Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 13:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Spørgsmål til In-Wall Højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 01 August 2010 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ville lige høre om der er nogen som der har eafaring inden for in-wall højtaler, jeg kunne godt tænke mig at have et 5.1 system i stuen, men alle vægge er lavet af muresten, i mine øjne vil det give store problemer med at få dem monteret, men kan det lade sig gøre til en rimelig pris for en installatør? er der andre her inden som der har gjort det? og vil lyden være anderledes af den grund?

Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 August 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hvis dine vægge er lavet af mursten - siger det jo lidt sig selv man skal lave nogle huller i væggen - jeg kender ikke nogen "installatører" der begynder at brække løs i en mur.

Hvad mener du med "om lyden vil være anderledes af den grund" - anderledes end hvad ?

in-wall og eksisterende murstensvæg, lyder so men dårlig blanding, tror det havde været meget nemmere, hvis man lavede det, da muren blev rejst.

Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Lige præcis, man skal jo også køre rør til kabler igennem og alt muligt, men jeg ville bare være 100% sikker på at det ikke kunne lade sig gøre, altså en realistisk løsning, men som forventet skrotter jeg også iden, men ellers tak for hjælpen :) så må jeg vel nøjes med satalit højtaler pga. indretningen af stuen :( er der måske noget godt i kunne anbefale der? noget til omkring 35.000 - 40.000kr har forstærker osv.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 01 August 2010 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Der er vel ikke det store der forhindrer man laver det, omend det kan være temmeligt omstændigt, der kan jo være andet i muren - eller den kan være bærende.....

En murer - er nok en af dem, der kunne give et realistisk bud på prisen

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 August 2010 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Mor4thi skrev:

Hej

Jeg ville lige høre om der er nogen som der har eafaring inden for in-wall højtaler, jeg kunne godt tænke mig at have et 5.1 system i stuen, men alle vægge er lavet af muresten, i mine øjne vil det give store problemer med at få dem monteret, men kan det lade sig gøre til en rimelig pris for en installatør? er der andre her inden som der har gjort det? og vil lyden være anderledes af den grund?

Det kommer jo meget an på størrelsen. Relativt små enheder er ikke noget større væsen at smide i murværket, da enhver sund mur i normal forbandt kan tåle den slags små huller, men du slipper ikke for at skulle fræse riller til ledninger og dermed skal der jo tapetseres om... for ikke at tale om svineriet... uhauha. Værktøj til den type arbejde kan lejes på timebasis til få penge, så der er intet til hinder for at gøre det selv (igen hvis muren er sund og der ikke gemmer sig overraskelser. Tjek evt først med en universaldetektor. De koster typisk under 200 kr).

En anden ulempe ved indbygning er den manglende fleksibilitet mht lytteposition. når først herligheden er på plads, kan man ikke lige fortryde.

De ti største Hi-Fi løgne
Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 August 2010 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

For at få noget realistik uden at ødelægge huset, så byg en skalmur i træ og gips der kan du også gemme tingende

men du får en meget bedre lyd ved at finde normale højtaler og bruge så nogle penge på fine alulister..

jeg har dog selv valgt at fræse alle rør ind men i forbindelse men en større ombygning normale gulvhøjtaler Audiovector S3A  men du skal virklig prøve tingen før du springer ud i det

så det bedste råd lyt og og lyt ude hos de forskelige hi-fi butikker  de sælger også inden for din pris side

god arbejdslyst

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 August 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Hvis muren ikke er pudset, bliver der svært at gøre pænt. Hvis muren derimod er pudset, kan det sagtens gøres pænt.

In wall kan sagtens lyde aldeles glimrende, men det er klart, at det er noget dyrere end almindelige højtalere med tilsvarende lydkvalitet (når installation tages i betragtning).

Højtalerledning kan lægges ind i en fuge.

Hullerne til højtalere er lettest at lave på enkeltmurede vægge, hvor man saver hul igennem væggen vha. bajonetsav m. murstensklinge. Herefter mures det hele op igen.

Hvis man vælger at rille noget ind, med murrillefræser støver det ikke så slemt, hvis man tilslutter en industristøvsuger.

En murer burde kunne give et tilbud, selvom det typisk er vvs'ere og elektrikkere, der riller mest.

Pga. prisen er in-wall kun noget du skal vælge, hvis udseendet er meget vigtigt...

Som nævnt skal muren måles igennem for kabler først vha. detektor (kan som nævnt købes billigt).

Som det også er nævnt, er det ikke en særlig fleksibel løsning.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Tak for den gode respons, jeg har gjort op med mig selv at der skal arbejdes på in-wall speakers, det vil sige at jeg overvejer at leje en murer og en installatør til at gøre det hele bare så det bliver gjort 110% ordentligt Men jeg har ringet lidt forskellige steder, og jeg får desværre lidt delte meninger om in-wall højtaler, nogen mener at man skal have backbox på dem, så de ikke giver lyd ind til rummet bag højtalerne, nogen mener det ikke har så stor en betydning... er der nogen som der har god erfaring med backboxes? Det ville være bedst hvis der ikke kunne høres særlig meget i rummet bag.

Jeg overvejer at købe dette sæt B&W eller Monitor Audio pga. prisen, men B&W CWM LCR7 ser bare noget mere rubust ud, jeg har kun hørt dem uden sub, og det lyd efter mine øre meget godt :) men jeg har ikke hørt Monitor audio endnu, men har tænkt mig at gøre det senere.

3x B&W CWM LCR7 stk. 3400kr

2x CWM 650 stk. 2700

Højtaler Kabler 3000kr

Sub xxxx ca 8000kr

Backboxes

CWM LCR7 stk 1500

CWM 650 stk 900

Installation ca 1200kr hos hifi klubben

Pris i alt uden mure = 33.800

Mure xxxxx måske 5000kr, skal jeg have undersøgt nærmere. 

Lyder det fornugtigt nok, eller kan det gøres bedre til samme pris?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 August 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hvis du absolut vil have det bygget ind, lyder det vel okay.

Men hvis de 5000 til mureren holder, får jeg det til sammenlagt 12.500 som kunne være brugt til bedre lyd istedet...

Dvs. du f.eks. kunne bruge 5000 mere pr. front ht og 2500 ekstra til en center og dermed vil du få et anlæg som lyder betydeligt bedre. Selvom du måske skal bruge noget på ht fødder, vil du stadig have måske det dobbelte beløb til de 3 forreste ht.

Så du må gøre op med dig selv, om det betyder så meget for dig at de er skjult, at du er villig til at nøjes med ht til den halve pris foran.

Prøv evt. at lytte på et sæt du kan lide, som koster omkring det dobbelte...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Sendt: 06 August 2010 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

Hvis du stadig er i tvivl om det skal være inwall kan du eventuelt se på følgende hjemmeside
http://www.artcoustic.com/contact/denmark.aspx
de laver nogle meget diskrete løsninger, der spiller fedt. så vidt jeg ved sælger de også højttalerkabel, der er lige til at klistre
op langs væggen, som så kan males over i den farve man ønsker.
ellers har lydbutikken på frederiksberg en overgang solgt in-wall speakers, så det kan være de kan komme med nogle forslag.
Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

Bull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 August 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

check evt. Dali Motif LCR med tilhørende sub fra hi-fi klubben det er noget nemmer spiller super godt og er meget smukke efter min mening.. men der selvfølgelig synelige kabler  

Til top Vis Bull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bull

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes