Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ortofon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dunhill
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 08 August 2010 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hej alle pladespiller folk,

Ny pu til min pladespiller står for skud. Jeg har en Rega p9 og har den gamle Rega Exact på. Nu er det tid til et skift og jeg vil gerne et skridt op ad stigen, da jeg også syntes min Rega P9 fortjener det.

Inden jeg tager rundt i det danske land og forhøre mig, vil jeg gerne lige høre om jeres erfaringer ang. pu'er.

Det nemmeste vil måske være at smide en Rega Apheta på, men vi har jo også gode gamle Ortofon som kunne være et forsøg værd. Kan man køre med Ortofon på Rega uden at tweake den? Og hvad er jeres erfaring med f.eks. en Ortofon Cadenza Red? Jeg kan godt lide dynamisk detaljeret lyd med musikken i højsædet

Til top Vis Dunhill's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dunhill

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 09 August 2010 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Ortofon kan bestemt være en mulighed. Et varmt tip: Prøv at kigge på nogle af de tidligere modeller. De fåes til rimelige priser, og du vil typisk få en bedre nål for dine penge. Og de er jo Ortofon, så lydkvaliteten er god. Kig evt på 500 og OM serien. Fine pickupper. Men der er selvfølgelig mange andre muligheder http://www.williamthakker.eu/Tonabnehmer-12-Tonabnehmer-Orto fon-MM_c32-384-385_x1.htm

EDIT: De fleste pickupper er typisk højere end Rega`s egne, og så får du brug for nogle spacers til at hæve tonearmen bagtil. Kan købes via din forhandler.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 August 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Ortofon kan bestemt være en mulighed. Et varmt tip: Prøv at kigge på nogle af de tidligere modeller. De fåes til rimelige priser, og du vil typisk få en bedre nål for dine penge. Og de er jo Ortofon, så lydkvaliteten er god. Kig evt på 500 og OM serien. Fine pickupper. Men der er selvfølgelig mange andre muligheder http://www.williamthakker.eu/Tonabnehmer-12-Tonabnehmer-Orto fon-MM_c32-384-385_x1.htm

EDIT: De fleste pickupper er typisk højere end Rega`s egne, og så får du brug for nogle spacers til at hæve tonearmen bagtil. Kan købes via din forhandler.

Det har du ret i. Jeg har just haft en exact på en thorens 160 super. Og den er lav. Meget lav faktisk

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 August 2010 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Trådstarteren spørger til en Ortofon Cadenza Red - det er en PU i godt 6000 kr. klassen - hvis Ortofon er mærket der kigges til, så er en Rondo Bronze UHYGGELIGT svær at komme uden om lige PT - den kan typisk købes til 4200 kr........... den er svær at slå, det er en KANON PU til den pris.

MVH
Jan

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 09 August 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Aragon skrev:

Hej

Trådstarteren spørger til en Ortofon Cadenza Red - det er en PU i godt 6000 kr. klassen - hvis Ortofon er mærket der kigges til, så er en Rondo Bronze UHYGGELIGT svær at komme uden om lige PT - den kan typisk købes til 4200 kr........... den er svær at slå, det er en KANON PU til den pris.

MVH
Jan

Jeg er fuldstændig enig. Se min test på nerds.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 09 August 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Men der er da alternativer. Det er jo et spørgsmål om smag og kompromisser.

Dunhill
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Ja, det lader til at jeg giver Ortofon et lyt. Jeg har indtil nu kun hørt på de lidt billigere af slagsen og de spillede også fint, men jeg tænkte egentligt t gå et skridt videre. Derfor satsede jeg lidt på at prøve en Cadenza Red, men jeg lader mig også fortælle at den rondo Bronze skulle være et absolut røverkøb. Den skulle også være mere underholdende end Cadenza, som skulle være en kende mere tør.

Jeg lytter selvfølgeligt altid før køb, men det er rart med lidt inputs om jeres erfaringer med Ortofon.

Det er ikke sjovt at pladespilleren står stille pt. Så mon ikke weekenden skal bruges på valg af pu.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Ifølge Jan Nielsen gør Rondo Bronze det fint på en Rega arm http://www.pladespilleren.dk/Anmeldelser-tests/Pickupper2.ht m

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Sendt: 09 August 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

I samme prisklasse som Cadenzaen er Lyra Argo. jeg har kun lyttet kort til den, men det jeg hørte var godt.
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 August 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

mugge skrev:
I samme prisklasse som Cadenzaen er Lyra Argo. jeg har kun lyttet kort til den, men det jeg hørte var godt.

Lyra siges at være endda særdeles lyse i det. Er der noget om det? De høster jo ganske gode reviews uanset.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

alrmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 August 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har overordentligt gode erfaringer med Lyra Argo i pickuppen, monteret i en Rega RB-900/P9. Jeg ville ikke beskrive den som lys, men maaske ville nogen finde den en anelse klinisk. Jeg synes den er afsloerende, esktremt detaljeret og har en helt fantastisk timing. Jeg har laest i det seneste Stereophile, at den nyeste Lyra-model, Delios, skulle vaere en anelse mindre lys i klangen. Den vil sikkert passe fint til Regaen. Det eneste mindre problem er, Lyraerne kan vaere ret foelsomme mht VTA, saa du skal maaske koebe dig et par skiver til haeve armen.

Til top Vis alrmad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alrmad

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 10 August 2010 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

hvis du gerne vil ha' super-dynamisk sound er der jo også decca london...

Dunhill
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Valget er faldet på en Ortofon Bronze. Så kan man vente til den lander. I mellemtiden kan man da indstille sin Phono forstærker så den passer Bronze pu'en og støve sine plader af. Det er svært at vente 

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2010 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Tak for tilbagemeldingen. God fornøjelse med den

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes