Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: RIAA kvalitet af indbygget (Rega Mira 3) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 02 August 2010 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Mens min pladespiller står og venter på at der kommer en Ortofon 2M Black hjem, kom jeg til at tænke lidt på kvaliteten af
min indbyggede RIAA.

Jeg har før spurgt lidt ind til rør riaa, hvor der var mange muligheder i +4000 kr. området.
Men hvor god kvalitet er min indbyggede RIAA egentligt? Altså hvor højt skal jeg op før jeg overgår den?

Har set lidt på fx. en HEED Questar, som kan erhverves for "kun" 2400 kr. eller måske en Project Phonobox.

Sagt med andre ord: vil jeg kunne forbedre RIAA delen i mit setup for under 3000 kr, eller spildt i forhold til udbyttet?

god dag!

-Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 August 2010 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke den indbygget riaa i din forstærker.
Men Jeg bruger selv 2M Black sammen med en Heed Questar MM.
Det spiller rigtig godt, meget musikalsk og analog lydende.
Jeg har haft project phonobox, det er en ok riaa men ikke imponerende.
Jeg vil klart vælge Heed, frem for project.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2010 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hej Mads!
Har også hørt en del godt om den heed - især i forhold til prisen.
Dog er jeg stadig i tvivl om den er prisen værd, da min Mira 3 jo har en indbygget RIAA - som jeg dog ikke kender kvaliteten
på. Man hører jo sommetider at sådan en indbygget riaa tit bare er smidt i for at kunne skrive featuren på...

:-) det kan self. komme an på en prøve ved at låne sådan en Heed :D

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Sendt: 04 August 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hej Ronnih

Den indbyggede Riaa i din Mira er ikke bare en "alibi-riaa" . Omhyggeligt bygget med diskrete komponenter er det en Riaa, der ikke nemt forbedres. Alene det, at du skal have signalet gennem 4 ekstra hanstik, 4 ekstra hunstik og 16 ekstra lodninger, hvis du køber en separat Riaa, gør det tvivlsomt, at du dramatisk kan forbedre noget med det afsatte beløb.

venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 August 2010 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Den indbyggede Riaa i din Mira er ikke bare en "alibi-riaa" . Omhyggeligt bygget med diskrete komponenter er det en Riaa, der ikke nemt forbedres.

Kan den indbyggede RIAA sammenlignes med nogle af de eksterne Rega laver?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 August 2010 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Som skrevet oven over, er den RIAA der sidder i din Rega ikke bare en der er der for at sælge!

Terry Bateman, der er chefingeniør ved Rega, er selv analog- og rør-mand. Og han gør hvad han kan for at man får noget for bydgettet!
Og ja det betyder, imø, at det skal være en meget god riaa for den udligner de ekstra led det giver i forhold til den indbyggede!

Med venlig hilsen
Tonni

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen!

Jammen det var jo lige den information jeg manglede
Det er helt perfekt - så er der ingen grund til at kaste penge i den retning.

Jeg havde faktisk selv søgt lidt på nettet, og det tætteste jeg kom på et svar en i et engelsk forum hvor de netop diskuterede
den indbyggede RIAA i mira'en kontra den eksterne Rega Phono - dog uden at der kom nogen egentlig konklusion ud af det.

Jeg ville som sagt sikre mig at jeg gav min kommende 2M Black de bedste betingelser i forhold til resten af mit setup -
hvilket altså ikke behøves at være RIAA'en.

Så jeg bruger pengene på musik istedet!

Tak for input, og forsat god aften!

vh Ronni

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 August 2010 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Upgrade:

Hvis dit setup er som nogle billeder i din tråd side 1 er der rum for opgraderinger før køb af nye apparater.

Først og fremmest flyt CD/Amp og effekt væk fra hinanden, hæng pladespiller op på en væg hylde og brug Rega's egne kabler hele vejen igennem, undgå biwiring men brug single wire hvis muligt i din kombination. Og mon ikke disse højtalere skal lidt væk fra vægge ?

bare mit forslag

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

olet
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 August 2010 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har haft fornøjelsen af at have Rega Mira hjemme på prøve engang...og da jeg næsten kun spiller vinyl(Rega grammofon) er mine
betragtninger rimelig vedkommende...jeg brugte dengang en K3 pu i systemet og var kun mellemfornøjet med resultatet...det er en ok RIAA
den Fono Rega til prisen..også den indbyggede i Mira´en er ok,,,men så heller ikke mere. Jeg skiftede hurtigt til en Grado og fik et KÆMPE løft i
hele lydbilledet..især bassen blev fysisk og vedkommende...skiftede så til EAR 834P... danm!!! Der er så meget at hente i en RIAA, så det er
vildt....
Har også en gammel Tiny tube som lammetæver regaen...EAR er dog klasser bedre..og tager også MC´er når man vokser fra MM´
Men igen, så er det jo ørerne der bestemmer hvad der lyder bedst...det er dog ofte dyrt at købe billigt.
Venligst

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 August 2010 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

olet skrev:
det er en ok RIAA
den Fono Rega til prisen..også den indbyggede i Mira´en er ok,,,men så heller ikke mere. Jeg skiftede hurtigt til en Grado og fik et KÆMPE løft i
hele lydbilledet..især bassen blev fysisk og vedkommende...skiftede så til EAR 834P... danm!!! Der er så meget at hente i en RIAA, så det er
vildt....

Spørgsmålet er så om det ikke lige så meget drejer sig om smag og lyd-filosofi. Jeg skiftede  fra en Grado til en Rega og fik en i mine ører kæmpe forbedring, sådan er der jo så meget...

EDIT: Jeg fejl-læste vist dit indlæg lidt... Anyway, pointen er den samme  Min erfaring siger mig iøvrigt at Rega produkter først for alvor sparker bagdel når de benyttes sammen. Om de har en anden vej til at nå det samlede resultat, eller om de fleste produkter maskerer noget Rega'erne gør, det skal jeg ikke kunne sige - men min oplevelse er at sætter man ét Rega produkt ind i kæden, så er det sjældent den store åbenbaring. Men udskifter man ét produkt i et rent Rega setup, så falder det fuldstændigt til jorden. Jeg vil være ærlig og sige at jeg ikke hører vanvittigt meget LP, men når jeg gør er det en Planar 3/Elys med den indbyggede Riaa i en Mira. Det spiller _langt_ bedre end mit tidligere, dyrere setup. Med den gamle pladespiller (med Grado pickup) synes jeg lidt det var hip som hap om jeg brugte den eksterne RIAA (i 2000,-s klassen såvidt jeg husker) eller Rega'en. Med P3/Elys lyder Mira'ens RIAA _langt_ bedre.

Jeg erkender at være novice på vinyl-området, men det forekommer mig at sammenspillet mellem komponenterne er mere væsentlig hér end på noget andet område inden for hifi. Jeg har så taget den nemmeste løsning, så længe det hele er Rega, så spiller det...

olet skrev:

Men igen, så er det jo ørerne der bestemmer hvad der lyder bedst...det er dog ofte dyrt at købe billigt.

Det kan være dyrere at købe dyrt...  Hvadenten man køber billigt eller dyrt, så er det vigtigste at man køber rigtigt. Det bliver ikke automatisk rigtigt af at være dyrt. Mit nuværende anlæg er langtfra det dyreste jeg har haft, men det er suverænt dét jeg har fået mest musik ud af.

olet
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 August 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hey
Ja, Rega kan noget særligt, som er vanedannende - helt enig! Og ja, alt skal ses/høres i den rette sammenhæng....John Cleese som jo blandt
meget også er stor vinkender, sagde engang "Den bedste vin ???? det er den der smager bedst i DIN mund...og det uanset om den koster 40
eller 400,- "   og så er den jo ikke længere Jeg blev dog først rigtig tilfreds med min vinyllyd, da jeg købte en fee RIAA...så udskiftes der
ikke forløbig
Venligst

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2010 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Tak for alle jeres råd - det er sq altid rart når man kan trække på erfaring fra jer som har lidt bedre indsigt end jeg har
.

Jeg har besluttet ikke at skifte min RIAA ud, ikke så længe jeg har dette setup - måske når jeg egang skal opgradere, så vil
jeg overveje det. Men indtil da lever jeg med den ganske fine RIAA der i min Mira3.

Vedr. opsætningen, så har jeg en plan om at få sat min pladespiller på en hylde. Det bliver nok et at mine næste projekter.
Jeg synes ikke jeg oplever nogen forbedring ved at flytte apparaterne fra hinanden - Rega er ikke så følsomt / mine øre er
ikke så følsomme

Forsat god weekend
-Ronni

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes