Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 13:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optisk digitalkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har for nyligt købt en Denon AVR-1911 receiver, og nu vil jeg ud og købe en CD-afspiller, og dertil også et optisk digitalkabel.
Da jeg ikke har så meget forstand på kabler, har jeg overvejet bare at tage det billigste man kan få i Hi-Fi klubben, men jeg har set at man kan få en del billigere kabler ved f.eks. AV-Connection.
Den receiver jeg har købt er jo ikke super high end, og derfor vil jeg heller ikke bruge så forfærdelig mange penge på kabler, men på den anden side vil jeg helst undgå at være begrænset af kablet.

Er der nogle kloge hoveder herinde der har et forslag til et kabel jeg brude vælge?

Tak.
Mvh. Peter.
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

For mit vedkommende synes jeg ikke der er den store forskel på digitale kabler, men istedet for et optisk vil jeg i stedet anbefale dig at købe et coax digital kabel, da det efter manges mening skulle være bedre, vidst nok for at undgå en ekstra forarbejdning i signalvejen.

Har selv et Supra Trico coax digital kabel, som jeg har købt ved AVconnection, og de kan varmt anbefales.

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

OK, tak for tippet.
Nu er det bare sådan at den CD-afspiller jeg har kig på, ikke har en coaxial udgang.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/deno n_dcd-510ae-_cd-afspiller_sort.htm
Det er den jeg har kig på. Det skal være en Denon, så den passer til receiveren, og jeg synes at de andre modeller er lige dyre nok

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Peterlh skrev:
OK, tak for tippet.
Nu er det bare sådan at den CD-afspiller jeg har kig på, ikke har en coaxial udgang.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/deno n_dcd-510ae-_cd-afspiller_sort.htm
Det er den jeg har kig på. Det skal være en Denon, så den passer til receiveren, og jeg synes at de andre modeller er lige dyre nok

Men du må altså lige have mig undskyldt, men har du ikke også købt en surround receiver? Hvis vil jeg da hellere kigge efter en Blu-ray afspiller, så du kun har en mediekilde, den kan jo også sagtens afspille DVD og CDer..

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger min computer som et mediecenter og ser film derfra (jeg har Blu-ray drev), men hvis jeg bare vil høre en CD foretrækker jeg at undlade at skulle starte computeren op først, og derfor vil jeg have mig en CD-afspiller.
Hvis jeg alligevel kun bruger den til at høre musik på, for man jo bedre lyd for pengene, end hvis man køber DVD eller Blu-ray afspiller.

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Peterlh skrev:
Jeg bruger min computer som et mediecenter og ser film derfra (jeg har Blu-ray drev), men hvis jeg bare vil høre en CD foretrækker jeg at undlade at skulle starte computeren op først, og derfor vil jeg have mig en CD-afspiller.
Hvis jeg alligevel kun bruger den til at høre musik på, for man jo bedre lyd for pengene, end hvis man køber DVD eller Blu-ray afspiller.

Jamen det kan jeg godt se, men i den prisklasse er DACen (Digital Analog Converter) i cd spilleren ikke særlig god, hvis jeg var dig ville jeg hellere kaste penge efter en rimelig DAC bl.a. en Cambridge DacMagic, den giver væsentligere bedre lyd fra digitale medier. Ellers ville jeg nok gå på jagt på det brugte marked og finde en god denon cd spiller eks. denne der får du meget mere for pengene.

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Når DAC'en ikke er særligt god, vil det så sige at kvaliteten ikke bliver bedre når man bruger den optiske udgang frem for den analoge?

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hvorfor vil du bruge optisk kabel mellem den cd og så din reciver?

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Hvorfor vil du bruge optisk kabel mellem den cd og så din reciver?

For at få bedst mulig lyd.
Situationen er sådan at jeg er studerende med et dårligt betalt fritidsjob, og derfor har jeg ikke særligt mange penge at bruge på Hi-Fi, men da jeg allerede har en computer med Blu-ray drev (som jeg så bruger som mediecenter) valgte jeg at købe en surround receiver, så jeg kan få surround lyd.
Når jeg så ikke vil se film, men derimod bare høre musik gider jeg ikke til at tænde computeren hver gang, og derfor vil jeg investere i en CD-afspiller.
Som sagt svømmer jeg ikke i penge, men vil da gerne bruge 1500kr. på en CD-afspiller, og 2-300kr. på nogle kabler for at få bedst mulig lyd for de penge jeg nu engang har at gøre godt med.

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Peterlh skrev:
Når DAC'en ikke er særligt god, vil det så sige at kvaliteten ikke bliver bedre når man bruger den optiske udgang frem for den analoge?

Det giver faktisk ikke meget mening at benytte et digital kabel til din receiver, da det så er receiveren der omdanner signalet fra digital til analog, dvs. DACen i receiveren. Istedet vil jeg hellere anbefale dig at lade cd spilleren behandle signalet, dvs. at du skal bruge analog udgangen på cd spilleren, og en analog indgang på din receiver.

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Usse skrev:
Peterlh skrev:

Det giver faktisk ikke meget mening at benytte et digital kabel til din receiver, da det så er receiveren der omdanner signalet fra digital til analog, dvs. DACen i receiveren. Istedet vil jeg hellere anbefale dig at lade cd spilleren behandle signalet, dvs. at du skal bruge analog udgangen på cd spilleren, og en analog indgang på din receiver.

Jeg troede ellers bare at det var smart at bruge digitale kabler, da der så kommer mindre baggrundsstøj, men det er måske kun hvis ens komponenter har en helt fantastisk DAC, eller hvordan skal det forståes?

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Peterlh skrev:
Usse skrev:
Peterlh skrev:

Jeg troede ellers bare at det var smart at bruge digitale kabler, da der så kommer mindre baggrundsstøj, men det er måske kun hvis ens komponenter har en helt fantastisk DAC, eller hvordan skal det forståes?

Jamen signalet skal altid konverters til analog for at få et reelt lydsignal der kan bruges af forstærkningen. Det kan enten ske i din receiver eller fra cd spilleren, og i dit tilfælde vil du kun have en cd spiller til, dvs. at i de fleste tilfælde vil cd spillerens DAC / konvertering være bedre, ved ikke om det giver meget mening for dig, men har prøvet at skære det ud i pap.

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Ok, du siger altså at CD-afspillerens DAC konvertering er bedre, og derfor burde jeg bruge det analoge kabel, men vil jeg så ikke få så meget baggrundsstøj at det alligevel ville svare sig at bruge det digitale kabel og så få receiveren til at konvertere?

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Peterlh skrev:
Ok, du siger altså at CD-afspillerens DAC konvertering er bedre, og derfor burde jeg bruge det analoge kabel, men vil jeg så ikke få så meget baggrundsstøj at det alligevel ville svare sig at bruge det digitale kabel og så få receiveren til at konvertere?

Der plejer som regel ikke at være problemer med støj via analoge kabler hvis det drejer sig om korte afstande, går udfra at din cd spiller skal stå i nærheden eller foroven? ;)

Og ved brug af analoge kabler, nok i dit tilfælde phono-kabler, synes jeg kabler har en rimelig betydning, her kan det godt betale sig at ofre lidt.

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 06:12 | IP-adresse registreret  

OK, det vil jeg bestemt tænke lidt over. Tak for info.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Vil bare sige at Usse har ret. brug nogle analoge kabler. Hvis de er i nærheden af skærme eller lign så sørg for at de er magnetisk afskærmede.

Den digitale udgang i en cd-spiller ville man nok kun bruge hvis man havde en ekstern dac der er bedre end den i cd afspiller. Altså digitalt fra cd til Dac og herfra Analogt til forstærker.
Der er massere brugte analoge kabler på markedet til <500. Men det er en rigtig god ide at høre om de passer ind i dit anlæg inden du køber dem.
Du kan også starte med et "lakridskabel" -
http://www.av-cables.dk/lydkabler/phono_kabel/phono_kabel/st andard_stereo_audiokabel_05_m_1086_da.html

Så har du et til 7 kr at sammenlidne med.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Jeg ville droppe ideen om de der kabler til 7 kroner Nisse foreslår og istedet snuppe fx http://www.av-cables.dk/lydkabler/phono_kabel/phono_kabel/hi gh_grade_stereo_audiokabel_075_m_3168_da.html til 69,- da de er skærmede. Jeg synes ikke det giver mening at køre uskærmet gennem "ormegården" der typisk er bag et anlæg.

Om du efterfølgende kan høre forskel på det til 69,- og kabler der koster tusindelapper er en helt anden debat..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
Vil bare sige at Usse har ret. brug nogle analoge kabler. Hvis de er i nærheden af skærme eller lign så sørg for at de er magnetisk afskærmede.

Den digitale udgang i en cd-spiller ville man nok kun bruge hvis man havde en ekstern dac der er bedre end den i cd afspiller. Altså digitalt fra cd til Dac og herfra Analogt til forstærker.
Der er massere brugte analoge kabler på markedet til <500. Men det er en rigtig god ide at høre om de passer ind i dit anlæg inden du køber dem.
Du kan også starte med et "lakridskabel" -
http://www.av-cables.dk/lydkabler/phono_kabel/phono_kabel/st andard_stereo_audiokabel_05_m_1086_da.html

Så har du et til 7 kr at sammenlidne med.

Og i siger altså at DAC'en i
er bedre end den i
http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1911_surround-receiver_sort.htm?

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Ja bare det at receiver'ens dac sikkert vil køre stereo signalet igennem alle dens digitalle kredsløb vil helt sikkert ødelægge lyden.

Sådan er det ihvertfald på min Rotel Receiver... stereo fra en squeezebox, cd eller dac lyder noget bedre end med receiverens egen Dac hvis signalet derved går uden om de digitalle dele i receiveren.

Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hvis det altid er sådan at receiveren ødelægger lyden med de digitale dele i receiveren, hvornår har man så interesse i at bruge et digitalt kabel, i stedet for et analogt kabel?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes