eller Blu-Ray afspiller med 5.1 dekoder, og så sender man dette 5.1 signal via 6 separate RCA-kabler videre til 5.1 forstærkeren, som så forstærker og sender signalet videre til nogle surround-højttalere.

Lasse Iversen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2010 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Så, det skal være en stereo forstærker med "pre out" (så jeg kan sætte min anden forstærker til den, eller hvad)

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2010 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Lasse Iversen skrev:
Så, det skal være en stereo forstærker med "pre out" (så jeg kan sætte min anden forstærker til den, eller hvad)

Hvorfor købe en (integreret) forstærker hvis ikke du vil udnytte dens effekt-del? Køb da en forforstærker! Måske en billig NAD på brugtmarkedet.

Eller sælg slaven og køb en integreret... Hvad er anvendelsesformålet - har du brug for sådan en PA-forstærker som du har, eller skal du blot have lidt stereo-lyd?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes