Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 00:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: forskellige højtalere i 5.1 surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
a-sbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 09 August 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg ville bare lige høre om det helt og aldeles no-go at bruge 2 forskellige sæt højtalere til hhv front og bag, og så en tredje til
center, i et 5.1 system?

Til top Vis a-sbjoern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af a-sbjoern

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 August 2010 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Det er der garanteret mange, der vil sige at det er - men det mener jeg ikke! Fordi:

forskellen i klangbalancen mellem forskellige mærker er langt mindre end den forskel, der ligger i højtalernes forskellige placering! Specielt er det totalt ligegyldigt om front og bag er ens - mens man godt kan argumentere for, at det giver en mere homogen oplevelse, hvis center og front er afstemt ens.

Har du tre "sæt" på hånden?

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

a-sbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2010 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.
jeg tror ikke det skal stoppe mig i at få 5.1 så. :) specielt ikke når jeg ikke har ofret noget særligt på mit anlæg.

Nej jeg har ikke 3 sæt på hånden lige nu. jeg har 2 sæt billige højtalere som spiller fint nok til mig.
det ene sæt er et par jamo bookshelf jeg fandt på genbrug til 25kr stk. og det andet et samsung
lille-mellem størrelses, der fulgte med et stereoanlæg jeg købte for 5år siden.
Jeg har måske mulighed for at skaffe et sæt mere af de jamo bookshelf højtalere på dba hvis han vil af med dem
til en god pris.

Lige et ekstra spørgsmål: hvad er der specielt ved en decideret centerhøjtaler, og kan man,
hvis man ikke er alt for hysterisk, bruge en ganske almindelige fronthøjtaler?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 09 August 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Det eneste specielle ved centermodellerne er at udstrålingskarakteristikken er optimeret til når kabinettet ligger ned - mens de fleste alm. ht anbefales at spille "på højkant". Så start med at stille "din" center på højkant. Hvis det ikke lyder dårligere når den ligger ned, er du frit stillet - men specielt for de lyttere, der ikke sidder lige foran skærmen kan lyden blive anderledes end lige for, når den lægges ned.

a-sbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg tror bare jeg prøver mig frem til, hvad der lyder bedst der hvor jeg sidder.
Vi er alligevel kun 2 i husstanden, så det gør ikke noget at det ikke lyder optimalt i hele stuen ;)

Endnu engang tak for hjælpen

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 August 2010 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger 3 forskellige mærker til surround... Baghøjtalererne er bare købt efter udsendende og størrelse, hvor center højtaleren er stor og krafigt så stemmer og effekter lyder godt... Jeg synes det virker meget godt de 2 gange om måneden at jeg ser en film.
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

a-sbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2010 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Okay. jeg tror det kommer til at virke mere end fint til mit behov så :)

P.S. skal man slette sin tråd når man er "færdig"? og hvis ja: hvordan?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 August 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Nejda! Andre kunne måske få nogle fiduser ved at læse den . Hvis I kun er to, der bruger anlægget, overvej så en 'ghost' center. Indstil forstærkeren til at spille uden center, så vil centerlyden blive sendt ud i de to fronter, det vil fungere som i et alm. stereoanlæg. Så slipper man for problemer m.h.t. den integrerede lyd.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 11 August 2010 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

- men selv en ikke helt perfekt center er nok i mine ører at foretrække fremfor en ghost-center.

Efter min mening er centerhøjtaleren en væsentlig del af surroundoplevelsen.

Og mollecon har seføli ret: trådene bliver stående til inspiration for andre - og kan genoplives; det sker af og til efter adskillige år!

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 August 2010 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

personligt mener jeg en ghost center tit kan være en bedre løsning hvis centeren ikke har samme standard som de 2 fronter medmindre man sidder meget forskudt for midten.
Til top Vis jala's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jala

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 11 August 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

hvorfor?

Sound Defined
Branchemedlem
Branchemedlem
Sound Defined

Bruger siden: 18 Marts 2009
Lokalitet: København
Sendt: 11 August 2010 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

- men selv en ikke helt perfekt center er nok i mine ører at foretrække fremfor en ghost-center.

Efter min mening er centerhøjtaleren en væsentlig del af surroundoplevelsen.

Enig.

Center-højttaleren er vigtig og det lyder ikke nær så godt, hvis man spiller med "ghost center". Det er især dybden og stabiliteten af lydbilledet, der forbedres med en ægte center.

Tre ens højttalere til frontkanalerne er bedst. Det er tydeligt på optagelser, hvor der reelt er optaget et centerkanal lydspor - og der ikke bare er mikset "et eller andet" sammen ud fra højre og venstre signalerne. 

Til top Vis Sound Defined's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sound Defined Besøg Sound Defined's Websted

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 August 2010 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

jazzman - fordi lyden fra 2 gode fronter lyder bedre end en mellemklasse center

Sound Defined - jeg er sikker på hvis du placere dine 2 fronter fornuftigt er de at foretrække frem for en center der er af lavere kvalitet.

Jeg synes det ødelægger filmen totalt når noget panorere hen over skærmen og man kan høre når det skifter fra højtaler til højtaler fordi de ikke er af samme kvalitet.
Til top Vis jala's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jala

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 August 2010 kl. 03:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tror osse, at det afhænger meget af de konkrete, oftest rumbestemte lytteforhold.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 August 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Det eneste specielle ved centermodellerne er at udstrålingskarakteristikken er optimeret til når kabinettet ligger ned.

Jeg er ikke enig i, at det eneste specielle ved en centerhøjtaler er, at den er optimeret til at ligge ned.

Det er naturligvis en vigtig egenskab ved den. Men idet centerkanelen i høj grad anvendes til tale, så er centerhøjtalere typisk også udviklet til at gengive tale klart og tydeligt frem for at kunne spille musik.

Jeg vil på den baggrund vove den påstand, at man i de fleste tilfælde får et bedre resultat ved at anvende en 'rigtig' centerhøjtaler frem for 'almindelige' stereo højtalere som centerhøjtaler.

Vh

HJS

Til top Vis JaySimpson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JaySimpson

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 20 August 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

JaySimpson skrev:
jazzman skrev:
Det eneste specielle ved centermodellerne er at udstrålingskarakteristikken er optimeret til når kabinettet ligger ned.
Jeg er ikke i, at det eneste specielle ved en centerhøjtaler er, at den er optimeret til at ligge ned. Det er naturligvis en vigtig egenskab ved den. Men idet centerkanelen i høj grad anvendes til tale, så er centerhøjtalere typisk også udviklet til at gengive tale klart og tydeligt frem for at kunne spille musik. Jeg vil på den baggrund vove den påstand, at man i de fleste tilfælde får et bedre resultat ved at anvende en 'rigtig' centerhøjtaler frem for 'almindelige' stereo højtalere som centerhøjtaler.

Det lyder besnærende, men det er forkert. Fordi: der er ingen forskel på at gengive tale og sang - hvis man er en højttaler, altså. Overordnet set skal højttaleren afstemmes på samme måde.

Som der blev skrevet ovenfor, er et setup med tre ens HT i front en glimrende ide, hvis det er muligt.

JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

JaySimpson skrev:
jazzman skrev:
Jeg er ikke i, at det eneste specielle ved en centerhøjtaler er, at den er optimeret til at ligge ned. Det er naturligvis en vigtig egenskab ved den. Men idet centerkanelen i høj grad anvendes til tale, så er centerhøjtalere typisk også udviklet til at gengive tale klart og tydeligt frem for at kunne spille musik. Jeg vil på den baggrund vove den påstand, at man i de fleste tilfælde får et bedre resultat ved at anvende en 'rigtig' centerhøjtaler frem for 'almindelige' stereo højtalere som centerhøjtaler.

Det lyder besnærende, men det er forkert. Fordi: der er ingen forskel på at gengive tale og sang - hvis man er en højttaler, altså. Overordnet set skal højttaleren afstemmes på samme måde.

Som der blev skrevet ovenfor, er et setup med tre ens HT i front en glimrende ide, hvis det er muligt.

I teorien - hvor en højtaler altid gengiver alt 100% retvisende - så har du ubetinget ret.

Men i praksis er det jo desværre sådan, at højtalere ikke gengiver alt 100% retvisende (i hvert fald ikke i den prisklasse hvor jeg kan være med ), og så begynder det pludselig at blive relevant, at have forskellige højtalere, som er dedikeret til hver deres opgave. At vælge at have en 'rigtig' centerhøjtaler til at gengive talen fra centerkanelen, er ikke anderledes end at vælge at have en subwoofer til at gengive den dybe bas.

I det konkrete tilfælde - hvor man allerede har tre identiske højtalere - så vil det formentlig give et udemærket resultat. Men hvis man skal ud at købe, så vil det efter min overbevisning normalt altid kunne svare sig at købe en 'rigtig' centerhøjtaler.

/HJS

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 20 August 2010 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

jeg kan forstå din argumentation, men en ht ved jo ikke om den gengiver tale eller sang!

JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2010 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
jeg kan forstå din argumentation, men en ht ved jo ikke om den gengiver tale eller sang!

Næ, men det gør ham/hende, som konstruerer højtalerne. Og så længe den perfekte højtaler ikke findes (eller man ikke har råd til den), så er det relevant, hvordan de forskellige højtalere konstrueres.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes